PDA

Se hel versjon : Lurer på noe...

Asja
07-12-2001, 21:13
Helsesøstera mi sier at barn skal ikke ha kumelk i det første leveåret pga allergifare. Men jeg har sett at Nestle produserer grøt for 6 mnd gamle spedbarn både med og uten melk.
Vet noen om det er da OK å gi ungene grøt med melk? Har dere noen erfaringer med dette?

Hilsen Asja & Iman :elsker2:

Ramgad
07-12-2001, 21:26
Tipper at den melka er erstatning?

Mondeo
09-12-2001, 21:35
Det er ikke kumelk som er oppi der,så det er ingen fare med å gi grøt med melk :)

LilleHopp
12-12-2001, 15:00
Så vidt jeg vet er melken oppi kumelkbasert, men tilpasset alderen. Er ikke erstatning også kumelkbasert da?? Eller er jeg helt på jordet? Det er vel ren kumelk som ikke skal gis.

LilleHopp
12-12-2001, 16:51
Har sjekket litt opp, og i "ABC for spebarnsforeldre" av Nina Misvær står det at morsmelkerstatning er laget på basis av kumelk. det står også at dersom det er mye allergi i familien, bør en forhøre seg på helsestasjonen og evt bruke erstatning som kjøpes på apoteket. Det er vel den som heter HA1. Konklusjonen må vel være at erstatning er bearbeidet slik at den er mindre allergen enn vanlig kumelk, men at det finnes en variant som er enda mindre allergen (men vel også basert på kumelk).
Jeg ville tro at det melkepulveret som er i grøtene enten er erstatning, eller iallefall bearbeidet slik at det er mindre allergent.
Rotete dette her, men dersom det ikke er spesielle allergier, kan du sikkert trygt bruke grøt med melk. Jeg har iallefall brukt dette til Knerten i flere måneder uten problemer.:)

:vink: