PDA

Se hel versjon : Fysisk avstraffelse\å slå barn

Unregistered
14-03-2004, 09:39
Jer er av den gamle skole som mener at barn ikke har vondt av en dask i ny og ne.
Her knipser vi fingrene til ettåringen om han er klåfingret og jeg har gitt femåringen ørefik ved flere anledninger.
Jeg har fulgt med i debatten "Slår du barnet ditt?",og mener mange der er vel hysteriske.
Jeg er selv vokst opp i et hjem der vi fikk ris på rompa hvis vi ikke hørte etter,og jeg tror ikke jeg hadde vondt av det.
Jeg mener at ungene nå for tiden mangler respekt for voksne.
Om ris og bank hjelper er vel heller lite sannsynlig,men mine unger har ihvertfall respekt for voksne.

Tidligere bruker
14-03-2004, 10:02
Respekt for de voksne??? Er vel mer at de er redd for de voksne..
Si meg, hvem 1 åring kan forstå hva nei betyr? Og hva er klåfingra, er det fordi de utforsker nyskjerrigheten sin??

Moria
14-03-2004, 10:12
Mulig barnet ditt har respekt for deg, men jeg har det i alle fall ikke...
Du sier at du ble sått som liten uten å ta skade av det, vel...du har i alle fall tatt såpass mye skade at du synes det er ok å skade sitt eget barn.

At du må slå et barn for å få dem til å høre på deg sier vel mer om deg:gal: At barnet ditt gjør som du sier når du bruker fysisk makt betyr IKKE at det respekterer deg, det betyr at det FRYKTER deg!!!!!

Synes det er forferdelig trist at et lite barn ikke kan være trygg i sitt eget hjem:leiseg:

Svellen
14-03-2004, 10:30
Hva sier du til ditt barn når det begynner å slå andre barn? At det ikke er lov å slå?
Du er modellen, barnet er eleven. Barnet blir som deg.

:uff:

puselini
14-03-2004, 10:32
Tror ikke at å slå er den rette måten å gjøre det på. Er helt imot fysisk avstraffese, og kunne ikke drømt om å slå barnet mitt. Har en 1-åring som er utrolig nyskjerrig og klør på det aller meste. Kunne ikke drømt om å verken slå eller knipse fingrene hans. Her har vi sagt nei på en rolig måte og tatt han vekk fra de tingene han ikke får lov til å være borti, og han begynner faktisk nå å skjønne at nei betyr at det får han ikke lov til.

Skjønner ikke at du kan seriøst tro at barna blir trygge og får respekt for voksne ved at man bruker fysiske avstraffelsesmetoder. Barn er nyskjerrige av natur og trenger veiledning og rettledning i stedet for fysisk straff for å bli trygge på seg selv.

Jeg blir faktisk skikkelig provosert over at noen kan slå en 1-åring fordi h*n gjør noe "galt". Alt skal tross alt læres og man kan ikke forvente at en så liten unge ikke skal være nyskjerrig og ønske å utforske saker og ting.

Sjkønner rett og slett ikke at noen kan slå andre jeg, og spesielt ikke noen som er mye mindre enn seg selv.:(

Unregistered
14-03-2004, 11:08
Jeg syns det er feil å bruke vold mot andre mennesker unntatt i selvforsvar. At det andre mennesket veier tiendeparten av det du gjør, ikke forstår at det har gjort noe galt, elsker deg over alt i verden, og dessuten er i ferd med å lære (med deg som hovedrollemodell) hvordan man skal oppføre seg mot andre mennesker, gjør det hele enda mer forkastelig.

Det å påføre andre smerte for å straffe dem er en veldig respektløs måte å behandle dem på. Ingen land som vi ser på som "siviliserte" har fysisk avstraffelse som en del av rettsapparatet - selv om det i disse tilfeller er snakk om voksne, bevisste, ansvarlige mennesker som har blitt kjent skyldige i alvorlige forbrytelser. Vi har gått bort fra pisking og denslags fordi det ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn å behandle andre på den måten. Hvorfor skulle det være greit å gjøre det mot barn, når vi aldri ville akseptere det mot voksne?

