PDA

Se hel versjon : Slår du barna dine?

Unregistered
12-03-2004, 15:56
Syns det å slå små barn uansett er helt horribelt, og skjønner ikke hva folk som gjør slik feiler i hodene sine!! De må jo være fullstendig SYKE!!!
Hender det at du slår ditt/dine barn? Slår du med kraft, eller bare "smikker" du dem lett på hånda/armen f.eks... hvis de har vært uskikkelige, ulydige e.l?? Hvis ja... hvordan kan du forsvare å slå i såfall??

Finni
12-03-2004, 16:15
Nei, jeg slår ikke barna mine. Verken med kraft eller med en liten smekk på hånden.

tidligere bruker
12-03-2004, 16:40
Nei,slår aldri og ville heller aldri funnet på å gjort det!
Ingen skal få legge hånd på snuppa mi ass!

Tidligere bruker
12-03-2004, 17:29
Selvfølgelig slår jeg ikke barna mine! Det gjør man ikke mot hverken voksne eller barn...

Tidligere bruker
12-03-2004, 17:38
Nei, så klart ikke :bonk:

Det er absolutt ingen løsning å slå/smikke et barn for å fortelle at noe ikke er lov/ uakseptabel oppførsel.

Happy
12-03-2004, 18:32
Jeg slår hverken mann eller barn. Begge deler er like utenkelig for meg!

Tidligere bruker
12-03-2004, 18:36
Nei aldri....ikke engang en lett klaps på handen er akseptabelt hos oss.

Tidl. bruker
12-03-2004, 20:34
Tror ikke noen her inne ville innrømmet noen ting hvis de skulle ha smikket/slått barna/barnet sitt
Hva vil du med innlegget egentlig???
Ingen her ville åpent stått fram om sånt!!
Selv ikke som anonym.
Og for å svare på spørsmålet:nei det gjør jeg ikke.

Stin@
12-03-2004, 20:42
Jeg tenkte også på hva hovedinnlegger ville med sitt innlegg.
Selvfølgelig svarer alle at de slår da ikke barna sine,og kommer ikke til å gjøre det noen gang.
Jeg også signerer denne.

Eirill
12-03-2004, 20:53
Ja, jeg denger den ene med den andre....

(Nei , jeg slår ikke ungene mine)

sisle
12-03-2004, 20:59
Nei, jeg trenger ikke ty til slike midler for å bli hørt.... Har aldri falt meg inn at det skulle være nødvendig.

Når det gjelder om man tør å stå åpent fram.. Sikkert ingen som vil innrømme at de SLÅR barna, men jeg kjenner folk som mener at smekk på fingrene er en riktig måte å oppdra på.

jane
12-03-2004, 22:12
Selvfølgelig slår jeg ikke ungene mine. Jeg lovet meg selv allerede som barn at jeg aldri i verden skulle verken knipse, daske, eller slå ungene mine.

jane
12-03-2004, 22:14
Opprinnelig melding fra Eirill
Ja, jeg denger den ene med den andre....

:knegg:

Tidligere bruker
12-03-2004, 22:39
Opprinnelig melding fra Siw
Tror ikke noen her inne ville innrømmet noen ting hvis de skulle ha smikket/slått barna/barnet sitt
.

Det er en stund siden nå. Men jeg har da sett en diskusjon her inne der en del innrømmet dette. Nå bruker de jo litt finere ord enn å slå da. Daske/klapse/knipse er vel populære ord hos dem som bruker fysisk avstraffelse på barna sine:uff:

Tidligere bruker
13-03-2004, 11:34
Har selv opplevd å bli slått som barn, noe jeg ALDRI kommer til å gjøre med mine barn, helt klart!

Unregistered
13-03-2004, 11:43
Hva vil du med innlegget egentlig???
Ingen her ville åpent stått fram om sånt!!
Selv ikke som anonym.
Og for å svare på spørsmålet:nei det gjør jeg ikke.

Herregud ass!!! får jo ikke lov til noe her inne... - hvorfor skriver du det, hva mener du med ditt og datt, hvor vil du hen med det.... bla, bla, bla!!! Skal fortelle deg hvor jeg vil jeg Siw, få svar på spørsmålet mitt!!! Og hvorfor skulle ikke folk tørre å stå fram om de slår/dasker/knipser barna sine?? Folk som gjør dette mener jo da tydligvis at det er en riktig måte å oppdra barn på (ellers hadde de vel ikke gjort det??) Og det med at ingen tør å stå fram anonymt til og med... den skjønte jeg IHVERTFALL ikke... Er jo ugler i mosen hvis man faktisk kjører en slik oppdragelse, men er flau over det eller mener det innerst inne er galt... Tenk deg om FØR du skriver slikt neste gang Siw!!!

Tidl. bruker
13-03-2004, 12:49
Jeg syns bare det ble så dumt å spørre om sånt.
Alle vet jo at det er galt å slå barna sine
.Noen gjør det ,men de vet jo at det er galt,
hvis de ikke vet at det er galt ,ja da må de ha noen skruer løse.
De svarene du har fått sier jo alle nei.
Og om noen skulle skrive anonymt at ja de slår/smikker barna/barnet så får de jo kraftige reaksjoner på hva de gjør av mange her inne.
dette tema er jo blitt tatt opp før da.
Unnskyld hvis jeg var litt skarp var ikke meningen
;)

Eowyn
13-03-2004, 13:17
Jeg ble selv slått endel som barn, og kommer ALDRI til å legge hånd på Isak. Uansett hva han måtte finne på. Sånt gjør man bare ikke. Hverken dasking eller knipsing eller smekking eller hva dere nå enn kaller det, dere som slår (for jeg vet at det finnes folk som gjør det, og det er sikkert noen her også, om ikke mange)!!! Folk som legger hånd på barna sine burde aldri hatt barn.

Fadese
13-03-2004, 13:28
Sjølfølgelig ikke!!

Kristin
13-03-2004, 13:39
Nei det gjør jeg ikke.
Jeg ble heller ikke slått som barn.
Men jeg tror ikke det er så mange generasjoner siden det var en helt ok måte å "sette grenser på". Jeg diskuterte en gang dasking på hånda med min 80 år gamle farmor, hvor hun kommenterte at hun ikke kunne skjønne at det var så farlig. Nå aner jeg ikke om hun dasket sine barn selv, men uansett, hun mener tilsynelatende at jeg kjører en spesiell oppdragelse ved å aldri daske mitt barn.

Unregistered
13-03-2004, 13:46
Problemene blir ikke løst av å ty til vold. Å legge hånd på noen er ulovlig. Men til spm; Nei!!!!!!!!!!!!!

Embriksmamma
13-03-2004, 13:59
Nei.

Nellemor
13-03-2004, 14:13
Selvfølgelig ikke - det ville aldri falt meg inn.

~Froggie~
13-03-2004, 14:18
Kunne aldri falt meg inn å skade barna mine psykisk eller fysisk!
Uhørt!!

Tidligere bruker
13-03-2004, 15:36
Nei jeg slår ikke mine barn.
Ble klapset veldig mye i ansiktet selv,som barn.
Og vil aldri at mine egne skal få føle det som jeg gjorde.

Myrsnipa
13-03-2004, 15:57
Nei!

Andrine
13-03-2004, 21:32
Nei, jeg slår dem ikke.
Men er de uskikkelige, og det ikke nytter å avlede dem eller ta dem bort kan jeg slå litt i bordet mens jeg sier nei..
Men altså ikke dem!

Månestråle1
13-03-2004, 21:35
NEI!!! Jeg er totalt imot det også! Det er forferdelig at noen kan slå barna sine.

metteha
13-03-2004, 21:41
Nei det gjør jeg absolutt ikke, men ja jeg har knipsa henne på fingeren etter et visst antall ganger, NEI

Kristin
13-03-2004, 22:10
Opprinnelig melding fra metteha
men ja jeg har knipsa henne på fingeren etter et visst antall ganger, NEI `

Ikke for at jeg har noe med hva du gjør, men synes du det hjelper?

Dubblis
13-03-2004, 22:14
Åf cårsj not.

Ise
13-03-2004, 22:34
Nei det gjør jeg absolutt ikke, men ja jeg har knipsa henne på fingeren etter et visst antall ganger, NEI

Ingenting galt med å knipse dem på fingrene når de vet at man ikke har lov til ting,dette er ikke slåing..

Signer denne jeg,det gjorde jeg med eldstesønnen min,han var alldeles plukkegutt når det gjaldt alt... er ikke alltid det holder med nei...noe alle vet..det er forskjell på slåing og at man kan markere at nok er nok:fy:

nei jeg slår ikke barna mine

Klem fra Isemor og barna:hjerter:

Tidligere bruker
13-03-2004, 22:48
Nei, selvsagt slår jeg ikke! Hverken voksne eller barn blir slått i mitt hus.

Å knipse er ikke å slå, men det er allikevel å utøve fysisk straff for noe. Og akkurat like feil, i mine øyne.

Det finnes mange andre måter å "markere at nok er nok" på.

*Tomine*
13-03-2004, 23:23
Nei jeg slår ikke andre mennesker, verken store eller små!!!!

Tidligere bruker
13-03-2004, 23:48
Nei!

Ise
14-03-2004, 00:00
Opprinnelig melding fra Crunchy

Å knipse er ikke å slå, men det er allikevel å utøve fysisk straff for noe. Og akkurat like feil, i mine øyne.

her er det ikke snakk om å knipse til de får vondt på fingre eller hender,det er en markering at nei dette er ikke lov,og hvis de gang på gang gjør det de har fått beskjed om er forbudt så er det ikke noe galt i å markere på hånden at den skal vekk (her snakker jeg om å plukke og å ødelegge ting) .... alle barn er forskjellige og alle har vi forskjellige måter å oppdra/irettesette ungene på....

Isemor og barna:hjerter:

Ise
14-03-2004, 00:02
.

Snurreline
14-03-2004, 01:21
Nei jeg slår ikke barnet mitt!

Dere som knipser gjentatte ganger...Hjelper det? Virker ikke slik ettersom det må gjentas! Og da ser jeg liksom ikke vitsen...om dem ikke skjønner alvoret første gangen så gjør dem det ikke neste gang heller!

Unregistered
14-03-2004, 02:48
Jeg syns bare det ble så dumt å spørre om sånt.
Alle vet jo at det er galt å slå barna sine
.Noen gjør det ,men de vet jo at det er galt,
hvis de ikke vet at det er galt ,ja da må de ha noen skruer løse.
De svarene du har fått sier jo alle nei.
Og om noen skulle skrive anonymt at ja de slår/smikker barna/barnet så får de jo kraftige reaksjoner på hva de gjør av mange her inne.
dette tema er jo blitt tatt opp før da.
Unnskyld hvis jeg var litt skarp var ikke meningen
;)

Greit, men jeg kan vel få lov å spørre hvis jeg hadde lyst til det...?? Det er vel det disse sidene er beregnet til... å få svar på ting man lurer på, skape debatt om saker og ting... osv, osv.

Tror faktisk ikke at ALLE vet det er galt å slå, og ihvertfall ikke dem som bruker slike metoder. Jeg kjenner faktisk en mann som overhode ikke synes det er galt å slå, (har diskutert med ham mang en gang ja... grr...) han mener det er den eneste måten å oppnå respekt på og få barn til å "lære" som han sier... Og han forstår faktisk ikke i det hele tatt! er totalt blind for hvordan det virker inn på et barn å bli slått, følger som slåingen kan få for barn senere i livet osv, alt preller av som vann på gåsa på denne mannen... så NOEN forstår FAKTISK IKKE!! Og jeg skjønner meg ihvertfall ikke på dem du sier som slår og som allikvel vet at det er galt. HVORFOR spør jeg da?? Hvem bruker metoder som de vet er feil, eller som de ikke er tilhenger av i oppdragelsen da?? Det er jo ganske snodig hvis en gjør det, spør du meg... Da må jo personen(e) det gjelder ha andre personlige psykiske problemer i såfall... man slår jo ikke mennesker for moro skyld eller for underholdnings skyld...

Har forstått at dette har blitt tatt opp før, men har dessverre ikke fått tatt del i diskusjonen den gang, siden jeg er forholdsvis ny her inne... men har forstått at det var en spørreundersøkelse og at noen faktisk svarte at de slo...

Til slutt... unnskyldningen er godtatt... ;)

Tidligere bruker
14-03-2004, 07:48
Isemor: Du må gjerne rettferdiggjøre hvorfor du knipser så mye du vil. Det forandrer ikke det faktum at JEG mener at knipsing er akkurat like ille som å rise et barn.

Du sier at "det er ikke noe galt i å markere" på denne måten. JEG synes det er galt.

Å rise gir mer smerte fysisk. Men det betyr ikke at knipsing ikke kan gi smerte på det psykiske plan.

Uansett: JEG mener at å synke så lavt at man må benytte fysisk avstraffelse for å håndtere et barn, det er fullstendig tullete og veldig galt.

Min mening.

metteha
14-03-2004, 16:15
Opprinnelig melding fra Kristin
`

Ikke for at jeg har noe med hva du gjør, men synes du det hjelper?

Ja det har hjulpet for når jeg kommer bort til henne nå, når hun gjør noe hun ikke får lov til, så sier jeg: hvis du ikke gir deg nå, som knipser jeg fingen din, og da gir hun seg med en gang! Så nå trenger jeg ikke å gjøre det lenger!
Syntes det er rart at noen kan si at det er like ille som å slå banra sine, det ville jeg aldri ha gjort samme hva galt hun gjør

:uff:

metteha
14-03-2004, 16:18
Isemor: Du må gjerne rettferdiggjøre hvorfor du knipser så mye du vil. Det forandrer ikke det faktum at JEG mener at knipsing er akkurat like ille som å rise et barn.

Du sier at "det er ikke noe galt i å markere" på denne måten. JEG synes det er galt.

Å rise gir mer smerte fysisk. Men det betyr ikke at knipsing ikke kan gi smerte på det psykiske plan.

Uansett: JEG mener at å synke så lavt at man må benytte fysisk avstraffelse for å håndtere et barn, det er fullstendig tullete og veldig galt.

Min mening.

Her er jeg veldig uenig, du sier at det å knipse gir psykisk smerte like mye som de som får ris! Ja, det er kanskje litt "sårt" for de, men jeg tror at det er mer ydmykende å få ris, at det er derfor det også gir psykisk smerte!

Shannon
14-03-2004, 16:48

Signerer.

Shannon
14-03-2004, 16:50
Opprinnelig melding fra Isemor
Ingenting galt med å knipse dem på fingrene når de vet at man ikke har lov til ting,dette er ikke slåing..

Det er alikvel fysisk avstraffelse.

Shannon
14-03-2004, 16:53
Ja det har hjulpet for når jeg kommer bort til henne nå, når hun gjør noe hun ikke får lov til, så sier jeg: hvis du ikke gir deg nå, som knipser jeg fingen din, og da gir hun seg med en gang! Så nå trenger jeg ikke å gjøre det lenger!
Syntes det er rart at noen kan si at det er like ille som å slå banra sine, det ville jeg aldri ha gjort samme hva galt hun gjør

:uff:

Er det ikke litt vel lettvint å true med fysisk avstraffelse enn å snakke til barnet ditt?

Hvorfor tror du hun slutter med det hun driver med når du truer med å knipse? Kanskje fordi det gjør vondt?

metteha
14-03-2004, 18:35
Opprinnelig melding fra Shannon
Er det ikke litt vel lettvint å true med fysisk avstraffelse enn å snakke til barnet ditt?

Hvorfor tror du hun slutter med det hun driver med når du truer med å knipse? Kanskje fordi det gjør vondt?

Jeg knipser henne ikke hardt bare så det er sagt, grunnen til at jeg har gjort dette er fordi det er min måte å markere at nå får det være nok. Nå som hun er blitt så stor bærer jeg henne ut på et annet rom, så sitter hun der til hun er blid og oppfører seg bra igjen!

Tror faktisk det er ganske vanlig å knipse lett på hånden, men kanskje ikke alle som innrømmer det(med tanke på at noen av dere ser på det som fysisk vold....tar dere barna i armen da? Kan jeg spørre hav dere gjør? Siden det er vold og knipse de lett??????

metteha
14-03-2004, 18:37
.

Tidligere bruker
14-03-2004, 19:12
Metteha:

Les innlegget mitt en gang til. Jeg sier ikke noe sted at det gir like mye smerte å bli knipset som å få ris.

Jeg sier at å knipse KAN OGSÅ være smertefullt for barnet. Mest på det psykiske plan.

Ang. å ta hardt i barnet.
Hvis sønnen min holder på å springe ut i veien, så tar jeg hardt i ham for å hindre ham.

Hvis han fortsetter å kaste leker når jeg har forklart at leker kan gå i stykker når de kastes/det gjør vondt å få en leke i hodet/vasen kan knuses når leken treffer den, så tar jeg ham IKKE hardt i armen.

Jeg bruker kun fysisk disiplin hvis det er fare for liv og helse. Ikke som en del av oppdragelsen.

Det nærmeste må være at jeg, hvis han slår meg eller noen andre, løfter ham rolig opp og går inn på rommet. Der sitter vi til han gir beskjed om at han har roet seg.

Ise
14-03-2004, 22:03
Man blir tydeligvis misforstått her.... det er på ingen måte en avstraffelse å "knipse" da mener jeg ikke til de får vondt!!:dåne: her er det snakk om å fjerne eventuelt hånden og markere med å knipse lett... dette er jo ikke vondt..herlighet,føler at folk er overhysterisker her,hvis ingen av dere har hatt behov for å fjerne barnet deres fra ting dem ikke har lov til å ta/røre på..så lurer jeg på om dere har barn fra før:???: les hva jeg skriver,jeg snakker ikke om å knipse barna mine på fingrene så de får vondt,ville aldri gjort det:uff:

Begynner snart å føle meg som den skurken her joo..

Chrunchy:ett barn får ikke pyskiske plager av å bli knipsa på hånden ..er det samme som om man får psykiske plager av å heve stemmen til ett barn med å eventuelt si hardt nei..dette er ikke lov...

