PDA

Se hel versjon : foreldreansvar og adopsjon

Unregistered
28-03-2004, 10:39
Når jeg sitter med foreldreansvaret alene, må jeg da innhente pappanes samtykke (underskrift) dersom jeg vil la min nye mann adoptere barnet?

Ønsker å la min mann adoptere barnet fordi h*n ikke har noen kontakt med sin biologiske pappa.

Stin@
28-03-2004, 10:45
Du må nok ha underskrift fra din tidligere mann for at din nåværende skal få adoptere.
Grunnen er at den biologiske faren da vil miste alle rettigheter,og barnet ditt vil også miste retten til å arve han.
Du vil heller ikke få farsbidrag.

kaffelars
28-03-2004, 11:56
Jeg er selv adoptert av min "stefar" og min biologiske pappa måtte godkjenne og skrive under på papirene. Adopsjonen gikk gjennom fylkesmannen den gang jeg ble adoptert.

Jeg har forresten idag ingen kontakt med min adoptivfar, men kjempe god kontakt med min biologiske far!

Syns mine foreldre gjorde feil i adopsjonen, så tenk dere godt om før dere gjør noe.

Unregistered
28-03-2004, 12:03
Opprinnelig melding fra Ariel
Pappan må si fra seg foreldreretten.
Hun skriver at hun allerede har foreldreansvaret alene.
Det er vel egentlig ingen ting i loven som heter foreldreretten!? Men, jeg vet at det er feilaktig brukt når man skal omtale foreldreansvaret.

Unregistered
28-03-2004, 12:06
foreldreansvar/foreldreretten

se her:
http://www.aleneforeldreforeningen.no/info/samvaeransvar.asp?sub=2

"Foreldrerett" og "foreldreansvar" er det samme, og innebærer juridiske rettigheter og plikter i forhold til barna. Foreldreansvar er det begrepet loven benytter.

Delfinus
28-03-2004, 15:26
Jeg undersøkte dette engang i tiden i forhold til min eldste jente. Vil bare opplyse deg om at det skal MYE til før adopsjon av stebarn blir innvbilget til tross for lite/ingen kontakt med biologisk far.