Se hel versjon : Hvor mye er partneren din oppe med babyen om natta?
Unregistered
28-03-2004, 07:32
Dette spm. hører kanskje ikke til her, men jeg ønsker å være anonym i dag, og dette er det eneste stedet jeg har muligheten til det.
Hvor mye er partneren din oppe om natta med babyen? Jeg står opp om natta på hverdagene, og når det er helg ønsker jeg at samboeren min skal ta h*n litt, så jeg kan få hvile skikkelig for en gang skyld, men samboeren min vil bare stå opp å ta h*n kanskje en gang når det er helg. Dvs., jeg tar h*n 6 ganger i uka, og han tar h*n en gang i uka. Han sier det må være slik, for han jobber hver dag og trenger hvile. Tror ikke han helt kjønner at å passe barn er en jobb også. Jeg blir også sliten! I helgene ville jeg selvsagt latt han sove så lenge han ville etterpå (noe han gjør uansett, til over 12 og sånt).
Setter pris på å få svar fra dere, høre hva dere mener!
Tidligere bruker
28-03-2004, 07:43
Her er det stort sett jeg som har tatt henne om kveldene, og morgenene. De få gangene han har gjort det så våkner jeg likevel fordi jeg er for var på gråt osv.
Nå er Mazungen begynt å bli stor og det er ikke store problemet. Hadde mazkisen tatt henne fast en natt og morgen i helgen hadde jeg vært kjempefornøyd.
Jeg har vært kjempebortskjemt. Vi har delt mye på det. Månedene med lange gråte-våkeøkter tok vi gjerne noen netter hver. Jeg tok 2/3 og han resten, eller vi delte natta omtrent på midten. Jeg tok fra legging til 3-4-tida, da jeg fungerte best, og så tok han morgenskiftet. Ved vanlig våken-roe ned-sove-uro har mannen tatt nesten alt, siden han er så snill :elsker:
Chance80
28-03-2004, 09:05
Samboeren min har ikke vært opp en eneste gang han!
Men han jobber natta da, så han er unskyldt!
Chance
Samboeren min jobber i en annen by hele uka. Men når han kommer hjem er han flink til å stå opp med Jonatan om morgenen. Om natta er det jo bare pupping, så det kan han jo ikke gjøre. Men f.eks i natt, så måtte Jonatan sprayes i nesen og få sugd ut gørr av nesen, det gjorde sambo. Vi står opp tidlig ca annenhver dag i helgene. Når sambo drar på jobb om morgenen på mandag tar han alltid morgenstellet på Jonatan før han reiser, og legger ham opp i senga til meg.
Jeg synes partnerer din er egoistisk når han sier at han må være uthvilt, og dermed ikke kan stå opp om natta i helgene. Det er vitkig for deg å få sove litt mer når du først har sjansen.
Her er det jeg som tar nattevåken. Mannen min jobber og står ofte opp i 5-6 tiden. Jeg setter pris på å ha en uthvilt mann som hjelper meg masse med ungene på dagtid. Nå er det litt spesielt her siden mannen min jobber som avløser og har fri midt på dagen. Da tar han med seg minst en unge samme hva han skal. :)
Når han har fri i flere dager i strekk, får jeg velge meg en sovenatt når jeg har behov for det. ;)
Alle trenger å få sove ut skikkelig en gang i blandt. Om han ikke trår til hver helg, så synes jeg jammen han kan gjøre det for deg når du har behov for ekstra søvn!
Tidligere bruker
28-03-2004, 10:26
Ingen av oss er oppe. Vi samsover, så vi har aldri behøvd stå opp på natta med ungene.
Tidl. bruker
28-03-2004, 10:57
..... :)
Her er det som regel jeg som står opp om natta. Vi hadde en periode hvor vi skulle venne lille av med puppen, da sto mannen opp noen netter, men det ble fort meg igjen gitt:uff:
Nå har han vært arbeidsledig siden før lille ble født så han er flink til å stå opp om morran. Vi har en avtale nå at han står opp 2 dager også står jeg opp 1 før han står opp 2 igjen. Jeg er oppe på natta/tidlig morra for å gi pupp.
