PDA

Se hel versjon : Hjelp meg bake kake!


Hormonella
22-07-2002, 11:17
Lucas har bursdag i morgen, og nå skal mor bake bursdagskake!
Noe jeg aldri har gjort før...
Syns nesten han må få en bløtekake med lys på da.
Hva slags fyll bruker man?

Kan noe ta step-by-step metoden på en bløtekake for meg?:D

Belle
22-07-2002, 11:53
Jeg er ingen husmor, og er ikke flink til å bake, men bløtkake går greit..

Kjøp ferdig bunn (kan ikke bake bunn selv jeg)
Del den i 2, dynkes med veske. Du kan kjøpe frukt i hermetikkboks og ta saften fra den.. Hvis ikke du dynker har den litt lett for å bli tørr.

Så er det jo bare å pynte i vei da.
Personlig syns jeg det er godt med vaniljekrem, jordbær og banan inni. På toppen pynter du med krem og hva du måtte like av pynt.

Håper det hjalp litt da:gal:

Nome
22-07-2002, 11:59
Næmmen damer da... Ikke bakt kake før??? :gal: ;)

Sukkebrød er veldig enkelt å lage da. Tror dessuten oppskriften står på blandt annet vanlige sukkerposer..

Del den ferdige kakebunnen i 3, dynk med melk eller juice.
Legg på litt syltetøy eller det fyller du måtte ønske, legg på et la med krem, legg på neste sukkebrødlag, gjenta fyllet, og legg til slutt lokket på, meed et lag krem på toppen og rundt. Pynt med det du måtte ønske. Sukkertopper, frukt, seigenn. lys.. Osv osv.

Belle
22-07-2002, 12:01
:) Sukkerbrød
5 egg
180 g sukker
1 eggeglass med kaldt vann
90 g potetmel
90 g hvetemel
1 ts bakepulver

Fremgangsmåte
Pisk tykk eggedosis av egg og sukker. Jo lengre tid en bruker jo bedre, jeg bruker ca. 10 min. Pisk inn vannet. Potetmel, hvetemel og bakepulver blandes og siktes i eggedosisen. Bland forsiktig.
Stek 45 minutter på 175 grader.

Min fyllvariant består av jordbær, banan og ananas blandet i kremen. Frukten skjæres smått opp, og ananas juicen (usøtet) brukes til dynking.


:) Bløtkake
Ingredienser:

3 egg
1 kopp sukker (gammeldags kaffekopp, ca 1 1/2 dl)
1/2 kopp hvetemel
1/2 kopp potetmel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
--------------------------------------------------------------------------------

1 pose vaniljesauspulver
2,5 dl melk
2,5 dl kremfløte
ca. 250 g melis
1 ss kakao

Pisk egg og sukker til eggedosis. Bland i resten og ha det hele opp i en liten rund (og godt smurt) kakeform. Kaken stekes på nederste rille ved 175-180 grader i ca 25-30 minutter. Sjekk etter 20 min. om kaken må dekkes til.

Fyll: Del kaken i tre. Lag vaniljesaus av 1/4 l melk, bland den med den piskete kremfløten og fyll kaken.

Lokk: Ha vanlig melisglasur på lokket. En liten rest av glasuren blandes med kakao og brukes til pynt. Lag striper med dette mens melisglasuren ennå er flytende og dra en gaffel gjennom glasuren på tvers av stripene slik at kakaoglasuren blandes med resten til et marmormønster.

Tips
Ved å bruke en litt større kopp og fire egg får du nok røre til en rund kakeform med 30 cm i diameter.

:) Bløtkake med jordbær
Ingredienser:
Dette er en enkel kake.
4 egg
1½ dl sukker
1½ dl hvetemel
1 ts bakepulver

Til fyll og pynt beregnes 1 ½ kurv jordbær og 3-5 dl kremfløte.

Fremgangsmåte:
Egg og sukker piskes til en fyldig eggedosis. Hvetemel og bakepulver blandes og røres lett inn. Røra tas over i en smurt rund kakeform. Inn i ovn, 150 °C. Steketid ca. 30 min. Kakebunn avkjøles og deles så i to før den fylles med pisket krem og jordbær i skiver. Pyntes med krem og hele, halve eller skivede jordbær.

Håper du f¨år det til da.

Hormonella
22-07-2002, 17:21
Takk for svar jenter!
Joda, kan bake!
Men har aldri laget bløtekake før, men det er vel ikke det mest avanserte.
Kjøpte tre delt ferdig bunn jeg, men er fremdeles litt usikker på fyllet.
Blander man f.eks banan og jordbær med krem da eller?
Mellom hvert lag?
Kansje jeg skal kjøpe vaniljekrem som Belle sa her!
Kan den bakes samme dagen eller blir den bedre over natta?
Jeg som ikke liker bløtekake engang!:gal:

donald
22-07-2002, 19:24
er selv utdannet konditor og gir deg verdens enkleste oppskrift på sukkerbrød.

4 egg,150 gr farin,150 gr mel,1 ts bakepulver.
egg og arin kjøres hvit tillsett mel og bakepulver.stekes 210 grader i 30-35 min.
denne har jeg aldri bommet på.
ikke dynk kaken din så mye,lager du den dagen før så holder det med og ta på ett tynt lag med syltetøy på nederste lag.
vi dynker aldri på jobben.
skal du ha syltetøy i kaken så rør det gjerne inn i kremen.veldig godt.
skal du ha krem kake så ta litt sjokkolade eller nøtter rundt kanten.
på butikkene så får du kjøpt så mye fint barnepynt til og ha på kaken.

lykke til.:mervink: