PDA

Se hel versjon : Barnemat

Polkadot
28-04-2004, 11:57
Det er mange forskjellige kulturer her, sâ jeg lurer pâ hva som er vanlig â gi som förste barnemat til babyene i deres land og kulturer?

alisenn
29-04-2004, 13:33
Det er mange forskjellige kulturer her, sâ jeg lurer pâ hva som er vanlig â gi som förste barnemat til babyene i deres land og kulturer?

Vel, jeg er norsk så for meg er det vel grøt som er naturlig og som ble gitt. :bryn: derimot er fra Cuba og dermed så ble malanga (litt lik potet) introdusert ved 4 mnd alderen.

Idefix
12-07-2004, 07:07
Sniker inn her, hører ikke helt hjemme tror jeg...:)

Vi er glad i "internasjonal" mat, og jeg har savna litt mer varierte oppskrifter, sånn at vesla kan tilpasse seg til vårt kosthold tidlig. Jeg anbefaler boka "First Meals" av Annabel Karmel. Her blir det brukt couscous, pasta, ris, oljer, søtpotet, persillerot, pastinakk, gresskar, linser, papaya, avocado osv, osv. Dette er mat vi har i kjøkkenet uansett, så jeg har hatt stor glede av den. Er jo oppskrifter på mat som er mer vanlig i Norge også. Lilefix har så langt likt det aller meste av det jeg har prøvd av oppskrifter der. Oppskriftene er tilpasset barn fra 4 måneder til fem år.

Boka er oversatt til norsk men er utsolgt fra forlaget. Den inneholder en del oppskrifter som ikke er helt i tråd med det som er anbefalt nå. Noen steder blir det f.eks brukt melk (kokt). Disse oppskriftene kan man jo unngå helt i starten. I tillegg er boka morsom å lese; den har masse flotte bilder. Kjenner dere stilen fra teknologisk forlag så vet dere hvordan den ser ut. Ta ellers en kikk på linken under. Her kan man bestille boka også (det gjorde jeg).

http://www.amazon.com/gp/reader/0789441772/ref=sib_dp_pt/002-3357690-5697604#reader-page
(denne linken gjelder hardcover. Finnes også i myk utgave, søk på amazon)

Gremli Skremli
12-07-2004, 22:54
Mannen kommer fra Mexico, og der gikk det mye i bønner/bønnesuppe og tortilla delt opp i biter. Husker ikke i farta hva mer lillemann ble tilbudt der. Grøt var i hvertfall ikke så vanlig, det er vel nærmest en skandinavisk greie.

mac
13-07-2004, 21:03
De to förste fikk moste gr.saker, potet, gulrot, squash, brokkoli osv. Mest potet, litt annet. Etterhvert ble det baade skinke, tunfisk, kylling osv iblandet dette. Siden mine begynnte seeent med fast föde, mellomsten var vel godt over 11 mnd, nesten aaret för hun ville ha annet enn pupp, saa da var det liksom greit aa gi litt aa tygge paa da :blunke: Minsten begynte paa gröt. De to store fikk forövrig ganske fort sterk mat. green curry, panang chicken osv. Idag spiser de alle det vi maatte servere, bare det er litt smak idet.

Mormor fikk passet sitt paaskrevet da de store var paa ferie der i mai. Hun lagde fiskeboller og annen mat barn gjerne liker, men jentene syntes ikke det smakte noe saerlig. En dag lagde hun en sterk indisk tandoori kylling, med sterk mangochutney, pompadums og alt som skal til, da fikk hun beskjeden..
"jammen mormor, du kan jo lage mat bare du jobber litt med saken" :skratte:
Mormor :mumle: :mumle: :flau:

Gremli Skremli
14-07-2004, 21:16
Mormor fikk passet sitt paaskrevet da de store var paa ferie der i mai. Hun lagde fiskeboller og annen mat barn gjerne liker, men jentene syntes ikke det smakte noe saerlig. En dag lagde hun en sterk indisk tandoori kylling, med sterk mangochutney, pompadums og alt som skal til, da fikk hun beskjeden..
"jammen mormor, du kan jo lage mat bare du jobber litt med saken" :skratte:
Mormor :mumle: :mumle: :flau:

:skratte:
For å spesifisere litt: Mannen sier at det første barna i Mexico får er kyllinglever og bønnekraft (for jern), og mye kylling og tortilla i biter. Dessuten spiser de visst grøt der også. Går sikkert litt på hva forskjellige samfunnsgrupper er vant til, grøt er nok litt vestlig.

Idefix
14-07-2004, 21:23
Jeg mener å ha hørt at avocado er mye brukt i sør-amerika? Kan hende det er helt feil altså. Hvor "bor" avocado egentlig? Det er uansett fint å gi da :)

alisenn
15-07-2004, 10:50
Jeg mener å ha hørt at avocado er mye brukt i sør-amerika? Kan hende det er helt feil altså. Hvor "bor" avocado egentlig? Det er uansett fint å gi da :)

:skratte: Den "bor" ihvertfall på Cuba, men regner med at den finnes i hele latin- amerika. Avocadoen vi får til Norge kommer vel først og fremst fra Spania og Israel..... På Cuba plukkes den bare en gang i året etter hva jeg har forstått....

Martine
15-07-2004, 11:53
I Perù er det vanlig å starte med camote (søtpotet) og etterhvert kyllingsuppe med ris eller pasta og potet og gulrot også en grønnsak som jeg ikke husker hva heter, men den er veldig god ihvertfall. Og svigermor lager de gode fruktpureene til vesla hver dag, det eneste var at jeg måtte mase på så de ikke tok sukker i. (Sukker i alt, til og med i melka til ungene).
Det er vanlig å gi barna grøt der til frokost. Men til middag og kvelds er det "ordentlig mat" Også haugevis av kjeks dagen lang:)
Men de er veldig nøye på hva de kan spise og ikke mht allergi ogsånn.