Å slå barn (selv man bruker "forskjønnende" ord som "dask", "ørefik" eller "klaps") er forkastelig og et overgrep, uansett sammenheng. I fullt raseri er det mulig å miste besinnelsen og kanskje fike til noen eller riste dem litt, dette er selvsagt også galt, men i noen sammenhenger nesten forståelig. Dersom man skulle la sinnet løpe av med seg slik at man slår et barn (eller en voksen!), blir man selvsagt fryktelig skamfull og ber om unnskyldning etterpå, og forklarer at dette var helt galt gjort, og ikke barnets skyld. Samme hva man gjør, så "fortjener" man ikke å bli slått. Det er en krenkelse av ens personlige integritet som ingen har rett til å utføre. Å slå barn (eller voksne!) med fullt overlegg, iskaldt, som del av en planlagt avstraffelse, kan ikke forsvares i noe tilfelle etter min mening.

Du sier at dine barn har "respekt for voksne". Er du sikker på at du ikke mener at de er "redde for å bli slått"? Jeg oppfatter det ikke som særlig respektfullt å oppføre seg på en bestemt måte fordi man er redd for å få en ørefik dersom man ikke gjør det. Underkuet, kanskje. Respektfull, neppe. Respektfølelse er noe som kommer inne fra en selv, ikke noe som kan påtvinges utenfra. Du har åpenbart lært hjemmefra at det er greit å slå barn som oppfører seg "feil", og siden du behandler dine barn så respektløst, vil jeg påstå at du nettopp ikke har lært å respektere andre mennesker. Et veldig godt argument mot fysisk avstraffelse, etter min mening.

Det er trist å se gang på gang hvordan dette handlingsmønsteret går i arv fra generasjon til generasjon. Jeg håper du vil være i stand til å bryte ut av det og behandle dine egne barn med den respekten du selv ble nektet som liten.

Kristin
14-03-2004, 11:55
Opprinnelig melding fra Svellen
Hva sier du til ditt barn når det begynner å slå andre barn? At det ikke er lov å slå?

Akkurat. Ved å slå et barn sier du jo samtidig at det er ok å slå.

Det kan godt være at de fleste ikke blir skadet av å ha fått ris på rompa. Jeg synes ikke det er riktig likevel. Men det jeg VIRKELIG lurer på er: HJELPER det synes du? Hva er vitsen? Hvorfor gjør du dette? Slutter barnet ditt med uakseptabel atferd når du slår/ knipser det?

Kristin
14-03-2004, 11:57
Opprinnelig melding fra Unregistered
Jeg syns det er feil å bruke vold mot andre mennesker unntatt i selvforsvar. At det andre mennesket veier tiendeparten av det du gjør, ikke forstår at det har gjort noe galt, elsker deg over alt i verden, og dessuten er i ferd med å lære (med deg som hovedrollemodell) hvordan man skal oppføre seg mot andre mennesker, gjør det hele enda mer forkastelig.

Det å påføre andre smerte for å straffe dem er en veldig respektløs måte å behandle dem på. Ingen land som vi ser på som "siviliserte" har fysisk avstraffelse som en del av rettsapparatet - selv om det i disse tilfeller er snakk om voksne, bevisste, ansvarlige mennesker som har blitt kjent skyldige i alvorlige forbrytelser. Vi har gått bort fra pisking og denslags fordi det ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn å behandle andre på den måten. Hvorfor skulle det være greit å gjøre det mot barn, når vi aldri ville akseptere det mot voksne?

Å slå barn (selv man bruker "forskjønnende" ord som "dask", "ørefik" eller "klaps") er forkastelig og et overgrep, uansett sammenheng. I fullt raseri er det mulig å miste besinnelsen og kanskje fike til noen eller riste dem litt, dette er selvsagt også galt, men i noen sammenhenger nesten forståelig. Dersom man skulle la sinnet løpe av med seg slik at man slår et barn (eller en voksen!), blir man selvsagt fryktelig skamfull og ber om unnskyldning etterpå, og forklarer at dette var helt galt gjort, og ikke barnets skyld. Samme hva man gjør, så "fortjener" man ikke å bli slått. Det er en krenkelse av ens personlige integritet som ingen har rett til å utføre. Å slå barn (eller voksne!) med fullt overlegg, iskaldt, som del av en planlagt avstraffelse, kan ikke forsvares i noe tilfelle etter min mening.

