Se hel versjon : Bind og tamponger...
Unregistered
19-03-2004, 17:13
Hva foretrekker du å bruke? Hvilket merke, og hvorfor akkurat det? Er det noen andre som irriterer seg over at tampongene loer? Syns de reklamerer for det hele tiden; "tampongen som IKKE loer", bla, bla, bla, men syns ikke de holder mål i det hele tatt...
tidligere bruker
19-03-2004, 17:33
Tampong bruker jeg,ja de loer.. Likte de gamle bedre!
Bind er jo skikkelig ekkelt da.. klamt,vått,lukter om man ikke skifter med engang om man blør en del... Bestemor truse er man også nødt og bruke med bind og det er ihvertfall PYTON!
Unregistered
19-03-2004, 17:38
Bind er æsj! Lukter vondt og må gå med ekle truser. Fysj. Nei, takke meg til tamponger, da merker man knapt at man har mens!
Etter at ob ble forandret fikk jeg tips om å prøve Always tamponger. Synes de er mye bedre. :)
Før brukte jeg alltid ob, men nå loer de så fælt at det er helt grusomt, så nå går det i Always tamponger ;)
Unregistered
19-03-2004, 17:51
Tamponger synes jeg er mest "delikat"....bind lukter og det ser så grusomt ut.
Jeg har brukt damebeger (www.damebeger.no) i snart et år og er kjempefornøyd. Merker nesten ikke at jeg har mensen ! :D
Bind er ubehagelig å bruke og tamponger får jeg sopp av. :(
Maximillia
19-03-2004, 19:24
Hvordan i alle dager kan dere syns tampong er delikat?!? Dra ut de ekle greiene? :uff:
Mina - får man ikke sopp av damebeger?
Hvor ofte må man ta det ut for å vaske det?
Jeg har ikke hatt sopp en eneste gang etter at jeg begynte med damebegeret. :D
De to første dagene blør jeg så mye at jeg tømmer morgen, middag og kveld, men etter det bare morgen og kveld. (Ja, jeg blør mye og lenge. :uff: ) Jeg skyller det i varmt vann når jeg tømmer begeret, og så må det ligge noen timer i eddikvann når jeg er ferdig med mensen.
Den eneste ulempen jeg kan tenke med damebegeret er at jeg må være på toalett med vask når jeg tømmer. Til nå har ikke dette vært noe problem, det finnes som regel toalett med vask de aller fleste steder.
De to første syklusene syntes jeg det var litt vondt (sydde masse etter fødsel) og syntes det var vanskelig å få dreis på teknikken, men nå skjønner jeg ikke hvordan jeg greide meg uten !
Damebegeret er holdbart i 10 år, tenk så masse penger jeg sparer !
Go\jenta
20-03-2004, 07:50
Jeg synes tamponger er veldig uhygenisk. Man propper jo blodet inni skjeden, slik at det stopper opp, og ikke kommer ut.......bakterieveksten blir stor.....
Dersom man glemmer tampongen for lenge, kan det utvikle seg til en infeksjon....Håper ikke unge jenter bruker det ukritisk. Niesen til en venninne av meg ble steril av en sånn infeksjon etter tampongbruk!!
Jeg foretrekker bind da jeg føler dette er mest hygienisk
Unregistered
20-03-2004, 08:51
Opprinnelig melding fra Go\jenta
Jeg synes tamponger er veldig uhygenisk. Man propper jo blodet inni skjeden, slik at det stopper opp, og ikke kommer ut.......bakterieveksten blir stor.....
Dersom man glemmer tampongen for lenge, kan det utvikle seg til en infeksjon....Håper ikke unge jenter bruker det ukritisk. Niesen til en venninne av meg ble steril av en sånn infeksjon etter tampongbruk!!
Jeg foretrekker bind da jeg føler dette er mest hygienisk
Enig med deg.
Selv har jeg aldri kunnet bruke tamponger fordi jeg så lett får urinveisinfeksjon, nettopp pga bakteriene...
Nå har jeg hatt hormonspiralen i nesten ett år, og har kun behov for truseinnlegg av og til.
Jeg bruker også damebeger, i kombinasjon med tøybind. De er myke (flanell), like tynne som andre bind, og har vinger med en trykknapp på, så de sitter på plass. Det lukter mindre enn andre bind (fordi det kommer til luft), og blir ikke så klamt og svett.
