Se hel versjon : "voksen" smak?
Unregistered
10-03-2004, 15:33
Jeg er i 20-årene, og har ikke "lært meg" å drikke kaffe. Jeg spiser ikke oliven, rare oster eller ruccola, og jeg vil heller ha taco og cola enn indrefilet og vin. Når skal jeg liksom få denne voksne smaken de snakker om? Jeg foretrekker også reality framfor debatter, og nrk er omtrent fremmedord her hos oss.
Er det bare meg som føler meg lite voksen?
Jeg føler meg ikke spesielt voksen jeg heller, selv om jeg liker nesten alle de nevnte tingene. :blunk:
Forresten så er jeg ikke så innmari glad i vin, og er ganske lei av kommentarer som "ja, ja.. du må bare bli voksen først vet du". :urk:
Enkelte blir aldri voksne...:o
Jeg spiser indrefilet, men drikker helst cola til den. :)
Tidligere bruker
10-03-2004, 16:11
Jeg spiser ikke fisk, drikker ikke kaffe eller te, spiser ikke oliven eller fetaost heller.
Jeg drikker ikke brennevin, stort sett drikker jeg øl, og kanskje et glass vin (hvit, ikke rød), men bailiys osv drikker jeg ikke.
Allikevel har jeg kommet meg voldsomt i løpet av de siste 3-4 årene.
Etter at jeg flyttet sammen med vampiriamannen, har jeg lært meg å like ost, kokte grønnsaker, biff (ja, jeg likte ikke biff før våren 2001), hvitløk (nå kan jeg fint spise masse hvitløk hver dag om jeg får sjansen), marsipankake og garantert en hel drøss av andre matvarer jeg tidligere nektet å ta i min munn.
Litt mer voksen smaksssans har jeg nok utviklet, men fisk eller kaffe kommer aldri i nærheten av denne munnen.
Ja, i tillegg til klumpene i yogurten da.
Jeg brekker meg fortsatt av klumper i yogurt, og Mattias har arvet den samme greia der.
Nei, det er ikke bare deg. ;)
Tidligere bruker
10-03-2004, 18:42
Opprinnelig melding fra Stin@
Enkelte blir aldri voksne...:o
Jeg blir nok aldri det, men er det ikke drømmen til alle å være litt "evig ung" da !?!?!?!?:lol:
Er det så nøye da?
Jeg har endret smak etterhvert. Nå begynner jeg å bli skikkelig gammel, snart 30. Av nye ting som har kommet på menyen min etter fyllte 25 kan nevnes: svarte oliven, fetaost, og kaffe latte. Ja, og så har jeg byttet ut Cola med grønn Farris etter siste svangerskap. Men jeg foretrekker fortsatt taco, jeg også.
Og så har jeg én gang vært på en skrekkelig dyr restaurant og spist Cæsarsalat med fransk geitost. Det var 125 ( :eek: ) bortkasta kroner, spør du meg!
Kanskje handler det ikke bare om "voksen smak", men trend og tendens i det miløet man tilhører? Jeg tror at smak også er påvirket av trender/mote, i tillegg til at smaksansen endrer seg over tid. Noen som husker suppebølgen som var for et par år tilbake? "Skje din vilje" og sånn?
Sushi var lenge en trendting, (blir kanskje fortsatt sett på det i enkelte miljøer?) men mitt inntrykk er nå at man er ferdig med å spise sushi fordi det er in og at man i stedet spiser det fordi det er godt. Denne teorien fordrer at man har vært innom trenden og smakt sushi noen ganger for så å ta et standpunkt til hvorvidt man liker det eller ikke. Jeg kjenner ingen som i dag gidder å gå på sushibar dersom de ikke liker maten der. Men det igjen kan selvfølgelig ha en sammenheng med alder/utvikling/selvfølelse blant de jeg omgås. Det ikke sikkert andre opplever det slik.
