PDA

Se hel versjon : Ungene er så kresne!!

Unregistered
10-03-2004, 15:56
Vi lager sjelden middag. Når vi gjør det er det pølser, pannekaker eller pasta. (kansje 2 ganger i uka) Det resulterer jo i at barna blir veldig kresne, men nå er det liksom for sent å snu... De nekter å spise fisk når vi er hos andre, og de liker ingenting som de ikke har smakt. (de er 3 og 5) Hvordan skal jeg snu dette? Ingen av oss er glad i å lage mat, og mannen jobber mye.

Stin@
10-03-2004, 16:02
Hvorfor lager dere ikke middag?
Det er vel kanskje ikke rart at ungene griner på nesen når de får servert fisk og slikt borte.
Pølse og spaghetti en sjelden gang hørtes lite variert ut.
Det er ikke forsent å snu om.
Begynn med å lag variert middag hjemme,og tilby ungene.
Etter hvert vil de nok smake og får øynene opp for andre ting en pannekaker.

Tidligere bruker
10-03-2004, 16:27
Når man ikke lager middag så er det søren meg ikke rart at ungene nekter å spise!
Hvor dum går det an å bli?

Jeg syns faktisk man er ganske dårlige foreldre om man ikke engang gidder å bruke tid på middag sammen med barna. La dem få sunne og gode matvaner. Dette er jo noe av det viktigste man kan gi ungene sine.

Tidligere bruker
10-03-2004, 17:26
Det er helt sikkert ikke for sent!

Å lage middag kan være en koselig ting for hele familien.

Hva er grunnen til at dere ikke gjør det?
Er det for travelt etter jobb?
Kjedelig?
Har dere ikke "nok kunnskap" om middagsmat?

Jeg ville absolutt begynt å lage middag oftere.

Kanskje begynne med å lage middag annenhver dag?

Det finnes jo mange lettvinte, sunne middagsretter.

Kanskje gå til innkjøp av en kokebok med enkel, kjapp mat?

RIMI har sin egen kokebok. Den koster 85,- og er utrolig grei å ha! All maten i boka kan kjøpes på RIMI, og sikkert på de fleste vanlige matbutikker også.

Kanskje det vil hjelpe å la barna være med å både planlegge og å lage maten?

Sønnen min ELSKER å hjelpe til. Da smaker alt så mye bedre!:D

Gå inn for dette som et familieprosjekt, og gjør det spennende og morsomt både for store og små.

Å ha temadager/uker er jo også morsomt.

Lån en bok på biblioteket om et land. La barna se bilder av maten, klærne og folkene i det landet. Last ned musikk fra dette landet på PC`en og sett i gang! Lag mat fra temalandet mens dere svinger dere til folkemusikken fra det landet.

Garantert morsomt!

Lykke til!

Og bare så du vet det:

Jeg synes IKKE man er dårlige foreldre selv om man ikke lager middag ofte. Middag er ikke det eneste saliggjørende. Det går fint an å spise sunt uten å spise varm mat hver dag.

Men hvis du synes det er et problem at barna liker for lite forskjellig mat, så se om ikke du kan prøve noen av rådene du har fått!:)

Kristin
10-03-2004, 18:26
Jeg er veldig enig med Crunchy!

Begynn i det små, det er ikke for seint å snu. Tenk på hvor viktig det er å spise variert og sunt, og på det sosiale rundt maten. Her i huset er jentungen ikke kresen i det hele tatt. Hun spiser mye rart en toåring ofte ikke liker. Jeg skal ikke ta på meg æren for det, for det kan godt hende det er tilfeldig og at det vil snu senere. Enn så lenge er jeg lykkelig over det. Vi lager middag hver dag, og hadde hun ikke villet ha det, så hadde hun vært nødt til å være uten mat. Hun er veldig tynn og spiser lite, selv om hun liker det, så vet jeg hvordan det er med en unge som får lite mat i seg.
Etter en periode hvor DU har bestemt hva som er til middag, så finner de nok ut at de vil ha litt likevel. Hvis barna alltid får bestemme så er det ikke rart de rynker på nesa av annen mat.
Husk at du skal lære dem opp til gode vaner, og det ER litt flaut når de blir eldre å ikke like det meste de får servert ute og hos andre??
Men start forsiktig. Øk antall middager i uka, og ikke ta deg vann over hodet sånn at du mister motet. Les om ernæring og prøv å bli glad i å lage sunn mat.

Unregistered
10-03-2004, 19:31
Som man reder ligger man! Du får virkelig ha meg unnskyldt,men du må da servere ungene dine middag. Om det ikke er det dyreste og mest ekslusive. Forstå meg rett! Men det er veldig viktig, og alle har rett til et sunt og variert kosthold. Jeg synes ikke det er morsomt å stå på kjøkkenet, men det er en tynn unnskyldning. Snu på flisa nå!! Og det er noe som faktisk heter seg; Det er aldri forsent.

~TM~
10-03-2004, 19:45
Her i huset har vi store problemer med finne tider hvor vi kan spise sammen pga av turnus o.l. Derfor er middagsbegrepet noe utvidet/utvannet her hos oss. Men vi prøver å ha "skikkelig" middag minst tre ganger i uken. Jeg er veldig takknemlig for toro og findus. Det er mye halvfabrikata som blir fullverdige middager med litt ekstra grønnsaker ved siden av.

Ca. en gang i uken spiser vi en frossenrett fra ?Findus? som heter "Laks i form med safransaus" og denne middagen synes rødtoppen er kjempegod. Jeg koker litt brokkoli ved siden av og skjærer opp litt godt brød. Det er overraskende godt til ferdigmat å være... Kanskje denne fiskeretten kan være noe for deg?

Kresen de luxe
10-03-2004, 20:07
Lurer på om jeg kan komme i Guiness Rekordbok for kresenhet jeg. Heldigvis er barnet ikke så gammelt ennå at vi kan bruke middagsglass en stund til. Da jeg ikke har greie på mat eller kan lage mat syntes jeg dette er en bra erstatning.Mannen jobber så ustabilt at hvis jeg skal lage middag blir det som regel spising uten ham.
Jeg ble tvinget til å spise alt mulig da jeg var liten og ble bare mer og mer kresen etterhvert som årene gikk (da jeg fikk mer bestemmelsesrett over hva som skulle inn i munnen min)
Vi har vel hjemmelaget middag maks tre ganger pr mnd.
Hvordan skal jeg vite hva som er sunt og få spise variert når jeg ikke vet hva det forskjellige smaker?

Fadese
10-03-2004, 20:14
Det er faktisk ikke alle som har råd til å ha middag hver dag!
Dessverre :uff:

Men, jeg synes samtidig at man bør bestrebe å ha middag på bordet, så langt det er mulig.
Tenk økonomisk og kjøp rimelige og sunne råvarer som inneholder vitaminer og proteiner.
Innarbeiding av gode matvaner er viktig for barnas helse.

Tidligere bruker
10-03-2004, 20:17
Går det ikke an å kjøpe seg en oppskriftsbok med sunne matretter da?
Grunnleggende matlaging bør alle lære seg. Hva med matlagingstimene på ungdomsskolen?

Jeg syns alle foreldre, uavhengig av den enes arbeidssituasjon, skal lage middag til barna sine.
Man burde gjøre dette minst 3-4 ganger i uken.

Alle kan koke poteter.
Alle kan lage karbonader.
Alle kan koke grønnsaker.
Men man MÅ jo øve litt før man blir skikkelig god.

Jeg hadde, heldigvis, foreldre som helt fra jeg var ganske liten inkluderte meg i kokekunstens verden, og jeg satt over potetene så og si hver dag etter skolen fra jeg var rundt 9 år.

Det er ikke noe som heter "kan ikke", dere mener "vil ikke" eller "gidder ikke". ;)

Kristin
10-03-2004, 20:27
Opprinnelig melding fra Kresen de luxe
Hvordan skal jeg vite hva som er sunt og få spise variert når jeg ikke vet hva det forskjellige smaker?

Det går faktisk an å trene opp smaksløkene dine. Man kan øve og lære seg å like. For å få kunnskap om hva som er sunt og hvordan man kan tilberede mat, kan man lese bøker og se på tv-programmer om mat.
Man trenger ikke like alt. Jeg liker f.eks ikke kokte grønnsaker spesielt godt. Men sauterte eller ovnsstekte er noe helt annet. Man kan m.a.o. tilbrede maten på andre måter, man MÅ ikke koke gulrøttene.
Det er mange ting jeg ikke likte da jeg var liten som jeg liker godt nå. Det handler om å prøve å like og TØRRE å smake nye smaker. Spis utenlandsk mat og lær om nye smaker! Jeg synes at noe av det viktigste man kan lære sitt barn innen mat er å tørre å kjenne på ukjente smaker.
Når det er sagt, så liker man likevel ikke alltid alt, og det er heller ikke poenget. Men prøv å trene opp sanseorganene dine litt.

