PDA

Se hel versjon : Til dere som klager på dårlig råd:

Tidligere bruker
23-03-2004, 10:03
.....

Eufemia
23-03-2004, 10:07
Skjønner hva du mener, jeg.

Kengu
23-03-2004, 11:36
Det første man kan gjøre når man har dårlig råd er å si opp internett-abonementet sitt...

Kathinka
23-03-2004, 12:30
Skjønner hva du mener, ja.

Selv har vi ganske romslig økonomi, men for en periode nå har vi det litt trangt(sparer flere tusen pr mnd til adopsjonen), og ferien går til min søster i nabobyen, bryllupsfesten blir litt spleiselag, og vi finner billige utveier på det meste. Slik at vi kan unne oss litt uten å gå i "underskudd".

Men dette handler jo mye om prioritering, vil noen heller dra til syden enn å ha mat på bordet, så dem om det. Men de trenger ikke komme til meg og klage, hvertfall....

Athiqa
23-03-2004, 12:37
Jeg synes folk må få gjøre akkurat som de selv vil med pengene siden jeg. Om de klager, så versågod, men bry meg, det gjør jeg ikke.

Tidligere bruker
23-03-2004, 13:11
Opprinnelig melding fra Athiqa
Jeg synes folk må få gjøre akkurat som de selv vil med pengene siden jeg. Om de klager, så versågod, men bry meg, det gjør jeg ikke.

Signerer denne jeg :klapp:

Raven
23-03-2004, 14:18
Opprinnelig melding fra Kengu
Det første man kan gjøre når man har dårlig råd er å si opp internett-abonementet sitt...

Internett kan være billig. Vi har bredbånd og betaler 400,- pr mnd for det. Da kan vi surfe, laste ned og gud vet hva så mye vi vil.
Men selvfølgelig har man ikke en sånn "avtale" så blir det dyrt i lengden ja.

Tidligere bruker
23-03-2004, 14:39
.....

Athiqa
23-03-2004, 14:52
Det er ingen som til syvende og sist løper rundt og brenner penger de ikke har, bor godt og sløser, mens de har inkassosaker på seg. Pengene blir jo faktisk krevd inn da.

Sånn er verden sier nå jeg.

Maximillia
23-03-2004, 14:55
Det er ingen som til syvende og sist løper rundt og brenner penger de ikke har, bor godt og sløser, mens de har inkassosaker på seg.

DET er det jo faktisk endel som gjør da... ;)

puu
23-03-2004, 15:28
Opprinnelig melding fra Athiqa
Det er ingen som til syvende og sist løper rundt og brenner penger de ikke har, bor godt og sløser, mens de har inkassosaker på seg. Pengene blir jo faktisk krevd inn da.

Jo, det er det så absolutt folk som gjør! ;)

Jeg er forøvrig enig i det du prøvde å få frem, I am.

puu
23-03-2004, 15:30
Opprinnelig melding fra Kathinka
bryllupsfesten blir litt spleiselag, og vi finner billige utveier på det meste.
Skal du gifte deg? :hyper:

Kathinka
23-03-2004, 15:49
Opprinnelig melding fra puu
Skal du gifte deg? :hyper:

Vi har gifta oss:bryllup: , på "kontoret" 23. januar!

Men bryllupsfesten bli 26. juni :D

Tidligere bruker
23-03-2004, 15:55
Jeg driter egentlig i hvordan andre folk håndterer økonomien sin.

Eowyn
23-03-2004, 16:47
Opprinnelig melding fra Kengu

Når man har 100 megabit adsl til 130 kr i mnd, så gjør man ikke det, nei. :snill:

puu
23-03-2004, 17:05
Opprinnelig melding fra Kathinka
Vi har gifta oss:bryllup: , på "kontoret" 23. januar!

Men bryllupsfesten bli 26. juni :D
Har dere?! Grattis da, det har gått meg hus forbi (dæven, jeg e'kke så mye på nett som jeg trodde gitt... :lol: )!

