PDA

Se hel versjon : Svetter så lett :(

Svettis
09-03-2004, 18:19
Jeg har ett lite problem, og det er at jeg begynner så lett å svette...bare jeg går en liten tur i rolig tempo, blir jeg svett...det er liksom ingenting som skal til !
Synes det er litt flaut ovenfor andre...
Noen andre som har det samme problemet, eller noen som har noen gode råd/tips for at det skal gå over ?

Tito
09-03-2004, 19:43
Jeg har hatt store problemer med svetting siden jeg kom i puberteten. Svetter, som du sier, bare jeg går en liten tur i rolig tempo.

Men jeg stress-svetter også. Blir liksom redd for at andre skal se at jeg svetter og svetter dermed pga det. Har en tendens til å gå med armene inntil kroppen hele tiden for å ikke vise frem svetteflekkene. Det er VELDIG pinlig! Kler meg ofte mindre enn jeg burde for å ikke bli varm. Jeg svetter faktisk istykker klær. En genser kan bli ødelagt på 1 mnd, altså ikke miste svettelukten. Det er ikke så gøy når man ikke har så god råd til å kjøpe nye klær.

Jeg har holdt dette veldig for meg selv i alle år, bare delt det med :bryn: Fortalte det for noen få mnd til en venninne som ble helt sjokkert. Hun mente jeg burde gå til legen min og få gjort noe med det. Vi endte opp med å lete litt på internett, og fant ut at de som hadde store problemer med svetting, kan få dekket operasjon av staten. Jeg oppsøkte fastlegen min, og fortalte om dette. Han bestilte med en gang operasjon hos plastisk kirurg. Dette er ikke en prioritert "sykdom", så ventetiden er lengre enn 6 mnd. Men, nå har jeg jo ventet i 13 år...så da klarer jeg nok litt til ;)

Operasjonen går ut på at de fjerner en del svettekjertler fra under armene. Vet ikke om de fjerner andre steder, men for meg er det der det største problemet ligger.

Kan legge til at dette er et arvelig problem i familien min. Både min far og to brødre sliter med det samme.

Andre muligheter du har er å bruke noe som heter "Stopp 24", som du får kjøpt på apoteket (krem eller spray). Virket ikke på meg men... :uff: Ellers sa legen at man kan ta noen sprøyter som paraliserer, på en måte, svettekjertlene. Må gjentas 1-2 ganger i året og koster flere tusen. Kan få noe dekket fra staten. Men, svetter du veldig mye og det er et veldig stort problem, vil jeg råde deg til å ta en operasjon. Det er gratis og er en varig løsning på problemet.

Lykke til!

Abritta
09-03-2004, 19:52
Jeg har alltid svettet endel, men har ikke vært plaget med lukt.
Det har kommet etter siste svangerskap. Et par timer, og jeg føler det stinker av meg:uff:

Det som har vært min redning er å konsekvent bruke deodorant som er antiperspirant, og at jeg kun bruker bomullsgensere. Spesielt om det er tettsittende gensere.

Disse tiltakene har faktisk ikke bare hjulpet mot lukt, men også mengde svette for å si det sånn.

Tito
09-03-2004, 19:55
Opprinnelig melding fra Abritta
Det som har vært min redning er å konsekvent bruke deodorant som er antiperspirant, og at jeg kun bruker bomullsgensere. Spesielt om det er tettsittende gensere.

Disse tiltakene har faktisk ikke bare hjulpet mot lukt, men også mengde svette for å si det sånn.

Jeg har alltid brukt antiperspirant, funker ikke. Bruker mye bomullsgensere, funker heller ikke :uff:

Tulla
09-03-2004, 22:14
Fjernet svettekjertlene for noen år siden (under armene) og har ikke angret.

Jeg orket ikke vente på operasjon så jeg fikk gjort det privat - måtte da betale ca 3000,- for det, men det var verd hver krone. Jeg har arr på ca 15 cm under hver arm, men jeg har en venninne som fikk gjort det på et sykehus for ca 1 år siden og da gikk de bare inn med små snitt, så på henne vises det ikke.:ide:

Svettis
09-03-2004, 23:32
Tusen takk for gode tips :)
Kanskje jeg rett og slett bare skal operere bort de svettekjertlene !!
Men gikk du bare til legen og sa at du ville operere de bort, Tulla ? Eller hvordan gikk du i det hele tatt frem ? (synes ikke 3000kroner var så veldig dyrt)

Fluke
10-03-2004, 00:02
Neimen se her! Her var det jo flere med samme problem som jeg har jo! :)

Jeg går alltid med svarte bomullsgensere, eller t-sjorter. Skikkelig kjipt om sommeren.

Skal snakke med legen i morra den dag! :D

Camilla*
10-03-2004, 07:08
Jeg begynte å svette fælt under svangerskapet.
Synes det var skikkelig ekkelt..
Men så fikk jeg tips om en deodorant som skulle være veldig effektiv. Den heter Spin (Dorothy Gray).
Hjelper mot både fukt og lukt. Det er det mest effektive jeg har vært borti! Fåes kjøpt i parfymeri. Prøv den!
Deilig å kunne gå med de klærne man ønsker, uten å være redd for at det er store svetteringer under armene og at det lukter hest!

Tulla
10-03-2004, 09:22
Jeg visste at jeg måtte ha henvisning fra legen min som jeg sendte til den private klinikken jeg var på for å få fjernet kjertlene. Så derfor gikk jeg til fastlegen min og fikk en slik henvisning.

Men enda lettere er det visst nå - venninnen min gikk til fastlegen sin og klaget på problemet, han henviste henne til sykehuset og hun fikk time på poliklinikken for å fjerne svettekjertlene der. Siden det ble gjort på et offentlig sykehus og ikke privat kostet det henne ingenting + at hun ikke fikk noe arr å snakke om - jeg har jo arrene på ca 15cm under hver arm.

Ventetiden var heller ikke noe å bry seg om - et par mnd.

Håper du fikk svar - hvsi ikke må du bare spørre på nytt :D

Tulla
10-03-2004, 09:24
For at det ikke skal bli noen mistforståelser - den svettinga jeg har snakket om på meg selv og min venninne har vært vedvarende svetting (over år) og ikke i forbindelse med svaengerskap!

Unregistered
10-03-2004, 09:25
Opprinnelig melding fra Tulla
Jeg visste at jeg måtte ha henvisning fra legen min som jeg sendte til den private klinikken jeg var på for å få fjernet kjertlene. Så derfor gikk jeg til fastlegen min og fikk en slik henvisning.

Men enda lettere er det visst nå - venninnen min gikk til fastlegen sin og klaget på problemet, han henviste henne til sykehuset og hun fikk time på poliklinikken for å fjerne svettekjertlene der. Siden det ble gjort på et offentlig sykehus og ikke privat kostet det henne ingenting + at hun ikke fikk noe arr å snakke om - jeg har jo arrene på ca 15cm under hver arm.

Ventetiden var heller ikke noe å bry seg om - et par mnd.

Håper du fikk svar - hvsi ikke må du bare spørre på nytt :D

Ja, jeg synes jeg fikk svar på det jeg lurte på. Tusen takk, nå skal jeg jammen ringe fastlegen min i dag :)

Kristine_
10-03-2004, 10:51
Først kan du jo prøve et billigere alternativ! Det heter yerka, og er en liten flaske med noe rosa vann på. Dette får du kjøpt på friman i hvertfall - og har en veldig god effekt. I kombinasjon med yerka, brukte jeg løst talkum fra Body Shop som jeg tok på med en børste som ligner på ruogebørste. Gjør som det står på "bruksanvisninger" og du får bort svetten under armene!!

Unregistered
10-03-2004, 19:33
Hva med å prøve formalin.....fåes kjøpt på apoteket.