Her er det ikke på noen måte snakk om å knipse barna så de får vondt!!! er der du har misforstått meg.....men vi har jo alle våre meninger..vi får bli enig om å være uenig rett og slett.

Isemor og barna:sukk:

Elastika
14-03-2004, 22:14
I barnehagen der jeg jobba tok vi barna og hang dem opp ned om de ikke var snille....NEIDAAAAAAAA....:lol:

Vi tok dem bestemt i armen, så dem inn i øynene og prata rolig til dem. Dette gjør jeg også til mine egne om de gjør noe de ikke har lov til. Ikke alltid det nytter, men å slå barn kunne aldri falt meg inn!!! Barn er barn, og de vil vel alltid finne på rampestreker. Og en kan føle at en kjefter og smeller omatt og omatt. Likevel er det ikke lov å slå! Da er det bedre å gå inn i et annet rom, telle til ti, skrike inn i en pute e.l. Det nytter for meg iallefall..:kidoki:

Ise
14-03-2004, 22:24
Opprinnelig melding fra Glad
I barnehagen der jeg jobba tok vi barna og hang dem opp ned om de ikke var snille....NEIDAAAAAAAA....:lol:

Vi tok dem bestemt i armen, så dem inn i øynene og prata rolig til dem. Dette gjør jeg også til mine egne om de gjør noe de ikke har lov til. Ikke alltid det nytter, men å slå barn kunne aldri falt meg inn!!! Barn er barn, og de vil vel alltid finne på rampestreker. Og en kan føle at en kjefter og smeller omatt og omatt. Likevel er det ikke lov å slå! Da er det bedre å gå inn i et annet rom, telle til ti, skrike inn i en pute e.l. Det nytter for meg iallefall..:kidoki:

Helt enig Glad,bra skrevet:kidoki:

Tidligere bruker
14-03-2004, 23:36
............

Ise
15-03-2004, 00:01
Flott og interessant innlegg Vanedis:klapp: :)

Cecilie85
15-03-2004, 00:09
nei nei og atter nei!

Snurreline
15-03-2004, 00:14
hvis ingen av dere har hatt behov for å fjerne barnet deres fra ting dem ikke har lov til å ta/røre på..så lurer jeg på om dere har barn fra før:???:

Jo såklart jeg har men da fjerner jeg barnet ikke knipser. Kan det virkelig være så vansklig å fjerne barnet istede for å knipse:???: :???:

Når det er sakt så kan jeg skjønne om du har prøvd alt og til slutt knipser lett på fingrene og sier at nok er nok.EN gang. Hjelper det ikke den ene gangen så skjønner jeg ikke hva vitsen er med å fortsette. Da kan man nemmelig like gjerne fortsette å si nei uten resultat.

Ise
15-03-2004, 02:03
Opprinnelig melding fra Snurreline
Jo såklart jeg har men da fjerner jeg barnet ikke knipser. Kan det virkelig være så vansklig å fjerne barnet istede for å knipse:???: :???:

Når det er sakt så kan jeg skjønne om du har prøvd alt og til slutt knipser lett på fingrene og sier at nok er nok.EN gang. Hjelper det ikke den ene gangen så skjønner jeg ikke hva vitsen er med å fortsette. Da kan man nemmelig like gjerne fortsette å si nei uten resultat.

Enig med deg der Snurreline..... har hendt jeg har knipset lett på storebror når han var i "plukkealder"da har vi prøvd å fjerne han mang en gang og uten noe resultat..da sier jeg ikke at dette er min metode å oppdra han på for det hendte sjeldent... og det var ikke at det gjorde vondt på han ..men det hjalp og det rakk at jeg i ettertid sa at jeg ville knipse hånden hans hvis han ikke ga seg, ..... har overhodet ikke tatt dette som om jeg har "skadet han fysisk" som enkelte her skal ha det til ...ble oppriktig lei meg av det og føler meg rett og slett som en råtten mor:leiseg: i deres øyne hvertfall

Isemor og barna:hjerter:

Tidligere bruker
15-03-2004, 09:02
Ikke fortell meg hva jeg har misforstått, er du snill.

Jeg er fullstendig i mot både knipsing og all annen fysisk disiplin.

Ingen misforståelse. Bare veldig stor uenighet.

Og at det ikke er skadelig på noen måte å knipse, fordi det ikke gjør fysisk vont, det mener jeg er bare tull.

Det er MYE som kan være skadelig uten at det gjør fysisk vondt.

Tidligere bruker
15-03-2004, 09:03
Ikke fortell meg hva jeg har misforstått, er du snill.

Jeg er fullstendig i mot både knipsing og all annen fysisk disiplin.

Ingen misforståelse. Bare veldig stor uenighet.

Og at det ikke er skadelig på noen måte å knipse, fordi det ikke gjør fysisk vondt, det mener jeg er bare tull.

Det er MYE som kan være skadelig uten at det gjør fysisk vondt.

Unregistered
15-03-2004, 09:25
Jeg kjenner en dame som jobber på en skole i Oslo. Hun kunne fortelle at der er det helt vanlig å knipse 2. klassinger - 7 åringer på fingrene. :eek:

[Mon|]
15-03-2004, 10:04
Etter maaange nok nei, det er ikke lov så løfter vi Alexander unna det han driver med (feks å skru på stekeovn, justere termostater på ovner, pirke Jonathan i øynene osv), går han da tilbake så bærer vi han enten på rommet sitt eller han får knips på fingrene.
Ikke hardt, men så han skjønner at det ikke er lov.
(jeg gidder ikke å forsvare hvorfor jeg gjør det, alle har forskjellige måte å oppdra barna sine på..ikke alle kan være pedagogisk korrekte!)

metteha
15-03-2004, 10:17
Man blir tydeligvis misforstått her.... det er på ingen måte en avstraffelse å "knipse" da mener jeg ikke til de får vondt!!:dåne: her er det snakk om å fjerne eventuelt hånden og markere med å knipse lett... dette er jo ikke vondt..herlighet,føler at folk er overhysterisker her,hvis ingen av dere har hatt behov for å fjerne barnet deres fra ting dem ikke har lov til å ta/røre på..så lurer jeg på om dere har barn fra før:???: les hva jeg skriver,jeg snakker ikke om å knipse barna mine på fingrene så de får vondt,ville aldri gjort det:uff:

Begynner snart å føle meg som den skurken her joo..

