PDA

Se hel versjon : Hvordan gjøre det?

Unregistered
28-03-2004, 13:26
Jeg sitter her og skal skrive en liste over alt som må gjøres i huset i løpet av en dag. Det har desverre kommet dit hen at jeg må lage en liste for at ting skal bli gjort. (sånn at vi kan fordele oppgavene sånn at ikke alt faller på meg som er så sliten at jeg ikke får gjort det som må gjøres og det hoper seg opp) Kan noen hjelpe meg?
(Jeg mener så enkelt som: knytte sammen og gå opp med søpplet, rydde oppvaskemaskinen, vaske klær, tørke opp smuler av gulv osv.) Det høres kansje veldig rart ut, men det er kommet til et punkt der jeg føler at alt som må gjøres er et eneste surr fordi det blir så masse og jeg klarer ikke sitte opp en oversikt.
Håper mange vil hjelpe meg!

Bokormen
28-03-2004, 17:05
Når jeg synes at alt husarbeidet blir litt mye, har jeg funnet en metode sm hjelper meg litt:)

Jeg setter av "temadager", slik at jeg slipper å tenke på alt som må gjøres hele tiden.

f.eks. En dag vasker jeg klær, og så ignorerer jeg den voksende kleskurven resten av uken.

En dag rydder og støvsuger jeg, så later jeg som om jeg ikke ser rotet resten av tiden. Og på en måte er deg greit fordi jeg vet at det skal jeg gjør på f.eks fredag.

Du sier ikke om en av dere er i jobb.

Hvis dere jobber begge, hadde jeg kanskje satt en oversikt over gjøremål hver dag eller uke.

F. eks en uke har èn annsvaret for oppvaskmaskin og søppel, mens den andre lager middag. Så bytter dere neste uke så blir det ihvertfall likt.

Hvis den ene går hjemme, synes jeg det er naturlig at den personen tar seg av mesteparten av kles og husvask. Hvis ikke kan det også deles i annsvar anennhver uke.
Den som går hjemme vet vel egenltig best selv mye mye h*n rekker ved siden av barnestellet, og hvor mye den andre må ta i.

Dette ble litt rotete, men jeg håper at du skjønner hva jeg mener;)

livi
28-03-2004, 18:00
Trykk nasen til mannen ned i støvetr og smulene og få han til å ta i et tak:sint: hvis du har en mann...ellers så kan du få kjøpt en tavle med kritt på IKEA hvor du kan skrive opp dager og gjøremål!!Lykke t!!

Bokormen
28-03-2004, 18:35
Glemte å si at hvis du lager "temadager", er det viktig å ha omtrent halvparte (minst) som "ikketemadager", som skal brukes til koselig ting:)

Hovedinlegger
28-03-2004, 20:00
Det er vel kansje litt den "tavle med kritt metoden" jeg trenger å gå i gang med.
Jeg er i jobb, han er hjemme og barnet i barnehagen hele dagen.
God ide med temadager!
Poenget er at jeg kommer hjem fra jobb, og huset ser like bombet ut som da jeg gikk. Jeg har ikke overskudd til å først gå i jobb, og så jobbe hjemme, jeg blir sur og grinete og får kort lunte overfor jenta vår...

Men hva skal jeg skrive på tavla?

Svellen
28-03-2004, 20:46
Skriv på tavla det du tror han klarer å gjøre den aktuelle dagen. Blir det for mye, kan han føle det som uoverkommelig.

F.eks dag 1:
-Støvsug kjøkken, stue og gang
-Ta ut av oppvaskmaskinen

Dag 2:
-Sett på mørke klær og heng dem opp etterpå
-Mopp kjøkkengulvet

Ellers ser du sikker kvelden før hva som er mest prekært å ta dagen etter.

linkn
28-03-2004, 21:32
på PC'n med hva som skal gjøres mandager,tirsdager osv. og lag et felt til å krysse av ved siden av om det er blitt gjort....
Skriv ut en plan hver uke......

Cemi
28-03-2004, 22:29
På kvelden eller på morgenen dagen etter ser jeg meg rundt og noterer på gule lapper hva som må gjøres. Hver dag mens sønnen sover, støvsuger,rydder jeg og alt annet som må gjøres. Mannen må også ta sin del.

Carnita
28-03-2004, 22:56
Å ta ut av oppvaskmaskinen og sette inn i den igjen er noe som tidligere tok "bemerkelsesverdig lang tid". Det skulle en hvertfall tro hjemme hos oss når en så hvordan det hopet seg opp i vasken.... Men "hemmeligheten" er at det bare tar noen ganske få minutter... En liten reklamepause faktisk... Så etter absolutt underholdning og før hotel cæsar så skulle det absolutt være muligheter for å få tømt den! Disse minuttene hadde ellers bare blitt brukt til reklame-titting... Eller andre programmer for den saks skyld da!

Når jeg nå ser på TV så bruker jeg reklamepausene godt; rydder oppvaskmaskinen, setter på en maskin med klær osv... Rett og slett i stedet for å SE på reklamen... Bruker mass dødtid på husarbeid rett og slett!

Var vel ikke det du spurte om da men... et godt tips synes jeg nå det var likevel!

Ellers så stemmer jeg for tavle-ideen jeg; hvor han kan stryke ut etterhvert som han har gjort "dagens gjøremål".

Åshild
29-03-2004, 00:39
Unnskyld meg,men hvis han går hjemme hele dagen og det uten barn også( i bhg) ja da bør han jaggu ta mesteparten av husarbeide!!!! Makan!! Skriv liste til han ja!

Belle
29-03-2004, 08:36
Hva må gjøres i et hus/leilighet:

-vaske klær, henge opp til tørs, ta ned, legge sammen, legge på plass.
-Sette inn i oppvaskmaskinen, ta ut og sette på plass.
-støvsuge
-tørke støv, vaske gulv
-rydde
-tømme søpla-lage middag
-Innkjøp

Ville også satt opp en liste til han, hvis det er sånn at han ikke klarer å se ting sel.
I tillegg til det jeg har skrevet opp er det jo masse småting som varierer fra familie til familie. Kan jo være små "oppussingsprosjekter" som må gjøres. Bytte lyspærer etc.

Unregistered
29-03-2004, 09:55
Mindre, mer konkrete ting som ofte glemmes hvis man bare lager generelle oppgaver som "rydde stua" eller "vaske kjøkkenet":

- tømme og klorvaske bleiebøtta
- rydde aviser/blader, kaste de gamle (en gang i uka?)
- skifte på senga
- kaste gammel mat, vaske kjøleskapet
- avise fryser
- vaske badekar/badebalje
- sortere skittentøy og legge det i kleskurv (vi gjør det enkelt: en kurv til lyst og en til mørkt, sorterer på temperatur før det skal vaskes)
- gå ut med søpla
- pante flasker
- vaske komfyren
- hvis dere har kjæledyr: tømme/vaske kattedo, skifte vann på fisker...
- henge opp/legge på plass nyvasket tøy (:gal: )
- sette inn varer etter å ha handlet (:gal: )
- sette inn i oppvaskmaskinen
- sette på oppvaskmaskinen når den er full
- ta ut av oppvaskmaskinen når den er ferdig

Polyanna
29-03-2004, 12:44
God ide med liste - har en venninne som innførte dette med hell. Lista hang på kjøleskapet og så kunne hver av dem krysse av for hver gang de hadde gjort det eller det, bortover lista. Da ble den slags konkurranse, pluss en synliggjøring av hva som faktisk kreves.

Noen ting til lista (ALT må med!)

- Børste smulene av brødfjøla
- Sette inn i oppvaskmaskina
- Tømme oppvaskmaskina
- sette på oppvaskmaskina
- Vaske opp det som ikke går i maskina
- Vaske kjøkkenbenk, komfyr og skapdører
- Vaske inne i det benkeskapet hvor søppelet står
- Vaske over kjøkkengulvet
- Sorter skittentøyet
- Sette på en vask
- Henge opp en vask
- Legge sammen en vask
- Stryke
- Skrive handleliste (inkl. å sjekke kjøleskapet for hva som mangler)
- Handle mat
- Pante flasker
- Sette på plass mat (inkludert å rydde bort posene)
- Tømme søpla (inkluderer å sette i ny pose)
- Ta ut papiravfallet
- Rydde i gårsdagens post og aviser
- Rydde lekene (typisk kveld)
- bytte dorull
- Tørke støv
- Vaske bad
- Vaske gulv
- Rydde stua
- Rydde gangen (henge opp jakker, sette på plass sko, legge skjerf og sånt i skuffene sine, gå gjennom og sortere posten)
- Rydde i brukte, rene klær
- Gå over huset en gang og se at ting ser greit ut før du kommer hjem (høres helt tåpelig ut, men da jeg var hjemme prøvde jeg faktisk å bruke 10-15 minutter til å rydde opp litt før mannen kom hjem - det ER faktisk hyggeligere å komme hjem til noe som ikke ser helt bombet ut!)

Var det noe sånt du var ute etter?

Tidl. bruker
29-03-2004, 12:51
tavle og kritt fungerer nogenlunde her. Da jeg begynte å jobbe igjen, og mannen min skulle være hjemme, spurte ham om jeg kunne kjøpe en tavle der jeg kunne skrive hva som måtte gjøres etc.

(Det hender noe står på den ganske så lenge før det blir gjort...)

Tidligere bruker
29-03-2004, 12:58
Du er i jobb, barn i barnehage og gubben hjemme hele dagen?
Hvorfor gjør ikke han husarbeid? Han kan da ikke forvente at du skal orke alt og at han skal slippe.

Lilith
29-03-2004, 13:25
Jeg har en tavle fra IKEA hengende på kjøkkenet! Skriver ned det jeg ser trengs å bli gjort, og pusser det bort når det er gjort.

Takk, Polyanna, for en kjempefin liste, den skal skrives av!:D

sisle
29-03-2004, 14:36
Det er ikke så lett å skrive liste, for det er så mange småting som man bare gjør når man ser at det burde vært gjort.

Du kunne jo ta en uke og skrive opp hver ting du gjør. Eller - hvis du har tenkt at lista skal brukes allerede NÅ - så har jeg følgende forslag:

Når du kommer sliten og trøtt hjem fra jobb, og gremmes over alt som IKKE er gjort - så skriv en liste over alt som ikke er gjort, så blir det neste dags gjøremål. Etter noen slike dager (uker), klarer du sikkert å få en nogenlunde generell liste over hva som må gjøres.

Det er noe med at vi kvinner har en ekstra sans innstilt på støvdotter, smuler, søppel og rot. Ca 50% av befolkingen er ikke like godt utstyrt på det området. ;) Lykke til!

vibecke
29-03-2004, 15:51
På tavla hadde jeg skrevet: Moren din jobber IKKE her!;)
Høres ut som han trenger å ristes litt!*melder meg frivelig*