Du sier at dine barn har "respekt for voksne". Er du sikker på at du ikke mener at de er "redde for å bli slått"? Jeg oppfatter det ikke som særlig respektfullt å oppføre seg på en bestemt måte fordi man er redd for å få en ørefik dersom man ikke gjør det. Underkuet, kanskje. Respektfull, neppe. Respektfølelse er noe som kommer inne fra en selv, ikke noe som kan påtvinges utenfra. Du har åpenbart lært hjemmefra at det er greit å slå barn som oppfører seg "feil", og siden du behandler dine barn så respektløst, vil jeg påstå at du nettopp ikke har lært å respektere andre mennesker. Et veldig godt argument mot fysisk avstraffelse, etter min mening.

Det er trist å se gang på gang hvordan dette handlingsmønsteret går i arv fra generasjon til generasjon. Jeg håper du vil være i stand til å bryte ut av det og behandle dine egne barn med den respekten du selv ble nektet som liten.

Må bare få sitere dette, for jeg synes det er utrolig klokt sagt!

Gremli Skremli
14-03-2004, 12:05
Jeg vil gjerne at gutten min skal lære god folkeskikk. I min manns hjemland blir barna oppdratt strengt, de skal oppføre seg pent og vise respekt. Mange bruker fysisk avstraffelse, mannen min opplevde dette selv i barndommen.
Sev er jeg mot fysisk avstraffelse. Samtidig ønsker jeg å oppdra gutten min til å bl.a vise respekt for voksne, han må kunne følge "spillereglene" i sitt andre hjemland. HVORDAN vi skal gjøre dette vil fremtiden vise, men det blir ikke ved hjelp av ørefiker eller knipsing av fingre, i hvertfall.

Anne M
14-03-2004, 13:04
Hørt om kommunikasjon? DET er måten å lære barna på.

Fy skam deg som ikke evner mer enn å slå barna dine når de ikke gjør som du vil! :grrr:

Jeg hadde aldri kunnet slått barnet mitt, blir dårlig ved tanken på at noen syns det er ok.

puu
14-03-2004, 14:25
Opprinnelig melding fra Svellen

:uff:
Nemlig.

Shannon
14-03-2004, 17:01
Jeg blir trist av å lese slike innlegg som hovedinnlegget.
Ellers er det sagt mye klokt i svarene her.

skilpadda
14-03-2004, 18:02
Jeg syns det er feil å bruke vold mot andre mennesker unntatt i selvforsvar.

Og dette var det jeg som hadde skrevet - jeg oppdaget først nå at jeg ikke hadde vært innlogget, det var ikke meningen. :uff:

jane
14-03-2004, 18:11
Jer er av den gamle skole som mener at barn ikke har vondt av en dask i ny og ne.
Her knipser vi fingrene til ettåringen om han er klåfingret og jeg har gitt femåringen ørefik ved flere anledninger.
Jeg har fulgt med i debatten "Slår du barnet ditt?",og mener mange der er vel hysteriske.
Jeg er selv vokst opp i et hjem der vi fikk ris på rompa hvis vi ikke hørte etter,og jeg tror ikke jeg hadde vondt av det.
Om ris og bank hjelper er vel heller lite sannsynlig,men mine unger har ihvertfall respekt for voksne.

Jeg har heldigvis klart å lære ungene mine å respektere andre mennesker (både voksne og barn), uten at jeg har behøvd å slå, knipse og daske.

Jeg synes det er lavmål å bruke vold, spesielt i barneoppdragelsen.

Fadese
14-03-2004, 18:38
Det dere gjør er for det første ulovlig i hht Straffelovens § 228 "Den, som øver Vold mod en andens Person eller paa anden Maade fornærmer ham paa Legeme, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsfornærmelse med Bøder eller med Fengsel indtil 6 Maaneder.

Har Legemsfornærmelsen tilfølge Skade paa Legeme eller Helbred eller betydelig Smerte, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes, men indtil 5 Aar, hvis den har Døden tilfølge, eller Skaden er betydelig.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre

(a) forbrytelsen har hatt døden til følge, eller
(b) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer, eller
(c) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges barn eller barn til den skyldiges ektefelle eller samboer, eller
(d) forbrytelsen er forøvd mot den skyldiges slektning i rett oppstigende linje, eller
(e) allmenne hensyn krever påtale. "

Merk deg spesielt 1. ledd og 4. ledd, bokstav c.
Synes for øvrig ikke at dette er det beste argumentet; mange har kommet med gode argumenter for at man ikke skal utøve vold mot barn!

~TM~
14-03-2004, 19:24
Jeg synes det er lavmål å bruke vold, spesielt i barneoppdragelsen.

Enig med deg, Jane!

Belle
14-03-2004, 20:11
Syns også det er galt å slå sine barn. Jeg får vondt inni meg når jeg tenker på hvor mange som sikkert gjør det.
Å gi et barn ørefik syns jeg er å gå langt over streken.
Barn er barn, og respekt bør læres på andre måter enn ved vold.

Men er samtidig enig i at veldig mange unger i dag har veldig liten respekt for voksne. Mange er virkelig frekke og ufordragelige.

LEL
14-03-2004, 20:32
Jeg er helt enig med flertallet her inne.. Å slå et barn er helt forkastlig.. Om det så er dask eller klaps eller ris spiller ingen rolle.. Jeg så på et program på tv der de diskuterte om barn og rising.. Og en far sa han ikke syns det var noe galt i det for han ble riset stort sett som det var hele tiden som barn.. Men siden et barn blir riset rett som det er så lærer de vel heller ikke så mye av det heller.. Tror jeg da.. Det fungerer vel ikke så mye i lengden når barnet blir riset rett som det er.. De blir bare redde.. :(

Jeg tror vel heller det er bedre å straffe på andre måter som feks. legge vekk en leke som han gjerne vil leke med, eller noe som han gjerne vil som feks. ikke noe tv titting på noen dager.. Det fins andre metoder en vold.. Vold løser jo aldi til noe positivt uansett mener jeg både for voksne og barn..

Dubblis
14-03-2004, 21:45
Jeg bruker ikke fysisk avstraffelse på barnet mitt, og kommer heller aldri til å gjøre det.
Det er iallefall ikke måten å få de til å høre etter på.
Jeg har flere ganger problemer med å få jenta mi til å høre etter meg, men tanken på å gjøre henne noe har faktisk aldri fallt meg inn.

Jeg roper dessverre til henne noen ganger, og bare det gjør meg vondt etterpå. Det er heller ikke måten å gjøre det på, men å slå er barnemishandling.

Tidligere bruker
14-03-2004, 21:56
[Jeg mener at ungene nå for tiden mangler respekt for voksne.
Om ris og bank hjelper er vel heller lite sannsynlig,men mine unger har ihvertfall respekt for voksne. [/B][/QUOTE]

Respekt???

Å slå er MAKTMISBRUK og har ingenting med å sette seg i respekt.

Har ikke DU respekt for dine barn???

Skulle ønske ungene dine kunne ta igjen å gi deg en på tryne. Det kunne kanskje fått deg til å våkne litt! Så du skjønner hva slags mennesker du skaper.

Unregistered
14-03-2004, 21:58
Fysisk avstraffelse fremmer ikke respekt, om du da ikke mener at respekt er synonymt med redsel?

Du har jo i deg selv et eksempel på hva som skjer med barn som blir slått. Vil du at dine barn skal slå dine barnebarn?

Barn bør ha respekt for sine omgivelser, både mennesker og dyr, og de bør kunne fungere i en sosial sammenheng, men middelet for å oppnå dette er ikke ørefiker o.l. Husk at barn er små mennesker - de forstår og husker mye mer enn hva du tror.

