PDA

Se hel versjon : noen spm om sfo

Unregistered
19-03-2004, 13:00
Ikke pinlig dette her, men jeg ønsker å være anonym akkurat om dette. Det er bare tanker som har surret litt rundt og jeg tenkte å undersøke litt om det er mulig det jeg tenker.

jeg lurer på om man får fratrekk for barnepass på skatten når man har barn i sfo?

Jeg har lest og hørt at mange tar ut barna fra sfo fordi det er blitt så dyrt. Spesielt ved skolen der jeg bor. Så har tanken slått meg at kanskje jeg skal begynne med en mini sfo hjemme. Ungene for komme hjem til meg etter skoletid, jeg aktiviserer dem etter hva dem ønsker, de kan gjøre lekser om ønskelig, vi er ute, spiser litt osv. Poenget er at da kommer de ikke hjem til tomt hus, men er under oppsyn til foreldrene kommer hjem.

Kommer da evt. ikke til å fylle huset fullt :) Har ikke helt funnet ut perfekt antall, men må jo ha såpass mange at jeg kan ha en brukbar inntekt da. 5-6 stk kanskje.

Er dette noe dere som foreldre hadde vært interessert i? Og hva ville dere betalt for det?

Og tror dere det er mulig å gjøre dette "hvit"? Slik at foreldre da kan evt. trekke fra på skatten og jeg jobber "hvit".

Håper på noen synspunkter :)

Tidligere bruker
19-03-2004, 15:36
Jeg har jobbet i sfo selv, og syntes det du foreslår høres kjempe bra ut!
Det er 12 barn pr voksen på sfo, ved sykdom enda færre, så man har ikke mulighet til å følge med på hver enkelt og det dukket opp en del skumle episoder pga dette. (Barn som forsvant, drukning etc:( ) På de store avdelingene kan barna bare forsvinne i mengden, og det syntes jeg ikke er bra.

Tror ikke det er skattelette pga sfo, og jeg vet at prisene varierer veldig fra sted til sted. Tilbudet på sfo (mat, aktiviteter etc) er også veldig variabelt, i allefall her i Oslo.

Om folk er interessert? Jeg ville vært det, og tror folk flest ville vurdert et rimeligere tilbud.
Har du noen utdannelse innen helse/sosial? Passet mange på en gang før? Så fall kan du sikkert matche sfo's kvalitet ganske greit og mulig ha et bedre tilbud (syntes jeg).

Så hvis jeg var deg ville jeg startet i det små og tenkt nøye igjennom hvilke barn du evt tar til deg(, for enkelte krever mer enn andre, og er person kjemien bra blir det en enklere jobb for deg).
Hva du skal gjøre hvis det oppstår vanskelige situasjoner (vold, mobbing, barn som faller utenfor i lek, lange konflikter, vrange foreldre etc). Lage en plan for gjennomføringen i praksis! Tror barna vil kreve mer enn oppsyn, og det bør du være forberedt på.

Ble du noe klokere egentlig??
:ide: