PDA

Se hel versjon : Depresjon

Unregistered
24-03-2004, 14:45
Er det noen som har opplevd depresjon?

Jeg har tatt noen tester på internett og skårer HØYT:(

Orker ikke å oppsøke lege, men er det noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre selv for å bli bedre?

Finni
24-03-2004, 14:59
Dersom du lider av depresjon bør du oppsøke lege.
Det er bortimot umulig å "helberede" seg selv. Du kan kommer et godt stykke på veg med riktig kosthold og morsjon. Men jeg ville i førsteomgang oppsøkt lege slik at en utredning kan bli gjort.
Dersom du har en mild depresjon kan du nok greie deg uten behandling, men er depresjonene av alvorlig art vil jeg ikke anbefale egenbehandling, alene.

:klem:

Unregistered
24-03-2004, 15:04
Hei vennen. Jeg har vært deprimert, og vet hvordan du har det. Jeg kviet meg også veldig for å gå til lege, orket ikke. I stedet satt jeg på jobb og gråt for "ingenting" og forholdet gikk rett i dass. Til slutt ble jeg nesten "tvangssendt" til lege av venninnene mine. Legen var veldig hyggelig, pratet litt om hvordan jeg hadde det og stilte noen kontrollspørsmål. De tok også en blodprøve.
Legen spurte om jeg gikk på noen medikamenter, og da begynte jeg å gråte. "Buhu, ja, p-piller". Jeg begynte også å gråte da de tok blodprøven. Var langt nede. Jeg fikk noen milde antidepressiva - var veldig skeptisk til det selv og ville helst at det skulle gå over på egen hånd. Det gjør det imidlertid ikke, da kroppen er i kjemisk ubalanse. Tro det eller ei - pillene virket utmerket, og etter 1 mnd var jeg mye bedre! Gikk på pillene i ca 6 mnd, og etter det var jeg mitt gode gamle alltid blide jeg igjen.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å oppsøke lege. Hvis du ikke har en hyggelig fastlege du har tillit til finnes det kanskje et privat legesenter der du bor? Jeg har vært hos privat lege noen ganger, og har bare positive erfaringer med det. Fantastisk hyggelige leger!

Du trenger ikke gå og være deprimert - det er hjelp å få og det fungerer utmerket. Lykke til, hvis du vil maile meg privat kan du gjerne sende en mail på [email protected]

Lykke til!

Stor klem.

Unregistered
24-03-2004, 15:10
Jeg følte som deg. Det var flaut. Men så ble det så ille at jeg ikke hadde noe valg, og det er ikke flaut å be om hjelp !!!

Medisinene hjelper virkelig. Jeg tenkte som så at det kan sikkert stemme at det er best å jobbe seg gjennom sånt og vokse på det. Men det har ikke barna mine tid til ! Jeg skal fungere som mamma NÅ. Etter noen uker med medisiner gjorde jeg det.

Ellers bør du ta tran. Men ikke tro at det er nok, gå til legen også.

Du kan ikke si noe h*n ikke har hørt før. Gjør det for barna dine.

Unregistered
24-03-2004, 17:13
Takker for svar.

Har veldig liten lyst til å gå til legen, men begynner å innse at jeg kanskje må:(

Men kanskje jeg tar feil og ting vil bedre seg etterhvert.

Hvordan er egentlig de internett testene??

Skora 47 på "skalaen" som de bruker alle sammen.

Unregistered
24-03-2004, 17:52
47 på MADRS ? Med realistiske svar ?

Det er isåfall ille. Jeg scoret 30, ble sykmeldt på rappet og fikk antidepressiva, det var ikke et tilbud men en ordre.

Jeg sier det igjen : Tenk på barna dine, og be om hjelp ! Nå !!!

Unregistered
24-03-2004, 21:59
hvor finner du denne testen? har de samme følelsene selv og tror jeg skal tørre å gå til legen i morgen. Men må vite hvor deprimert jeg er.. kanskje jeg bare inbiller meg?

