PDA

Se hel versjon : Holdbarhetsdato

surmelk
30-03-2004, 14:06
Hvor nøye er dere på dette med datostempling?

Jeg følger denne ganske nøye. Kan drikke melk en dag eller til nød to dager etter at datostemplingen er godt ut, men da lukter og småsmaker jeg alltid nøye først.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har familie som ikke er nøye på dette. Min mor sier at datostemplingen er bare tull. Smaker ikke melka surt så er den ikke sur.

Når hun har melk som gikk ut på dato for en uke siden, så lager hun pannekaker eller grøt av melka. Hva synes dere om slikt? Jeg har ikke lyst til å spise denne maten, men da blir hun sur og sier at jeg er pirkete.

Hun har til og med prestert å fryse kartonger med melk når de skal reise bort på ferie, i stedet for å kaste. Hun tilhører vel den gamle garde som sparer på alt og aldri kaster mat. Opplever dere slik?

Hva med andre matvarer? Er dere nøye på dette med holdbarhetstid?

Stin@
30-03-2004, 14:26
Utgått melk er supert å lage vafler og pannekaker av.
Likeså kan det gjerne brukes i boller.
Dette forutsetter at melka ikke er "gallesur",men en uke etter datostemlinga er ikke så farlig.

Selv er jeg ganske nøye med å sjekke datostemlinga,og maten blir nøye gransket med hensyn til lukt og smak om jeg skulle ha noe liggende.

Min svigermor kaster aldri mat,og det kan både lukte og smake vondt ,og selv da blir alt benyttet.
Dette gjør at jeg synes det er ekkelt å spise der:(
Hjemme har jeg selv kontroll med maten,og vet hvordan det har vært lagret og hvor lenge.

fluffy
30-03-2004, 14:40
Jeg er kjempe nøye med disse holdbarhetsdatoene, panik for å spise/drikke gammel mat! Jeg bruker melken dagen etter datoen er gått ut, men da lukter jeg VELDIG på den først!

Finni
30-03-2004, 14:57
Er nøye, men ikke fanatisk på datostemplingen.
Er vel mye mer nøye på "holdbar til", enn "best før" stemplingene. Men jeg spiser ikke sur/ødelagt mat.
Mange produsenter setter datostemplingen laaangt før varene faktisk ikke er brukbare lenger.

Så du kan vel si: Jeg bruker sjønn.

Utgått melk er glimrende i mat som skal stekes/kokes (ikke hvis melken er klumpete altså).

Jeg fryser sjelden melk hjemme, men gjør det på jobben. Synes fryst melk bare kan brukes til grøt. Prøvde i kakao, den ble grei, og ungene klaget ikke, men jeg synes den ble litt tam.

Tidligere bruker
30-03-2004, 15:50
er veldig nøye
bruker iike melk som er en dag for gammel engang

[Mon|]
30-03-2004, 17:30
Jeg er ufattelig nøye på det der..spesiellt med melk.. jeg drikker ikke melka hvis den går ut i morgen.

Unregistered
30-03-2004, 18:01
Jeg leste noe smart om dette nylig: "Melka vet ikke hvilken dato det er!" :D Datoen er selvsagt satt med litt slingringsmonn, det er ikke slik at ved midnatt går den fra helt fin til livsfarlig. Det er en prosess som tar litt tid, og når datoen i tillegg settes med sikkerhetsmargin, så er det klart at man har litt å gå på. Helt enig med moren til hovedinnlegger: hvis ikke melken er sur, så kan den brukes. (Hvis man har melken stående ute mye (under hele måltidet flere ganger om dagen) blir den selvsagt sur raskere enn
om man har den uåpnet i kjøleskapet...)

Skummet melk tåler lagring dårligst og blir vanligvis sur et par dager over datoen. Helmelk tåler mer, og fløte tåler fint et par uker over datoen hvis den står ordentlig kaldt.

