PDA

Se hel versjon : Om bursdager og sånt

Unregistered
05-03-2004, 23:29
Har en del vanskelige avgjørelser i forhold til bursdager nå fremover.

Samboeren min fylte rundt år i fjor vår/sommer. Han feiret med å leie lokale og be venner og kjente til en koselig sammenkomst.

Jeg synes det er vanlig skikk og bruk å gi en oppmerksomhet til den man er invitert i selskap til. Enten en blomst eller annen gave, selv om man ikke har anledning til å komme selv. I det minste må man vel si: Gratulerer med dagen! ????

Vi opplevde at ett par ikke kunne komme. De ringte ikke for å gratulere, ei heller kom de med gave/blomst etc.

Et annet par skulle komme helt til i siste liten, men mor og barn ble syke, og far skulle komme alene. Han kom ikke. Forståelig nok om mor trengte han hjemme, men heller ingen gratulasjon der. Hvis de nå hadde tenkt å komme helt til i siste liten - er det ikke naturlig om de hadde kjøpt en gave? Hvor er i så tilfelle den?

Nå er vi invitert u runddag til et av de parene - og har ikke mulgiheter til å dra pga. diverse omstendigheter som jobb og barnevakt. Jeg har valgt å gratulere.

Nå klarer jeg ikke helt å få en god magefølelse rundt denne situasjonen. Skal vi gi gave, eller skal vi ikke? Jeg regner med at vi gir en blomster eller noe, men det gnager fortsatt litt i meg: Hvorfor har ikke min samboer fått oppmerksomhet i forbindelse med sin stordag?

Er jeg fanatisk opptatt av gaver?

Er det bare vi som har det sånn at når man er invitert i bursdag og ikke kan komme, så gir man en oppmerksomhet, vanligvis i form av en gave (trenger ikke være dyr heller, bare en tanken-som-teller-gave)???

Dette er i allefall vanlig i min familie.

Trixie
06-03-2004, 01:24
Kommer man ikke, så mener jeg det er nok med en gratulasjon.

Selv er ikke jeg en som er så nøye på det. Om noen glemmer å gratulere så bryr ikke jeg meg om det. Det er sjeldent ondsinnet. ting bare forsvinner i hverdagen.

Jeg mener at du bør følge det opp hvis du er nøye på det. Det blir ikke bedre hvis du skal "hevne" deg.

Men helt personlig synes jeg det er unødvendig med gave når det gjelder en bursdag og man ikke kommer i selskap.

Kanskje disse som meldte avbud i siste liten nettopp meldte vabud fordi de ikke hadde råd til gave? Man skal ikke være så kjapp med å dømme.

Snurreline
06-03-2004, 07:05
Tror jeg må si meg enig med Trixi her!

Nuta
06-03-2004, 07:34
Nei jeg syns ikke man skal forvente gaver av de som ikke kommer.
Men en gratulasjon er jo altid koselig å få, selv om jeg ikke hadde forventet meg det heller.

Belle
06-03-2004, 08:43
Enig med de andre her. Ikke nødvendig med gave når de ikke kommer, men en gratulasjon er jo koselig da.

Unregistered
06-03-2004, 09:15
Vet du... Slike ting tenker jeg ikke over engang.

Nennemor
06-03-2004, 09:29
Jeg synes faktisk det er allminnelig høflighet både å gratulere og gi gave når en er invitert til en bursdag, et bryllup, en barnedåp eller konfirmasjon, om man faktisk kommer eller ikke har lite med saken å gjøre synes jeg.

De fleste som arrrangerer har gjort seg møye med forberedelser og gjennomføring, de har kanskje sittet og jobbet med gjestelister og funnet ut at de ikke har råd til å invitere alle de gjerne vil ha og har valgt ut dem som de helst vil at skal komme og så skal de inviterte liksom ikke greie å ta seg nok sammen til å kunne gratulere en gang? Dårlig folkeskikk.

Det kunne aldri ramlet meg inn i halvsøvne å ikke hverken kjøpe gave eller å gratulere.

Eufemia
06-03-2004, 10:24
Helt enig med trixie. Jeg tror du er fanatisk opptatt av gaver, ja :snill:

Delfinus
06-03-2004, 11:15
I bursdager synes ikke jeg det er vanlig å gi gave om man ikke kommer, men det er på sin plass med gratulasjon, det stiller seg helt annerledes i dåp, konfirmasjon og bryllup. Der kjøper jeg selvsagt gave om jeg ikke kan reise

Maximillia
06-03-2004, 11:36
Jeg syns ærlig talt du er litt vel opptatt av gaver når du går rundt og grubler og på dette nesten et år etterpå. Jeg liker ikke sånn finregning når det gjelder gaver. Om du føler det på den måten så kan dere vel bare la være å gi gave til den det gjelder, hvis det hjelper deg å bli ferdig med saken.