Chrunchy:ett barn får ikke pyskiske plager av å bli knipsa på hånden ..er det samme som om man får psykiske plager av å heve stemmen til ett barn med å eventuelt si hardt nei..dette er ikke lov...

Her er det ikke på noen måte snakk om å knipse barna så de får vondt!!! er der du har misforstått meg.....men vi har jo alle våre meninger..vi får bli enig om å være uenig rett og slett.

Isemor og barna:sukk:

Sigenerer her jeg

Kristin
15-03-2004, 10:52
Opprinnelig melding fra Unregistered
Jeg kjenner en dame som jobber på en skole i Oslo. Hun kunne fortelle at der er det helt vanlig å knipse 2. klassinger - 7 åringer på fingrene. :eek:

Jaha.. :gal:
Jeg jobber tilfeldigvis med 2.-klassinger og har gjort det i flere år. På hvilket grunnlag kan hun si dette? Synes det høres så vilt ut at jeg har store problemer med å tro på det.
Jeg har aldri i min fartstid opplevd at dette har forekommet i skoleverket i det hele tatt.
Må bare riste på hodet av dette, for jeg kan ikke tro at det er mulig. At det er "vanlig" er ikke sant. At din venninne gjør det, er en helt annen sak og burde blitt videremeldt.

Shannon
15-03-2004, 14:12
Jeg forstår ikke helt; hva er egentlig hensikten med å knipse barnet, for dere som gjør det? Hvorfor tror dere barnet stopper med handlingen sin om dere truer med å knipse?
Hadde ikke barnet gitt blanke i knipsetruingen om ikke knipsingen opplevdes som vondt eller sårt?

metteha
15-03-2004, 16:36
Jeg forstår ikke helt; hva er egentlig hensikten med å knipse barnet, for dere som gjør det? Hvorfor tror dere barnet stopper med handlingen sin om dere truer med å knipse?
Hadde ikke barnet gitt blanke i knipsetruingen om ikke knipsingen opplevdes som vondt eller sårt?

Det blir det samme som: Hvorfor tror du barnet ditt stopper opp når du snakker til han?

Delfinus
15-03-2004, 18:39
Knipser eller slår ikke barna nei

Shannon
15-03-2004, 19:27
Det blir det samme som: Hvorfor tror du barnet ditt stopper opp når du snakker til han?

Da må spørsmålet komme; hvorfor velger du alikevel knipsing fremfor tilsnakk?

Hvorfor ikke velge ord fremfor fysisk sårhet/smerte?

metteha
15-03-2004, 20:07
Da må spørsmålet komme; hvorfor velger du alikevel knipsing fremfor tilsnakk?

Hvorfor ikke velge ord fremfor fysisk sårhet/smerte?

Herregud, hvor mange ganger skl jeg si at jeg IKKE knipser hardt, hin får ingen smerte av dette i det hele tatt. Og hvis det har funka for meg så er vel det greit for deg???? Og jeg har ikke knipsa henne før X-antall ganger tilsnakk(ikke at du har noe med det men......)

Shannon
15-03-2004, 23:32
Herregud, hvor mange ganger skl jeg si at jeg IKKE knipser hardt, hin får ingen smerte av dette i det hele tatt. Og hvis det har funka for meg så er vel det greit for deg???? Og jeg har ikke knipsa henne før X-antall ganger tilsnakk(ikke at du har noe med det men......)

Skal du knipse meg snart også?
Du virker litt sinna.:knegg:

Seriøst; du får oppdra barnet slik du selv vil, men det er utrolig feigt å knipse et lite barn fremfor å snakke til det. Jeg synes også du er ganske naiv som tror at barnet ditt ikke føler noe smerte ved knipsingen. Hvorfor tror du ellers knipsingen hjelper? Barnet hadde vel gitt pokker i å reagere på knipsingen din, om det ikke føltes sårt og ubehagelig?

metteha
15-03-2004, 23:50
Skal du knipse meg snart også?
Du virker litt sinna.:knegg:

Seriøst; du får oppdra barnet slik du selv vil, men det er utrolig feigt å knipse et lite barn fremfor å snakke til det. Jeg synes også du er ganske naiv som tror at barnet ditt ikke føler noe smerte ved knipsingen. Hvorfor tror du ellers knipsingen hjelper? Barnet hadde vel gitt pokker i å reagere på knipsingen din, om det ikke føltes sårt og ubehagelig?

Nei, men jeg blir litt oppgitt over ting her iblandt, men sier man noe her inne og ikke alle er for det, så er det klart at DU har rett for det kan jo ikke tenkes at kanskje det er andre metoder som går an å følge(og nei, kommer nok ikke å knipser deg)

Hvis du har lest hva jeg har skrevet så ser du kanskje at jeg ikke gjør dette lenger, men bærer henne bort! Dette er ikke fordi jeg mener at knipsing er galt, men fordi jeg nå mener at hun er såpass stor at jeg kan sette henne på et rom til hun er blid igjen(sikkert galt det også) Og for meg har dette funket utmerket, Skal gi et eksempel: hvis hun har klådd masse på videospilleren en dag, så har jeg knipset henne lett en gang, kanskje to dager etter hverandre og da har hun skjønt at dette ikke er lov, og ikke gjort det igjen siden! Da mener jeg at jeg har oppnådd det jeg ønsket og Thea har ikke tatt noen skade av dette! Gjør det selvfølgelig ikke hver dag heller! Er ikke for vold mot barn, bare så det er sagt!

Shannon
16-03-2004, 00:13
Javel.

Luuna
17-03-2004, 22:35
NEI!!

Er du gal??!?!