Myrsnipa
28-03-2004, 11:43
Opprinnelig melding fra asterix
Ingen av oss er oppe. Vi samsover, så vi har aldri behøvd stå opp på natta med ungene.
:eek: Samsover med 7 barn? Diiiiiiiiiiiiger seng med andre ord?
:lol:
Jeg var litt skuffet med førstemann, at det ble jeg som tok han om natten. Det var uhyre skjelden at vi delte på å ta babyen om natten, men litt forståelig da det var mammas melk og kos som trengtes.
Med minstemann var jeg forberedt på å ta all nattevåking alene, og det har stort sett blitt sånn. Men, så er mannen flink til å hjelpe med storebror på dagtid, og med husvask og sånt!
Dersom vi skal ha flere barn må jeg vente til jeg klarer en ny periode med nattevåk. Det blir nok min jobb, og det er rett og slett lettere å ta det selv:/
Snurreline
28-03-2004, 13:09
Delt likt på det helt fra tulla ble født:) Men nå erd et ikke akurat så mye hun har vært våken om natten da. På tide at fedrene skjønner at dem er blitt foreldre hele døgnet akurat som oss.
Elastika
28-03-2004, 13:29
Her er det jeg som tar nattevåket, og sånn har det vært med alle 3. Min mann er såååååååååå trøtt og vinglete at jeg stoler ikke helt på at han skal ta stellet av Elin. Jeg gjør det likegodt selv. Men nå har vi fått 3 unger som er like trøtte som oss, så det har igrunnen vært lite våkenetter. Puppa jo de to eldste om nettene, men Elin våkner ikke for å få mat. Heldigvis, for hun kan jo ikke få pupp... Og når Elin har fått frokost, sover hun oftest videre i et par timer. Men jeg er like trøtt for det jeg....jeg har ikke overskudd til noen ting....:sover:
det er bestandig jeg som tar henne om natten, og det syntes jeg er ganske naturlig i og med at det er meg hun spiser "av". I helgene når :bryn: ikke skal på jobb dagen etter pleier jeg å sende han for å skifte bleie hvis det trengs og jeg er kjempetrøtt, ellers gjør jeg det selv. Syntes det er en helt utmerket ordning jeg:)
Når Spøkelset må "plugges" (-> Gis smokkken) om natta, så er det :bryn: som går - så og si hver eneste gang.
Han er flink sånn.
Tidligere bruker
28-03-2004, 17:37
Hvis begge jobber så syns jeg det er rett at man deler på det, men jobber bare den ene så syns jeg det er rett at den som ikke jobber står opp på ukedagene.
Asterix: hvordan får dere samsovet med 7 barn? Har dere bare de minste i senga eller har dere flere senger på 1 rom?
Nå er det veldig lenge siden Hermine våknet om natten, men når hun gjorde det så tok jeg henne på hverdagene og mannen min i helgene. I en periode på ca 3 uker sov hun omtrent ikke i det hele tatt mellom 24.00 og ca 07.00. Da tok jeg henne somregel frem til ca 05.00. Da sto mannen opp og tok henne frem til han gikk på jobb kl.08.00.
Christel
28-03-2004, 18:50
Det er utrolig sjelden at ungene har våknet om natta, utenom for å puppe, og det MÅ jo jeg gjøre! :D Men de få gangene de har krevd oss på natta/tidlig morgen, så har jeg stått opp selv... Det tar MYE lengre tid å få liv i :bryn: enn å gjøre det selv...:gal:
Tidligere bruker
28-03-2004, 19:32
Vi samsover også (Noah starter i egen seng nå, men kommer inn til meg i 1-tiden, for da pleier han å våkne.) så her er det heller ikke noe problem!
