Se hel versjon : lovlig eller ikke??
Hvis man melder om flytting så får man jo masse penger for å være alenemor. Vi søkte om støtte til livsopphold fra sosialen og fikk avslag. Den eneste måten å klare seg på nå er at mannen melder flytting på adressen til sin mor. Vi skal ikke holde hemmelig at vi er selvsagt forlovet og vil gifte oss snart, men bare at vi ikke er samboere på en stund. Det er jo ikke ulovlig.
Mannen min kommer selvsagt til å være hjemme hos oss så mye som mulig siden vi har et barn på noen mnd, ja han kommer til å ligge over også.Kanskje hele tiden.
Er det flere i samme situasjon, og hvor lovlig er dette? Vi hørte med sosialen, og dette var ikke ulovlig. Men vi er ikke av den som snylter på andre. Men nå har vi ikke noe valg, men så lenge det er lovlig har vi jo rettigheter til å gjøre det.
Unregistered
13-03-2004, 10:51
Det er faktisk ulovlig dersom han overnatter ofte
Unregistered
13-03-2004, 11:06
Om du er alenemor er det begrenset hvor mye samvær faren kan ha med barnet.
Han har rett på annenhver helg, en kveld i uken og to uker i ferie/høytider.
Ser han ungen sin mer enn dette blir det ikke regnet som at du er alene om ansvaret for ungen, men at dere deler det. Støtten din blir redusert.
Unregistered
13-03-2004, 11:22
Når du søker om stønad så må du oppgi hvor mye samvær far skal ha med barnet dersom det går utover det som er vanelig (1 dag i uka + annenhver helg).
Her lønner det seg å være ærlig!! Lyver du på dette punktet så regnes du som trygdesnylter. Det er DU som snylter, ikke samboeren din. Dersom det blir oppdaget vil det være du alene som må ta konsenkvensen for dette.
Jeg og samboer var i en kort periode ikke sammen. Da hadde vi en avtale med 2 timer samvær hver dag og 6 timer lørdag og søndag hjemme hos meg. Stønaden min ble godkjent og ikke redusert.
Unregistered
13-03-2004, 13:42
Dette er helt ulovlig. Og det er bare deg selv du lurer!!! Det er så mye trygdesvindel, så de er rimelig på vakt. Vær heller fornuftig, og la det bli med tanken.
Tidligere bruker
13-03-2004, 17:06
Det er selvfølgelig ikke ulovlig å flytte fra hverandre, men om du søker støtte som alenemor i den situasjonen du skisserer er det ulovlig...
Kan ikke helt forstå hvordan folk stiller seg i slike situasjoner, der de ikke ser andre løsninger...
Liker heller ikke all den snyltingen på trygdesystemet, men det er min mening. Har dere virkelig ikke andre muligheter. Hvordan er det dere har planlagt, må da være mulig å slippe slike løsninger? Jeg hadde vært vanvittig beskjemmet om jeg i det hele tatt tenkte på å snike til meg penger på denne måten, lovlig eller ikke.
Selv om det er lite ønskelig hadde jeg heller spurt familie om hjelp noen måneder til jeg kom meg på fote igjen. Vet jeg er heldig som har familie og trygt nettverk.
Unregistered
13-03-2004, 18:53
Opprinnelig melding fra Unregistered
Om du er alenemor er det begrenset hvor mye samvær faren kan ha med barnet.
Det har i tillegg mye å si om han overnatter hos deg eller ikke.
Opprinnelig melding fra beth
Kan ikke helt forstå hvordan folk stiller seg i slike situasjoner, der de ikke ser andre løsninger...
Liker heller ikke all den snyltingen på trygdesystemet, men det er min mening. Har dere virkelig ikke andre muligheter. Hvordan er det dere har planlagt, må da være mulig å slippe slike løsninger? Jeg hadde vært vanvittig beskjemmet om jeg i det hele tatt tenkte på å snike til meg penger på denne måten, lovlig eller ikke.
Selv om det er lite ønskelig hadde jeg heller spurt familie om hjelp noen måneder til jeg kom meg på fote igjen. Vet jeg er heldig som har familie og trygt nettverk.
Det er jo ikke ment å snylte på trygdesystemet, det er jo derfor jeg forhører meg litt om dette. Vi driver hele tiden å prøver å finne en løsning. Jeg er ikke ute etter å snike til meg penger.