Søk hjelp!

Desembermamma
14-03-2004, 22:25
Kjære deg.

Det at du slår barnet ditt er vel helst et uttrykk for at du ikke vet om andre handlingsvalg siden du ble slått selv som barn.

Mange her har sagt mye klokt om hvorfor du ikke skal slå barnet ditt. Det er ulovlig og ikke uten grunn.

Det finnes andre måter å oppnå respekt... Respekt er ikke redsel.

Hvis du dasker barnet ditt vil det lære at det ikke skal gjøre den tingen for hvis han gjør det vil han bli slått. (hva skjer da når ingen ser ham og han ikke kan bli slått? )
Hvis du forklarer barnet hvorfor han ikke skal gjøre ting vil du oppnå at han vil få respekt for deg og du vil gi ham evne til å komunisere...

Kansje du kan sette deg ned og tenke tilbake til hvordan det var å være deg som barn. Hvilke følelser frembragte det hos deg å bli slått? Det gjør ikke bare fysisk vondt å bli slått, barnet kjenner på avmakt, sinne, frustrasjon og kansje til og med hat.

De følelsene barnet opplever tar det med seg som - ikke ballast; men en bør gjennom livet. Og det er en tung bør å ta med seg og fungere i dagliglivet med.

Prøv å finne igjen barnet i deg, så vil du forstå. Og søk hjelp til å sortere ting. For din egen og barnets del.

Lykke til!

Elastika
14-03-2004, 22:36
Dersom hovedinnlegger er nysgjerrig på en ting, vil ikke du da løfte opp tingen for å se på den? DER! fikk du en dask på hånda, for det har du ikke lov til. ;)

Slik oppfattes det nemlig for en liten 1-åring som er nysgjerrig på ALT rundt seg. Og det må være lov å utforske! Da må en heller sette bort, høyt opp, gjemme vekk det en er redd for!

Fysisk avstraffelse er :fy: !

Jeg hadde ALDRI klart å slå et barn!

Unregistered
14-03-2004, 23:37

La oss si at du f.eks. hadde feilparkert en dag... og parkeringsvakten stod å ventet på deg med boten i hånda og i tillegg ga deg en kraftig ørefik, klaps på kinnet, slag i armen, spark i ræva e.l. med beskjed om "DET FÅR DU IKKE LOV TIL!!" Hadde du tålerert det????? NEPPE!!! Skaff deg hjelp, (hvis du i det hele tatt er seriøs da!!!)

Trodde de ALLER fleste nå i 2004 hadde fått med seg at det er galt å bruke fysisk avstraffelse uansett om det er barn eller voksne, men neida... ohmygod asså!!! Du skriver jo selv at det er lite sannsynlig at ris og bank hjelper, så HVORFOR?!??!?! den "respekten" du sier barna dine har, er KUN fordi de er LIVREDDE for at mamma og pappa skal slå dem!!! Tenk så fælt å være redd de personene i verden som du er mest glad i og som står deg nærmest!! SKAM DERE!!

Tidligere bruker
14-03-2004, 23:51
..........

livi
15-03-2004, 16:00
Jeg blir rett og slett kvalm av å lese det du skriver her!!
Kan du gjør meg en tjeneste og svare på dette spørsmålet: hva hadde du gjort dersom mannen din hadde slått deg flere ganger slik at du skulle respektere ham?

Dersom du sier at du ikke hadde akseptert dette så bør du tenke deg grundig om...

Du kan jo i det minste si ifra..det kan ikke barna dine..
En 1.åring ser på småkjenning som "lek"og kan kjefte tilbake med ba ba ba..ivertfall gjør min det..
Men du kommer vell ikke til å forstå før den dagen du skal hente barnet om morgenen, og barnet ikke smiler og rekker armene mot deg...
hvem skal barnet få trøst og omsorg av..og kunne stole på om ikke ens egne foreldre er trygge voksne...Hadde du akseptert dersom andre slo barna dine?
Kunne du slått andre barn?

