Se hel versjon : Å nekte på ultralyd datoen
Unregistered
19-03-2004, 13:26
Vi venter et barn som det er usikkerthet på termindatoen. Jeg har sikre bevis på at min dato stemmer pga. at jeg tok ul i uke 8 og fikk min termin da, og hvis man tar ul tidlig i svangerskapet som uke 8, da er det mere riktig enn ul i uke 17-19(da er fosterene likest i størelse) men i dagens samfunn så står legene på sitt og hører ikke så mye på oss mødre, men stoler kun på teknologien sin og ul apparatene...........( og seg selv og ikke som i dette tilfellet den andre ul legen fra uke 8)
Er det noen som har nektet på termindatoen og fått endret den(hvis man har bevis da)Det er nok av babyer som kunne vert reddet hvis de ikke hadde ligget for lenge inni morens livmor. (jeg er en av de som alltid går over og som alltid må settes igang, derfor er dette viktig)
Hvordan gå frem? Noen tips om hva du/dere har gjort?
Dette er veldig viktig for meg!
Nellemor
19-03-2004, 13:49
Sist gang jeg var gravid visste jeg nøyaktig når det hadde skjedd, for vi prøvde å bli gravide den tiden og jeg visste når både første og siste samleiet hadde skjedd i den perioden. Jeg skulle ha tvillinger og keisersnitt p.g.a. min helse, så terminen var veldig viktig for meg. Dette fordi vi ikke ønsket at fødselen
skulle starte av seg selv fordi jeg gikk for lenge. Jeg hadde termin 4. juli og da jeg kom på UL i uke 18 sa jordmoren at terminen var 18. juli! Og det var først ETTER at jeg diskuterte litt med henne, fordi jeg visste når det hadde skjedd og den ene tvillingen var litt mindre enn den andre. (Hun mente først av terminen var enda senere!) :eek:
Dette måtte da bety at den gravidtetstesten jeg hadde tatt den dagen mensen ikke kom ikke kunne vært positiv, fordi da hadde jeg jo ikke vært gravid ennå! Så jeg skrev dette nøyaktig og detaljert ned til legen min på sykehuset og sendte det i et brev til ham. Jeg forklatre det saklig og uten masse følelser, men sa at dette var viktig for meg og at jeg derfor forventet at han tok det på alvor. Og det gjorde han - på neste kontroll ble vi enige om å sette terminen til 11. juli - altså en uke mellom min og sykehusets termin. I tillegg noterte han ned mine tanker om at den kanskje var så tidlig som 4. juli i journalen min. Nå hører det med til historien at jeg fødte prematurt, så da spilte ikke alt dette noen rolle. Men for min sinnrso og tanke på babyene inni der, så var det viktig for meg. Og min termin stemte helt tydelig med tanke på hvor godt utviklet barna var når de ble født.
Så er du sikker - så si ifra. Legene hører ofte alt for dårlig på oss kvinner angående termin. De stoler blindt på UL og det er ikke alltid riktig!
Polyanna
19-03-2004, 15:04
Har du bilder eller papirer fra første ul så MÅ de da tro på det?? Der står det jo svart på hvitt!! Ville ikke gitt meg, nei!
Ja. Forsøk å stå på ditt! Sansynligheten for at du har rett er jo STOR!!!
Det er, som du jo også sier, mye mer korrekt å sette termin av en tidlig ul enn en sen. Dette ifølge de som er spesialister på fosterdiagnostikk. Egentlig burde den obligatoriske ultralyden ha vært gjort omkring uke 12. Etter det avviker fostrene i vekstutvikling....
Unregistered
19-03-2004, 17:40
Skjedde med meg og. To uker flytting. Kunne heller ikke testet positivt da, og hadde ul i uke 8 å vise til. Grrr..... Personene på ul på sykehuset er sta som faen. Det gikk heldigvis bra, men bare såvidt! Hadde jeg gått en uke lenger (ble satt igang pga komplikasjoner) hadde jeg mistet ungen. Idioter!!!
Jeg kom ingen vei med personalet på sykehuset.
Vi hadde sex kun én eneste gang, dagen som eggløsning var og jeg testet positivt bare 5 dager etter dette. Jeg mente riktig termin da ville være 25. mai. Ul-termin ble satt til 6.juni :bonk: . Slettes ikke mulig å teste positivt når jeg gjorde, men ingen ville høre på meg! Eneste faren er jo dersom man går over termin, men det er da en stort nok fare!
