Se hel versjon : Huff..
Unregistered
20-03-2004, 22:05
Dette penge problemmet altså.
Lurer på om dere kan hjelpe meg litt. Har nettopp fått en liten baby og jeg fikk kun engangsstønaden..å denne er brukt opp for lenge siden. Ikke så mye penger akkurat..
Vi lever kun på samboers lønn. Årsinntekten hans er på 270000. Ikke så mye når vi er 4 i familien.
Nå lurer vi på om vi skal kryppe til korset å få hjelp på sosialen..hater å gå dit. Har gått der en gang for lenge siden da jeg var enslig.
Har samboer for høy intekt til å få hjelp på sosialen? Kan vi bare sende inn en søknad eller må vi bestille time å snakke med de?
Vil de forlange at jeg går ut i jobb når jeg fullammer?
Håper det er noen som kan hjelpe meg..
Unregistered
20-03-2004, 22:14
Dere kan søke bostøtte, dere får skjema hos kommunen.
Kontakt sosialkontoret, hør om de kan hjelpe dere!
Unregistered
20-03-2004, 22:22
Har søkt om bostøtte men fikk avslag :(
Vi tjente for mye sto det...å da tjente vi bare 200 000 til sammen for 2 år siden. Helt teit!
Cazandra
20-03-2004, 22:27
Min mann tjener 190000 i året og jeg 50000, vi klarer oss vi. ;)
Har ei jente på 2,5 og en gutt på strax året.
Prioritering, vet det er kjedelig.:uff:
Unregistered
20-03-2004, 22:35
Opprinnelig melding fra Unregistered
Dette penge problemmet altså.
Lurer på om dere kan hjelpe meg litt. Har nettopp fått en liten baby og jeg fikk kun engangsstønaden..å denne er brukt opp for lenge siden. Ikke så mye penger akkurat..
Vi lever kun på samboers lønn. Årsinntekten hans er på 270000. Ikke så mye når vi er 4 i familien.
Nå lurer vi på om vi skal kryppe til korset å få hjelp på sosialen..hater å gå dit. Har gått der en gang for lenge siden da jeg var enslig.
Har samboer for høy intekt til å få hjelp på sosialen? Kan vi bare sende inn en søknad eller må vi bestille time å snakke med de?
Vil de forlange at jeg går ut i jobb når jeg fullammer?
Håper det er noen som kan hjelpe meg.. Dere kan i første omgang bare sende inn en søknad. Samboere skal regnes "for seg selv" Tviler på at de forlanger at du skal gå ut i jobb så lenge du fullammer. Ikke et nederlag å søke om hjelp, det er det mange så må i en overgangsperiode...
Dere får prioritere litt anderledes da.
Du har full rett på hjelp og det er jeg sikker på at du vil få.
Han har ikke forsørgerplikt ovenfor deg, bare barna deres.
Din samboer tjener ikke for mye. Min samboer har litt mer i årslønn enn din og jeg fikk sosialhjelp i en overgangsperiode når jeg søkte om det.
Du trenger ikke å bestille time. Du kan gå opp der og få en søknad og spørre om hva du skal ta med i søknaden.
De vil ha kontoutskrifter fra begges kontoer, lønningsslippen hans, eventuelle lån dere har, husleiebok/husleieavtale, boligkjøp, fødselsattester på barna ( det måtte jeg ha med ) og selvfølgelig utgiftene deres m.m.
Behandlingstid er 2-3 uker. Du får hjelp for 3 mnd av gangen. Ønsker du forlengelse av vedtaket så må du søke om igjen før vedtaket går ut, så slipper du å gå igjennom papirmøllen på nytt.
Du kan få dekket halve husleien, halve strømmen ( tror jeg det er ) og så får du selvfølgelig livsopphold. Livsoppholdet her hvor jeg bor er litt over 3000,- for en person, men summen er forskjellig fra by til by.
Vet hvordan det er å ha lite penger/dårlig råd. Vi får akkurat pengene til å gå rundt mesteparten av tiden, og det er enkelte mnd vi har det trangere enn ellers, men vi klarer oss.
Vi har en inntekt + det jeg får, som da er det "vanlige"
( barnetrygd, kontantstøtte ), men vi får det til. Med 3 barn.....
Så alt går.
