Se hel versjon : Egenmeling på arbeid?
Jeg har idag egenmelding på arbeid,da får jeg ikkje lønn,sant?
Teofelia
30-03-2004, 16:23
Hvis du er vanlig lønnsmotager (og ikke selvstendig næringsdrivende, freelance eller lignende) og har vært ansatt i mer enn to uker, så får du full lønn når du er syk, enten du leverer egenmelding eller er sykemeldt.
Dvs. du få full lønn opp til 6G. Dersom du tjener over dette er det opp til arbeidsgiver om de vil dekke resten eller ikke (de aller fleste gjør vel dette i dag).
Polyanna
31-03-2004, 09:59
På min jobb kan man ikke bruke egenmelding de første 2 månedene, da må man ha sykemelding også for en dag.
Nennemor
31-03-2004, 17:55
Opprinnelig melding fra Polyanna
På min jobb kan man ikke bruke egenmelding de første 2 månedene, da må man ha sykemelding også for en dag.
Det er en ganske vanlig regel og normalt må man ha vært ansatt i minst 14 dager for at sykemelding fra lege skal gjelde også.
Teofelia
31-03-2004, 18:05
Opprinnelig melding fra Nennemor
Det er en ganske vanlig regel og normalt må man ha vært ansatt i minst 14 dager for at sykemelding fra lege skal gjelde også. Uff! Det er jeg som roter. Dere har selvsagt helt rett. (Jeg blandet sykemelding og egenmelding) :blush:
Dette sier forresten Trygdeetaten (http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=sykdom&path=sykepenger&path_sub=egenmelding) om saken:
Etter to måneders ansettelse, kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til tre kalenderdager (helgedager telles med). Denne retten kan benyttes fire ganger i løpet av en 12 måneders periode, og det er her uten betydning om fraværet er en, to eller 3 dager.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.