Nå kom barnet 26. mai (riene starta 23/24 en gang) og barnet var overhodet ikke født tidlig!
Det kan i tillegg være greit å vise til denne artikelen fra Dagens Medisin (http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=3412) som omhandler det å overse mors termin. Skriv den ut og ta med til sykehuset om du skal dit igjen!
Tidligere bruker
19-03-2004, 19:42
Jeg kom heller ingen vei med å protestere på UL-datoen. Jeg hadde bestemt meg for å skape skikkelig kaos hvis jeg gikk langt over, men slapp heldigvis det.
Jeg hadde menstermin 1. mai, regnet meg selv frem til 3. mai og UL sa 10. Jeg tok EL-tester, visste når jeg hadde EL og vi hadde sex dagen før og samme dag. Ingen var intr i å høre på meg og jeg ble skremt av tanken på å måtte gå til 24. mai før jeg skulle få overtidsvurdering. Lillesøster kom heldigvis den 13., da var hun mer enn klar (lange negler og veldig tørr hud) og det var flere infarkter i morkaka :uff:
Dette er noe man virkelig bör sloss om. Med min förste hadde jeg mens-termin den 9 april, men paa UL sa jordmor at jeg nok maatte ha tatt veldig feil, for hun satt den til 6 mai:eek: Hadde hun tatt seg bryet, hadde hun nok sett at barnet ikke fikk nok naering, og derfor avvek paa störrelse allered i uke 20. 6 uker senere döde babyen i magen min. Hunvar bare 430 gram, men 33 cm lang, saa min termin stemte jo ifölge JM som henne imot. Det viste seg senere at jeg burde ha faatt blodfortynnende gjennom hele svangerskapet, noe de ogsaa kunne ha sett paa vanlige blodpröver. Nei, staa paa krava:)
Babyen kommer når den kommer. ;)
Unregistered
19-03-2004, 21:49
Min "rare" historie:
Mensterminen min regnet jeg ut til å være ca 15. september, var kun på ordinær UL, der jordmor endret terminen til å være 11. september. Altså ganske lik min egen termin, så jeg var fornøyd :-)
Så kom jo go'jenta da, 30. august. 12 dager før UL-terminen. 16 dager før min egen termin.
Og så det som var litt "rart": Jordmoren som tok henne mot sa at hun var godt på "overtid". Uten at jeg tenkte noe særlig over det. Men to dager senere, da barnelegen undersøkte henne, sa også hun at go'jenta var godt på overtid. Dvs. at jeg må ha hatt mensen mens jeg har vært gravid (og det er vel fullt mulig). Det jeg ble litt skremt over er hva som hadde skjedd hvis jeg hadde gått til termin......
Her kunne jo ikke jeg rette på jordmor eller lege, for jeg trodde jo det stemte. Go'jenta var ikke SÅ stor heller. 3295 g, 50 cm lang og 32 cm i hodeomkrets.
Hva som egenlig var den rette terminen, har jeg jo ikke peiling på. Men jeg kan ikke skjønne at de kan stole så blindt på UL til personer som "vet" da de ble gravide.....
Jeg protesterte ikke på mine terminer. Men sønnen min er født over to mnd etter menstermin. Jeg hadde menstermin 31. oktober, på farens bursdag, og så fikk jeg ul-termin 25. desember, og han er født 5. januar. Vel overtidig sa jordmora, han hadde begynt å flasse på huden.
Datteren min er født på dagen en mnd etter menstermin, men hun var akkurat i tide, sa de.
Nabila: Menstermin har egentlig ingen ting med dette å gjøre. Jeg regner egen termin ut fra den dagen befruktning/eggløsning er. Min siste menstermin var veldig feil.
For de som får eggløsning 14 dager etter første mensdag og har syklus på 28 dager, vil menstermin stemme i de fleste tilfeller. Likevel blir dette feil for svært mange.
Det er slettes ikke sikkerrt at fostrene utvikler seg i samme tempo, slik som norske leger hevder. Det med å bassere termin på kun én eneste ul er i flere land svært omdiskutert.