Dere kan jo også sitte opp et budsjett, hvis dere ikke allerede har gjort det da. Jeg har tatt det vi bruker i husholdningsbudsjettet og delt den summen opp i 3.
Så har jeg en sum som jeg kan bruke hver uke og prøve å holde meg til den. Så kanskje jeg blir bittelitt mer økonomisk;) hvis jeg gjør det på den måten, for da kan jeg ikke bruke mer enn det jeg har for hånden.
Lykke til!
en annen
22-03-2004, 00:04
Har søkt om bostøtte men fikk avslag :(
Vi tjente for mye sto det...å da tjente vi bare 200 000 til sammen for 2 år siden. Helt teit!
Men ohoi! dere har jo fått barn nå - og det hadde dere ikke sist?
Prøv igjen!
Opprinnelig melding fra puu
Dere får prioritere litt anderledes da. Ja, det skal være fullt mulig å klare seg på 270000, iallefall i en overgangsperiode. Men for all del, du har lite å tape på å søke om sosialhjelp.
Delfinus
22-03-2004, 07:54
Tror man maks kan tjene 190 000,- for å få bostøtte jeg med barn ;)
Unregistered
22-03-2004, 15:15
Hvis det ikke er så lenge siden du fikk engangstønaden,spørs det om du får hjelp enda.Vet om ei som måtte klare seg på engangstønaden i ett halvt år,før hun fikk noen hjelp.Eller...hun fikk nødhjelp frem til da.På kr 300 i uka...Kan hende det er anderledes på sosialkontoret der du bor..
Hvis det ikke er så lenge siden du fikk engangstønaden,spørs det om du får hjelp enda.Vet om ei som måtte klare seg på engangstønaden i ett halvt år,før hun fikk noen hjelp.Eller...hun fikk nødhjelp frem til da.På kr 300 i uka...Kan hende det er anderledes på sosialkontoret der du bor..
Her regner de engangsstønaden som inntekt de 3 første mnd etter at du har fått den.
Men seriøst, den skal gå til innkjøp av babyutstyr, barneklær o.l.
Greit nok at den er på 30 000,- men babyutstyr koster.
Og er det noe igjen så blir gjerne resten brukt til å betale evetnuelle/uventede regninger, mat, bleier osv.
Hvis de må få engangsstønaden til å vare så og så lenge bare fordi sosialkontoret "sier" det, hvor skal de da få babyutstyret fra?
Unregistered
22-03-2004, 18:37
Opprinnelig melding fra Raven
Her regner de engangsstønaden som inntekt de 3 første mnd etter at du har fått den.
Men seriøst, den skal gå til innkjøp av babyutstyr, barneklær o.l.
Greit nok at den er på 30 000,- men babyutstyr koster.
Og er det noe igjen så blir gjerne resten brukt til å betale evetnuelle/uventede regninger, mat, bleier osv.
Hvis de må få engangsstønaden til å vare så og så lenge bare fordi sosialkontoret "sier" det, hvor skal de da få babyutstyret fra?
Hun hadde fått beskjed om at hun burde kjøpe brukt.Burde tenkt på det før fikk hun til svar..Helt utrolig spør du meg!
Tidligere bruker
22-03-2004, 18:58
.....
Makaronica
22-03-2004, 19:20
Opprinnelig melding fra I am
Hmmmm... må nesten si meg litt enig med sosialkontoret akkurat når det gjelder å kjøpe brukt når man har dårlig råd. Det MÅ gå an å tenke LITT frem i tid.
(Får sikkert noen hissige svar på dette, det får stå sin prøve.)
Jeg sier meg enig med deg, I am.
Unregistered
22-03-2004, 19:22
Opprinnelig melding fra en annen
Men ohoi! dere har jo fått barn nå - og det hadde dere ikke sist?
Prøv igjen!
Det hjelper nok ikke å sende inn en ny søknad selv om du har fått barn i mellomtiden. Øvre inntekstgrense for en 4-persons barnefamilie er ca. 180 000 pr år. Samboeren din sin inntekt er nok for "høy", ihvertfall i dette tilfellet..........
Hmmmm... må nesten si meg litt enig med sosialkontoret akkurat når det gjelder å kjøpe brukt når man har dårlig råd. Det MÅ gå an å tenke LITT frem i tid.
(Får sikkert noen hissige svar på dette, det får stå sin prøve.)
