PDA

Se hel versjon : Ingen vil ansette meg..

Unregistered
14-03-2004, 15:18
Jeg har søkt på minst 35 jobber de siste 6 månedene. Jobber som jeg vet at jeg er kvalifisert for, og allikevel ingen napp. Det er ikke typiske jobber som det er veldig "rift" om, men respesjon, saksbehandler, kontormedarbeider...

Jeg ringer sjelden før jeg sender søknad, kan det være derfor? Jeg gidder ikke ringe uten å ha noen spesifekke spørsmål. Søknadene mine er lest gjennom av andre, og burde være greie, men ikke et eneste intervju!! På 6 måneder! Man kan bli gal av mindre...

Pelen
14-03-2004, 16:48
Nei, jeg tror ikke feilen er at du ikke har ringt. Jeg har selv ansatt 4 personer og noen ganger må jeg innrømme at det bare var slitsomt når folk ringte :cool: Det var mange ganger jeg var på vei til møte og lignende og jeg hadde ikke tid å snakke. Noen gjorde også et dårligere inntrykk enn hva det hadde gjort om de ikke ringte. Jeg kanskje ikke likte stemmen (jeg skulle ansette folk som skulle snakke mye i telefon) osv. Men mange andre ganger så var det også så at noen ble mer interessant bare for at de ringte. Men det kan virke i motsatt vei også.

Jeg anbefaler deg å få hjelp med søknaden - gjør den grafisk fin å se på. Sjekk enda en gang at alt er riktig skrevet i følge de normer for brev som finnes. Skriv det så positivt som mulig.

Lykke til!

Teofelia
14-03-2004, 16:50
Opprinnelig melding fra Unregistered
Jeg ringer sjelden før jeg sender søknad, kan det være derfor? Jeg gidder ikke ringe uten å ha noen spesifekke spørsmål. Det å ikke ringe er i alle fall en klassisk feil å gjøre. For det første: det er da ikke noe vanskelig å finne på noen spørsmål til jobben, vel. De fleste utlysningstekster er jo ganske korte, så det går vel alltid an å be om litt mer utfyllende informasjon om arbeidsoppgavene i det minste. Ellers kan man jo spørre litt om arbeidsmiljø, hvem man får som nærmeste kollega, osv. Det spiller egentlig mindre rolle om du faktisk går rundt å lurer veldig på dette, men det lønner seg i alle fall å spørre litt. En annen sak er at dersom du spør før du skriver søknaden, så vil du kunne skrive en søknad som er langt bedre i forhold til akkurat den jobben du søker på. Det skal godt gjøres å bli innkalt til intervju dersom du leverer en "standardsøknad" som er en kopi av den forrige søknaden du sendte inn. En søknad bør alltid reflekere utlysningsteksten, og det er mye lettere å fokusere på de egenskapene som akkurat denne utlysningen spør etter, hvis du har sjekket litt med dem før du forfatter søknaden.

Du sier at du ikke søker på jobber som det er "rift" om. Er du sikker på det? På meg høres det ut som om du søker på jobber der det ofte er ganske mange søkere. Det er vanlig (og anbefalt) å ta en telefon et par-tre dager etter at søknadsfristen har gått ut og spørre om 1) har de fått søknaden, 2) er det mange som har søkt og 3) når begynner de med intervjuer. Da får du forhåpentligvis også anledning til å "reklamere" litt for deg selv.

Lykke til. :)

Teofelia
14-03-2004, 16:52
Opprinnelig melding fra Pelen
Jeg har selv ansatt 4 personer og noen ganger må jeg innrømme at det bare var slitsomt når folk ringte :cool: Det var mange ganger jeg var på vei til møte og lignende og jeg hadde ikke tid å snakke. Regel nummer 1 når man ringer er selvsagt å skynde seg å spørre om det passer akkurat nå, eller om man skal ringe igjen senere (og i så fall når?).

Unregistered
14-03-2004, 17:09
Utlysningsteksten var utfyllende når det gjaldt arbeidsoppgaver, men når det gjaldt kvalifikasjoner var det bare to kriterier. Jeg oppfyller begge disse. Da er det ikke lett å skrive en søknad som passer utlysningen! Jeg har ikke jobbet med eksakt samme oppgaver før, dermed er det vanskelig å si noe om dem, og når de ser av min cv at jeg fyller kravene som er satt, da vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre..?