Jenta mi sin vekst tilsvarte termin 6. juni da vi var på ordinær ul i uke 18. Da hun ble født, 26. mai, var hun ganske så tørr og hadde svært lange negler. Hun veide 3630 g og var 51 cm. Ganske så gjennomsnittlig! Og garantert ikke 2 uker før termin. Tenk om jeg skulle gått til slutten av juni...
Dubblis: At babyer kommer når de kommer er i de fleste tilfeller greit nok. Men i en slik diskusjon som dette blir det en noe flåsete kommentar!
Greia med terminer er jo at man skal redde de som faktisk ikke kommer av seg selv! Det er mange babyer som kunne vært reddet, og mange som BLIR reddet, ved å bli forløst før de kommer selv. Overtid er i noen tilfeller farlig, og det er disse tilfellene vi gjør hva vi kan for å slippe å oppleve.
Opprinnelig melding fra Dubblis
Men i noen tilfeller så dør fosteret i magen til mamma forde at de har ligge for lenge,så den er jeg ikke enig i!!!
Her er min historie.
Med Magnus fikk jeg to forskjellige terminer.Ultralyden ble forskjøvet med "bare" en uke ca,men det var nok.
Og jeg var bombe sikker på når han ble "laget".
Jeg hadde en UL i uke 8 som viste det samme som min termin.Hadde t.o.m papirer på det.
Prøvde og si det til de som tok UL,men de ville ikke høre på meg
Og på overtid skulle jeg også gå på toppen av det hele.Når jeg skulle på overtidsvurdering så ville jeg være 3 uker etter min termin og 2 uker etter UL termin.
Vannet gikk natt til den dagen jeg skulle på overtidsvurdering.Heldigvis.Når jeg kom bort så var det nesten ikke liv i lille Magnus.Jordmor "skompa" og dytta til magen og ga meg kald søt saft,men han var rolig.Fikk heldigvis føde han på vanlig måte såvidt.
Når Magnus kommer ut så viser det seg at morkaka var det nesten ingenting igjen av og han har ikke fått næring på flere dager.Jordmor sa da at hadde jeg gått en dag til hjemme så hadde vi mest sansynlig mistet Magnus pga overtid.
Jordmødrene på sykehuste var ikke i tvil om at min termin stemte og de var og helt enig i at mødrene vet best når barnet har blitt "laget" og at UL kan ta feil.
Heldigvis så gikk det bra.Venter nå nr 3.Fikk og denne gangen UL termin 10 dager etter min termin (EL-termin),men denne gangen har de lovet og følge meg ekstra opp på slutten.
:mervink:
Ved ordinær ultralyd så går dem etter disse måla sine for å finne ut når terminen er. Det spiller ingen rolle om en er 100% sikker når barnet ble laget. Jeg selv har hatt prøverørsbefruktning. Hadde det ved samme sykehuset som foretok ul-undersøkelsen i uke 18. Ved prøverør så er det jo absolutt ingen tvil om når befruktingen har skjedd, og derfor heller ingen tvil om termin-datoen. Likevel så ble terminen min flyttet frem hele 9 dager :uff: Og overtiden skulle da evt. beregnes fra denne datoen. Jeg haddde jo selvsagt tenkt å protestere og slikt hvis det ble aktuelt, men Magnus kom 4 dager før prøverørs-terminen han.
Og når han kom så trodde faktisk flere av barnepleierne, legene osv. på sykehuset at han var yngre enn det han var.... :uff: Så jeg tror nok heller ikke at det er så lett å "se alderen" på nyfødte... For som sagt så kom han knappe 4 dager før termin...
Tidligere bruker
20-03-2004, 13:07
Opprinnelig melding fra Happy
Det kan i tillegg være greit å vise til denne artikelen fra Dagens Medisin (http://www.dagensmedisin.no/nyheter/VisArtikkel.asp?ArtId=3412) som omhandler det å overse mors termin. Skriv den ut og ta med til sykehuset om du skal dit igjen!
Dette er viktig!!
Ellers er jeg veldig enig i det Happy skriver.
Stå å for å få riktig termin!
Jeg måtte også argumentere meg frem til riktig termin.
Jeg kjenner til helt konkrete eksempler på at feil termin kan bli katastrofalt.