Jeg tror (uten å ha noen vitenskapelige bevis for det) at dersom man kommer ny inn i et miljø hvor det er opplest og vedtatt at fisk er godt og noe alle spiser, at oliven og feta er ypperlig som snacks til et glass rødvin eller flere, at junkfood er akkurat det navnet sier det er o.l. så adopterer man til en viss grad disse vanene og venner seg til smaken selv om man kanskje i utgangspunktet ikke likte det. Et menneske fra "bygda" beholder ikke alle sine vaner eller forblir upåvirket når han eller hun flytter inn til f.eks Oslo ;) Tilsvarende når byborger flytter på landet.
Det at smak er vane er det vel ingen tvil om - ikke bare når det gjelder matveien. Det samme sees jo innen interiør, klesmote o.l. Enkelte ting man oppfatter som aparte i begynnelsen venner man seg etter hvert til og kanskje til og med begynner å oppfatte som fint.
Nuvel - dette ble en digresjon...
Embriksmamma
10-03-2004, 19:45
Jeg drikker hverken kaffe eller vin og det hender jeg føler meg barnslig ja...
Bortsett fra det har smaken min forandret seg veldig de siste årene, fetaost og oliven er supergodt nå - det syntes jeg ikke for ti år siden :)
Jeg er nok ganske som deg.Men føler meg ikke lite voksen for det.
Men indrefilet er godt avog til det og da.Selv om taco er favoritten
Hvis hva man spiser eller drikker skal sette mål på om man er voksen eller ikke så var jeg voksen i en alder av 2 år..
Har vært alt-etende hele mitt liv, og tyttebæret fråtser nå i sorte oliven, hvitløkskløfter og thai-mat.. hun har nok arvet sin mor.
Multemannen derimot - er oppvokst i et hjem der krydder = salt og pepper, maten var så tradisjonel som man kan forestille seg, og han aldri ble oppmuntret til å spise noe som var nytt eller anderledes. Svigermor syns fremdeles der er litt eksotisk å spise middag hos oss - og da gjerne bare litt gresk salat, ovnsstekte poteter og kottiser med rosmarin og hvitløk..
Våre første år sammen (og faktisk fremdeles etter 7 år) ble derfor en lang reise i matens verden, hvor han til stadighet gjorde / gjør oppdagelser rundt hva han liker og ikke liker. Jeg fant og ut at mye av det han mente han ikke likte bare var tull - han hadde aldri prøvd, eller det var sikkert 20 år siden sist!
Han har imponert meg flere ganger ved å gyve løs på tildels ganske "creepy" ting, med stort pågangsmot og entusiasme. Flere ganger har det vist seg at det er det beste han noen sinne har smakt.
Jeg tror det som er viktig er å være åpen for å prøve - ikke lås deg i "jeg liker ikke" - det kan faktisk være at du plutselig en dag gjør nettop det. Tenk på nye smaker som opplevelser, det kan gi assosiasjoner, fullstendig overraske deg og forsterke en begivenhet / opplevelse, og gi gleder i seg selv.
Biff og rødvin er ikke det eneste som duger som smaksopplevelser - mat-verdenen er stor og fantastisk innholdsrik!
:D :D :D
puselini
11-03-2004, 10:57
Nei det er ikke bare deg!!!!!
Jeg drikker ikke kaffe, liker ikke så godt te, og synes vin er ganske dårlig. Når vi er i familiebesøk og det serveres kaffe og te sier jeg at jeg heller tar et glass brus jeg. Får alltid høre at er du ikke blitt voksen ennå du? Nei svarer jeg da, hvis det er det som skal til for å bli voksen så blir jeg nok aldri det jeg.
Men har faktisk lært meg å smake på spennende og eksotiske ting etterhvert. Når jeg var mindre var jeg fryktelig kresen i matveien, og alt jeg ikke visste hva var eller hadde smakt før, det likte jeg nemlig ikke.
Har funnet ut etterhvert (blitt eldre og klokere kanskje) at det går ann å smake og så bedømme om jeg liker det eller ikke. Noen ganger blir man positivt overrasket. Men enkelte ting kalrer jeg ikke å venne meg til uansett hvor mange ganger jeg smaker på det. F.eks kaffe og tomater:blæ:
Opprinnelig melding fra Unregistered
Jeg er i 20-årene, og har ikke "lært meg" å drikke kaffe. Jeg spiser ikke oliven, rare oster eller ruccola, og jeg vil heller ha taco og cola enn indrefilet og vin. Når skal jeg liksom få denne voksne smaken de snakker om? Jeg foretrekker også reality framfor debatter, og nrk er omtrent fremmedord her hos oss.
Jeg liker heller ikke de tingene du nevner. Lurer på hvorfor man på død og liv skal være så "voksen" (i dette tilfelle spise sånne rare ting som ruccola salat og det du kaller rare oster). Usj...! Og den kommentaren man ofte får når man sier at man ikke liker kaffe... herlighet :uff:
Tidligere bruker
11-03-2004, 11:12
Uff da:( Nå føler jeg meg skikkelig gammal jeg:uff: .
Jeg elsker rare oster, drikker vin og spsier oliven og ruccola.
Kan jeg velge i mat så tar jeg gjerne fasan og andre vilt retter enn taco.
Elsker dokumenter og debatt programmer, men ser også reality..
Hmm...ikke lett dette her:gal:
Opprinnelig melding fra Løvelasken
Uff da:( Nå føler jeg meg skikkelig gammal jeg:uff: .
Jeg elsker rare oster, drikker vin og spsier oliven og ruccola.
Kan jeg velge i mat så tar jeg gjerne fasan og andre vilt retter enn taco.
Elsker dokumenter og debatt programmer, men ser også reality..
Hmm...ikke lett dette her:gal:
Jeg syns i alle fall ikke du er 'gammel', Løvelasken!
Er nok ikke ordentlig voksen jeg heller :cool: spiser gjerne indrefile, men med cola.. av kaffe så drikker jeg bare kaffe latte med masse sjokoladesirup (få bort kaffesmaken ja), og vin er vondt.
Men noen blir vel aldri voksne, og på akkurat det omerådet ang mat og drikke så blir nok ikke jeg voksen tenker jeg!
Ja, i tillegg til klumpene i yogurten da.
Klumper i youghurt er ekkelt..derfor sverger jeg til Litago :)
Det er nok noe i det Multe skriver, at det har noe med å være trenet til nye smaker. Og er man ikke opplært til det, så tar det gjerne sin tid... Da må man han litt vilje (og mot) til å prøve nytt.
Men det har også litt mer alder - de siste årene har jeg oppdaget mye GOD mat, som jeg syntes var helt PYTON før. Oliven er et godt eksempel.
Hvis du føler deg litt lite voksen - så synes jeg igrunnen ikke du skal la DET plage deg! Du er ennå veldig ung.... ;) Jeg tror greia - både med TV og mat og annet - er at man er åpen for nye ting og ikke kun vil ha det man er "vant med". Da gror man fort fast, og det er i allefall å bli voksen, kanskje nærmere bestemt gammel og det vil man helst unngå FØR pensjonsalder i allfall....
(vi kan snart vinke farvel til 30-åra, og det er gjerne Tacos, cola og Idol på fredager.... om det kan være noen trøst ;) )
Madammen
11-03-2004, 14:46
Smak har, som andre sier, mye med tilvenning å gjøre. Jeg er av den oppfatning at man bør "anstrenge" seg litt for å utvide repertoaret. Oster er ikke noe man nødvendigvis liker med en gang. Men det går an å begynne i det små, med en kopp te og en god brie eller camembert. Jeg kjenner veldig mange som "ikke liker rare oster" som har likt disse. Og gått videre til Norzola, f.eks.
Ikke mange liker kaffe første gangen, ikke sant? Jeg er selv ikke overbegeistret, men jeg slipper å be om brus når jeg er på besøk.
Her er det også taco, brus og idol noen fredager. Andre er det vennemiddag med vin, indrefilét og ost til dessert.
Tidligere bruker
11-03-2004, 15:11
Det Torildmor skriver om hva slags miljø en vanker i betyr mye for utvikling av smak.
Selvsagt er det noen ting man aldri klarer å venne seg til, men for de aller fleste er det potensiale for å utvide repetoaret.
Jeg likte ikke kaffe tidligere. Det var først når kaffe-latte ble "vanlig" at jeg vendte meg til det. Nå drikker jeg også svart kaffe. Jeg er ikke kjempeglad i det, men det er praktisk å like det.
Ruccola likte jeg første gangen jeg smakte det.
Oliven ble jeg vant med i utlandet.
Enkelte oster tror jeg aldri jeg kommer til å like.
Samtidig er jeg ikke så "snobbete" i smaken at jeg ikke tør innrømme at jeg liker Mc donalds mat også.
Blant enkelte vi er sammen med nå er det in å spise rakfisk og lutefisk + akevitt (selvsagt). Det klarer jeg ikke å få ned om jeg hadde blitt bedøvet og holdt for nesa. Jeg skulle ønske at jeg likte det, men veien fram til det tror jeg blir alt for lang.
Noe jeg har merket er at det i enkelte miljøer er tabu å spise burger og pita. I andre miljøer er det like tabu å gå på kaffebar.
Hva som er mest voksent??? Vel.. det er flere burgerelskere enn ruccolaelskende blandt mine godt voksne bekjente. Det er stort sett de som er relativt unge som spiser oliven og sære oster.
Jeg må bare si at jeg regner alt under 40 som ungt.
Må bare også si at jeg aldri glemmer første gang farmor smakte pizza. Det var kuult for henne det. Noe så nymotens og merkelig.
Hun likte det ikke så veldig godt til å begynne med. Det ble nok litt mange smaker på en gang. Det var nok også litt snobbete i forhold til å spise kjøtt og potet.
Jeg elsker ruccola, god vin, espressokaffe, ekte parmesan(Hurra! RIMI har plutselig skjønt det...) og sinte oster, god olivenolje og ser stort sett bare på NRK1|2... og føler meg ikke mer voksen av den grunn.
Men det som slår meg noen ganger, er hvor mange som prøver å oppveie for de "barnslige" vanene med å røyke...
Opprinnelig melding fra Dragen
Er det så nøye da?
Jeg har endret smak etterhvert. Nå begynner jeg å bli skikkelig gammel, snart 30. Av nye ting som har kommet på menyen min etter fyllte 25 kan nevnes: svarte oliven, fetaost, og kaffe latte. Ja, og så har jeg byttet ut Cola med grønn Farris etter siste svangerskap. Men jeg foretrekker fortsatt taco, jeg også.
Kaffe også?? Trodde du var allergisk. Jøss... ;)
Og så har jeg én gang vært på en skrekkelig dyr restaurant og spist Cæsarsalat med fransk geitost. Det var 125 ( :eek: ) bortkasta kroner, spør du meg!
Neste gang du har planer om å kaste bort kroner på god mat, så tar jeg stand-in oppdrag. (Jeg er som bikkja som sitter under bordet og venter på en barnetallerken diskret stukket under....) :)
Opprinnelig melding fra puselini
Men enkelte ting kalrer jeg ikke å venne meg til uansett hvor mange ganger jeg smaker på det. F.eks kaffe og tomater:blæ:
Det tror jeg på....Har du prøvd de hver for seg? ;)
Opprinnelig melding fra Olli
Blant enkelte vi er sammen med nå er det in å spise rakfisk og lutefisk + akevitt (selvsagt). Det klarer jeg ikke å få ned om jeg hadde blitt bedøvet og holdt for nesa. Jeg skulle ønske at jeg likte det, men veien fram til det tror jeg blir alt for lang.
Word!
Rakfisk og lutefisk samt brennvin er noe jeg aldri kommer til å anstrenge meg for å like heller. Brennvin er det mest praktisk å ikke like, har jeg i grunnen erfart...
Når det gjelder rakfisk så har jeg for mange oppegående smaksløker, men man skal aldri si aldri. Jeg kjøpe en gang 1kg Roquefort ost i Paris - noe som hadde vært utenkelig bare 2 år tidligere.
Det skulle også vært morsomt å invitert en gjeng med lutefiskfanatikere på lutefisklag, men bare - lutefisk...og rød saft til. Kanskje kokte poteter og kokte grønnsaker til, og med beskjed om at "det er masse lutefisk i kjelen - ikke vær beskjedne..." Det hadde nok blitt en "höydare" av et lutefisklag kan jeg tenke meg. :)
Jeg drikker kaffe, rødvin, cola og spiser både biff og pizza, men til tross for min voksne smak på noen områder karakteriserer jeg meg ikke som en med "voksen" smak fordet om.
Jeg betaler fortsatt barn på bussen, og må vise leg på polet:lol: Så min "voksne" smak synes iallefall ikke utenpå.:lol:
Jeg var slettes ikke voksen da jeg var i 20årene, nå er jeg i 30 årene og er nok ikke voksen ennå nei.
Det har da ingenting med hva man spiser eller ikke spiser å gjøre:bonk:
Tidl. bruker
12-03-2004, 17:55
..... :)
Tidligere bruker
12-03-2004, 18:04
Opprinnelig melding fra Elgfar
Word!
Rakfisk og lutefisk samt brennvin er noe jeg aldri kommer til å anstrenge meg for å like heller. Brennvin er det mest praktisk å ikke like, har jeg i grunnen erfart...
Når det gjelder rakfisk så har jeg for mange oppegående smaksløker, men man skal aldri si aldri. Jeg kjøpe en gang 1kg Roquefort ost i Paris - noe som hadde vært utenkelig bare 2 år tidligere.
Det skulle også vært morsomt å invitert en gjeng med lutefiskfanatikere på lutefisklag, men bare - lutefisk...og rød saft til. Kanskje kokte poteter og kokte grønnsaker til, og med beskjed om at "det er masse lutefisk i kjelen - ikke vær beskjedne..." Det hadde nok blitt en "höydare" av et lutefisklag kan jeg tenke meg. :)
:lol: :lol:
Synes jeg ser det for meg..
Forøvrig synes jeg Are Kalvø skriver bra om lutefisk.
Det er så vondt at man må ha bedøvelse i form av sprit for å spise det. Ellers fungerer det som glidemiddel for alt tilbehøret.
Unregistered
13-03-2004, 12:43
ikke nødvendigsivs hvor gammel man er.
Har man vokst opp i en familie der man har reist mye, har foreldre som er utdannet osv. så har man often spist mye forskjellig mat opp gjennom oppveksten.
For oss var det like vanlig å få oliven som å få sjokolade. Vi spiste like mye kinesisk og indisk mat som norsk mat.
Når det er sagt så kommer det jo mye ann på hvor man bor i landet og hva man har tilgang på.
Vår lille sønn på 2 år har spist hvitløk, chilli osv siden han var baby, millioner på millioner av babyer gjør dette i verden. Her i norge blir vi foret med usmaklig mat fra vi er babyer, det er jo bare noe tull. Salt er ikke bra men urter er flott for barn å venne seg til fra tidlig alder.
Hvis folk i dag bare forer barna sine med kjøttkaker, kotletter, fiskeboller med tilbehør av poteter og kokte trauste grønnskaer så er det ikke noe rart de vokser opp å blir kresne.
De fleste i norge foretrekker vel taco og pizza fremfor fisk for eksempel - hva sier det om folk?
For meg sier det at de bare ikke har hatt det gode å ha hatt tilgang på god mat men at de hjemme har vært vant til lette løsninger.
Unregistered
13-03-2004, 13:15
ikke så lite hovent men du har jo et godt poeng da - det skal du ha
Opprinnelig melding fra Dragen
Er det så nøye da?
geitost er :spy:
Oliven liker jeg ikke... Men er veldig glad i myggel oster og oster som lukter fis.. Det har jeg gjort siden jeg var liten... Nå er jeg snart 23 år..
Jge blir 20 til høsten, og jeg ser faktisk på meg selv som voksen.
Jeg drikker kaffe, men det er veeeldig sjeldent.. Mellom 1 og 3 kopper i måneden... Spiser ikke annen ost enn hvit-, brun- og baconost.. Spiser heller ikke oliven.. Men spiser heller indefilet enn taco (selv om taco også er veldig godt), men drikker da cola til.. Liker ikke vin, og øl eller rusbrus er ikke godt til mat synes jeg..