Jeg bruker LIbresse bind 3mm! Har alltid brukt bind og er fornøyd med det, som det ble nevnt ovenfor her så finnes det jo stringbind så store bestemortruser bør man ikke bruke! Jeg har oxo en pakke med asanservietter i veska!
Jeg bruker så og si aldri bind, har ikke sansen for det.
Av tamponger har jeg brukt mye de gamle OB ene, men jeg har ikke sansen for de nye; "som ikke loer, MY ASS:grrr: ". Synes å huske jeg prøvde alldays før jeg ble gravid, og kommer nok til å bruke disse når jeg får mensen igjen.
Go\jenta, man glemmer da ikke tampongene? De er vel like vanskelige å glemme som bind. Det ER jo en tråd der til alle tider da, man legget jo merke til den når man er på do..
Dessuten, når man har hatt mensen i 15 år, så blir det jo rutine etterhvert.
Angående damebeger.... Jeg tror jeg hadde slitt med å bruke det. Det virker vanvittig udelikat
:gal:
Bruker kun tamponger og... tampax er veldig greie og hygieniske pga hylsteret... bind klarer jeg rett og slett ikke:geip:
Klem fra Isemor og barna:hjerter:
Myrsnipa
20-03-2004, 16:43
Bind: til nød og om natta
Tamponger: genialt
Damebeger: :spy:
Tidligere bruker
20-03-2004, 18:32
Noen som har litt informasjon om damebeger og tøybind å dele?
Kunne veldig godt tenkt meg en av delene!:)
Tidligere bruker
20-03-2004, 19:04
Leste på linken som ble lagt ut og syntes det høres genialt ut!
Tviler på at det er mer uhygeniskt med blekemiddel og plast enn naturgummi. Dessuten slipper man å putte fingrene oppi der så ofte, noe som også er bra!
Jeg bruker kun tamponger da bind er ubehagelig og klamt. Man kjenner jo at det tyter ut (unnskyld at jeg er litt direkte)og det er skikkelig kvalmt!! Dessuten lukter det forferdelig veldig fort. Har luktet gammelt blod av andre jenter før....æsj! String bind som sitter inni rompa er i allefall ubehagelig! Må bli veeeldig svett om sommeren!!!!
Tamponger er nok ikke mer uhygenisk enn bind så lenge det byttes ofte.
Syntes det det derre damebegeret høres helt optimalt ut! Sikkert en vanesak og bruke, men det er det med alt. Ikke kuult med mensen uansett;)
Unregistered
20-03-2004, 20:55
Jeg bruker en variant av damebeger:
http://www.keeper.com
Det er billigere, og kan kokes.
Etter etpar sykluser med tilvenning, kan jeg bare si at jeg er storfornøyd. Jeg merker den knapt, og den holder tett. Endrer ikke miljøet i underlivet, suger ikke til seg vann når man bader. Tamponger bør jo helst skiftes etter en svømmetur; ikke så lett på en vanlig strand.
Jeg lurte på om det ville være ekkelt, men nå har jeg konkludert med at bind og tamponger er mye eklere. Anbefales !
tidligere bruker
21-03-2004, 09:55
Dessuten slipper man å putte fingrene oppi der så ofte, noe som også er bra!
Jeg regner med at siden du skriver dette så er onani et fremmedord også? Galt med å putte fingrene oppi vaaaaaaagiiiina (GUD :uff: ) enten det er for å ta inn/ut tamponger eller for ren og skjær nytelse da?
Jeg bare spør jeg.
Tidligere bruker
21-03-2004, 09:59
Newt:
Vedkommende snakker nok HELT sikkert om at det er bakterier på fingrene, og jo mindre man trenger å fikle inni skjeden under mensen, jo mindre bakterier sprer man.
tidligere bruker
21-03-2004, 10:01
Har du hørt om å vaske hendene før og etter?
Tidligere bruker
21-03-2004, 10:06
Newt:
Selvsagt har jeg det. Men allikevel kan man jo ikke være 100%. Tenker det var det linlin mente uansett, jeg.
Alle som mener noe annet enn deg er ikke dumme i hodet. Kanskje du burde prøve å være litt mer tolererende ovenfor oss som velger annerledes?
Dessuten: Selv om du sverger til tamponger, så ER det jo faktisk en risiko ved å bruke tamponger.