Unregistered
24-03-2004, 23:33
fikk adressen dit av en annen link... og jeg fikk 33, og da syns jeg selv at jeg var litt mild. Er i full jobb og føler at jeg trenger å tenke litt på bare meg og familie nå. Hadde tenkt å dra til legen i morgen å få sykemelding, men tør ikke si at det er fordi jeg føler meg nedenfor.. Kan man bli sykemeldt av det? får arbeidsgiver vite det?? MÅ man gå på piller? hvorfor sier man at man aldri har blitt frisk på egenhånd???

Unregistered
25-03-2004, 08:12
Jeg la inn linken igår, men det er visst borte.

Jeg var sykmeldt i fire måneder. Deilig og nødvendig. Arbeidsgiver behøver ikke å få vite grunnen, men jeg syntes det var best å si fra. Nå er jeg tilbake, og siden alle vet hva som var problemet, blir jeg tatt hensyn til. Når man tør å snakke om det, er det også MANGE som forteller at de har opplevd lignende ting. Det er ikke uvanlig, og ihvertfall ikke flaut.

Om det er mulig å bli frisk uten medisiner, vet jeg ikke, jeg vil tro at det er det. Men dette er en kjemisk tilstand i hjernen. Ved kjemiske feil andre steder i kroppen tar vi medisiner. Hva er det som er så galt med å ta medisiner mot dette ?

Jeg synes Dagbladet har mye å svare for. Det finnes ingen "lykkepille". Lykken må du ordne selv. Medisinene gjør deg istand til å ta fatt i livet ditt og forandre på ting. Det de har gitt meg, er evnen til å se at ting ordner seg, at jeg kommer til å bli glad igjen.

Athiqa
25-03-2004, 08:20
Opprinnelig melding fra Unregistered
Ved kjemiske feil andre steder i kroppen tar vi medisiner. Hva er det som er så galt med å ta medisiner mot dette ?

Nei, jeg syns det er helt ok å ta medisiner mot dette.
Jeg skjønner ikke helt hva annet du vil frem til:???:

Jeg vet forøvrig ikke hvilken link du sikter til.

Unregistered
25-03-2004, 09:58
Dette skulle vært under "Depresjon". Kan du flytte det ?

Unregistered
25-03-2004, 10:44
Det var meg som started denne tråden:)

Fant flere tester ved å søke på google: Depression test. Er skeptiker så jeg prøver flere forskjellige...

Testet meg igjen i dag når jeg føler meg litt roligere og har aksptert det litt mer. Trodde jeg da ville skåre lavere, men presterer nå 53.. :(

Har innsett fakta og bestilt time hos legen, har ventetid på 4 uker, men har jeg levd med det så lenge greier jeg noen uker til.

Tror kanskje mye grunner i en ubehandlet fødselsdepresjon 4 år siden. Er der noen andre som hadde det?

Ureg3
25-03-2004, 10:51
Ja, det er andre som har hatt ubehandlede fødselsdepresjoner.

Jeg fikk barn for tre år siden. Problemfritt svangerskap, jobbet til siste dag. Deretter skrekkelig fødsel og barseltid, og tåkeheim det neste halvåret. Jeg kunne for eksempel ikke dra noen steder, for jeg turte ikke kjøre bil.

Så fort jeg hadde stablet meg på beina igjen, insisterte jeg på at vi skulle ha et barn til. Trodde liksom jeg kunne ta igjen det tapte. Det kunne jeg ikke.

Nå sliter jeg med store konsentrasjonsvansker. Fikk 33 på MADRS.

Bra at du har bestilt time hos legen. Lykke til!

Unregistered
26-03-2004, 12:51
Igjen jeg som starta denne tråden:)

Fant MADRS testen. Har brukt goldbergs test, og skorer høyt der, 54 ("max depresjon"). Skårer litt lavere på MADRS, 28 (annen skala, nivået under "max depresjon"), men det er fortsatt "for høyt". Dette ble rotete.

Ser at man blir sykemeldt. Hvordan går det når jeg går hjemme med barn.