Så du er ikke alene.. Men det kommer vel snikende.. Eller kanskje det aldri gjør det.. Men har det virkelig noe å si? Det er jo ikke det som gjør deg voksen..
Jeg er en atpåklatt, og min mellomste bror (som er 14 år eldre enn meg) og hans kone pleide passe meg når jeg var liten, og det syntes jeg var så morsomt for de så ikke på Dagsrevyen eller andre debattprogrammer som var på delerium hjemme..
Nå er de begge to 34 år gammel, og hva tror du er på delerium der da nå da? Samme som hjemme hos mamma og pappa selvfølgelig..
Tidligere bruker
14-03-2004, 11:19
Jeg er 28,har drukket kaffi siden jeg var 16 år.
Sluttet med kaffien samtidig jeg som jeg kuttet røykingen.
Jeg elsker all slags oster.Og elsker ostekvelder med kjeks og rødvin.
Ser på nyhetene hver dag.
Cola drikker jeg hver dag.Cola light.
Ser matprogrammer på tv noen ganger:p .Elsker selv å lage mat ..derfor.
Oliven bruker jeg på pizza og i gryteretter.Da skjærer jeg oliven opp i skiver.Nam.
Hvitløk,chilli og annen sterk mat er knall.
Fisk er jeg ikke glad i .Stekt laks og ørret elsker jeg da.Men kokt fisk grøsser jeg av.
Opprinnelig melding fra konsulenten
Hos flere i min familie består selveste julemiddagen av lutefisk rullet inn i potetlompe, og kun det (ikke så mye som salt og pepper i tillegg). Desserten er noe de kaller "melkesuppe". Litt usikker på hva det er (har aldri hatt den tvilsomme gleden av å feire julaften hos noen av dem). For øvrig synes jeg lutefisk, med tilbehør vel og merke, er kjempegodt. Når det gjelder rakfisk er jeg skeptisk, men på glid :)
De kunne da spandert på seg noen wienerpølser når de ført skulle slå på stortromma og hente frem lompene... ;)
Melkesuppe har jeg ikke spist siden jeg var liten. Det er en slags... hm ... melkesuppe med byggryn i. Jeg spiste den alltid med litt sukker og kanel på toppen. Det var kjempegodt - men det syntes jeg eggedosis var engang også...
Dette med lutefisk er rart.... Er det lutefisken eller tilbehøret som er godt? Smaker ertestuingen, potetene, flesket og ribbefettet /ekstra/ godt med litt lutefisk til, eller kunne man rett og slett droppet gelefisken da ingen hadde merket forskjell allikevel...?
Når det gjelder enkelte ting må jeg innrømme jeg ikke streber så fælt etter å "bli voksen".
Drikker ikke kaffe, har prøvd utallige ganger men det er og blir pyton i min gane.
Det går til nød med en dæsj baileys eller whisky, masse sukker og litt krem. Eller i form av latte. Cluet er å tilføre så mye sukker at bitterheten blir borte.
Spiser ikke lutefisk men syns rakfisk er godt, elsker oster men ikke muggoster og har for all del ikke begynt å røyke for å kompensere manglende kaffedrikking. :eek:
Foretrekker crispsalat fremfor ruccola, syns rødvin er godt men ender som regel med cola til lørdagsmiddagen allikevel. Brennevin i form av akevitt, cognac og whisky styrer jeg helt unna (utenom en liten dæsj i irishen da).
Men er såpass voksen at jeg spiser det som blir servert, finns ikke kresen så det meste er faktisk ok.
Men ganen min foretrekker nok fortsatt de mer "ungdommelige" smakene.
Er forøvrig inne i mitt siste år i 20 årene.
skilpadda
15-03-2004, 10:04
Opprinnelig melding fra Elgfar
Dette med lutefisk er rart.... Er det lutefisken eller tilbehøret som er godt? Smaker ertestuingen, potetene, flesket og ribbefettet /ekstra/ godt med litt lutefisk til, eller kunne man rett og slett droppet gelefisken da ingen hadde merket forskjell allikevel...?
