Se hel versjon : Tannregulering
Unregistered
12-03-2004, 08:30
Jeg er 26 år, og vurderer å begynne med tannregulering.
Tannstillingen min er ikke særlig pen, da det i underkjeven er trangt og oppe er det åpninger mellom enkelte tenner.
Jeg synes tennene mine er stygge, og smiler skjeldent slik at de v
syns.
Jeg har nå vært hos kjeveortoped og fått beskjed om at om jeg skal begynne med regulering, må jeg ha både i over- og underkjeven i ca 14 mnd. Det vil koste meg ca. 20 000,-!
Da er spørsmålet; skal, skal ikke?
Uff, jeg liker ikke helt tanken på å gå med streng i 14 mnd!! Ikke bare at det er ubehagelig, men det er jo ikke særlig pent ut heller!!!
Trenger noen synspunkt!
14 mndr er jo ingenting dersom du får ei fin tannstilling som du blir fornøyd med i 50 år!
Jeg hadde ikke nølt et sekund!
Jeg hadde nok også gjort det om jeg var misfornøyd med tannstillingen. Tenk så herlig etterpå da!
Jeg har hatt regulering i mange år, men det var på barne og ungdomskolen. Det er vondt og lite pent og se på ;) , men om jeg ikke hadde hatt det den gangen, hadde jeg garantert tatt det nå. Så om du er så missfornøyd med tennene dine og har 20000 og bruke så ikke nøl. 14mnd er ingen ting i forhold til hva du får igjen.
Jeg skal faktisk også sette på tannregulering om en stund! (Etter bryllupet!)
Jeg synes absolutt at det er verdt 14 mnd og 20 000,-!! 14 mnd går jo så fort og for 20 000,- får man jo egentlig ikke stort. Jeg syntes i utgangspunktet det var mange penger helt til samboeren min sa at det er jo likemye som det koster for en sofa det!! :p
Jeg ser barnslig ut i utgangspunktet, så med streng må jeg nok huske på leg'en om jeg skal på byen eller kjøpe øl! :lol: :lol: :lol:
Gleder meg masse til å kunne glise og ikke skjemmes av tennene mine!!! :D
Hopp i det du oxo!!!!
Har du muligheten til dette rent økonomisk, og virkelig ønsker dette, ser jeg ikke noen grunn til at du ikke skal gjøre det.
Men du må være forberedt på at det vil bli perioder med smerter, du må være ekstremt flink med hygienen og det er selvfølgelig veldig upraktisk. Og sist men ikke minst, vær klar over at 14 mnd bare er et estimat kjeveortopeden har satt. Det er MEGET sjelden, at dette stemmer....Det KAN bli lenger, og MYE lenger....
Det positive i dag er at en kan velge brackets i hvitt, og gull(!) feks i stedet for den gode gamle "piggtråden". Og en kan også legge reguleringen på baksiden av tennene. Men da må du nok ut med mer enn 20000 kr og det er nok heller ikke alle kjeveortopeder som praktiserer dette......
Lykke til!
Maritmor
12-03-2004, 11:16
Har du råd til det så syns jeg du skal gå for det jeg:) Ja det er nok litt kjipe måneder med streng på tenna, men tenk på resultatet. Når du fjerner reguleringa og tannlegen pusser tenna dine fine og hvite, ja DA vet du det var verdt det:kidoki:
Men husk du må nok ha en gom i et års tid etterpå, ellers går tennene tilbake til gammel stilling. Bare så du har det i bakhodet;)
Jeg hadde streng på tennene da jeg var 13-14 år. I etterkant har visdomtennene komet opp og gjort at framtennene nede er kommet ut av stilling. Har time hos tannlegen til høsten, men har på rett ikke råd til det. Vi skal byge ut på huset.
Da jeg hadde streng hadde jeg ikke noe ubehag ved straming. Noen måtte spise suppe i flere dager. Kom ofte inn til tannlegen med tyggis i munnen, som jeg måtte sitte med i hånden siden jeg glemte å spytte den ut før jeg gikk inn. :lol:
Jeg har problemer med å bite av mat. pålegg er ikke let å spise, da jeg ikke klarer å tygge rett av. Det jeg kvir meg til er å trekke tannen som er helt ut av stilling. Den er presset inn og opp. :gal:
Tidligere bruker
15-03-2004, 14:20
jeg haddee gjort det
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.