D.v.s JEG samsover med Noah i ukedagene og annenhver helg, mens Noahpappaen samsover annenhver helg!:D
Fighter: Ut i fra det jeg har lest om Asterix, så samsover de med yngstemann/de to yngste. Resten er på eget/egne rom.
Beklager hvis jeg har misforstått, Asterix!:)
Gubben min har aldrig ståttopp med vesla om natta.
Det er for at han jobber og jeg er hjemme.
er veldig flink til å stå opp om natta når han ikke jobber om natta. Vi har en avtale om at han tar natta og jeg står opp tidlig om morran.....
Noen ganger er vi oppe begge to også......
Nå har vi vært veldig heldige med en jente med godt sovehjerte, så det har vært lite natterangling på oss. Men hos oss er det slik at pappa'n henter henne, og gir henne til meg for amming :) Vi var bevisste på det, vi ville ikke at mamma skulle være den som var forbundet med det å ta opp og mat. Viktig at også far er delaktig i det - selv om mor har selve forsyningen ;) Så i lang tid ropte hun på pappa når hun våknet :D
Jeg synes det er egoistisk av din mann, og jeg mener det er viktig at det deles på. Og blir det mye nattevåk i ukene, så synes jeg fortsatt at mannen bør trå til. Som min mann sier - det er mye mer slitsomt å være hjemmepappa/mamma enn å være på jobben (selv når det er veldig hektisk) - man blir sliten på en heeelt annen måte ;) Uansett - i helgene er han selvsagt ikke fredet på noe måte :eek: Nei, du får stramme ham opp litt ;)
Camilla*
29-03-2004, 06:29
Det er jeg som står opp om Sebastian våkner på natta.
Siden sambo skal tidlig opp på jobb synes jeg det er helt greit.
Men han har prøvd seg noen ganger. Med det resultatet at Sebastian hylskriker! Han roer seg ikke før jeg kommer.. Sambo synes jo det er litt trist. Men når vi har gjort det på den måten bestandig, så må vi vel kanskje regne med det!
:bryn: har som regel en fri dag i uka (han jobber hver 3 helg), så han tar de natt til den fridagen sin, jeg står opp om morgenen med de så han får sove litt. I helgene så står vi opp med ungene om morgenen anna hver dag og vi tar de ei natt hver.
Det første året fikk jo Ylva pupp når hun våkna, men ofte tok mannen min bleieskift på natta hvis det var behov for det, så jeg bare behøvde å slenge ut puppen.
Etter at hun sluttet å få pupp om natta er det primært han som går inn til henne når hun våkner om natta, og det gjør hun fortsatt flertallet av nettene. Det er også han som tar flest helgemorgener, men der prøver vi å dele på det.
Tidligere bruker
29-03-2004, 09:11
Hvis lille gutt våkner om natta, er det som regel alltid :bryn: som tar seg av ham. Det er det også i helgene, ja jeg vet det - jeg HAR det godt! ;) Men han vil ha det slik, så da nekter jeg ikke... :uff:
Her i gården er det jeg som er oppe på natta, pga at jeg ammer enda og :bryn: jobber mye. Men er det behov for bleieskift på natta så stiller han opp. :)
Ellers har vi vært heldige, veldig lite nattevåk, unntatt i helga. TANNFREMBRUDD, sier ikke mer..:(
Her i huset er det bare jeg som tar meg av Nora på natten...
Det er helt greit for hun er våken bare for å få mat:)
Men :bryn: er veldig flink til å stå opp om morgenen i helgene med henne sånn at jeg kan få sove litt lengre:)
Polyanna
29-03-2004, 12:28
Mens jeg var i permisjon tok jeg alle netter. Etter at jeg begynte å jobbe på så delte vi. Nå som jeg er gravid og TRØTT så tar han mest. Vi bytter på helgemorgenene.
Hvis jeg hadde følt et veldig behov for en natt i uka med søvn (også i permisjonen) så hadde jeg spurt pent og forklart hvorfor og da kan jeg aldri tenke meg at han hadde nektet.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.