VIANA
18-03-2004, 13:22
Tror du er gal jeg:uff:

Men jeg dasker henne over hånda sånn lett uten att jeg tror det gjør vondt for henne hvis hun slår meg.For det får hun ikke lov til

metteha
18-03-2004, 20:53
Opprinnelig melding fra Ariel
Og ikke alle måter er tydeligvis like gode. Jeg tror jeg vet hvlke unger som sparker, slår, biter og sånt i barnehagen. Det er nok ikke det som opplever respekt og veiledning hjemme...Ungene kopierer oss jo, ikke bare våre positive sider, skjønner dere ikke det?:???:

Hmm, Thea har aldri knipsa noen selv om jeg har gjort det på henne noen ganger! Jeg vet om barn som slår, sparker, biter osv, uten at de har opplevd dette hjemme, så det syntes jeg var en litt drøy påstand

Unregistered
18-03-2004, 21:57
Slår ikke, nei, men det er fysisk avstraffelse som ikke er lov i Norge. Alstå alt som er fysisk vondt. og det er knipsing, ellers ville du jo ikke gjort det?:grrr:

Ja, den beste måten å vide barn at det ikke er lov å slå, er å slå/daske dem...:bonk: Hvor dum går det an å bli???

Et barn som sparker, biter eller slår vet stort sett ikke konsekvensen av det de gjør. De skjønner ikke at dette medfører ubehag/smerte.
Ikke foorstår alle unger heller en forklaring på hvorfor. Avledning funker i to sekunder, så fortsetter det på samme viset.
Ved å feks knipse lett tilbake, så kjenner ungen hva den gjør. Den kjenner at dette var ubehagelig.
I mange tilfeller kan det være løsningen på noe som er et stort problem.
Uten at det i mine øyne kan sidestilles med mishandling.

Jeg har ikke gjort dette mot mine barn, for de har heldigvis aldri gjort vonde ting. Men jeg kjenner folk som har benyttet seg av metoden, og lykkdes. De har fått en snill og grei unge, som slettes ikke er snill og grei fordi det er redd.

Ise
18-03-2004, 22:45
Ariel: dette blir for dumt,og det er ikke nødvendig å bruke sintefjes på mld dine,dette er en diskusjon og jeg straffer ikke barna mine,dette vet jeg best!!!

Og hvis du leser innleggene mine skikkelig så er ikke dette noe jeg gjør!! minstemann er 4 mnd!!!....,dette gjorde jeg når eldstemann var mindre ett par ganger.... at han fikk en lett knips på fingen når han gjorde noe absolutt forbudt,vel..det skammer jeg meg ikke over...fy flaten altså!!

Isemor:dåne:

Tidligere bruker
18-03-2004, 23:11
Og ikke alle måter er tydeligvis like gode. Jeg tror jeg vet hvlke unger som sparker, slår, biter og sånt i barnehagen. Det er nok ikke det som opplever respekt og veiledning hjemme...Ungene kopierer oss jo, ikke bare våre positive sider, skjønner dere ikke det?:???:

Denne syntes jeg var litt drøy. Jeg er totalt imot fysisk avstraffelse. Jeg har aldri tatt hardt i skatten min, aldri dasket og aldri knipset..ingenting!
Men han slår meg, og han lugger meg og biter meg. Han dytter unger på lekeplassen, kaster sand og slår.
De eneste formene for rettledning jeg bruker er tilsnakk, fjerne han fra stedet, ta fra han ting han slår med eller holde hendene hans fast mens jeg forklarer han hvorfor han ikke skal gjøre det han gjør.
Men han har jo ikke språk enda!! Han er bare 19mndr og ikke verdensmester i god oppførsel. Det er faktisk ganske vanelig at små barn er stygge med hverandre og foreldre uten at de blir mishandlet hjemme!

Jeg håper og tror at min sønn skal komme på bedre tanker når han forstår at det han gjør er vondt. I mellomtiden gjør jeg så godt jeg kan, og håper ikke jeg treffer på deg ute på lekeplassen. Jeg liker dårlig å bli stemplet som en mor som ikke veileder og respekterer barna mine!

metteha
19-03-2004, 07:25
Jeg knipser/drar heller bort ungen min enn at hun skal få en blomster potte, mange wolt osv i seg! Er det virkerlig så mange perfekte mamma`r her? Som gjør alt etter boka?

metteha
19-03-2004, 07:31
Er du ikke enig i at barn lærer av oss? Thea er nok for liten til å kunne klare å knipse. Toåringer har ikke så god finmotorikk, skjønner du. Men en ting er sikker. Du lærer henne at hvis noen gjør noe som Thea har sagt at de ikke skal gjøre, så er det i orden å gjøre vondt på dem. Mamma gjør vondt på med når jeg ikke gjør som hun vil, ergo kan jeg gjøre vondt på de som ikke gjør som jeg vil. Hva skjer med lille Thea den dagen hun knipser tilbake på deg? Kommer du til å fike til henne og si at det ikke er lov å gjøre vongt mot andre?

Logikken din holder ikke, og for meg virker dere som knipser, dasker, slår og mishandler ungene deres på andre måter ikke tenker på ungenes beste eller ikke vet bedre. Stakkars dere.

Vet selvfølgelig at ikke fin motorikken sitter enda, men jeg kjenner min datter og hun prøver å herme etter alt mulig! Og du trenegr ikke å "snakke" til meg som om jeg er et lite barn! Og hvis du hadde lest hva jeg har skrevet så knipser jeg IKKE så det gjør vondt for henne! Og nei, jeg kommer aldri til å fike til henne, hva tror du om meg? Sammenligner du virkerlig det å knipse på lik linje som å slå og mishandle?

puu
19-03-2004, 07:39
Nei, det kunne det ikke falle meg inn å gjøre!

puu
19-03-2004, 07:41
...................

puu
19-03-2004, 07:45
Den var drøy. Jeg passer ei lita jente som biter og slår mye. Veldig frustrerende, men jeg vet da godt at foreldrene hennes ikke slår eller biter henne hjemme. :uff:

Tidligere bruker
19-03-2004, 07:53
Nei, jeg slår ikke barna mine. Det hender at jeg tar Storebror i armen og ber ham gå på rommet sitt.

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, men jeg forundrer meg likevel litt over dere som feks knipser. Dere sier at dere ikke knipser hardt og at det ikke gjør vondt for barnet deres. Hvorfor knipser dere da? Hva er poenget med knipsingen? Kunne dere ikke likegodt løftet h*n bort for n'te gang? Hva er det som gjør ikke-vond knipsing til siste utvei?

I mitt hode har det alltid vært sånn at de som knipser gjør det for at barna SKAL få litt vondt, for på den måten skjønne at det h*n holder på med er forbudt. Jeg liker ikke den fremgangsmåten, men den er på en måte litt mer logisk.

Tidligere bruker
19-03-2004, 07:57

Fy flate! Nå ble jeg provosert :grrr:
Du mener ikke å si at alle barn som slår, biter, sparker og lugger osv blir gjort det samme med hjemme?

Unregistered
19-03-2004, 08:10
Ariel: dette blir for dumt,og det er ikke nødvendig å bruke sintefjes på mld dine,dette er en diskusjon og jeg straffer ikke barna mine,dette vet jeg best!!!

Og hvis du leser innleggene mine skikkelig så er ikke dette noe jeg gjør!! minstemann er 4 mnd!!!....,dette gjorde jeg når eldstemann var mindre ett par ganger.... at han fikk en lett knips på fingen når han gjorde noe absolutt forbudt,vel..det skammer jeg meg ikke over...fy flaten altså!!

Isemor:dåne:

Du burde skamme deg, Isemor. Det burde du virkelig. Det er synd at du ikke klarer å sett barnets beste forran deg selv. Stakkars.:troste:

atj
19-03-2004, 12:56
Her i huset slår vi ikke og ikke knipser eller dasker eller hva man nå ellers måtte kalle det heller.

Helt uakseptabelt!!

Maximillia
19-03-2004, 15:00
Nei, vi slår ikke eller dasker eller knipser.

Smil76
19-03-2004, 15:21
Nei, her i huset bruker vi ikke fysisk avstraffelse!

Snurreline
19-03-2004, 16:32
men jeg har heller aldri følt behovet for å påføre ungen min vondt.

Men har du enda ikke skjønt at dem knipser ikke så det gjør vondt:p

Tulla mi må også være veldig intligent barn...for hun hører også og forstår når jeg bare snakker til henne.

Ise
19-03-2004, 17:01
For min del er denne diskusjonen over,vet ikke jeg hvem som er hissig her jeg:p og nei jeg har aldri påført ungen min noe vondt,noen her er alldeles overhysteriske og skjønner ikke hva jeg vil fram til heller...
Jeg er en av de som snakker med dem framfor å måtte ty til eventuelt en knipsing,jeg sier at det har hendt at jeg har gjort det med eldstemann...skulle jo tro at dette var noe jeg gjorde daglig:sint: ...men her går det ikke an å komme med konstruktiv diskusjon uten at man blir skjelt ut..og nei Ariel..jeg skammer meg ikke!! har ikke noe å skamme meg over,jeg er faktisk en god mor og jeg har allerede vært mor noen år...og jeg har oppdratt han fint..han er en alldeles skjønn og blid gutt...

Tråkk ikke ned på meg som mor,det bør du holde deg for godt til altså

:eek:

Ise
19-03-2004, 17:04
Det var jeg som var uregistrert. Glemte å logge meg på.

Sintefjes bruker jeg forresten så mye jeg vil.:grrr:

Jeg jobber med barn og i den sammenheng snakker jeg med ulike foreldre. Jeg har snakket med et par foreldre, som har barn som slår og biter, om nettopp det. De mente at de ikkemishandlet barna sine, de bare klapset dem. Derfor skriver jeg at jeg TROR jeg vet hvilke unger som slår og biter, ikke at forskning viser det, eller at jeg VET at det er sånn. Det var en fundering ikke en påstand.:uff:

Jeg har aldri sagt at jeg klapser sønnen min:???: ville jeg aldri funnet på engang... :eek:
Og han har aldri vært en gutt som slår eller biter,så der slår teorien din sprekker.

Ise
19-03-2004, 18:49
Javel!

Go\jenta
19-03-2004, 22:25
Her i huset har vi aldri (og kommer heller aldri ) brukt fysisk avstraffelse for å lære barna oppdragelse.....

Ønsker ikke ålære barna mine at det er greit å ty til fysisk smerte(stor, eller liten)
dersom noen ikke gjør som man vil....!
Vil lære de at man løser konflikter gjennom å bruke ord og argumentasjon for det man vil oppnå......!!!

Go`jenta og :elsker: jentene:elsker:

steinbukk77
21-03-2004, 00:15
Opprinnelig melding fra [Mon|]

(jeg gidder ikke å forsvare hvorfor jeg gjør det, alle har forskjellige måte å oppdra barna sine på..ikke alle kan være pedagogisk korrekte!)

Det pedagogisk riktige er endret til neste år.

Verbal irettesettelse kan svi mer enn et lite knips på fingeren.

Jeg er imot å slå barn.
Jeg er også imot "å snakke/forklare i hjel" unger.

Vedrørende klåfingra barn. Lær barna betydningen av og si til dem når det klør som værst i fingrene - hendene på ryggen - Dette har fungert på flere barn jeg vet om.

Unregistered
30-03-2004, 23:04
Alle er jo veldig enige, og det er jo fint. Men betyr det at de som har en annen oppfatning ikke tør å komme med den av redsel for å bli kalt syke eller voldelige ?

Mange steder i utlandet er det lov å slå. Er de menneskene som gjør det dumme eller syke ? Det er tross alt snakk om veldig mange mennesker. Er de glad i barna sine ?

Det er veldig enkelt å ta avstand fra enhver bruk av makt eller fysiske midler i barneoppdragelsen. Det betyr jo at folk er veldig flinke til å ta seg tid til å løse problemer på annet vis. Det er jo virkelig fint.

Undrende...

Baby
30-03-2004, 23:25
Ikke det at jeg slår barna mine...men:

Herregud så utrolig overbeskyttende noen her er.. Er nesten så jeg tror dere ikke tør å bære barna deres , i tillfelle de skulle gå i stykker????

Jeg har da vel dratt storbror inn på rommet , jeg , og dit går han ikke frivillig!!!! Men når ørene ikke virker, må andre virkemidler settes i bruk... men å slå det gjør jeg ikke!!!