Maximillia
21-03-2004, 10:10
Enig, en viss toleranse overfor oss som velger noe så håpløst, gammeldags og usexy som bind og "bestemortruser" kunne kanskje være på sin plass. :D
Og det er heller ikke sikkert man har seksuelle hemninger selv om man velger en menstruasjonsbeskyttelse utenfor kroppen.
tidligere bruker
21-03-2004, 10:20
Hva vet vell dere om det var det hun mente da?
Tidligere bruker
21-03-2004, 10:27
Og hva vet vel DU om at hun mente noe annet?
Var ikke du den som først gikk til antagelser om hva linlin skrev? På en sarkastisk måte, til om med?
tidligere bruker
21-03-2004, 10:56
Og hva vet vel DU om at hun mente noe annet?
Aner ikke om hun mente det eller noe annet jeg,derfor spurte jeg?! Les; Jeg regner med at siden du skriver dette så er onani et fremmedord også?
Svarer hun på det,får vi jo se om hun mente det eller ikke!
Var ikke du den som først gikk til antagelser om hva linlin skrev?
Hva så?
På en sarkastisk måte, til om med?
Den var ikke så veldig sarkastisk egentlig.
Maximillia
21-03-2004, 11:02
Det er veldig søkt å regne med at onani er et fremmedord for linlin ut fra det hun skrev. Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Jeg syns det virker som du Newt har veldig behov for å vise hvor seksuelt frigjort du er i enhver sammenheng. Jeg gjentar at jeg tror valg av menstruasjonsbeskyttelse har veldig lite med dette å gjøre. :D
Tidligere bruker
21-03-2004, 11:53
Jeg bruker bind hjemme siden jeg da har muligheten til å vaske meg ordentlig når jeg er på do. Når jeg drar ut bruker jeg ob, men etter at jeg fikk barn er skjeden tørrere og det føles ikke lengre behagelig. Forresten-ja de loer:sint: . Damebeger syntes jeg hørtes helt genialt ut og bestilte det i fjor, men når det kom klarte jeg ikke tanken på å sette det på plass. Jeg syntes det var så svært, og Newt: Det er ikke fordi jeg ikke kan putte noe oppi der:lol: !! Jeg sendte det tilbake men synes fremdeles det høres veldig funksjonelt ut.
Det var forresten noen her som mente at det ikke går an å glemme obén, og da vil jeg bare si at jeg leste en gang i vg at det var mange kvinner hvert år som DØDE pga infeksjoner de fikk av gjenglemte obér:eek: !!
Ser ut som diskusjonen har sklidd litt ut.Men jeg bruker hvertfall kun tamponger på dagtid.Og bind på natt.Bruker OB fleur,syns de er helt greie jeg.Brukte first price sine en gang også,og de holdt forsåvidt mål de også
Tidligere bruker
21-03-2004, 13:34
Onani fremmed ord???
Jeg har i allefall alltid hørt at å putte fingerne oppi under mensen ikke er så bra fordi det er mer "åpent" og lettere å få infeksjoner etc. Ville aldri onanert med fingrerne oppi der under mensen hvis det er det dere lurer på. Hva jeg gjør ellers er min sak ;)
Så Maximillia og crunchy: 1-0 til dere!
(Skal man gå i dybden av hva jeg mener med at det er uhygenisk med fingre og tamponger, så gjelder dette situasjoner som offentlige toalett hvor man ikke får vasket fingrene etter å ha tatt i dørhåndtaket etc. Men hallo??? Bruker bare tamponer jeg, så jeg mente ikke så mye annet en å påpeke +/- for de forskjellige alternativer. Dette har INGENTING med sex å gjøre for min del!!!)
tidligere bruker
21-03-2004, 14:43
Jæh!
Myrsnipa
21-03-2004, 16:12
Opprinnelig melding fra Newt
Jeg regner med at siden du skriver dette så er onani et fremmedord også? Galt med å putte fingrene oppi vaaaaaaagiiiina (GUD :uff: ) enten det er for å ta inn/ut tamponger eller for ren og skjær nytelse da?
Jeg bare spør jeg.
Herregud :bonk:
Newt,- du driter deg kraftig ut i diverse debatter her inne for tiden. Du fremstår SVÆRT umoden!
