PDA

Se hel versjon : Arb.ledig + svart dagmamma

Unregistered
17-03-2004, 15:46
Er alenemor. For meg vil det lønne seg å være arbeidsledig frem til ungen er tre år pga kontantstøtta.
Tenker på å være dagmamma for ett barn i tillegg, svart.
Hvis jeg (mot formodning) skulle bli tilbudt jobb fra arbeidskontoret tenkte jeg at jeg kunne gå over til OS.

Noen som har erfaring i dette?

Takknemlig for synspunkter.

(Trenger ikke synspunkter på om det er moralsk riktig eller ikke å "utnytte" arb.led.trygd på denne måten, men gjerne om det er stor sjans for å bli tatt...)

Teofelia
17-03-2004, 22:42
Opprinnelig melding fra Unregistered
(Trenger ikke synspunkter på om det er moralsk riktig eller ikke å "utnytte" arb.led.trygd på denne måten, men gjerne om det er stor sjans for å bli tatt...) Beklager, men jeg klarer ikke dy meg: Det er helt irrelevant hvorvidt det er moralsk riktig å gjøre dette, fordi det faktisk er både ulovlig og straffbart. Det er dessuten ganske tåpelig å forkynne på Internett at man har til hensikt å begå trygdesvindel, og i samme åndedrag si at man ikke ønsker reaksjoner på det. Hvis du først skal begå ulovligheter og ikke ønsker å høre fra slike skinnhellige mennesker som meg, som irriterer meg grenseløst over at andre mennesker misbruker mine skattepenger på ulovligheter, så ikke fortell om planene dine på Internett! :sint:

For å svare på spørsmålet ditt, så er det mitt inntrykk at skatteetaten ofte "ser gjennom fingrene" med svarte dagmammaer, mens trygdekontoret slår ganske hardt ned på trygdesvindlere som mottar arbeidsledighet mens de har fast inntekt. Det å motta dagpenger mens du jobber som dagmamma er derfor en ganske stor risiko å ta, og konsekvensene kan bli ganske alvorlige skulle du bli tatt.

Og bare så det er sagt: for meg og de aller, aller fleste andre ville det også ha lønnt seg med arbeidsledighetstrygd, kontantstøtte og svart inntekt på en gang. Det er ingen ting spesielt i din situasjon som forsvarer det du tenker på å gjøre.

Multe
18-03-2004, 09:58
Bare for å ha sagt det - det er ikke trygdekontoret som slår hardt ned på utnyttelse av dagpenger, men Aetat.
Det er Aetat som forvalter dagpengene, og det er opprettet såkalte misbruksteam i alle fylker i landet - mennesker (2-8 pers,) som kun arbeider med dette HVER BIDIGE DAG!

Sjansen for å bli tatt - vel - det blir vel ditt problem - det er altid noen som kommer seg unna, men du så pinlig å bli tatt da.

Tenk deg situasjonen.

Du mottar et brev med innkalling til samtale med en saksbehandler du aldri har møtt. Vedlagt brevet er kanskje en forklaring på hva man mener er feil, og kanskje også beløpet.
Men - ikke nødvendigvis - du kan altså stille helt uforberedt!
Har det gått noe tid, kan beløpet raskt bli stort, og misbruk er som innlegget over nevner straffbart - altså du kan få fengselstraff på 10 dager og oppover, og en prøvetid på 2 år - PINLIG!
Du blir videre bedt om å forklare deg, og vil i "milde ordelag" bli forklart hva du har gjort og de konsekvenser dette kan få...

Er beløpet over en viss grense blir det politianmeldt, og da må du faktisk inn til forklaring og RETTEN..

Nei vet du hva - hvis ikke dette er for dumt så vet ikke jeg - særlig hvis du er berettiget OS..

Å velge en ulovlig utvei fremfor en fullt lovlig en - det er for meg ufattelig!

Lykke til med valget ditt.

Mandarin

[Mon|]
18-03-2004, 17:58
Du skirver at det er mest lønnsomt for deg å være arbeidsledig frem til barnet er 3 år pga kontantstøtta. Du får kontantstøtte selv om du har barnet til dagmamma, registrert eller ikke. Det er hvis du har fullplass i barnehage at du ikke får kontantstøtte.

Unregistered
18-03-2004, 18:29
Ja, men dagmamma vil jo innebære 4000,- mindre til regninger. I tillegg må jeg sannsynligvis kjøpe bil, dvs mange flere tusen i mnd i utgifter. Det går rett og slett ikke økonomisk.