Og barn kan skades vel så mye av psykisk "terror"- Foreldere som krangler, kjefting osv( og kom ikke å si at ingen av dere hever stemmen til\foran barna?)

Jeg er imponert over prektigheten her inne.. ingen gjør noe feil jo, dette må jo bli årtusenets flotteste barnekull??

Bare noen tanker....

Ise
30-03-2004, 23:59
Opprinnelig melding fra Baby

Herregud så utrolig overbeskyttende noen her er.. Er nesten så jeg tror dere ikke tør å bære barna deres , i tillfelle de skulle gå i stykker????

Jeg har da vel dratt storbror inn på rommet , jeg , og dit går han ikke frivillig!!!! Men når ørene ikke virker, må andre virkemidler settes i bruk... men å slå det gjør jeg ikke!!!

Og barn kan skades vel så mye av psykisk "terror"- Foreldere som krangler, kjefting osv( og kom ikke å si at ingen av dere hever stemmen til\foran barna?)

Jeg er imponert over prektigheten her inne.. ingen gjør noe feil jo, dette må jo bli årtusenets flotteste barnekull??

Bare noen tanker....

Er enig,glimrende skrevet:klapp:

Klem fra Isemor og barna

:hjerter: :hjerter: :hjerter: :hjerter: :hjerter:

Anne M
31-03-2004, 08:33
"Opprinnelig melding fra atj
Her i huset slår vi ikke og ikke knipser eller dasker eller hva man nå ellers måtte kalle det heller.
Helt uakseptabelt!! "

Signerer. :)

metteha
31-03-2004, 12:37
Opprinnelig melding fra Baby

Bare noen tanker....

Signerer, utrolig bra skrevet:klapp:

Tidligere bruker
31-03-2004, 12:58
Nei, jeg hverken slår eller bruker annen fysisk straff.

Jeg setter slåing og knipsing på samme hylle, og syns begge deler er like ille.
Fordi man ved begge måtene nedverdiger barna! Noe jeg finner kvalmt at et voksent menneske kan finne på.
Jeg kan ikke fatte at noen syns det er fælt å slå, men helt ok å knipse de på fingra.

Det fins da så mange andre måter å straffe barna på, som de kan lære av.
Det er iallefall vanskelig lære et barn å ikke slå, klype, knipse og sånt om foreldrene selv gjør det mot barna.

Klart jeg har ropt etter Poden, heva stemme og bært han inn på rommet når han virkelig går vrang. Men det er sjelden. Her har vi en fin metode som funker bra på han, og det er vi fornøyd med!

Tidligere bruker
31-03-2004, 13:42
Nei, jeg slår ikke. Skulle jeg gjort det måtte jeg vært syk. Men jeg tror det er en ond sirkel. Slår man barnet en gang, og ser at det reagerer skikkelig da, ja da vil barnet blir enda vanskeligere å få til å høre etter ved mildere avstraffelser, og dermed fortsetter man å slå. Jeg ble slått selv som barn og jeg veit det er sykt og gjør ting bare verre.

vibecke
31-03-2004, 14:21
Nei,verken slår eller knipser barna mine.Men synes det tar litt vel av her inne.I bunn og grunn er vel det full enighet om at å SLÅ barna er helt absurd.Det er jo knipsing/dra vekk barna diskusjonen går i. Synes ikke det er så forferdelig å gi et knips på fingeren,men det er ikke til å komme unna at barn tar etter.Om de er for liten til å knipse,så trenger de ikke være gamle barna før de klarer å slå fra seg. Knipsing blir ikke oppfattet som positiv reaksjon og dette får de med seg.At de da kan reagere med å slå tilbake,når de evt ikke får viljen sin,tror jeg det er mange som gjør.Negativ oppfattelse------fysisk reaksjon for å oppnå det"positive".For det er jo det som skjer,en straffer for å få frem et poeng om evt bedre oppførsel.Det er da ikke så rart at barna reagerer på samme måten når de vil få frem sine "ting"?
Gjør som jeg sier,ikke som jeg gjør...blir det ikke litt slik??;)

Knips de som knipse vil,og la vær de som ikke føler det er rett.
Å indirekte kalle en mor en dårlig mor fordi hun knipser barnet,og at det strider imot sin egen oppfattelse?For meg virker det både trangsynt og snevert!Å plassere folk i bås etter "hvem som er enig med meg"prinsippet,kan en da umulig komme noen vei med i dagens samfunn?Med så mange forskjellige syn på normer og moral som det er i dag,så får man heller være enig om å være uenig.;)

Unregistered
31-03-2004, 16:46
Jeg kan ikke forstå de som sier de er imot å slå barn, men samtidig synes det er greit å heve stemmen/flytte barnet fysisk/ta hardt i armen eller "knipse".

Er man imot fysiske midler, får man jammenmeg være konsekvent. Det kan være like ydmykende for et barn og bli flyttet på eller snakket hardt til, som å bli dasket. Det avhenger faktisk av barnet og situasjonen.

Forøvrig skjønner jeg ikke helt hensikten med å "paste" et langt innlegg som er skrevet før, bare for å si at man er helt enig. Er ikke dette unødig sløsing med båndbredde ?

nikki
31-03-2004, 18:02
Nei,det gjør jeg garantert ikke!!
Og de som gjør det skulle hatt juling sjøl:sint:

Tidligere bruker
31-03-2004, 21:45
Kunne aldri falt meg inn overhodet å slå\knipse\daske\ta hardt i armen eller noe annet på mine barn. Den eldste er 7 år og jeg har aldri sett behovet for å gjøre det heller. Finnes mange andre og mye bedre måter å oppdra barn på.
Knipsing ydmyker barnet på samme måte som annen fysisk avstraffelse. Og at foreldre som skal beskytte barna og være deres trygghet gjør sånne ting er helt forkastelig. Uansett om knipset er hardt eller ikke.
Dessuten er det faktisk ulovlig å bruke fysisk avstraffelse i Norge.

Celinemor
31-03-2004, 21:56
Nei det gjør jeg ikke. Syns synd på de barna som blitt slått av foreldrene..er helt forferdelig :(