Dersom din lille 1.åring som av nyskjerrighet tar på ting, får deg så provosert..hvordan skal du reagere når han/hun kommer i trassalderen eller tenårene??Hvordan kan avstraffelsen din bli VERRE enn det du driver med nå?Hva vil du gjøre når "dasking"ikke hjelper?!
Nei søk hjelp nå!!For barna dine sin skyld...

Forresten..driver du med selvskading også..når du selv driter deg ut? Det burde du heller...

Munin33
15-03-2004, 16:50
:grrr:
Stakkars , stakkars dine barn.

Hovedinnlegger
15-03-2004, 17:24
Det var meg som skrev hovedinnlegget og jeg har fulgt ivrig med i denne debatten.
Nå er det slik at jeg verken knipser eller deler ut ørefiker,men det kunne jo vært slik.
Jeg ble litt skremt over enkelte av svarene jeg fikk her.
Det er tydelig at dette er et følsomt tema som mange har mening om.
Men,ihvertfall er mine barn i trygge omgivelser og jeg har ikke blitt slått verken som barn eller voksen.
Ville bare høre deres reaksjon på et slikt innlegg.

Unregistered
15-03-2004, 17:36
hvis barnet om igjen og om igjen gjør det samme gale? Tar harde gjenstander og slår i tv/vindusrute? Drar ut pyntegjenstander i samme hylle hver gang (knuselige ting) ? Går inn i skuffer og skap med vaskemidler,skarpe gjenstander +++
Stadig vekk er bortpå komfyren/vedovnen. Men ikke skjønner NEI uansett tonefall, eller om en tar barnet vekke derfra og forklarer nei,det er farlig e.l.?
Hva gjør man da?

Hovedinnlegger
15-03-2004, 17:52
Da tar man enkelt og greit barnet bort derfra,eventuelt fjerner det man ikke vil at barnet skal holde på med.
For min del har dette ikke vært noe problem,da mine smårollinger ikke har vært spesielt klåfingret.
Ordet "nei" har vært nok til at de har latt være slikt.

Delfinus
15-03-2004, 18:33
Er totalt imot vold mot barn, og det er ikke snakk om at de får respekt for en voksen som gjør dette, men heller redsel.

Unregistered
15-03-2004, 20:56
Opprinnelig melding fra Hovedinnlegger
Det var meg som skrev hovedinnlegget og jeg har fulgt ivrig med i denne debatten.
Nå er det slik at jeg verken knipser eller deler ut ørefiker,men det kunne jo vært slik.
Men,ihvertfall er mine barn i trygge omgivelser og jeg har ikke blitt slått verken som barn eller voksen.

Hvorfor skriver du i første innlegg at du syns flere av reaksjonene var vel hysteriske egentlig? og i dette innlegget, at du blir skremt??? Jeg (som IKKE slår barna mine eller noen andre) blir jo ikke skremt, eller mener det er hysterisk i det hele tatt, tvert i mot er jeg hjertens enig i alle som deler mitt syn på dette! Hadde jeg faktisk vært en av dem som driver med fysisk avstraffelse hadde jeg nok blitt skremt eller ment det var hysterisk derimot... rimer bare ikke dette syns jeg... Og selvfølgelig er det et følsomt tema, hva hadde du ventet deg da?? At de fleste godtar slik oppførsel??? Det er jo åpenbart mishandling på høyt plan å både slå, denge, klapse o.l, så selvfølgelig vekker det følelser i oss normale mennesker som aldri gjør slikt!!! Hallo?!??!!?

Tidligere bruker
15-03-2004, 23:06
Forferdelig simpelt å slå små barn! Det må da gå ann å få respekt på andre vis! Ørefik på en femåring, skulle jammen ikke tro det var sant!:uff:

Elgfar
16-03-2004, 13:21

Da må du nok tro om igjen - ditt troll. (http://www.catb.org/~esr/jargon/html/T/troll.html)

Kerato
16-03-2004, 16:57
Opprinnelig melding fra Desembermamma
Kjære deg.

