PDA

Se hel versjon : Barn som dytter og slår

Pasifist
10-03-2004, 17:53
Vi var på småbarnsturn i dag. Vi sto og ventet på at det skulle begynne da det kom en jente, kanskje 4 år gammel, bort til oss. Så på gutten min og dyttet han så han mistet balansen. Dette gjentok seg flere ganger. Moren hennes sto og så på. Senere kom hun bort til oss og slo meg. (-Jenta slo, ikke mora...)

Hva gjør man i en sånn situasjon?

Jeg satte meg på huk, og sa bestemt: "Det der er ikke noe snilt gjort!" Fikk et stygt blikk av moren etter det.

Hva mener dere? Hadde mitt barn vært en "dytter", så ville jeg jo prøvd å få han til å slutte med det?

Unregistered
10-03-2004, 19:28
Synes du gjorde helt rett. Ingen har da rett til å oppføre seg sånn. Og barn som i denne situasjonen gjorde noe galt, må da snakkes til for å forstå. Og en merkelig mamma....som ikke tok affære. Hadde det vært meg, hadde jeg nok tatt en alvorsprat med moren til denne jenta også.

Embriksmamma
10-03-2004, 19:42
Jeg synes du gjorde det rette. Jeg har selv irettesatt andres barn ved flere tilfeller der foreldrene ikke har løftet en finger selv om barnet deres har funnet på allverdens pøbelstreker - som å dytte eller slå.

Unregistered
10-03-2004, 20:26
Herregud, Dabarnet mitt var ett år var det stadig vekk noen på 2 som skulle dytte på henne. Og dem tok jeg HARDT,man gjør ikke slik med andre barn og spesielt ikke dem som er mindre,ustøe og ikke har gjort deg noe.

Belle
10-03-2004, 20:49
Syns du gjorde riktig, tragisk av moren å ikke reagere.

Polyanna
11-03-2004, 08:53
Jeg har gjort akkurat som deg. Lillesjef har en gutt i barnehagen (2,5 år) som er fæl til å dytte. Hvis det har skjedd når jeg er der, så setter jeg meg ned, tar armen hans og sier tydelig "NEI. Du må IKKE dytte NN. Han får vondt og blir lei seg! Du kan klappe ham i stedet!" Eller noe lignende.

Jeg gir blaffen i om foreldrene er der. Jeg blir ikke fornærmet om andre irettesetter min lillesjef på samme måte heller. De er jo nybegynnere i verden og trenger hjelp til å finne ut av ting! Hvis vi voksne ikke hjelper dem å navigere litt så blir de jo helt hjelpeløse!

Jeg er veldig opptatt av at lillesjef skal være snill med andre barn, særlig siden han har to mindre fettere og snart blir storebror. Etter at han begynte i barnehagen hadde vi vår fulle hyre med å få ham til å slutte å dytte andre småttiser, men tror vi har lykkes nå. Vi har også hatt en skikkelig runde med biting (da han var rundt året), som vi også fikk tatt ved roten. Det er jo jobben vår, ikke sant?

sisle
11-03-2004, 09:39
I allverden for en mor! (hun med barnet som slo og dyttet altså) - synes det du gjorde var helt greit og helt på sin plass!

Det hender jenta vår dytter eller slår oss, og det tar vi alltid tak i. Sier klart fra at det IKKE er lov, og viser at hun f.eks. kan klappe i stede for å slå (for hun gjør det som regel ikke for å gjøre vondt, jeg tror rett og slett hun ikke helt skjønner hvordan hun skal oppføre seg og konsekvensene av det hun gjør). Enkelte ting MÅ læres.

Selvfølgelig ville vi stoppet det umiddelbart om hun hadde gjort det mer andre barn. Og hadde ikke vi vært oppmerksom, så hadde det selvfølgelig vært greit at andre tok tak i det.

Jordbærstua
11-03-2004, 10:30
Jeg syns å du gjorde det helt riktig.

Blesha
11-03-2004, 10:55
Jeg mener at du gjorde helt rett i å snakke bestemt til barnet. Barn på 3-4 år er absolutt store nok til å forstå at sånn gjør man ikke. Blir bekymret av tanken på foreldre som ikke veileder barnet sitt i hva som er rett og galt, i dette tilfellet å slå/dytte/sparke.