Jeg fikk endret min termindato i papirene hos legen. Legen mente jeg hadde termin 11 oktober, mens jeg visste dagen jeg hadde eggløsning, og dermed hadde termin den 13 oktober.
Min lege godtok iallefall dette og endret datoen i svangerskapspapirene.
Det kan vel ikke være verre enn å si at du VET når småtten ble til, samt bare å vise UL-utskriften fra første UL?
Opprinnelig melding fra Xina
Men i noen tilfeller så dør fosteret i magen til mamma forde at de har ligge for lenge,så den er jeg ikke enig i!!!
Og hvor mye er for lenge?
Man regner jo 14 dager fra eller til uansett.
Og hvor mye er for lenge?
Man regner jo 14 dager fra eller til uansett.
Ja og blir termin endret betraktlig så kan man fort gå over 3-4 og 5 uker,mens man "bare" er 14 dager over UL termin som i flere tilfeller er feil.
Så hvis man er sikker på når h*n har blitt laget,så burde man ta utgangs- punkt i den termin datoen mener nå jeg da.
Med første barnet mitt holdt det på å gå riktig galt fordi jeg ikke fulgte magefølelsen min og fightet mot legen. Var ydmyk og stolte på at legen visste best. Det kunne kostet oss begge livet. Vi er alt for snille, og lar legene hersje med oss. Siste svangerskap "kranglet" jeg på alt jeg var utrygg på eller uenig i. Jeg leste det jeg kom over av faglitteratur og diskuterte på et saklig og "høyt" nivå som jeg visste legen ikke kunne overse. Den artikkelen fra Happy kan v'ære gull verdt. Enkelte leger er så jævla arrogante, jo mindre de kan, jo mer påståelige. At de tør!
men en ting hadde faktisk legen min rett i,- sæd kan overleve en hel uke i livmora, så derfor kan termin variere med en uke selv om du vet helt sikkert når samleie skjedde.
Med Philip var min termin 8 mai, ul termin ble satt til 2 uker senere, og dato for overtidsvurdering ble satt til 2 juni!!!!
Med fødselsangst var jeg mildt sagt fortvilet over den termindatoen jeg mente var feil. Jeg gikk til privat gyn, som skrev en bekreftelse til sykehuset (ullevål) om at han var ening i min ul. Vedlagt var bilder med mål. Fikk flyttet terminen tilbake, selv om legen på ullevål lo da han gjorde det.
Sjebnen ville det slik at jeg fikk svangerskapsforgiftning, og fikk god oppfølging pga dette. Fødselen ble igangsatt 1 uke før min termin, og Philip var i følge målingene 1 uke før fullgått. Jeg hadde rett ;)
Tidligere bruker
22-03-2004, 06:27
Jeg har fått den flyttet men dette tror jeg er temmelig spesielt. Her er bakgrunnen om noen skulle orke å lese.
I første svangerskap flyttet de terminen og jeg viste det var feil. Jeg utviklet HELLP syndrom og hadde vi gått etter min termin ville de muligens vurdert å forsøke å redde barnet. Sjansene ville vært små så jeg har akseptert det som skjedde.
I neste svangerskap fikk jeg fantastisk oppfølging og ble lovet tidlig UL. Dette fikk jeg også i uke 8 og uke 12. Dette ble utført av to godskjellige leger. Termin ble satt med en fags mellomrom. Legene bekreftet til meg at HELLP påvirker veksten og kunne ha vært årsak til at terminen ble flyttet.
På ordinær UL i uke 19 ble termin flyttet. Mine protester hjalp ikke. Jeg friket fullstendig ut. Orket ikke være der for dette barnet skulle også dø osv. (litt flaut nå). Siden jeg gikk til kontroll på svangerskapspoliklinikken tok de meg inn dit. Jordmor som utførte UL var ekstremt sur. På dette tidspunktet var målet mitt å unngå å bli syk før uke 26, jeg klarte ikke å tenke lenger. Marerittet var å bli syk og ha termin på hver side av uke 24.
Ble vel kalt hysterisk på poliklinikken også men en av jordmødrene som ikke var min faste spurte hvem jeg stote på. Så ringte hun legen min. Hun var optatt men vi fikk time to dager etter. Hun beordret også full preeklapsistatus noe som roet meg noe. To dager senere var vi der. Hun samenlignet papirene og sa at dette er ikke jeg ekspert på og han som er det er i utlandet. Han er tilbake mandag.
