Se hel versjon : Har dyr sjel?
Det er mange som hevder at bare mennesker har sjel.
Ja, om det finnes noe som heter sjel da.
Hva mener dere? Har dyr også sjel, og hva er egentlig sjelen?
Klart de har sjel..alle levende har sjel..til og med blomstene har sjel:mervink:
Unregistered
27-03-2004, 18:14
Dyr har ikke sjel. Bare mennesker har sjel
Tidligere bruker
27-03-2004, 18:20
selvfølgelig har dyr sjel.Men jeg tror ikke at planter har det.
Hvis du går ut fra bibelen, har ikke dyr sjel.
Tidligere bruker
29-03-2004, 08:15
Jeg skulle gjerne visst å like hva deres definisjon på sjel er?
Det blir litt dumt å si at dyr har/har ikke sjel dersom det ikke snakkes om det samme.
Tidligere bruker
29-03-2004, 08:34
I mine øyne er sjel et kristent tullebegrep.
Jeg går heller for begrepet personlighet, jeg-et om du vil.
Og dyr har helt klart et jeg, en personlighet.
Tidl. bruker
29-03-2004, 08:40
Opprinnelig melding fra Vampiria
Og dyr har helt klart et jeg, en personlighet. :kidoki:
Tidligere bruker
29-03-2004, 09:17
Er sjel et kristent tullebegrep?
Hevder dere det, tror jeg kanskje dere bør lese om opphavet og definisjonen av ordet sjel.
Bibelens sjelsbegreper er hentet fra gresk/semittisk terminologi og kan ikke sies å ha bibelsk opphav.
Soul/sjel eksisterte som begrep i norrøn tid lenge før kristendommen kom til landet.
Her er ulike definisjoner av soul/sjel:
Main Entry: 1soul
Pronunciation: 'sOl
Function: noun
Etymology: Middle English soule, from Old English sAwol; akin to Old High German sEula soul
1 : the immaterial essence, animating principle, or actuating cause of an individual life
2 a : the spiritual principle embodied in human beings, all rational and spiritual beings, or the universe b capitalized, Christian Science : GOD 1b
3 : a person's total self
4 a : an active or essential part b : a moving spirit : LEADER
5 a : the moral and emotional nature of human beings b : the quality that arouses emotion and sentiment c : spiritual or moral force : FERVOR
6 : PERSON
7 : EXEMPLIFICATION, PERSONIFICATION <she is the soul of integrity>
8 a : a strong positive feeling (as of intense sensitivity and emotional fervor) conveyed especially by black American performers b : NEGRITUDE c : SOUL MUSIC d : SOUL FOOD e : SOUL BROTHER
Unregistered
29-03-2004, 10:34
Etter mi meining består ikkje sjela bare av personlighet. Sjel er noko meir. Kanskje sjela er litt udefinerbar? Men den eine definisjonen som Olli skreiv opp gjekk jo ut på at ein må ha kjensler og moral. Dyr, til dømes hundar har personlighet, det er klart. Kanskje ein ikkje ser det om ein ikkje har hund, men for oss som kjenner ein hund så veit vi det. Hunden har også kjensler i alle fall inn til ein viss grad. Men kan ein hund avgjere kva som er moralsk rett? Avgjerdslene til ein hund ,trur eg går meir på instinkt! Men det kan jo hende at hundar har ei sjel, men at den er enklare utvikla? Mens vi mennesker har ei sjel som går på personlighet, det moralske og det ubevisste. Og med det ubevisste meinar eg det som vi ikkje egentlig veit om oss sjølve, men som dukkar fram i situasjonar somvi kjem opp i.
Off dette vart langt og innvikla...
Tidligere bruker
29-03-2004, 12:57
Opprinnelig melding fra Vampiria
Og dyr har helt klart et jeg, en personlighet.
Enig i det.
Mennesker og dyr har personlighet, planter har ikke.
Klart at dyrene har sjel !
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.