Jeg ville gitt gave selv om jeg ikke kunne komme i bryllup, barnedåp, konfirmasjon etc. Om jeg hadde gjort det til en bursdag kommer an på hvor nær venn det var tror jeg. (Og hvor formelt arrangementet og innbydelsen var).

caja
06-03-2004, 13:21
Opprinnelig melding fra Unregistered
Vet du... Slike ting tenker jeg ikke over engang. Ikke jeg heller.......

Unregistered
06-03-2004, 21:00
Synes det er avhengig av hvem som har bursdag jeg. Er det den nærmeste venninna di som har bursdag ville jeg gitt gave uansett. Er det derimot en "ikke så nær venninne eller mannen hennes" ville jeg personlig ikke gitt noen gave hvis jeg ikke hadde anledning til å dra i selskapet.

Stin@
06-03-2004, 21:53
Hmm,tror du er en smule fanatisk.
Hvis du ett år etter bursdagen tenker på gaven(e) din samboer gikk glipp av,bør du nok ta et oppgjør med deg selv.
Noen gir gaver om de kommer eller ikke,andre gir uansett og jeg har vært ute for de som kom i min bursdag uten gave.

Robyn
06-03-2004, 22:45
Er jeg invitert i bursdag og ikke kan dra så sender jeg en gratulasjon, men ikke noe mer dersom det ikke er noen veldig nære som jeg gir gaver til uansett.

Og forventer absolutt ingenting selv heller.

Og så er jeg enig at det på ingen måte kan sammenlignes med bryllup, dåp osv. Da ville jeg selvsagt sendt en gave om jeg ikke kunne komme.

beth
07-03-2004, 08:01
Gratulasjon er på sin plass, men gave er ikke nødvendig når en ikke skal delta. Syns du høres litt fanatisk opptatt av gaver ut, ja....

Trixie
07-03-2004, 09:35
Opprinnelig melding fra Robyn

Og så er jeg enig at det på ingen måte kan sammenlignes med bryllup, dåp osv. Da ville jeg selvsagt sendt en gave om jeg ikke kunne komme.

Da sender man gjerne gave selv om man ikke er invitert også da.

fluffy
07-03-2004, 12:37
Jeg ville så klart ha gratulert, men om jeg ikke kan komme, så gir jeg ingen gave heller. Bare om det er nærmeste familie eller noe da så klart!

Unregistered
08-03-2004, 13:01
Jeg gifta meg for snart et år siden. Vi hadde stort, men relativt uformelt bryllup. Vi inviterte veldig mange både fra inn- og utland, og vi regna med at det ville bli en del som meldte avbud av ulike grunner, bl.a pga lang reisevei.

Det var ikke engang i tankene våre å forvente å få gaver fra de som meldte avbud! Det synes jeg er en merkelig tankegang - så framt det ikke dreier seg om den aller nærmeste familie- eller vennekretsen (type søsken eller bestevenninne...).

Jeg snakket tilfeldigvis med en av de som meldte avbud til bryllupet vårt i jula. Han sa at de egentlig hadde veldig lyst til å komme, men at de akkurat da hadde veldig dårlig økonomi så de hadde ikke råd til gave eller nye klær. Jeg ble litt trist! Selvsagt hadde de vært mer enn velkomne også UTEN dyr gave eller nye dyre klær! Det viktigste for oss var jo å ha flest mulig av våre venner og slektinger der. Gavebordet og gjestenes antrekk var veldig lite viktige!

Jeg synes det er veldig synd når det blir slik at folk ikke har råd til å gå i et selskap fordi de tror forventningene er så veldig høye på at det skal være dyre gaver osv osv. For oss hadde det vært helt greit om de hadde kommet uten gave også - helt ærlig!!

Dorothea
08-03-2004, 17:15
Om det er noen som er veldig nær, de nærmeste vennene som man feks kjøper julegaver til, forventer jeg en gave selv om man ikke kommer. Men om man kommer, er det en selvfølge å ha med noe, gave, blomst el.

Er det noen man normalt ikke kjøper gave til ellers, forventer jeg ikke gave om de ikke kommer i selskapet selv om de er invitert.

Og en graulasjon er jo en selvsfølge, uansett. Når man veit om bursdagen og er så nær at man blir invitert i lag.

Og nei, man kan ikke sammenligne dette med dåp og bryllup. Vi gir en oppmerksomhet til naboens dåp og bryllup, men vi gir da ikke gaver til 30 års lag el, om det da ikke er noen veldig, veldig nære og gode naboer.