Tidligere bruker
30-03-2004, 18:54
Jeg er nøye ja!
Jeg drikker ikke melk eller spiser melkeprodukter den dagen de går ut på dato så fremt de ikke er uåpnet.
Jeg er nøye på mat som er i frysen, og all mat med holdbarhets datoer.
Svigermor sitt kjøleskap er helt forferdelig, det er så mye dårlig mat der og jeg har flere ganger handlet ny mat og lagt inn.

sisle
30-03-2004, 21:31
Til og med jeg som ikke liker melk greier å kjenne om melka er sur eller ikke - man kan faktisk se det også. Der er jo ikke FARLIG å drikke sur melk, så jeg sjekker nå heller en å helle ut fullstendig god melk. Skjønner ikke den hysteriske redselen for melkeprodukter som har gått ut på dato... (kjøtt er noe annet)

Men det er klart, er datoen passert, så sjekker jeg nøyere. Som regel holder den noen dager over dato, men jeg har også opplevd at den er sur FØR dato - så man skal ikke følge datoen helt slavisk.

Baby
30-03-2004, 23:08
Jeg er litt fanatisk der gitt, her drikkes det ikke gammel melk eller annen gammel mat...
(Har foreldre som for eksempel skjærer av mugg på gulosten, og spiser av den etterpå...(og det er det væste produktet, for er det mugg der , går det muggstrenger igjennom hele osten...) Og de er ikke helt ufarlige...)
Så etter jeg har lært om dette , holder jeg meg unna gammel mat..

Unregistered
30-03-2004, 23:31
Spiser eller drikker ALDRI noe som helst mat eller drikke som har gått ut på dato!!! ÆSJ!! Er kanskje litt hysterisk ja... men jeg klarer det bare ikke. Drikker heller ikke melk som går ut samme dag nei...

Lilith
30-03-2004, 23:49
Melk som har gått ut eller er frosset ned, er utmerket i pannekaker og vafler!
Dette vet jeg veldig godt, og er vant med det, men likevell kaster jeg ALLTID melka når den har gått ut. :p

Tidligere bruker
31-03-2004, 07:09
Spørs da helt på hva det er snakk om og hva slags stempling.

Mat som er stemplet bast før er det ikke farlig å bruke etter dato men den smaker kanskje ikke optimalt. Ketchup er et godt eksempel der går dato alltid ut før feriesesongen slik at folk skal kjøpe ny til påskeferie og sommerferie. Idun står seg lenge etter dato.

Holdbar til er det litt værre med. Melk lukter og ser sur ut så det er ikke noe problem. Har flere ganger tatt melk i teen som har vært sur. Det vises (blir tråder i den ). Spesielt i Juli kan skummet melk godt bli sur før dato også.

Mat som har mugg derimot spiser jeg ikke og heller ikke mat som synlig er forringet. F.eks om en pakke med kyllingbryst buler utover, da vet jeg av erfaring at det ikke lukter så godt der inne og åpner den ikke engang før den kastet (råtten kylling vil jeg helst slippe å lukte på.

Det som forrundrer meg er at folk er hysterisk på en dato satt med mer eller mindre godt monn mens de ikke er det minste skeptisk til å oppbevare MME varm mye lenger enn det som anbefales. Dette til tross for drastisk bakterievekst.

Unregistered
31-03-2004, 08:29
Det som forrundrer meg er at folk er hysterisk på en dato satt med mer eller mindre godt monn mens de ikke er det minste skeptisk til å oppbevare MME varm mye lenger enn det som anbefales. Dette til tross for drastisk bakterievekst.

Jeg er hysterisk når det gjelder all mat og drikke som har gått ut av dato, og det gjelder også hvordan vi håndterer MME. Er veeldig nøye på å gjøre det riktig, og har aldri oppbevart MME varm over lengre tid enn det som anbefales.

Else
31-03-2004, 09:59
Har et veldig avslappet forhold til datostempling. Klarer å gjøre min egen vurdering av hva som er spisbart eller ikke. Nesa er et viktig verktøy her :)

En litt vittig ting er f.eks. holdbarhet på egg. Da Norge måtte innordne seg EØS fikk vi plutselig bare 2 ukers holdbarhet på eggene, mens de før hadde minst dobbelt så lang holdbarhet. Kjenner mange som hysterisk ikke vil spise egg som er et par dager over "datoen", selv om det bare er de nye reglene som gjør at boksen har fått et strengere datostempel.