Tidligere bruker
14-03-2004, 17:23
I en telefonsamtale kan en få nettopp den informasjonen en trenger for å rette søknaden bedre. Det er ikke alt som skrives som et krav i stillingsutlysningen men som likevel er ønsket bakgrunn eller egenskaper.

Nå er ikke jeg rette kvinne til å komme med slik for er det noen som har søkt mange jobber som jeg har vært kvalifisert eller overkvalifisert for så er det meg!!!

Unregistered
14-03-2004, 21:45
Skriv søknaden på data, ikke håndskrift.

Bruk et pent papir/konvolutt.

Pass på å skrive korrekt norsk.

Sett det opp som et standardbrev.

Selve søknaden bør være på maks en A4 side, gjerne mindre.

Lag en skikkelig CV, som er lettlest og ryddig.

Ha en positiv tone, f.eks "Jeg søker nye utfordringer...Håper å høre fra dere..." etc.

Hva gjør så meg til en "ekspert"? Jo, jeg ansetter folk. Jeg vet om enkelte som når de får mange søknader rett og slett kaster halvparten i søppelet.....

Ofte er det kontorpersonalet som i første omgang lager et søkeroversyn (de tilsetter ikke), så derfor er det viktig å ha en ryddig og grei CV.

Jeg kan selv ikke fordra å lese en masse rotete håndskrift, og disse faller difor lenger ned i køen hos meg.

Lange søknader med mye "dill" går samme vei.

Søknader med dårlig språk også.

En ting som trekker opp (iallfall hos meg) er om en har med referanser/kontaktpersoner som jeg kan henvende meg til uten at jeg må gå en runde til med jobbsøker først.

Arbeidsmarkedet er dessverre hardt for tiden, og mitt inntrykk er at det nå er langt flere søkere til stillinger som tidligere ikke har vært så attraktive, og at disse søkerne har gode kvalifikasjoner. Jeg har selv akademikere både i familie og vennekrets (som er svært dyjtige), som ikke får jobb, men de sier jo at det går mot lysere tider....

Får håpe du finner en stilling snart!

Pompelfar
15-03-2004, 04:26
Sjekk ut www.emoon.no

I firmaet jeg jobber i trenger vi alltid annsatte.

Hvor bor du forresten?

Send meg PM du.

sisle
15-03-2004, 11:43
Jeg ville vel tro at hvordan søknaden din er utformet, er viktigere enn at du ikke ringer å spør spørsmål. (selv om det sikkert ikke skader å gjøre det en gang bare for å sjekke ut om det gjør forskjell...)

Tenk deg at du sitter med en bunke søknader foran deg, og alle er kvalifisert til jobben. Du har ikke tid til å kalle inn så mange til intervj - hvorfor skal de velge ut akkurat deg?

Husk at hvis du skal jobbe i resepsjon, som kontormedarbeider eller slikt, så vi på en måte søknaden din si mye om din evne til å jobbe ryddig og strukturert. Samtidig skal du ha det lille ekstra som skillier deg ut fra mengden.... (IKKE lett!)

"Unregistered" har kommet med mange gode tips, som jeg tror det er verdt å merke seg. Ta en titt på søknaden din og se om den passer "kriteriene".

Unregistered
15-03-2004, 19:09
Jeg har prøvd å få jobb i over ett år og aner ikke hva som skjer etter endt permisjon. Det er kjempeslitsomt! Har 6 år med universitet og ennå ikke noe napp, så det er ikke lett å få jobb om dagen!!! (om ikke du vil jobbe med salg eller helsevesen,da....)
Ville egentlig bare si lykke til og stå på! Jeg vet hvordan du har det!

FlyAway
15-03-2004, 22:27
Join the club, sier jeg bare.

Jeg ble ferdig med høgskoleutdannelse i juni 03, og har fortsatt ikke fått noe relevant jobb. Det er til å bli gal av.

Jeg føler jeg har gjort det jeg skal, har skrevet bra søknader, ringt for å spørre, og for å følge opp, ofte forhørt meg med bekjente om arbeidsplassen, men har fortsatt ikke fått napp.

Men leste på dinside.no at arbeidsmarkedet er på vei opp, så vi får håpe det gjelder i våre områder også :)

Må bare nevne, at den ene gangen jeg kom til intervju, var da jeg ga litt f, skrev en kjapp søknad, litt mer uformall enn vanlig. Det satte de tydeligvis pris på der, men tror ikke det passer i alle stillinger...