PDA

Se hel versjon : Dere som har hatt probl. med tennene.Mange spørsmål

Tannlege-skrekk
19-03-2004, 18:15
Jeg har endelig fått time til tannlegen.Det er 4 år siden sist.Og det var bare helt bortkastet.Så det er vel 7 år siden sist jeg fikk god behandling på tennene mine.Da hadde jeg bare et lite hull.
Mine tenner er pene å se på,men jeg har visdomstenner som det ikke er plass til.De er på vei opp.
Jeg har også merket at fortennene nede har en misfarging bak.Jeg røyker ikke og jeg drikker ikke kaffi.
De tennene ser "lange" ut bak.Føler at de er løse.Og så er det et hardt belegg bak dem.Nederst ved gommen.

Dere som har mistet tenner:
1) Hvordan var det før dere mistet tannen/tennene?
2)Hadde dere smerter?
3)Noen andre tegn til at dere ville miste tann/tenner?
4) Var tannen misfarget før den falt ut?Eller smuldret.

Dere som har eller har hatt råtne tenner (Råte?)
1)Hvordan så/ser de ut?
2)smerter/tannpine?
3)Smitter det over på andre friske tenner?
4) Hva er grunnen til det?

Dere som har trukket visdomstann/tenner:
1)Hvorfor trakk dere dem?
2)Hvor lenge tok det å trekke en tann?
3) Var det vondt?

Tannsten:
Hvordan ser det ut?
Er det et hardt gult belegg bak på tannen eller foran tannen?

Og så til et viktig spørsmål
Hva kostet det å borre,trekke visdomstann,fjerne tannsten?

Hver gang jeg er hos tannlegen så får jeg mageknipe.Det føles som at jeg skal besvime og jeg føler jeg driter meg nesten ut.

Bokormen
19-03-2004, 18:31
Jeg har opperert ut 4 visdomstenner. Jeg tok de to siste (oppe) ca 5 år siden, og grudde meg veldig. Da jeg lå i stolen sa hun til min store skrekk at hun likesågodt tok begge med en gang :eek:, men det gikk vedlig greit og jeg hadde nesten ikke vondt etterpå :cool: .
Så visdomstenne er ikke noe å grue seg til:)

Jeg trakk dem fordi det ikke mye betennelse i de øverste og tannlegen sa at de var mer til bry enn nytte. Hun sa at det ofte ble hull i dem og man trengte dem ikke.

De nederste grodde mot de andre tennene og måtte opperes ut.

Å trekke var egentlig overaskende fort gjort. Tror jeg la der i ca 20 min, med bedøvelsestid, for å ta begge.

Lykke til, er selv redd for tannleger og har ikke vært der på noen år. :uff:

tussi1979
19-03-2004, 23:19
Jeg har aldri hatt hull i tennene og har heller aldri trukket noen tenner, så det vet jeg ikke så mye om. MEN jeg er endel plaget med tannsten og det er som du beskriver et gul/brunt belegg på tennene. Enkelt og smertefritt og fjerne, men penger koster det selvsagt. Får dette fjernet på den årlige kontrollen jeg går på og da betaler jeg rundt 500-600,-. Lykke til:)

Miamara
20-03-2004, 09:11
Har selv tannlegeskrekk, så jeg skjønner helt klart alle tankene du har. Har trukket en visdomstann, og det var ikke brøkdelen så ille som jeg hadde forestilt meg. Måtte dele den for å få den ut, men med masse bedøvelse gikk det forbausende bra. Lå å hørte på musikk mens tannlegen jobbet. Måtte trekke da det ikke er plass til V-tenner i munnen min...

Kristin
20-03-2004, 12:39
Det eneste jeg kan svare på er trekking av visdomstenner.
Jeg har trukket to. De var i underkjeven, og der er røttene som regel kraftigere enn i overkjeven. Jeg har et snev av tannlegeskrekk, men det gikk helt fint. Jeg trakk dem pga plassmangel. De var ikke kommet opp da jeg trakk dem heller. Det verste var sprøyta, det gikk helt fint, men trekkinga var bare peanuts. Helt sant! Ikke vondt, men jeg kjente at de dro litt. Selve trekkinga tar bare noen sekunder, men man sitter nok et kvarter i stolen for å få bedøvelse osv.
Det kostet ca tusen kroner å ta hver tann (jeg tok dem med noen års mellomrom).
Hadde lite/ ingen smerter i etterkant andre gangen, men første gangen fikk jeg betennelse i såret og det var temmelig vondt.
Lykke til, det går nok bra!

Raven
20-03-2004, 18:33
" Dere som har eller har hatt råtne tenner (Råte?)
1)Hvordan så/ser de ut?
2)smerter/tannpine?
3)Smitter det over på andre friske tenner?
4) Hva er grunnen til det?"

Jeg mener at jeg har et par råtne tenner nå, som jeg skal få fikset på.

1: de ser helt vanlig ut.
2: hadde smerter i tannen. gikk til tannlegen, det var betennelse, fikk antibiotika, men tannen skal enten trekkes og det skal ligges inn bro, implantant eller tannen kan dreneres. Jeg håper jo på det siste, da det er billigst.
3: ikke som jeg har opplevd
4: hvis du mener hvorfor det er råte/råtne tenner, så er det mye godtespising og ikke så godt stell av tennene....*kremt*
Men jeg har også svake tenner har jeg kommet fram til, for jeg får hulll hele tiden jeg uansett. Tannlegen sa også at noen kunne ha svake tenner.

" Dere som har trukket visdomstann/tenner:
1)Hvorfor trakk dere dem?
2)Hvor lenge tok det å trekke en tann?
3) Var det vondt?"

1: Pga smerte som kom av hull. Hadde en del hull i den første jeg trakk. Den kom aldri helt fram. Den andre gjorde også vondt. De to siste ble trukket så var det gjort.
2: Er ikke sikker. En stund iallefall. En halvtime kanskje
3: Med bedøvelse gjør det ikke så vondt, men jeg kjente litt trykk og rykking når tannlegen prøvde å få den løs. Bare bittelitt ubehag.

Jeg vet hvordan det er å ha tannlegeskrekk. Skal til tannlegen på Mandag og sitte opp en behandlingsplan og jeg gruer meg for for hva som må gjøres.
Men det er like bra å bare ta det så er det gjort.

Lykke til!