Se hel versjon : Fjerning av mandlene hos voksen
Unregistered
11-03-2004, 08:11
Vurderer å ringe min lege for å spørre om jeg kan få fjernet mandlene.
Men vil gjerne vite hva jeg går til før jeg tar det opp med min lege.
Pleier det å være lang ventetid?
Vet at det er inn og ut på dagen,men hvor lang tid tar selve inngrepet?
Blir jeg liggende noen timer etter at de er fjernet?
Hva slags plager vil jeg få de nærmeste dagene/ukene?
Jeg går hjemme med barnet mitt og må i tilfelle plassere henne bort noen dager hvis jeg trenger litt hvile.
Dersom du tar det privat er det sjelden lang ventetid. Ofte til fastlege henvise til private klinikker, siden ØNH på sykehus kan ha 3-4 mnd ventetid... Betalingen er bare egenandel, ca 3-400,- for selve inngrepet.
Selve inngrepet tar vel ikke mer enn 1 times tid. Du møter tidlig om morgenen, vanligvis rundt 08. Deretter blir du liggende på oppvåkning 3-4 timer. Du blir jo litt omtåket etter narkosen. :svimmel:
Du må regne med moderate til sterke halssmerter, sa min lege. Jeg er vant til halsbetennelser 4-5 ganger pr sesong, så han sa jeg kunne sammenligne med det og enda litt til. :angst: Du får med kraftige smertestillende for det første døgnet. Du må også ha noen andre voksne sammen med deg det første døgnet, i tilfelle komplikasjoner, f.eks. blødninger i svelget, opphovninger, infeksjon med feber osv. De vil ha deg innen 1 times kjøring fra klinikken, hvis ikke, får du tilbud om overnatting i nærheten.
Kan nok være lurt med pass til henne de første dagene ja...:uff:
Lykke til!
Tidligere bruker
11-03-2004, 08:46
Jeg har ikke tatt mandlene selv, men mannen min gjorde det for noen år siden. Og vær forberedt på at du kan trenge noen til å ta seg litt av deg i noen dager ja, og å få noen til å passe barnet ditt de første dagene bør du absolutt. Han var ganske "i tåka" i noen dager pga smerter og problemer med å spise. Men i ettertid ville han gjort det om igjen fordi livet uten mandler er for ham en himmelvid forskjell fra å være med siden han hadde masse plager i halsen pga mandlene.
ja, jeg har tatt mandlene - på grunn av stadig tilbakevendene halsbetennelser, og evige pencillinkurer. Var midt i 20-årene da jeg gjorde det.
*jeg ble skrevet inn søndag kveld, operert i narkose mandag morra. Ble liggende på sykehus til dagen etter. (nå for tida tror jeg bare det er dagkirurgi, du blir sendt hjem på kvelden. På privatklinikkene komemr ud inn på morran)
*ja, det er VONDT et par dager etterpå. Gidder ikke å legge skjul på det. Det er jævlig VONDT... Klarte ikke å svelge noe på flere dager. til og med smertestillende. Det måtte inn andre veien..
Levde på suppe, is og loff i nesten en uke. I tillegg var det jævlig den første tiden etterpå, for jeg kasta opp masse blod og var veldig kvalm. Det renner nemlig en god del blod ned i magen...
*Du er litt omtåket den første tiden, og må ha noen hos deg i et døgn på grunn av fare for blødninger. Må være i rimelig reiseavstand fra sykehus også. Anbefaler at du ikke har eneansvar for barn den første uka.
NÅR DET ER SAGT!: Er sjeleglad for at jeg gjorde det. Har et helt nytt liv nå. Har hatt to antibiotika-kurer på 7 år nå! Mot minst 4 i året før jeg tok mandlene. Er mindre syk generelt også.
Så - summen av dette er: dersom det er halsbetennelser som plager seg, så hop i det og få de fjerna!!
MUM hilser
Zirkonia
11-03-2004, 12:55
Venninna mi opererte mandlene før jul. Da hadde hun stått på venteliste i nesten et år.
Ble lagt inn tirsdag, operert onsdag, og utskrevet torsdag. (At hun ble VELDIG dårlig etter inngrepet og måtte 3uker til på sykehus er en annen historie...)
Det hun sa var værst etter operasjonen var at hun fikk UTROLIG dårlig ånde, hun kjente det selv, og hun syns det var pinlig å snakke med folk i lange tider. (Ja, det stinka!)
MEN, hun mener nå, etter en vinter uten halsbetennelse, at det var verdt det!
Lykke til:)
Pompelfar
11-03-2004, 15:59
Jeg betalte ikke noe for inngrepet jeg.
Jeg måtte vente i 2 måneder før jeg slapp inn.
Lå på overvåkningen i 4 timer etterpå og ble flyttet opp til rommet hvor jeg tilbrakte de neste 5 dagene.
Skal ikke lyve å si at det ikke var vondt, for det var det nemlig!
Husker jeg fikk en slik leskedrikk type Kjeft til sykesøstra, men når jeg skulle drikke så kom det bare ut nesen:D
Måtte lære meg å spise og drikke helt på nytt.
Smertestillende piller er noe du også må finne deg i, og de skal selvfølgelig inn bakveien ( rumpa ) da du ikke skal spise noe med skarpe kanter eller no.
Men jeg har ikke hatt halsbetennelse siden og det begynner å bli noen år siden :)
Anbefales en høy gang.
Hovedinnlegger
11-03-2004, 19:50
Uffda,selve operasjonen frister ikke særlig når jeg hører hvor vondt det gjøe i dagene etter. Men skjønner jo at det kan være verdt det.
Vet ikke om det er halsinfeksjon jeg stadig vekk sliter med. Men har hatt bihule betennelse to ganger på en mnd nå. Var på legevakta forrige gang. Og jeg blir forkjøla ca hver 6. uke. Men ikke alltid det bryter ut. Er som regel sår hals og rennende/tett nese og hoster. Så har ikke vært hos legen anående dette på flere år,da jeg liksom vil vente til det bryter ordentlig ut,noe det som regel ikke gjør:(
Fjerna mandlene da jeg var 22 år, og syntes ikke det var så avskrekkende grusomt vondt etterpå. Men jeg var også vant til STORE smerter pga streptokokkinfeksjoner igjen og igjen..
Blødde ikke noe særlig heller.
Har også fått et nytt liv etterpå! :D
Her på nordvestlandet lå jeg på sykehus i 3 dager i forbindelse med inngrepet.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.