Kanskje barnet ikke var planlagt. Kanskje de gikk og så på brukte ting, men fant ikke noe som var brukendes f eks?
Engangsstønaden skal jo gå til kjøp av utstyr til barnet. Det er jo derfor man får den.
Så enten man kjøper brukt eller nytt, så koster det jo uansett.
Også kan det jo komme andre ting, som f eks uventede utgifter.
Første gangen vi fikk engangsstønaden så kjøpte vi litt utstyr og så kjøpte vi oss en ikke så dyr fryseboks ( trengte det ) og resten gikk til uventede utgifter og mat.
Andre gangen kjøpte vi litt mer utstyr ( vi hadde lånt litt utstyr, måtte kjøpe eget denne gangen ) og vi kjøpte oss et kjøleskap
( hadde ikke eget, men vi lånte og det var et veldig lite ett og var dermed for lite når vi plutselig ble 4 i familien ).
Resten gikk til mat og uventede ugifter.
Nå sist gang når vi fikk den igjen for 3dje gang så måtte vi kjøpe et par nye ting, så brukte vi en del på julegaver og litt nye klær til ungene + en ny tv da den vi hadde ble ødelagt og kunne ikke fikses. Eller så gikk litt til utgifter denne gangen og, men vi la også av en del som vi skulle ha som en liten buffer fra nyåret og utover.
Selvsagt, så kan man jo bruke den sånn og. Nå har vi jo alt vi trenger av utstyr endelig osv. At vi valgte å kjøpe fryseboks, kjøleskap og tv mens vi hadde stønaden er jo vårt valg, men vi gikk ikke til sosialen når den var tom. Vi har klart oss selv vi.
Men det er jo opp til folk hva de bruker den på da, enten man har alt eller ikke.
Nå vet ikke jeg hvordan bruktmarkedet er, men det kan jo hende at tingene ikke er i så bra stand som det påstås i annonsen da.....
Hun hadde fått beskjed om at hun burde kjøpe brukt.Burde tenkt på det før fikk hun til svar..Helt utrolig spør du meg!
Ja, også har du en av rådene til sosialkontoret der det ene rådet går ut på at du skal heller bruke pengene på mat enn på regninger.
Javel ja......så det er mye bedre å la regningene gå til innkasso da altså:???: Av og til så er sosialkontoret korttenkt.
Man kan ikke la være å betale regninger, det går jo ikke.
Kanskje man kan få noen av de delt opp, hvis man er heldig.
Tidligere bruker
23-03-2004, 09:57
.....
Det er da vel ingen som bruker over 30.000 kr på babyutstyr!?
Kanskje man kunne lett litt mer? Sikker på at det finnes brukbart brukt babyutstyr. Og selv om engangsstønaden "skal" gå til utstyr, betyr ikke det at man kan bruke hodet litt, og tenke frem i tid!
Vel, hvis et par ikke har tenkt tanken på barn i det hele tatt før dama er gravid, så er det litt vanskelig å planlegge å kjøpe utstyr lang tid i forveien ( f eks 1 år før graviditet/i forveien ).
Jeg sa ikke at det ikke fantes bruktbart brukt utstyr, men om man finner det og det er i god stand, er et spørsmål.
Eller kanskje man kjøper nytt fordi man f eks planlegger flere barn i framtiden og vil at utstyret skal vare en god stund.
Har selv kjøpt brukt og den ene vognen er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt.
Svigermor kjøpte en brukt kombivogn til oss og jeg personlig synes hele vognen er en fille.
Og den er utslitt og vognen var ikke i så bra stand.
Men svigermor syntes tydelig at den var bra nok og det kostet bare 800,-. Hadde heller kjøpt en dyrere vogn som hadde vart lenger gitt.
Jeg sa heller ikke at man bruker 30 000,- på utstyr, men man kjøper gjerne ting som man trenger, betaler ekstra utgifter, babyklær, bilsete o.l.
Alle er ikke så heldige at de har to inntekter og alt sammen de trenger når de får barn.
Noen er "fattige" og bruker vel pengene på litt av hvert, hvem vet?
Det er nå opptil enhver, men når de havner i økonomisk uføre, så burde de få hjelp i en overgangsperiode.
Og nå er det en gang sånn at hovedinnlegger har rett på hjelp og engangsstønaden er oppbrukt, det er ikke noe å gjøre med, sånt sett.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.