PDA

Se hel versjon : Omsider så skal vi starte med avlastning til sønnen vår

Krimia
03-09-2004, 22:29
Ja det har tatt tid, men den 22 september begynner vi med to døgns avlastning til sønnen vår.
Vi har fått to døgn i måneden fra onsdags ettermiddag til fredag morgen. Så det er slett ikke snakk om at vi får helgeavlastning,
tid til avslapping og hente oss inn litt.

HAr hatt privat avlastning i fjor og det gikk kjempefint! men hun ble gravid og kunne ikke ha ham mer. Søkte om plass på kommunal avlastningsbolig i februar, og nå skal vi omsider starte på en slik avlastning.
Fikk dessverre ikke plass ved den boligen vi ønsket. - Der de har samlet de fleste barn med store funksjonshemminger.
Vet om mange med astma og knapp i magen, men ingen av de har plass der sønnen vår skal ha avlastning.
På mandag denne uka var vi på besøk og alle de ansatte fikk opplæring i skifte av knappen i magen.
Viste dem også matingen, bruk av CI-apperatet, bruk av astmamedisiner og gav dem det meste av informasjoner.
Det blir en liten gruppe med bare to barn uten sønnen vår. De er ganske store og er ikke bevegelseshemmede så jeg
mener at det er flott at det ikke er ei stor gruppe hvor hvert barn ikke får god nok oppfølging.

Men jeg er litt usikker når det gjelder nettene. De har sovende nattevakt, og ofte så våkner sønnen vår på nettene,
da hender der ofte at han stikker hendene langt ned i halsen og kaster opp - hva hvis det skjer og de ikke hører det?
Han kan jo ikke bli liggende en hel natt i oppkast, kan jo kanskje kveles i eget oppkast da?
Vi kan velge å ha ham liggende på et rom med videoovervåkning m lyd(avslått bilde) men da må vi søke kommunen om det
for det er visst veldig strenge regler for det. Kameraet blir brukt av andre avlastningsbarn i forbindelse med epilepsi.
På dette rommet er det ikke egnet seng for ham. Da må de i allefall bytte seng med et annet rom.

Vel vi får bruke neste uke til å finne ut mer, for deter jo ikke lenge til avlastningen starter. Onsdag 22 til fredag 24.

Ha ei god helg! Klem fra Krimia
Mamma til Storebror - 99 CP Quadriplegi og døv.

isbe
03-09-2004, 22:44
Hei!

Det er en STOR overgang å skulle gå fra privat avlastning til kommunal avlastningsbolig. Jeg har selv hatt et av barna i privat avlastning, og da kjente jeg familien så det var helt greit. Hadde tilbudet i ca 1 år - så lenge vi hadde behov - pga at jeg hadde alvorlig epliepsi og ikke kunne ha barnet alene i helgene mens jeg var gravid.

Nå er det sånn at min jobb som barnefysioterapeut er jeg endel i kommunal avlastningsbolig for å følge opp ungene der. Foreldrene er veldig variert fornøyd med tilbudet, jeg opplever at det er mest pga usikkerhet om hvordan barnet følges opp, og ofte kan det være greit å være litt på besøk å se at barnet har det greit, eller at fagpersoner som kjenner barnet til daglig, også følger opp barnet i avlastningsboligen. - selvom det dreier seg om så korte tidsrom er det jo svært viktig at tiltakene rundt barnet følges opp i tida man er i avlastningsboligen.

Skjønner godt bekymringen om natta - især når jeg nå sitter oppe selv for å følge med sønnen vår som er meget syk i natt. Har hatt han oppe flere ganger allerede for å få opp slim.

Lag skriftlige instrukser og ha en bok som følger barnet der dere kan ha en god dialog med de som følger barnet.

Har sikkert andre ting også å si, men kommer ikke på mer akkurat nå - er temmelig trøtt - skal se om jeg senere også skriver noe på denne tråden!

Lykke til - dere har tatt et viktig skritt i veldig riktig retning - det er helt avgjørende at dere har overskudd!!

Tidligere bruker
04-09-2004, 11:44
Lykke til med avlastning! Håper det vil fungere fint. Selv har vi privat avlastning, og er storfornøyd med det. Synes det var rart at dere ikke fikk helgeavlastning :undrer: . Er det noen mulighet for at dere kan søke om et utvidet avlastningstilbud da?

m^3
04-09-2004, 12:29
Krimia - har du sånn babycall du kan sende med han til avlastningshjemmet? I barnehagen der lillegutt går har de ingen slik overvåking av rommet der han sover, men vi sender med babycallen hver dag så de kan høre han hele tiden, og det synes de også er greit.
Vi bruker selv denne babycallen om natten, siden lillegutt ligger på et annet rom, og våkner av lyden hvis det er noe på ferde i andre enden. Fungerer veldig bra for oss!

Nutta
04-09-2004, 22:22
Så spennende for dere da:klemme: Håper dere for orden på det med natteovervåking. Vi er i hvertfall veldig godt fornøyd med tilbudet i avlastningsboligen. Der er Maren den minste, de andre er over 7 år, og de er ikke mer enn 3 unger av gangen. Og da er de nøye med at ungene passer sammen. For erfaringer de har gjort viste at enkelte barn passet veldig dårlig sammen. Spesielt høylytte barn sammen med barn med epilepsi.

Det jeg hadde passet på var at boligen viser stor interesse for alt gutten deres har behov for av hjelp. Og at de følger det underveis også, holder seg oppdatert med nye ting som skjer.

Lykke til Krimia:klemme:

Hope
05-09-2004, 11:48
Hadde absolutt prøvd å fått rom med overvåkning (og ny seng) ... blir jo ikke mye avlastning dersom dere må bekymre dere for at han ligger i oppkast hele natten (eller verre). :lei_seg:

Klem fra meg xxx