PDA

Se hel versjon : Sosialen

Unregistered
17-03-2004, 18:57
Hvis man er samboer med felles barn på 2 år kan f.eks. jeg få hjelp fra sosialen da??

Fra 18.mars04 går jeg over på attføringspenger(dvs 66% av tidlligere inntekt) I mitt tilfelle får jeg 9980 - 23%skatt og i tillegg trekker de meg 1000kr. pr mnd pga baksmell på skatten ifjor.
Jeg og sambo har kjøpt leilighet sammen og har huslån på 8000 i mnd. Barnehagen koster 3500 og jeg får ingen kontantstøtte.

Hvis jeg går på sosialen, regner de med samboern min sin inntekt og?
Mener de at han f.eks skal betale barnehagen eller deler de alle utgiftene likt mellom oss?

Noen som kan svare??

Unregistered
17-03-2004, 19:07
Opprinnelig melding fra Unregistered
Hvis man er samboer med felles barn på 2 år kan f.eks. jeg få hjelp fra sosialen da??

Fra 18.mars04 går jeg over på attføringspenger(dvs 66% av tidlligere inntekt) I mitt tilfelle får jeg 9980 - 23%skatt og i tillegg trekker de meg 1000kr. pr mnd pga baksmell på skatten ifjor.
Jeg og sambo har kjøpt leilighet sammen og har huslån på 8000 i mnd. Barnehagen koster 3500 og jeg får ingen kontantstøtte.

Mener de at han f.eks skal betale barnehagen eller deler de alle utgiftene likt mellom oss?

Noen som kan svare??

Samboere skal regnes seperat. Vil anta at sosial kontoret ber deg sjekke opp i muligheter til å få dekket barne hage plass på en annen måte. Ta kontakt med barnehage kontoret i din kommune, du kan ev søke om friplass ( dette går på inntekt) Hva sosial kontorene praktiserer av normer for livsopphold er forskjellig fra kommune til kommune, du må nesten gå inn på din kommunes hjemme sider å se om du kan finne satsene fra din kommune der.

Snurreline
17-03-2004, 21:10
Du har vel krav på ekstra penger sammens med attføringspengene som skla hjelpe til med å dekke barnehage eller annet barnehagepass.
Hvist dere har felles barn så må vel han betale han også:???: Og da regnes det vel som samlet inntekt...men jeg vet ikke altså.

Mins at et vennepar ble regnet sammen da dem måtte søke litt hjelp der! Dem er samboere uten barn.

Bestill deg en time du....taper uansett ikke noe på å søke om hjelp:) Lykke til.

Blesha
17-03-2004, 21:28
Min kjæres og min inntekt ble begge regnet med da vi søkte hjelp for 1 1/2 år siden omtrent. Vi var "bare" samboere da, er gift nå.

Unregistered
17-03-2004, 21:36
Ja, begge inntekter blir regnet med, men en samboer har ingen forsørgerplikt på lik linje med en ektefelle, derfor skal sosialkontoret utøve skjønn når de regner ut en sats.....

Unregistered
17-03-2004, 21:58
Ja, begge inntekter blir regnet med, men en samboer har ingen forsørgerplikt på lik linje med en ektefelle, derfor skal sosialkontoret utøve skjønn når de regner ut en sats.....

Har ikke samboeren forsørgerplikt overfor sitt eget barn????

tidligere bruker
17-03-2004, 22:11
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Har ikke samboeren forsørgerplikt overfor sitt eget barn????

Det må vell være ment om de ikke hadde felles barn vell? Eller?

Fadese
17-03-2004, 22:23
Når det gjelder samboere krever en del sosialkontor bekreftelse fra den andre part på at hun/han nekter å forsørge sin samboer.

Dere har jo ganske høy husleie, og normalt skal ikke sosialkontoret være med på å nedbetale deres huslån. Derfor vil de kunne kreve at dere flytter til et rimeligere sted og således betale mindre i husleie enn det dere betaler i dag.
De fleste sosialkontor har normer for hvor mye de aksepterer i husleie, avhengig av husstandens størrelse.
Ring sosialkontoret og hør med dem.

Når det gjelder å få økonomisk støtte skal alle andre muligheter være prøvd - har du forsøkt å søke på studielån?
Min kjære får også atføring, og ved en tilfeldighet oppdaget vi at han faktisk kan få studielån samtidig som han får atføring :)

Lovverket gir rom for en del skjønn når det gjelder økonomisk stønad, og jeg har inntrykk av at praksis varierer en del fra kommune til kommune. Du kan alltids søke!!

Lykke til :)

Cemi
17-03-2004, 22:30

Noen som kan svare??

Har dere felles barn går dere inn under de som er gifte.

Ninapia
18-03-2004, 10:48
Samboeren din har ikke noen forsørgerplikt ovenfor deg, men full forsørgerplikt ovenfor barnet deres.

Hvis du eventuelt får hjelp får du kun hjelp for deg alene, du får ikke noe ekstra for barnet for det er det samboeren din som skal forsørge.

Tror vel egentlig ikke at du får noe fra sosialen, men du kan jo prøve. Sålenge du kan få stipend og lån fra lånekassen så vil ikke sosialen utbetale noen stønad til deg.

Unregistered
18-03-2004, 13:13
I samboerforhold med felles barn må det tas hensyn til at begge foreldrene har plikt til å forsørge barna, og at denne plikten gjelder etter den enkeltes evne, altså ikke nødvendigvis med en halvdel på hver.Dette innebærer at det normalt ikke kan kreves sosialhjelp til underhold av felles barn hvis en av samboerne har tilstrekkelige inntekter til å forsørge barna alene.
Samboere som søker økonomisk stønad skal vurderes selvstendig, og blir ikke regnet som gift uansett barn eller ikke. Jmf sosialtjenesreloven par 5

TBM
18-03-2004, 17:25
8000 i utgift til huslånet hver måned er ganske mye, så derfor antar jeg at det dreier seg om et serielån?

Har dere vurdert å forlenge nedbetalingstiden og gå over til annuitetslån? I tillegg kan banken og dere sammen komme fram til en avtale om avdragsfrie måneder ol. løsninger. Så klart dette betyr mer renter i det lange løp, men det er nå bedre å komme seg over kneika enn å miste huset mm

Samboeren din har vel ingen plikt til å forsørge deg, men han er vel interessert i å hjelpe deg med din økonomi?