Jeg synes lutefisk er veldig godt, og vil helst ikke ha så mye tilbehør. Poteter, kanskje gulrøtter, og litt smør (altså det samme som vi gjerne har til fersk fisk), er etter min mening nok. Bacon og ertestuing er forsåvidt godt, men det blir veldig dominerende og "overdøvende" i forhold til fisken. Ribbefett har jeg aldri smakt til, det høres ikke noe særlig godt ut... Men spiser jeg lutefisk på restaurant har jeg lært at jeg må spise av dette tilbehøret også, for ellers blir jeg rett og slett ikke mett. Mengden lutefisk er tydeligvis beregnet ut fra at man skal spise masse mettende (og billig!) tilbehør til.
Ellers så tror jeg jeg nå liker alt jeg ikke likte som barn (unntatt brunost!). Og ofte er det nettopp disse tingene som er spesielt godt! Oliven, kaffe, muggost, ansjos, tomater... og ulike sorter alkohol, selvsagt. Akevitt, for eksempel, syns jeg blir bedre jo eldre jeg blir!
Opprinnelig melding fra Unregistered
Jeg er akkurat som deg. Jeg har heller ingen av disse "voksne" smakene og jeg kommer aldri til å få det heller.
Jeg kommer vel alltid til å henge litt igjen i "fjortis"alderen tenker jeg:fnis::p
Så helt voksen blir jeg vel aldri:fnis::p
Opprinnelig melding fra skilpadda
Jeg synes lutefisk er veldig godt, og vil helst ikke ha så mye tilbehør. Poteter, kanskje gulrøtter, og litt smør (altså det samme som vi gjerne har til fersk fisk), er etter min mening nok. Bacon og ertestuing er forsåvidt godt, men det blir veldig dominerende og "overdøvende" i forhold til fisken. Ribbefett har jeg aldri smakt til, det høres ikke noe særlig godt ut...
Signeres!
Vi har "gammel tradisjon" for lutefisk - og tilbehør som bacon, ribbefett, ertestuing mm, var helt ukjent for meg inntil det ble "in" å spise lutefisk. Vi spiser det som kokt torsk - med poteter og gulrøtter og smeltet smør, med lefse til.
GOD lutefisk, skal IKKE være gele. Og GOD rakørret skal IKKE lukte! Det er en myte mener jeg (og MANGE er uenig ;) )
Maximillia
15-03-2004, 15:25
Jeg føler meg voksen matmessig, og spiser det aller meste, men det er noen ting jeg ikke liker og heller ikke har noen interesse av å tvinge i meg.
Svart kaffe har jeg aldri drukket, de siste årene har jeg drukket cappuccino og andre varianter med melk i. Jeg liker svarte oliven men ikke grønne. Jeg liker mange oster men ikke de som lukter sure sokker og lignende. Jeg liker ikke lutefisk og rakørret og annen mat som er råtten eller behandlet med kjemiske stoffer.
Jeg drikker heller ikke akevitt, konjakk eller annen sprit - liker ikke hverken smaken eller effekten. Men vin er godt.
Syns det er litt sånn "tøffe-seg-kultur" når det gjelder mat. Femtiårige menn som sitter med smekke på og spiser lutefisk og smalahove og føler seg SÅ kule, jaja...
Delfinus
15-03-2004, 18:08
Da blir jeg aldri voksen heller, fordi kaffe kommer jeg aldri til å drikke:p
Kresen i matveien er jeg også, selv om det har bedret seg noe:eek:
Jeg begynte å drikke kaffe da jeg var 23 år, og det er nydelig til frokost, sjokolade, kake, is osv.
Rødvin har blitt bedre med årene, selv om jeg er glad i brus til indrefileten også.. foretrekker vel helst det. Men skal jeg kose meg med litt alkohol velger jeg helst vin.
Jeg liker oliven og fetaost, og ruccola. Jeg tror faktisk det er noe i at man må venne seg til smaken. Samboeren min liker ingen av de nevnte, han er over 30, jeg er 27.
Jeg syns det er viktig at man er åpen for å prøve noe nytt, det er jo så mye godt der ute!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.