Janis
23-03-2004, 19:48
Opprinnelig melding fra Eowyn
Når man har 100 megabit adsl til 130 kr i mnd, så gjør man ikke det, nei. :snill:

Må jeg få lov til å spørre om noe utenfor temaet? :ber: Hvordan får du det så billig? Jeg skal flytte alene og driver og undersøker:)

Til I am: Er enig i det du mener:) Folk som maser om dårlig råd, som sitter med røyken i hånda:sint: feks...:gal: . Og mobiltelefon og internett... (400 kr i mnd er mye penger- når du ikke har så mye;) )

Tidligere bruker
23-03-2004, 19:53
Enig med Athiqa.......
Men jeg forstår hovedinnlegget også.

Tidligere bruker
23-03-2004, 20:10
Jo det er det....men er enig i at det er teit å klage over sine egne handlinger. Hvis man har sløst da, eller jobber for lite.

Jeg tror mye på det at man er sin egen lykkes smed. Jeg kan være rimelig blakk til tider, men syntes ikke jeg har rett til å klage fordi man kan alltid få seg en ekstra jobb eller bruke mindre penger.......!
Det gjelder jo ikke alle..noen har hatt uflaks eller befinner seg i en låst situasjon. Men jeg tror det hører til untakene.

_Nina_
24-03-2004, 09:28
Finnes det virkelig folk på Nm som har inkasso-saker?? :grøss: :grøss:
ER det virkelig noen her inne som ikke er 100% velykkede asså :sjokk:
Hadde jeg ALDRI trodd... :eek:

*håper ALLE ser ironien her, hvis ikke så beklager jeg*

Frostiz
24-03-2004, 09:44
Opprinnelig melding fra _Nina_
Finnes det virkelig folk på Nm som har inkasso-saker?? :grøss: :grøss:
ER det virkelig noen her inne som ikke er 100% velykkede asså :sjokk:
Hadde jeg ALDRI trodd... :eek:

*håper ALLE ser ironien her, hvis ikke så beklager jeg*

:fnis: Næææh,tror du de ser den :???:

sisle
24-03-2004, 12:05
Er tildels enig med deg.

De jeg kjenner som har dårlig råd, har valgt det selv (vil man ikke jobbe, får man heller ikke penger...) - og da har jeg liten toleransegrense for klaging (og spesielt når man ser hva de faktisk har råd til).

Tifa
24-03-2004, 12:43
skjønner hva du mener, hovedinnlegger.

Vi har dårlig råd, reiser ikke til syden, eier ikke bil, og ikke har jeg klagd ennå heller.......tror jeg. ;)

Men internett det har vi bindingstid på, så der er det lite vi kan gjøre ennå. (Mangler bare et par mnd nå, da. ):uff:

Elvira
24-03-2004, 12:54
Folk må jo få lov og klage,det er bare og lukke ørene det hvi\s du ikke gidder og høre.
Jeg klager jeg på at jeg har dårlig råd,men jammen så koster det mye og ha det man må ha her i norge også da,Avgiftene synker ikke akkurat her i landet...Selvsagt kunne vi sikkert ha solgt begge bilene og sykla,flytta inn i leilighet med to barn osv...Nei folk har LOV og klage her i norge,vi betaler jo skatter og avgifter til alt...:uff:

Tidligere bruker
24-03-2004, 15:24
Selvsagt kunne vi sikkert ha solgt begge bilene og sykla,flytta inn i leilighet med to barn osv...Nei folk har LOV og klage her i norge,vi betaler jo skatter og avgifter til alt...

Er til en viss grad enig med deg, men hvor mange land er det som har 52uker barselpermisjon?? Det er mye dritt med avgiftsystemet i norge, men det er også en del bra velferds ordninger (legg merke til at jeg sa EN DEL)!!!

Takker meg selv for vel betalt skatt i mange år, fordi nå er det jeg som har nydt av sykepenger og permisjonspenger. Nå skal jeg få kontantstøtte hurra!!!!!

Eowyn
24-03-2004, 16:11
Opprinnelig melding fra Ida_Janova
Må jeg få lov til å spørre om noe utenfor temaet? :ber: Hvordan får du det så billig?

