PDA

Se hel versjon : Antidepressiva?

Unregistered
09-03-2004, 14:26
To barn på relatvit kort tid, og tøffe erfaringer fra egen oppvekst gjør at hverdagene er vanskelige for tiden. Barna har det bra, og det er mannen som gjør mesteparten hjemme. Jeg har nå fått tilbud om vurdering av hvorvidt jeg er deprimert og bør gå på antidepressiva.

Er det noen som har erfaring med dette, som vil dele noen tanker?

Hva med amming? Må jeg slutte å amme dersom jeg begynner på medisin?

ex-deprimert
09-03-2004, 16:21
For noen år sida møtte jeg veggen, som man sier: jeg hadde et slags nervøst sammenbrudd. Satt på et psykologkontor og gråt helt hysterisk. Han sendte meg til en psykiater fordi han trodde jeg kunne ha nytte av noe beroligende medisiner (kortsiktig), men denne psykiateren slo fast (etter å ha snakket med meg i fem minutter!) at jeg var svært deprimert, og trengte antidepressiva!

Det som plaget meg var først og fremst forholdet til mannen min, som var veldig dårlig på den tida. Jeg hadde det forferdelig med meg selv, klarte ikke å finne glede i noen ting, orket ikke å være alene med tankene mine, klarte ikke en gang å puste rolig i perioder. Jeg er ikke en depressiv type, så jeg følte at det var disse problemene som utløste dette. Men når psykiateren sa "du er deprimert og trenger medisiner", sa jeg bare "ja vel", rett og slett fordi det var så deilig at andre tok avgjørelser på mine vegne..

Enden på visa ble at jeg ikke tok pillene etter å ha rådført meg igjen med psykologen. Jeg ble sjukemeldt i en måned og meldte meg ut av alt, og det hjalp, selv om det tok omtrent et halvt år før jeg følte at alt var bra igjen. På dette halve året gikk jeg bevisst inn for å ha det bra, gjøre ting jeg likte og være sammen med folk som fikk meg til å føle meg vel, og droppet alt som smakte av plikt, forventninger, press og stress.

Dette ble kanskje litt rotete, men det jeg prøver å si er at du nesten må ta noen runder med deg selv. La dem vurdere om du er deprimert nok for å få antidepressiva, så tar du beslutningen.
For de som sliter med langvarig depresjon tror jeg det kan være en strålende løsning.
Det med ammingen kan jeg nesten ikke svare på. Men jeg synes som sagt at du burde snakke med psykiateren uansett, han vet det.
Jeg er forøvrig også interessert i å høre folks tanker og erfaringer rundt dette temaet...

Ukjent akkurat nå
09-03-2004, 17:45
Jeg har erfaring med flere typer antidepressiva.
Har brukt tabletter i perioder der jeg har vært mye deprimert.
Jeg har en følelse at leger griper ganske raskt til reseptblokka ved depresjon,og dette tilbys istedet for feks samtaleterapi.
For min del var dette feil,da det etterhvert viste seg at jeg har en biopolar lidelse,bedre kjent som raske humørsvingninger.
Jeg har vært så langt nede at jeg har tenkt på å ta livet av meg,og endt opp på legevakta som akuttpasient.Der legen spør som første spørsmål om jeg vurderer å begynne med antidepressiva.
For de fleste hjelper det bra med antidepressiva,og eventuelle problemer løser seg lettere når man ikke er så tung til sinns.
Man føler seg bedre til mote,nattesøvnen forbedres og har man angst kan også den bli bra.
Noen trenger i tillegg samtaler hos lege eller psykolog.
Noen bivirkninger har den også desverre.

Uansett ønsker jeg deg lykke til,og håper du snart blir bedre!

Unregistered
15-03-2004, 10:07
*Dytte*

Leonore
16-03-2004, 21:12
Antidepressiva er lett å ty til når en er deprimert, både for deg og for legen. De skriver tilsynelatende ut blåresepter i hytt og vær ... og det er ikke alltid det som er nødvendig. :uff:

Jeg fikk antidepressiva (Zoloft) av legen for å unngå angstanfall og depresjon. Jeg ble ikke tilbudt samtaleterapi - hvilket jeg synes burde være første steget man tar når man er i den tilstanden (deprimert og angst/panikkanfall). Jeg råder deg til å prøve samtaleterapi et par ganger for å se hvilken effekt det har, og så heller prøve medisin etterpå, hvis ikke det blir bedre. Det er jo ulike typer antidepressiva (noen mildere enn andre) og du kan ta små mengder av de fleste typene - så om du velger å prøve det, kan du jo starte med en lav dose.

Jeg vet ikke hvordan det er med amming og antidepressiva, men jeg måtte iallfall slutte på Zoloft når jeg ble gravid. Etter graviditeten har jeg faktisk hatt det relativt bra - og håper det forblir slik! :)

God bedring. :klem:

P.S. Husk at antidepressiva ikke løser problemene, men stort sett bare skyver dem under stolen for en stund ...