Denne situasjonen var selvfølgelig ikke planlagt, situasjonen har noe med sykdom å gjøre som jeg ikke vil nærmere innpå. Jeg skal også snakke med sosialen en gang til for å prøve å få til noe. Det står på bare noen mnd.
Du sier lovlig eller ikke? Du vil vel ta i mot de pengene du har rett til å få du også, ikke sant?
Unregistered
14-03-2004, 03:06
Ikke lovlig nei! Hørte at i Danmark har de begynt å dra på "hjemmebesøk" til enslige mødre - politi og trygdeetaten sammen. De ransaker huset etter tegn som kan tyde på at det bor en mann der ofte... tannkost.... klær.... o.l... og så får de en sinnsyk bot hvis de blir tatt. Plutselig begynner de her i landet også... man vet jo aldri...
Ikke lovlig nei! Jævla bullshit. Blir irritert på folk som uttaler seg bastant om ting de ikke har greie på. Dere kan være så mye kjærester dere bare vil, det er fullt lovlig så lenge dere overholder samværsreglene. Jeg tror (men er ikke sikker), at så lenge han ser barna mindre enn 50% så får du utbetalt overgangsstønad. Jeg tror også at han ikke har lov til å overnatte hos deg, men igjen, er jeg usikker.
Bestill deg en avtale med trygdekontoret, si ting akkurat som de er, så slipper du å lure på om du jukser.
Forøvrig så vet jeg av tilfeller der folk har fått tips fra offentlige instanser om å ordne seg to bopeler, og overholde samværsregelene!, for å få hjulene til å gå rundt.
Gremli Skremli
14-03-2004, 11:46
Opprinnelig melding fra beth
Må bare si at jeg synes folk er veldig raske til å dømme folk som gjør dette. Jeg ville ikke gjort det selv heller, på grunn av de konsekvensene det kan få, men jeg kjenner folk som har gjor det eller har vurdert å gjøre det. Og det er folk som er i en desperat situasjon der de ikke ser noen annen utvei. Det kan være f.eks. at en av partene har gått arbeidsledig lenge og ikke kommer seg ut i arbeid pg.a. psykiske problemer eller annet.
Føler at folk som selv ikke ha vært i kontakt med sosial- eller trygdekontoret tror det bare er å troppe opp og få en sjekk i hånda den dagen man står uten penger. Sånn er det absolutt ikke. Nå er min erfaring med sosialkontoret fra før vi fikk barn, men dette sier litt om hvordan det ligger ann:
Vi søkte sosialhjelp fordi mannen min ennå ikke kunne godt nok norsk til å få seg jobb (han gikk på norskkurs og var aktiv arbeidssøker). Vi fikk avslag fordi jeg var student, og studenter får ikke sosialhjelp... Dessuten mente de at vi burde skaffe oss et billigere sted å bo... 2500 i måneden (til sammen, ikke per pers!) var passende, mente de! Dere som bor i Bergen vet åssen leiemarkedet er der... Vi endte opp med å leve på ett studielån og strøjobber.
En annen ting er at alle har faktisk ikke rike foreldre som kan hjelpe dem! Vi var så heldige at vi fikk hjelp fra foreldrene våre, ellers hadde det ikke gått.
Dette ble litt på sida, men det jeg prøver å få fram er at mange av de som bedriver trygdesvindel gjør det fordi de er desperate. Det finnes utrolig mange familier her i landet som faller mellom to stoler i forhold til å få støtte (som tilfellet var med oss) og som derfor lever på sultegrensa.. :( Jeg tror ikke de bevisst stiller seg i en slik situasjon ("nå skal vi sjekke åssen det er å leve på sultegrensa, dere!"), men at de er offer for uventede ting som skjer. Man kan ikke kontrollere alt her i livet...
Ikke lovlig nei! Hørte at i Danmark har de begynt å dra på "hjemmebesøk" til enslige mødre - politi og trygdeetaten sammen. De ransaker huset etter tegn som kan tyde på at det bor en mann der ofte... tannkost.... klær.... o.l... og så får de en sinnsyk bot hvis de blir tatt. Plutselig begynner de her i landet også... man vet jo aldri...
Det er forferdelig at de skal kunne dra på hjemmebesøk og ransake huset. Det kommer aldri til å gå igjennom her. Det er jo ikke lov engang. Vi har jo lover som beskytter oss også.
Men det er sant,manvet jo aldri. Norge i et nøtteskall.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.