Skulle ønske du kunne lest alt det du skriver om 10 år. Du hadde skjemtes. Og hva er dette med å skryte så vannvittig av sexlivet deres? Og hvor kul du er? Ærlig talt. Dette blir så teit!:uff:
Tidligere bruker
21-03-2004, 16:34
Newt,- du driter deg kraftig ut i diverse debatter her inne for tiden. Du fremstår SVÆRT umoden!
:nikker:
Jeg måtte le da jeg leste svarene.
Voldsomt skryting.
Helt utrolig umodent.
:knegg: Enig med mamsen og Myrsnipa, jeg! :nikker:
Tidligere bruker
21-03-2004, 17:39
Gidder i allefall IKKE diskutere sexlivet mitt her inne:D
Ikke ett behov jeg har.....:niks: Syntes det er litt merkelig å dra inn onani i en diskusjon om bind og tamponger.....kanskje Newt onanerer ved å dra ut og inn tamponger? Høres nesten sånn ut:haha:
Newt: :hehehe: Du har virkelig overbevist i det siste, må jeg si.
For å svare på spørsmålet:
Jeg bruker begge deler, men er egentlig ikke helt fornøyd med noe. Men nå er jeg høygravid, og før det hadde jeg hormonspiral (=null mens, herlig!), så jeg har ikke sett snurten av den på kjempelenge. Tror jeg skal tilbake til spiralen igjen snart for å slippe det der.
Bind synes jeg er klamt og litt ekkelt, tamponger er ok, men jeg blir så tørr av det :uff: at det blir litt vanskelig å sette inn en ny like etterpå. Kanskje damebeger hadde vært noe? Jeg må innrømme at jeg tidligere syntes det hørtes litt ekkelt ut, men det er jo like udelikat med bind og tamponger egentlig, om ikke mer. Jeg blør heldigvis ikke så mye, så det har ofte pleid å holde med truseinnlegg.
Opprinnelig melding fra linlin
kanskje Newt onanerer ved å dra ut og inn tamponger? Høres nesten sånn ut:haha:
:skratte: :highfive: Syns jeg ser det!
Opprinnelig melding fra Crunchy
Noen som har litt informasjon om damebeger og tøybind å dele?
Kunne veldig godt tenkt meg en av delene!:)
Damebeger har jo flere skrevet litt om her nå, mitt har jeg kjøpt herfra: http://www.damebeger.com/
Tøybind - tja, hva vil du vite? Jeg er altså strålende fornøyd med mine. De har jeg kjøpt her: http://home.swipnet.se/ecosoft/
De er laget av ubleket flanell (mykt og behagelig), og har vinger. De er like tynne som andre bind, lekker over hodet ikke, og vrir seg ikke så mye som plastbind. Det blir ikke klamt, og lukter mindre. Jeg har en isboks med vann stående på badet, og legger dem bare oppi der når jeg skifter (eller når jeg kommer hjem, hvis jeg har skiftet på jobben). De vaskes på seksti grader i maskinen. De brettes veldig greit sammen på vrangen og festes med en trykknapp når du ikke bruker dem. Jeg bruker de vanlige i tillegg til damebeger, i tilfelle det lekker litt, i stedet for truseinnlegg. Så bruker jeg nattbind (som er like tynne, bare lenger) hvis jeg blør mye eller om natta. De var veldig gode å ha etter fødselen, når alt var ømt og sårt. Mine begynner å se litt slitne ut nå, etter at jeg har brukt dem i fem år, men de er fullt brukbare i et par år til, regner jeg med.
Nå er det lenge siden jeg har hatt mensen pga graviditet. Men jeg har nesten bare brukt blå o.b. Allways ultra om natten.
Tidligere bruker
21-03-2004, 20:37
Tusen takk, Asca!:)
Er det en spesiell grunn til at du har valgt disse tingene i steden for vanlige bind/tamponger?
Miljømessige hensyn?
Økonomiske?
For helsa sin del?
Du trenger ikke svare hvis du synes jeg maser for mye, altså!;)
Det går bra, det! ;)
Grunnen til at jeg prøvde tøybind i utgangspunktet var miljø. Men, jeg hadde aldri fortsatt med det om jeg ikke likte det, jeg kjøpte bare et par stykker til å begynne med. Nå er hovedgrunnen at det er uendelig mer behagelig! :) Brukte plastbind på ferie i fjor, og klødde som en gal! Noe så svett! Også brettet det seg og lekket.