Polyanna
31-03-2004, 10:05
Opprinnelig melding fra Else
Har et veldig avslappet forhold til datostempling. Klarer å gjøre min egen vurdering av hva som er spisbart eller ikke. Nesa er et viktig verktøy her :)

En litt vittig ting er f.eks. holdbarhet på egg. Da Norge måtte innordne seg EØS fikk vi plutselig bare 2 ukers holdbarhet på eggene, mens de før hadde minst dobbelt så lang holdbarhet. Kjenner mange som hysterisk ikke vil spise egg som er et par dager over "datoen", selv om det bare er de nye reglene som gjør at boksen har fått et strengere datostempel.

Helt enig med deg, Else! Det må da være en ide å bruke hodet selv en gang i blant! Å kaste melk som er fullt ut drikkendes og ikke antydning til sur, bare pga. et tall stemplet på kartongen, er jo nesten galskap!

Mat som kan bli fordervet og der det ikke er så lett å bruke nesa (kjøtt , kylling), er jeg mye mer nøye med.

Tidligere bruker
31-03-2004, 12:50
Opprinnelig melding fra Polyanna
Helt enig med deg, Else! Det må da være en ide å bruke hodet selv en gang i blant! Å kaste melk som er fullt ut drikkendes og ikke antydning til sur, bare pga. et tall stemplet på kartongen, er jo nesten galskap!

Mat som kan bli fordervet og der det ikke er så lett å bruke nesa (kjøtt , kylling), er jeg mye mer nøye med.

Bruke hodet selv, gjør man kanskje ikke det når man selv velger å følge datostemplingene?
Når man selv tenker at det er en grunn til at ting blir stemplet, ellers kunne man jo bare latt folk gjette når ting var surt eller ei.
Jeg kaller det iallefall ikke galskap å helle ut melk som er gått ut på dato, selv om det ikke luker. Det tar litt tid før det lukter, og melka kan være full av bakterier selv om det ikke lukter.

Raven
31-03-2004, 12:53
Jeg spiser aldri mat som er gått ut på dato. Hvis jeg f eks har en melk som er åpnet så kaster jeg den samme dag som den går ut eller dagen etter at den er gått ut hvis det er mer igjen. Det samme om den er uåpnet hvis vi ikke lager vafler eller grøt e.l.
Det samme gjør jeg med all annen mat og.

Jeg klarer bare ikke å tanken på å spise/bruke matvarer som er gått ut på dato. Jeg blir faktisk litt småkvalm.
Kanskje litt rart for noen, men sånn har jeg alltid vært.

Så ja, jeg er nøye på datostemplingen.

sisle
31-03-2004, 13:12
Grunnen til at f.eks. melk har dato stempling, er jo fordi at du skal slippe å komme hjem fra butikken med sur melk. Eller kjøpe melk som bare holder et par dager, hvis du handler for hele uka osv. Det er ikke så lett å sjekke melka før den er åpnet. Den er ikke stemplet fordi man skal vite når den skal kastes....... Så jeg mener at man er hysterisk når man tømmer ut melka fordi datoen har gått ut. Hva er det man er redd for?

Poenget med slik "best før" merking, er jo at produktet kan ha en dårligere kvalitet når datoen er passert. Og for melkas vedkommende betyr det at den ikke lenger smaker godt, dvs den er sur - og etterhvert endrer den konsistens også. Hvis den ikke er sur, hvorfor ikke bruke den da?

Det er noe annet med f.eks. kjøtt, som kan inneholde "lumske" bakterier som ikke er så lett å oppdage.

Hver dag kastet det et berg med mat - fordi vi er hysteriske på datomerking. Jeg synes det er toppen av sløsing.

Finni
31-03-2004, 13:15
Er det noen som husker den saken som var oppe i media for en stund siden, der det viste seg at produsentene satte datostemplingen med veeldig god margin??

Forlk må selvsagt få gjøre som de vil, men jeg tror datostemplinga fører til at det blir kastet mye god mat.

Jeg er (som sagt tidligere i tråden) ikke så veeldig nøye på selve datoen, jeg bruker med sjønn.
Men jeg spiser ikke ost det har vært mugg på eller sur melk. Er og veldig forsiktig med kjøttvarer.
Men jeg kan godt finne på og bruke en suppepose/sauspose som gikk ut på dato i forrige uke.

Else
31-03-2004, 14:01
Opprinnelig melding fra Randi
Men jeg kan godt finne på og bruke en suppepose/sauspose som gikk ut på dato i forrige uke.

He he.. jeg kan godt finne på å bruke tørrvarer som er stemplet fra slutten av '90 tallet, jeg...