Bor på studentby, vi får bruke linja til NTNU! :D

klaras
24-03-2004, 17:23
Bra sagt hovedinnlegger!! Jeg skjønner meg aldri på folk
som fester hver helg, men som alltid klager på dårlig råd.
Det blir for dumt. Hva med å bli mer økonomisk. Trenger man
oppvaskmaskin, nyeste bilen, splitter nytt hus, hytte, båt, osv??

Teofelia
24-03-2004, 18:31
Opprinnelig melding fra Miss Elvira1
Selvsagt kunne vi sikkert ha solgt begge bilene og sykla,flytta inn i leilighet med to barn osv... Du får det til å høres ut som om det må være toppen av fattigdom. :p Vi har ikke bil (men hver sin sykkel), vi bor i leilighet, og vi har aldeles utmerket god råd, takk. ;)

Hvis man virkelig, virkelig sliter med økonomien, så synes jeg i grunnen at sykkel og billig bolig er et naturlig sted å begynne, jeg da.

Tidligere bruker
24-03-2004, 19:15
Enig med Teofelia!

Og JA, selvsagt har folk lov å klage i Norge også. Men vi bør også være klar over at dette er VERDENS BESTE land å bo i, ifølge FN.

INGEN har det bedre enn oss, sånn generelt.

Når jeg snakker med folk jeg "kjenner" på et amerikansk mammaforum, så blir de nesten målløse over alle godene vi har her.

Ja, vi betaler skatt. Men det gjør stort sett resten av verden også. Vi betaler nok litt mer enn mange, det er sant.

Men ta f.eks USA. De betaler også skatt. Det er dyrt å bo i byene der. Veldig dyrt. De har 6 uker UBETALT barselpermisjon. Kommer de ikke tilbake etter 6 uker, så kan arbeidsgiver sparke dem.
De må selv sørge for syke/helseforsikring, noe som er vanvittig dyrt.

Alt i alt, så har vi det så utrolig mye bedre her til lands at jeg faktisk ikke får meg til å klage.

skilpadda
24-03-2004, 22:33
Opprinnelig melding fra Teofelia
Du får det til å høres ut som om det må være toppen av fattigdom. :p Vi har ikke bil (men hver sin sykkel), vi bor i leilighet, og vi har aldeles utmerket god råd, takk. ;)

Samme her, bortsett fra at vi til og med bare har én sykkel i husholdningen vi da... :dåne: :lol:

Polyanna
25-03-2004, 07:45
Alt folk klager over at vi har det så fattigslig i Norge, avgifter osv., gjør meg nesten uvel!! Hvilke andre land har
- 52 ukers betalt fødselspermisjon
- Nesten verdensrekord i hvor lave matutgifter vi har i forhold til inntekt
- Gratis sykehus
- Fantastiske arbeidsledighetsordninger
- Sosialstønad som faktisk sørger for at ingen MÅ sulte eller bo på gata, selv om de kanskje må klare seg uten bil (skrekk! :eek: ) eller ferier

Jeg kunne fortsatt i det uendelige!! Fordi vi har en pengebinge ute i Nordsjøen så tillater vi oss å sitte på vår feite ræv og kreve og kreve og kreve! Jeg blir flau.

En venninne bor i USA, og betaler TUSENVIS av kroner hver eneste måned, kun i sykeforsikring! Dette for å ha dekning for ting som vi i Norge tar for gitt at vi får gratis!

Fanken ta, vi er så bortskjemte at det er en SKAM! Og så våger vi å klage over at staten ikke pøser enda mer penger ut på oss og vår luksus!

Skam dere!

Maximillia
25-03-2004, 08:03
Polyanna, jeg er forsåvidt enig med deg - men vi betaler da virkelig tusenvis av kroner (i skatt) hver måned vi også, blant annet som en sykeforsikring. I tillegg betaler vi masse avgifter til staten. I USA betaler de nesten ikke skatter og avgifter?
Så jeg er ikke enig i at vi får alt dette gratis.

Teofelia
25-03-2004, 08:08
Opprinnelig melding fra Polyanna
Alt folk klager over at vi har det så fattigslig i Norge, avgifter osv., gjør meg nesten uvel!! Hvilke andre land har
- Gratis sykehus
- Sosialstønad som faktisk sørger for at ingen MÅ sulte eller bo på gata, selv om de kanskje må klare seg uten bil (skrekk! :eek: ) eller ferier

Jeg kunne fortsatt i det uendelige!! Fordi vi har en pengebinge ute i Nordsjøen så tillater vi oss å sitte på vår feite ræv og kreve og kreve og kreve! Jeg blir flau.

En venninne bor i USA, og betaler TUSENVIS av kroner hver eneste måned, kun i sykeforsikring! Dette for å ha dekning for ting som vi i Norge tar for gitt at vi får gratis!

Fanken ta, vi er så bortskjemte at det er en SKAM! Og så våger vi å klage over at staten ikke pøser enda mer penger ut på oss og vår luksus!

Skam dere! :nikker:

Teofelia
25-03-2004, 08:55
Opprinnelig melding fra Maximillia
Polyanna, jeg er forsåvidt enig med deg - men vi betaler da virkelig tusenvis av kroner (i skatt) hver måned vi også, blant annet som en sykeforsikring. I tillegg betaler vi masse avgifter til staten. I USA betaler de nesten ikke skatter og avgifter?
Så jeg er ikke enig i at vi får alt dette gratis. Her i familien betaler vi sikkert 20 000 i skatt i mnd. En av de store forskjellene på det amerikanske systemet og det norske, er at i Norge betaler man etter evne og får etter behov. Mao får man akkurat samme sykehusbehandlingen enten man er fattig eller rik. I USA får man etter ytelse. Mao: de rike får god behandling, mens de som er fattige får mindre eller, i verste fall, ingen ting.

For dere, som trolig har brukbar inntekt, ville det kanskje vært hipp som happ hvorvidt dere selv skulle sørge for sykeforsikringer og betale skolepenger eller hvorvidt staten sponser dette med deres egne skattepenger. For de som betaler vesentlig mindre skatt enn dere (pga. vesentlig lavere inntekt), vil det ikke i det hele tatt være hipp som happ. For dem vil sykehusoppholdet være "gratis" i større grad enn det er for deg.

Det er altså i bunn og grunn et spørsmål om ideologi og tankesett: skal man dele på utgiftene, slik at de som de som har lite likevel får det de trenger, eller skal man si at folk må klare seg med det de "fortjener" i forhold til hvor mye penger de har råd til å betale for tjenestene.

Uansett: Teomannen og jeg måtte ha spart veldig lenge for å hatt råd til å ta 52 uker ulønnet fri fra jobben, selv med vår forholdsvis romslige økonomi, så jeg for min del er godt fornøyd med de velferdsgodene vi har i Norge i dag. :)

Maximillia
25-03-2004, 09:19
Teofelia: Jeg er ikke 12 år, om du skulle tro det? :uff:
Jeg vet selvfølgelig forskjellen på det norske og det amerikanske systemet, og jeg ville ikke byttet. Poenget mitt var bare at det er ikke GRATIS. Vi betaler også for det.

Teofelia
25-03-2004, 09:23
Opprinnelig melding fra Maximillia
Teofelia: Jeg er ikke 12 år, om du skulle tro det? :uff:
Jeg vet selvfølgelig forskjellen på det norske og det amerikanske systemet, og jeg ville ikke byttet. Poenget mitt var bare at det er ikke GRATIS. Vi betaler også for det. Uforbeholden unnskyldning! Det var ikke meningen å være belærende (men jeg ser at det kunne oppfattes slik).

Beklager!

Maximillia
25-03-2004, 09:23
Helt i orden! ;)

Elvira
25-03-2004, 10:36
Opprinnelig melding fra Teofelia

Hvis man virkelig, virkelig sliter med økonomien, så synes jeg i grunnen at sykkel og billig bolig er et naturlig sted å begynne, jeg da.

Da burde man kankje ta i bergning om hor lang arbeids vei man har da....Bruker en halvtime med bil,så da tar vi jammen mei sykkelen vi tror jeg,først så skal vi levere barn i barnehagen da selfølgelig...GOD TUR sier jeg.:mervink:

Elvira
25-03-2004, 10:38
- Gratis sykehus

Skam dere! Kunne du da fortelle meg hvorfor vi betaler så himmla mye i årsavgifter på bilen og enda må kjøre på dårlige veier her i norge?

Teofelia
25-03-2004, 11:00
Kunne du da fortelle meg hvorfor vi betaler så himmla mye i årsavgifter på bilen og enda må kjøre på dårlige veier her i norge? Årsavgiften for personbil er 2755 kr. Jeg tviler på at du får så mye som en kvm med god veistrekning for det beløpet. Hvis veiene i Norge skulle dekkes av årsavgiften alene, så tror jeg det hadde blitt mye kjerrevei på oss, gitt. Eller for å si det motsatt: hvis man skulle ha betalt for det det faktisk koster å legge vei med bare årsavgiften, så ville årsavgiften måtte økes med både to og tre nuller for hver enkelt. Det er med andre ord også i dette tilfellet staten som sponser størsteparten av gildet. Grunnen til at man i det hele tatt har en årsavgift, er vel for at de som har bil skal måtte ta en bitteliten del av regningen selv, i stedet for å pålegge alle - også de som ikke har bil - å dekke hele beløpet av skattekronene. Det er vel fortsatt såpass mange skattebetalere i Norge som ikke eier bil at dette er en noenlunde fornuftig tankegang, synes jeg.

Polyanna
25-03-2004, 11:14
Skattenivået i Norge er faktisk ikke så høyt som vi tror, i forhold til andre land. Nå husker jeg ikke tall lenger, men allerede før de skattelettelsene som kom sist så så jeg en tabell der Norge for det første ikke var det verste landet på langt nær, og for det andre lå på omtrent samme nivå som mange andre land vi liker å fremheve som nærmest "skatteparadiser". Etter det har jo skattene gått ganske mye ned. Mye av denne klagingen henger nok igjen fra 80-tallet - vi betaler mye mindre skatt nå. Det som gjerne oppfattes som urettvist og kjipt er at det finnes en del små og store avgifter i tillegg. Det er ikke det at totalen blir så stor, men at man føler at man blir loppet litt på alle kanter, som plager folk.

Årsavgiften er da også bare fillepenger i forhold til hva det koster å bygge veier i dette langstrakte landet vårt!

Bensin er en annen ting som før var KJEMPEmye dyrere i Norge enn i utlandet, men som nå er omtrent på samme nivå.

Min venninne i USA betaler for øvrig bortimot det samme i skatt som det vi gjør, men de tjener en del bedre, da (det gjør man dersom man har bra jobber og bra utdannelse der).

Eva
25-03-2004, 12:37
Ja, Norge er et rikt land, med masse goder. Problemet er vel at vi utnytter pengene våre dårlige.
Se på helsevesenet og de lange køene der! Staten pøser inn masse penger, men de går med til administrasjon, og ikke ansettelse av folk som faktisk utfører jobben.
På samme måen er det med bompengesystemene, hvor 2/3 av pengene som tas inn går bort i administrasjon, og ikke utbedring av veinettet.

Selv om skattenivået på innteksskatt ikke er så høyt nå, så er det mange andre avgifter som gjør at skattebelastningen blir ganske høy; årsavgift, NRK-lisens, alkoholavgifter (ja jeg vet at det ikke er en nødvendighet), diverse gebyrer på alle kommunale tjenester, gebyrer ved salg av eiendom, eiendomsskatt, formueskatt osv.

Først betaler du innteksskatt, deretter moms på varene, eiendomsskatt og tilslutt formueskatt når gjelda er nedbetalt. Så du betaler skatt mange ganger av samme krona.