Damebeger var 1) nyskjerrighet, 2) jeg blir så tørr og irritabel når jeg blør lite og bruker OB, og så blør jeg så mye i perioder at jeg blødde gjennom en stor OB på halvannen time.
Jeg synes det er en veldig god kombinasjon, for jeg opplever at damebegeret lekker iblant. Ikke så ofte som OB, men iblant. Så jeg ville ikke følt meg trygg uten bind i tillegg, jeg brukte alltid det når jeg brukte OB også. Men, når det da ofte ikke kommer noe i bindet, men det har blitt svett og udelikat føles det ganske sløsete å bruke det så mye. Tøybindene er jo bare å hive i vaskemaskinen, så det blir til at jeg bruker dem helt på slutten av mensen også, der jeg tidligere ville gått over til truseinnlegg.
Dessuten har jeg aldri hatt sopp etter at jeg gikk over til tøybind, og det hadde jeg før. Også sparer jeg penger. Også behøver jeg aldri å bekymre meg for om jeg har husket å kjøpe, eller om jeg har en tampong i veska - damebegeret tømmes jo bare og settes rett inn igjen.
Acsa: Tror du damebeger er noe for meg som blør temmelig lite også?
Cazandra
21-03-2004, 22:54
Tror jeg vil prøve dette begeret jeg, bare vente til lønna kommer så. :)
Jeg brukte alltid ob sine tamponger før, men..... Fikk blodforgiftning av loen som ble sittende igjen og holdt faktisk på å dø av det!!!!! Aldri mer ob for meg nei! :grrr:
Lenge siden jeg har hatt mensen, men jeg bruker som regel bind og tamponger omhverandre. Alt etter humøret.
Dette damebegeret.... går det ann å kjøpe det andre steder enn på nettet?
Jeg blør heller ikke så mye, så ob blir litt tørt.
Susannep
23-03-2004, 08:44
Har samme erfaring med damebeger som Mina. Utrolig deilig med damebeger. :)
Jeg kjøpte mitt damebeger på www.damebeger.no og fikk en fin service der. Måtte bytte størrelse. Det gikk uten noen problemer og uten at det kostet meg noe. Det tok bare 2 dager! :elsker:
Tidl. bruker
23-03-2004, 10:42
Uansett hva man bruker så er mensen noe herk vi må igjennom hver mnd.
Mens lukter uansett ,det er like ekkelt om man bruker bind eller tampong,syns jeg.
Tamponger blir jeg tørr av og føler ubehag når jeg har brukt dem så jeg vil ikke bruke det mer.
Så jeg bruker Libresse invisibble og er fornøyd med det,må jo ikke ha bestemortruser fordi man bruker bind.Men kunne heller ikke tenke meg å bruke stringtruse..
Med bruk av tamponger så bør man skifte ofte,desuten vet vi vel alle at det er ikke bra å bruke tampong med tanke på at blodet blir liggende inni skjeden og i og med at de nye tamongene loer.
Som ei skrev her at hun hadde lo igjen inni skjden og hun ble dødsyk av pga av det.
Syns det er ekklere med tamopong jeg en sånn blodig sak man må dra ut :spy: og pakke inn i papir som blir gjennomtrukket av blod etter tapmongen.
Damebeger det hørtes greit ut.
Vel dette var nå min mening!;)
Tidligere bruker
23-03-2004, 13:17
Virker jo kjempe greit med det damebegeret da! Liker ikke å bruke bind, så bruker helst tamponger her... men irriterende at de loer slikt ja... og ikke minst skremmende det som ei fortalte her inne...! :eek:
NettaMamma
23-03-2004, 17:33
Bruker tampong på dagtid, og string-bind om natten. Blør veldig lite, så det er liksom ikke noe problem med noen av delene. Nå har jeg ikke fått igang syklusen min ennå etter fødsel, men jeg tenkte jeg skulle prøve beger, det går jo an å returnere det hvis man ikke er fornøyd. Ellers tror jeg det er veeeeldig individuelt hva man syns er best og hva man har motforestillinger til. JEG hadde foreksempel aldri klart å gå med bind på dagen, MEN nå blør jo ikke jeg så forferdelig masse, så jeg trenger jo ikke det.
Vel vel
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.