Mandag fikk jeg en telefon og terminen var flyttet av sjefen selv. Hvorfor? Jo UL nr 2 var utført av en av de mest rutinerte legene. Det var to tidlige UL og disse var enige. Dessuten så basertes UL i uke 18 nesten utelukkende på hodemål. De andre målene stemte nemlig med min termin 10 dager senere. Men mest av alt tror jeg dette ble gjort for å roe ned en hysterisk Maz som ikke skulle stresses opp.
Jeg ble ikke syk og datteren min kom på termin. Jordmoren fra ordinær UL så stygt på meg hver gang hun møtte meg.
Og at Mazungen hadde lite hode? Hun var 37 i hodeomkrets ved fødselen så det tror jeg ikke mye på.
Jordbærstua
22-03-2004, 23:27
Jeg var på Ul tidlig i svangerskapet jeg å. Den viste en dato. Dette var på en privat klinikk, to mnd etter var jeg på den samme kliunikken. Da ble termin flyttet 2, også 3 uker. Ble overflyttet til sykehuset pga komplikasjoner. De hadde lik termin som den private klinikken. Men jeg viste. Det hadde ikke vært mulig for meg å bli gravid når de sa jeg skulle ha blitt det, så jeg sto på mitt. Det var til slutt èn lege som hørte på meg. Han sa at hvis jeg ikke fødte i august skulle de sette meg igang (hadde da Ul termin 13 sept og min termin 26 aug). 22.august kom lille gullet til denne jord. Han var vist født litt for tidlig, men IKKE 3 uker
Unregistered
23-03-2004, 00:44
Opprinnelig melding fra Unregistered
Vi venter et barn som det er usikkerthet på termindatoen. Jeg har sikre bevis på at min dato stemmer pga. at jeg tok ul i uke 8 og fikk min termin da, og hvis man tar ul tidlig i svangerskapet som uke 8, da er det mere riktig enn ul i uke 17-19(da er fosterene likest i størelse)
Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men dette utsagnet her er jeg totalt uenig i. Jeg var til ultralyd i uke 10 og fikk beskjed om at jeg nok ikke var så langt på vei som jeg trudde (og visste, siden jeg tok test), blei satt tilbake 2,5 uker. Det kunne jo ikke stemme da jeg fikk positiv test tre dager før de mente at jeg var gravid. UL i uke 17 satt meg tilbake en dag... og lille nurk kom tre dager før tiden.
:kidoki:
Vi venter et barn som det er usikkerthet på termindatoen. Jeg har sikre bevis på at min dato stemmer pga. at jeg tok ul i uke 8 og fikk min termin da, og hvis man tar ul tidlig i svangerskapet som uke 8, da er det mere riktig enn ul i uke 17-19(da er fosterene likest i størelse)
Ikke enig... Fosterene har mest ulik str tidlig i svangerskapet enn senere... :)
Kan jo ta ett eksempel da, jeg er jo og gravid, var til u.l i uke 8 som deg (7+4) og fikk da termin 20 Juli..
Mens termin var egentlig 17 Juli men den regnet jeg ikke på siden terminen var usikker pga ulike sykluslengder fra mnd til mnd.
Da jeg var på ord.u.l så endret de terminene 1!!! dag, til 21 Juli.
Da jeg gikk gravid sist hadde jeg termin 6 September etter mens, 13 etter tidlig u.l og 10 etter u.l i uke 20. Barnet kom 10 dager over tiden.
Uansett så tviler jeg på at du klarer og krangle deg til en annen termin dato og på sett og hvis kan jeg ikke forstå hvorfor du vil det heller.. babyen kommer ikke før den er klar selv, og om du da er redd for at noe er galt så syntes jeg du skal krev e heller god oppfølging de siste ukene, feks u.l en gang i uken eller liknende, enn å krangle på en dato som er basert på babyuen str.
Egg kan gå i dvale og feste seg senere enn mor tror men det virker ikke som om folk tenker på det.
Jeg opplevde det sist jeg gikk gravid så datoen jeg fødte på var nok ikke så feil, for da jeg kom på u.l tidlig så skulle jeg egentlig vært så langt at vi kunne sett fostert men den gang ei og jeg trodde på ny jeg hadde mistet, men 7 dager etterpå var der ett lite foster inne i livmoren som koset seg, og som vokste seg stor og sterk..