Det at du slår barnet ditt er vel helst et uttrykk for at du ikke vet om andre handlingsvalg siden du ble slått selv som barn.

Mange her har sagt mye klokt om hvorfor du ikke skal slå barnet ditt. Det er ulovlig og ikke uten grunn.

Det finnes andre måter å oppnå respekt... Respekt er ikke redsel.

Hvis du dasker barnet ditt vil det lære at det ikke skal gjøre den tingen for hvis han gjør det vil han bli slått. (hva skjer da når ingen ser ham og han ikke kan bli slått? )
Hvis du forklarer barnet hvorfor han ikke skal gjøre ting vil du oppnå at han vil få respekt for deg og du vil gi ham evne til å komunisere...

Kansje du kan sette deg ned og tenke tilbake til hvordan det var å være deg som barn. Hvilke følelser frembragte det hos deg å bli slått? Det gjør ikke bare fysisk vondt å bli slått, barnet kjenner på avmakt, sinne, frustrasjon og kansje til og med hat.

De følelsene barnet opplever tar det med seg som - ikke ballast; men en bør gjennom livet. Og det er en tung bør å ta med seg og fungere i dagliglivet med.

Prøv å finne igjen barnet i deg, så vil du forstå. Og søk hjelp til å sortere ting. For din egen og barnets del.

Lykke til!

Jeg er ikke alltid enig med deg, men denn ble en innertier.
Helt enig, Desembermamma! Godt skrevet!

Eria
16-03-2004, 21:06
:eek:

Synes det er rett fram sjokkerende at du behandler barn på den måten!!

Barn skal lære at hånden til mamma betyr kos og ikke vondt! Dette synes jeg var trist lesing :leiseg:

Tidligere bruker
16-03-2004, 22:00

Herregud for noe tull. Jeg har lest gjennom svarene, og enkelte har nok brukt en god del tid og krefter på å skrive utfyllende å gode svar på ditt "liksominnlegg". Hva var vitsen med det?

Og hvorfor er du skremt over at folk er totalt imot fysisk avstraffelse avbarn? Jeg hadde heller blitt skremt dersom du fikk svar som sa at det du "liksom" gjorde er helt greit...

Det er vel SELVSAGT at barnemishandling er et følsomt tema for mødre???

Eria
16-03-2004, 22:58

Så ikke dette før etter jeg hadde svart!
Det er ganske sykt å spille på menneskers følelser på denne måten!!

Tidligere bruker
17-03-2004, 08:18
Opprinnelig melding fra Eria
Så ikke dette før etter jeg hadde svart!
Det er ganske sykt å spille på menneskers følelser på denne måten!!

:sinna: helt enig!!!

Desembermamma
17-03-2004, 13:33

Jeg vi nå si du har et problem likevel jeg da... :uff:

Hvor trygge omgivelsene til barna dine er, kan vel diskuteres.. Håper du klarer å la være å gjøre noe slikt/videreformidle til barna dine at det er ok spille på menneskers følelser og å lure dem...
Som du ser var det mange som tok deg alvorlig, og det satte i gang ganske mange ubehagelige føleser hos dem...

Hvilke svar du ble skremt over og hvorfor?

Heiko
17-03-2004, 16:22
Barnemisshandling er alltid et føltsomt tema......

!

[Mon|]
18-03-2004, 18:07
Dere tror ikke at denne personen bare skriver dette for å provosere??

Kristin
18-03-2004, 20:15
Ariel, jeg tror ikke dette var en spøk eller testing fra hovedinnlegger. Jeg tror snarere det var et utslag av dårlig samvittighet eller skamfullhet som gjorde at hun skrev det motinnlegget. Synes ikke de to innleggene samsvarer med hverandre i innhold.
At det går an. Først skriver vedkommende hovedinnlegget, deretter "forsvarer" hun/ han det med at det var tull og at hun/ han ble skremt over holdningene? Det henger ikke på greip.

Kristin
18-03-2004, 21:02
Ja, enig. En ting er å skrive dusteinnlegg for å teste hvilke reaksjoner man får, men jeg tror som sagt at det dessverre var et reelt innlegg.