PDA

Se hel versjon : Utregning av feriepenger, noen som kan hjelpe?

Numbiss
27-05-2002, 12:34
Hei :)

Jeg har et lite "problem" Jeg skjønner ikke hvordan man regner ut feriepengene nå når antall feriedager er endret. :uff:

Tidliger var det veldig enkelt. Jeg tok feriepenge grunnlaget og multipliserte med prosenten (var det 10,2??) og da fikk jeg hvor mye jeg skulle ha utbetalt.

I fjor fikk jeg mindre enn det jeg trodde. Jeg tok derfor en telefon til lønnskontoret og spurte en av de som jobber der.

Kort fortalt så skjønte jeg ingenting av hva hun sa, gav uttrykk for det, hvorpå damen ble meget sint og spurte om jeg trodde hun ikke kunne jobben sin!! Vel, sa jeg, jeg kjenner jo ikke deg så det kan jeg ikke svare på! (var nok litt over kanten det svaret der...men jeg har tidligere måtte fortelle henne hva hun har gjort feil!) Dette førte til at hun slengte på røret! :uff:

Så nå står jeg her igjen, og lurer på hva jeg skal gjøre. (jeg ringer nok ikke til den damen ;))

Slik er situasjonen: Jeg jobber i staten, og har opptjent la oss si 250000 kroner i feriepengegrunnlag. Hvor mye får jeg da utbetalt?? (jeg var ansatt i full stilling i hele 2001 til jeg gikk ut i permisjon i desember, og da med 80% lønn)

Min bruttomåneds lønn i fjor var la oss si 25000, da jobbet jeg 100%, nå når jeg er i permisjon i 80% er min bruttomånedslønn la oss si 20000 kroner.

Så hva får jeg utbetalt i juni??? Noen som kan hjelpe meg?? Alle forslag mottas med stor takk!

Dersom noen vil prøve å forklare meg dette, men trenger flere opplysninger, så nøl ikke med å ta kontakt :)

anita
27-05-2002, 12:44
Det er forskjellig hva bedriftene bruker til å regne ut feripengene.
Alle er lovpålagt å utbetale 10,2 %. Så kan bedriften velge om de vil bruke 11,1 eller 12 % i stede.
Tror de fleste bedrifter er gått over til 12 %.

Når du vet hvilken sats bedriften din bruker, tar du fram lønns- & trekkoppgava, finner kolonnen der det står feriepengegrunnlag. Så rekner du ut 10.2 , 11,1 eller 12 % av den summen. Så skal du finne ut hvor mye du får i feriepenger.

Lykke til!

Numbiss
27-05-2002, 13:59
Ja, jeg håper at det er så enkelt.

Men ut fra det jeg husker hun sa, så brukte de 11,1% i fjor men trakk fra noen dager (omregnet i kroner) pga flere feriedager, og dermed fikk de et annet beløp.
Det hun sa var at da ville jeg få mindre utbetalt enn min bruttomånedslønn, og dermed utbetalte de det beløpet i stedenfor. :gal:

Da falt jeg av lasset.:uff: (og hun slengte på røret...)