Kan du ikke bare prøve og kose deg med magen da, og slutte å dvele sånn på terminen?
Krev heller oppfølging side de flyttet deg mye, det er rett og rimelig å mulighetene for å få det er større enn å få flyttet terminene din.
Lykke til, uansett hva du gjør.
Nina 23+1
Tidligere bruker
23-03-2004, 09:53
Babyer kommer når de kommer, det er riktig, men tidspunktet de kommer på er ikke alltid det beste.
Oppfølgingen man får om barnet kommer til ugunstig tidspunkt er veldig forskjellig ut i fra hvilken uke man er i svangerskapet. Det er stor forskjell på oppfølging og valg fra sykehuset om fødselen setter i gang når man er 32 eller om man er 34 uker gravid.
I slike tilfeller kan rett termin bety mye. Jeg har erfart å få ridempende medisin før uke 34. Hadde terminen vært to uker feil, kunne jeg risikert å ikke fått ridempende i uke 32, fordi legene hadde trodd jeg var i uke 34.
Når keisersnitt skal planlegges er det også viktig å vite nøyaktig termin i forhold til risiko for at naturlig fødsel skal sette i gang.
Det finnes også medisiner som kan gis før uke 30 til ridemping. De kan ikke brukes etterpå. I slike tilfeller er det også viktig med rett termin.
Setter fødsel i gang veldig tidlig kan rett termin avgjøre hvor store ressurser det blir satt inn for å redde barnet.
I slike tilfeller er det stor forskjell på uke 23 og 25.
Unregistered
23-03-2004, 19:01
Jeg fikk endret min ultralydtermin ved å gå til en privatpraktiserende lege. Han strøk ut den opprinnelige datoen som var skrevet, la ved nye bilder (tatt over en periode på tre mnd) og skrev brev til sykehuset og jordmor. Jeg var jo 100% sikker på hva som var min termin, og ikke overraskende fødte jeg en jente på 3640gram to dager over tiden.
Stå på ditt og lykke til
Tidligere bruker
23-03-2004, 20:59
Jeg føler at akkurat dette med termin holdt på å koste min datter livet!
Jeg har veldig regelmessig mens og eggløsning og vet veldig nøyaktig når hun ble "laget". Jeg sto på min termin 12 november, men legen mente 19 november. Jeg har aldri vært så redd i mitt liv dag jeg begynte å gå over terminen. Jeg gikk altså 3 uker over min egen termin, og ut kom jenta som de hadde helt feilberegnet vekt på. Hun var så stor at hun ble sittende fast med skuldrene. Det fantes nesten ikke fostervann heller.
Da hun kom ut, var hun medtatt. Ville ikke skrike, kastet opp grønn galle, og mistet sugeevnen. Og gikk endel ned i vekt.
Hun sprakk i huden flere steder på kroppen og blødde. Da vi kom til barnelegen mente han på at hun var godt overtidig.
Og dette har jeg ergret meg over mange ganger, at de ikke kan lytte til hva mor sier!:grrr:
Jeg visste nøyaktig når jeg hadde eggløsning, og var dermed ganske sikker på termindato. Ul-flyttet den til en uke senere. Jeg kjempet ikke imot dette, tenkte bare for meg selv at jeg hadde nok rett allikevel. Vår datter ble født en dag etter ul-termin. Jeg mener fremdeles at min termindato var rett, og at hun ble født på 1 uke + 1 dag overtid. Og det er nok også grunnen til at hun var så stor (4310 g og 52 cm).
Det er skummelt å lese og høre om de det har gått ganske ille med, pga ul-termin. Jeg kommer nok til å tenke over dette neste gang og kanskje prøve å overbevise dem om rett dato da. I mitt tilfelle hadde nok ikke dette skjedd. Jeg gikk til kontroll m/ul flere ganger i uken på slutten, pga preeklampsi. Hadde nok blitt satt igang samme dag som fødsel skjedde, hvis ikke det hadde skjedd naturlig.
Mitt råd til deg er å stå på og kjemp for at de endrer termindato! Det er din kropp og din baby. Du vet best!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.