Elvira
25-03-2004, 21:09
Opprinnelig melding fra Eva
Ja, Norge er et rikt land, med masse goder. Problemet er vel at vi utnytter pengene våre dårlige.
Se på helsevesenet og de lange køene der! Staten pøser inn masse penger, men de går med til administrasjon, og ikke ansettelse av folk som faktisk utfører jobben.
På samme måen er det med bompengesystemene, hvor 2/3 av pengene som tas inn går bort i administrasjon, og ikke utbedring av veinettet.

Selv om skattenivået på innteksskatt ikke er så høyt nå, så er det mange andre avgifter som gjør at skattebelastningen blir ganske høy; årsavgift, NRK-lisens, alkoholavgifter (ja jeg vet at det ikke er en nødvendighet), diverse gebyrer på alle kommunale tjenester, gebyrer ved salg av eiendom, eiendomsskatt, formueskatt osv.

Først betaler du innteksskatt, deretter moms på varene, eiendomsskatt og tilslutt formueskatt når gjelda er nedbetalt. Så du betaler skatt mange ganger av samme krona.

Signerer denne jeg...:)

FlyAway
25-03-2004, 21:18
Kunne du da fortelle meg hvorfor vi betaler så himmla mye i årsavgifter på bilen og enda må kjøre på dårlige veier her i norge?

Vi som bor på "bøgda" og er mer avhengige av bil enn de som bor i byer og områder som faktisk har kollektivtransport (ja, jeg vet det er et valg å bosette seg på bondelandet, nok om det), reagerer kraftigere enn de som bor i tettbebygde strøk.

Hvorfor? Fordi vi har en ganske så annen kvalitet på veiene vi kjører til daglig enn det bymenneskene har!!!!

Jeg synes ikke årsavgifta er all verden, men at vi som bor her, og kjører på veier som for dere bymennesker oppfattes som traktorvei, skal betale like mye som dere som kjører reneste AutoBahn fra a til å - synes jeg er mer urettferdig.

Men nok om det - bare en liten kommentar.

Elastika
25-03-2004, 21:20
Her har vi trange måneder og gode måneder. Men vi klarer oss fint. Mat har vi, og klær, og hus. Vi er ikke rike, men jeg klager ikke for det. Vi prioriterer de månedene vi har det trangt. Det må man jo!

Elvira
25-03-2004, 21:38
Opprinnelig melding fra FlyAway
Vi som bor på "bøgda" og er mer avhengige av bil enn de som bor i byer og områder som faktisk har kollektivtransport (ja, jeg vet det er et valg å bosette seg på bondelandet, nok om det), reagerer kraftigere enn de som bor i tettbebygde strøk.

Hvorfor? Fordi vi har en ganske så annen kvalitet på veiene vi kjører til daglig enn det bymenneskene har!!!!

Jeg synes ikke årsavgifta er all verden, men at vi som bor her, og kjører på veier som for dere bymennesker oppfattes som traktorvei, skal betale like mye som dere som kjører reneste AutoBahn fra a til å - synes jeg er mer urettferdig.

Men nok om det - bare en liten kommentar. ja vi som bor i bondeland ja:lol: :lol:

Polyanna
26-03-2004, 09:31
Angående digresjonen om veistandard: Siden jeg er fra "bondelandet" og oppvokst med skikkelig dårlige veier, og nå har bodd mange år i by, så morer jeg meg litt over ulikheten i perspektiv når man snakker om veistandard:

"Byfolk" tar for gitt at veiene har en viss standard, og er nok bortskjemte der, MEN de står i kø gjerne en time eller to hver dag! De opplever mangel på NOK vei som et kjempeproblem, ikke selve standarden på veien. For et pendlende bymenneske å da kjøre til vestlandet på ferie og oppleve milevis med flotte tunneller der man ikke møter en eneste bil, den ene flotte broen etter den andre, og milevis med veier uten biler, virker på dem som en aldeles råflott luksus.

Traktorveifolka kjører på ferie til østlandet (og opplever sannsynligvis ikke noen rushtrafikk), og ser "autobahn"er i bøtter og spann, og blir sjokkert over det DE oppfatter som råflott luksus.

Og begge parter klager over årsavgiften og veistandard, og over at det er "de andre" som får alle penga. :p

Og for begge parter gjelder det at årsavgiften på bil er bare et piss i havet...