Tenk på alle de fantastiske opplevelsene du går glipp av!

Tidligere bruker
10-03-2004, 20:37
Opprinnelig melding fra Sylvi

Men, jeg synes samtidig at man bør bestrebe å ha middag på bordet, så langt det er mulig.
Tenk økonomisk og kjøp rimelige og sunne råvarer som inneholder vitaminer og proteiner.

En middag trenger jo ikke være kjempedyr, så lenge man velger rimelige produkter, og heller kjøper mindre mengder av det som koster mer.

Vi har hatt kjempebillige biffmiddager når vi har hatt det fryktelig trangt, for biff har vi kanskje hatt liggende i fryseren,, ris eller poteter har vi i matskapet, og en pose frossengrønnsaker er ikke allverdens dyrt. ;)

Belle
10-03-2004, 20:42
Er det mulig????
Det er vel bare å smake da...
Med litt sunn fornuft klarer du vel å tenke deg/evt lese deg til hva som er sundt. Så mange enkle oppskrifter som finnes nå i bøker/internett etc er det ingen unnskyldning.

Vi har vel hjemmelaget middag maks tre ganger pr mnd.
Dette er vel et vidt begrep.
Vi spiser middag hver dag vi da, men det inkluderer pannekaker, pizza, annen ferdigmat, samt skikkelig middag laget fra bunnen av.

Lurer på hva dere spiser rundt middagstid jeg da? Brødskive?

Tidligere bruker
10-03-2004, 21:01
Opprinnelig melding fra Sylvi

En middag trenger jo ikke være kjempedyr, så lenge man velger rimelige produkter, og heller kjøper mindre mengder av det som koster mer.

Vi har hatt kjempebillige biffmiddager når vi har hatt det fryktelig trangt, for biff har vi kanskje hatt liggende i fryseren,, ris eller poteter har vi i matskapet, og en pose frossengrønnsaker er ikke allverdens dyrt. ;)

Teofelia
10-03-2004, 23:31
Opprinnelig melding fra Unregistered
Vi lager sjelden middag. Når vi gjør det er det pølser, pannekaker eller pasta. (kansje 2 ganger i uka) Det resulterer jo i at barna blir veldig kresne, men nå er det liksom for sent å snu... De nekter å spise fisk når vi er hos andre, og de liker ingenting som de ikke har smakt. (de er 3 og 5) Hvordan skal jeg snu dette? Ingen av oss er glad i å lage mat, og mannen jobber mye. Hva med å gå ut å spise et par ganger i uka? Hvis dere bor i en by av noenlunde størrelse burde det gå an å finne steder som selger sunn mat til en overkommelig penge. Her i Trondheim finnes det masse plasser med "hverdagsmat" (enten man nå foretrekker tradisjonelle kjøttkaker eller mer eksotiske retter). Ved å spise ute, får dere spist langt bedre middag enn pannekaker og pasta, og dere voksne får kanskje et bedre forhold til hvor godt ordentlig mat smaker og kanskje det igjen kan friste til å ordne mer mat selv på sikt. Vi spiser ofte ute. Periodevis gjerne 1-2 ganger i uka. Når det blir såpass ofte er det heller ikke noe problem å ta med ungene - de blir vant til det ganske snart.

Dere burde absolutt gjøre noe for å venne ungene (og dere selv) til et sunnere kosthold enn pannekaker og pasta to ganger i uka, og dette er i alle fall et av de mest lystbetonte rådene jeg kan komme på. :)

Madammen
11-03-2004, 14:50
Hvis du synes det er pyton å lage middag med barn hengende rundt deg og kanskje tidspress, kan det være en idé å lage den ferdig kvelden før. Mye kan forberedes på forhånd, bl.a lasagne, fiskegrateng, lapskaus, gryterett o.l.

Da trenger du evt. bare koke grønnsaker (el. poteter) til å ha ved siden av.

Det er viktig å lære barn sunne middagsvaner, spesielt i disse diabetes 2 - tider.

Pompelfar
13-03-2004, 01:30
Når jeg var liten og ikke ville spise potet så brukte mor å mose potetene og blande mosen med stabburets leverpostei faktisk.

Siden jeg elsket leverpostei så klarte jeg ikke å la være å spise mosen.

Prøv en slik vri på barna dine.

Ta noe de liker og bland det med noe de "ikke liker".

Blir liksom litt mer interessant da.
Kommer også litt ann på hva du skal blande det sammen med.

fiskeboller og kjøttkaker går f.eks dårlig ilag ;)