CarinaL
26-03-2004, 09:53
Da vi bodde i Oslo hadde vi veldig dårlig råd. Måtte vende på hver en krone for å få budsjettet til å gå opp. Men som regel gikk det ikke og vi var ofte i minus.

Vi fant ut at vi måtte komme oss nordover og leve litt billigere (var ikke bare derfor vi flytta da...) og da vi regnet på det fant vi ut at vi sparer 4-5000 kr i mnd på å bo her. Det meste sparer vi på husleie og månedskort på t-banen etc. Nå er vi veldig heldig som leier leilighet gjennom forsvaret og betaler 2500,- i måneden i husleie.

Men dette var noe vi måtte gjøre for å komme oss på bena igjen. Det er jo snakk om å sikre fremtiden for oss for hadde vi fått inkassosaker og forliksdommer ville hele livet liksom vært på vent. Ikke ville vi fått huslån eller billån og renter etc på inkassosaker er ikke akkurat lave! (har jobbet litt med det).

Men jeg merker at nå når vi har litt bedre råd og vi endelig kan kjøpe oss klær og andre ting som vi trenger er jeg fortsatt veldig gnien og tenker; 'har jeg bruk for dette?'. Uansett så anbefaler jeg alle som har dårlig råd om å tenke på dette som vi har gjort. Er det virkelig verdt det å måtte bo seg i hjel for enhver pris?

FlyAway
26-03-2004, 13:54

Traktorveifolka kjører på ferie til østlandet (og opplever sannsynligvis ikke noen rushtrafikk), og ser "autobahn"er i bøtter og spann, og blir sjokkert over det DE oppfatter som råflott luksus.

Vi bor på Østlandet. Faktisk ganske sentralt om man skal vite det. Veistandarden her rundt er rævva, og er blitt mye verre de siste ti årene - fordi man prioriterer andre strekninger i Norsk Transportplan.

Jeg ser jo såklart at det er ganske mye mer trafikk i de store byene fremfor her i området - men skal det tilsi at vi skal få fire ganger så mye slitasje på bilen for det???? Og mye av forskjellen ligger i nettopp det du sier - i tettbebygde strøk bygges det NYE veier - her prøver man desperat å lappe på de gamle "traktorveiene" år etter år, noe som ikke er holdbart.

Ja, det er et valg å bosette seg utenfor Osloområdet - men vi har overhodet ingen interesse av å bo opp, ved siden av og under andre mennesker - det er vårt valg. Men setter man seg grundig inn i Norsk Transportplan for de siste 30 årene - vil man faktisk finne at veier inn til Oslo og i det området ligger på førsteprioritet i altfor stor grad.

Polyanna
26-03-2004, 14:30
FlyAway: Jeg sier ikke at den ene gruppen har mer rett enn den andre. Men at det brukes mest penger rundt Oslo er da ikke så rart med tanke på at det bor borti millionen mennesker her?

Men dette vil det nok ALDRI bli enighet om, det er sikkert!

Hilsen Polyanna som er vokst opp bilsyk på "kjerreveier" og fikk tallerkenøyner første gang på besøk i Oslo. :p

sisle
26-03-2004, 14:51

:???: Hvilken bygd er dette? Og ikke minst, hvilken by? :???:

Ja, jeg vet at kollektivtransporten er dårlig i utkantstrøk, men at det er traktorveier på bygda og autobahn i byen - den var ny.... :uff: (Til info - så er jeg oppvokst på bygda og bor i byen, så jeg er vel bevandret på begge veier....)

sisle
26-03-2004, 14:55
Og mye av forskjellen ligger i nettopp det du sier - i tettbebygde strøk bygges det NYE veier - her prøver man desperat å lappe på de gamle "traktorveiene" år etter år, noe som ikke er holdbart.
Hvis man kjører utenfor hovedveiene i Oslo, vil du treffe på mange gamle, lappete traktorveier.... Mange kjører på disse veiene daglig.

FlyAway
26-03-2004, 16:04
Polyanna: Enighet blir det aldri, det er sikkert ;)

Men det jeg vet - er at det er prioriteringer som gjøres slik at det skjer med med veinettet i Osloområdet enn på bondelandet - i forhold til antall beboere også ;) Veiarbeidet i Osloområdet er høyere pr innbyggere der enn her, dette kan man lese seg til om man gidder (noe som ikke anbefales med mindre man har en hovedoppgave om det :o )

Sisle: Jeg bor i Mjøsområdet - såkalte indre østland. Rundt oss har vi flere av veiene med høyest ulykkes- og dødsstatistikk i trafikken.

Noe av poenget mitt, som kanskje ikke kom helt frem tidligere, er som jeg nevnte: Vi har ingen mulighet for kollektivtransport i det daglige. Ikke hvis man har full jobb og barn som skal leveres. Dere som bor i tettere befolkede strøk - dere har hvertfall muligheten til å velge hva dere skal - kjøre kollektivt eller ha egen bil og betale den sedvanlige årsavgifta, som for dere sikkert ikke blir mye i forhold til hva man bruker på kollektivtransport i året ;)

Nennemor
26-03-2004, 16:58
Jeg synes faktisk årsavgifta på bil er noe å hisse seg opp over, da bare 15 % av pengene som blir tatt inn faktisk går til vei. Når man da i tillegg betaler en masse bompenger for å kjøre på elendige veier blir man faktisk litt oppgitt. Jeg har ei venninne fra Mexico som jeg ble kjent med da jeg bodde på Notodden. Hun sier at det eneste stedet i denne verden hun har sett like dårlige veier som i Telemark er nettopp i Mexico, men så har da Telemark de dårligste veiene i Norge da. :uff:

FlyAway
26-03-2004, 21:53
Opprinnelig melding fra Nennemor
. Hun sier at det eneste stedet i denne verden hun har sett like dårlige veier som i Telemark er nettopp i Mexico, men så har da Telemark de dårligste veiene i Norge da. :uff:

Da har hun ikke vært i Polen :lol:

maki
26-03-2004, 22:57
Jeg er veldig glad jeg bor i Norge. Norge er verdens beste land, uten tvil!

UnregisteredB
26-03-2004, 23:05
Opprinnelig melding fra maki
Jeg er veldig glad jeg bor i Norge. Norge er verdens beste land, uten tvil!

Hvorfor svarer dere så teit?
Skikkelig barnslig!

maki
26-03-2004, 23:08
Barnslig? Jeg? Bare glad i landet mitt, jeg. Nå ble jeg såret, altså. Enn å angripe MEG da.:(

UnregisteredB
26-03-2004, 23:12
Barnslig? Jeg? Bare glad i landet mitt, jeg. Nå ble jeg såret, altså. Enn å angripe MEG da.:(

Herregud, er du 14 år eller!
Norge er et møkkland!

Unregistered
26-03-2004, 23:16
Nei, for tenk. Jeg er langt mere enn 14 år. Enn du?

UnregisteredB
26-03-2004, 23:18
Opprinnelig melding fra Unregistered
Nei, for tenk. Jeg er langt mere enn 14 år. Enn du?

Jeg er faktisk 18!

maki
26-03-2004, 23:22
Da kunne jeg faktisk vært mora di.

UnregisteredB
26-03-2004, 23:23
Da kunne jeg faktisk vært mora di.

Gammel røy på tur?

Unregistered
26-03-2004, 23:23
Dere er helt sikkert blånde.

maki
26-03-2004, 23:29
Kjerringer, hele gjengen.

Abritta
26-03-2004, 23:44
Er dem slemme med deg Maki :klem:

Unregistered
26-03-2004, 23:45
Herregud, er det noe å kozemoze for da.

Bob
27-03-2004, 00:01
La nå jentene kose da.

*nyter jentekos*

Abritta
27-03-2004, 00:04
Følte bare for at Maki trengte å kosemoses litt nå, så slemme som noen er mot henne.

Bob
27-03-2004, 00:08
Jada, bare klem ivei, du. :D

Tidligere bruker
28-03-2004, 19:06
.....