PDA

Se hel versjon : Hva kan jeg gjøre med eplene?


opus
11-08-2002, 10:36
Jeg er i den heldige situasjonen at jeg har 2 epletrær som bugner av epler. Iår har jeg tenkt at jeg kanskje bør gjøre noe med eplene, før om årene har de blitt hengende til de falt ned :blush:

Men så er jeg dessverre ikke noe skikkelig husmoremne, så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med frukten.

Er det noen som har gode råd og oppskrifter til meg så tar jeg imot med takk :)
Alt fra kaker, syltetøy og til vin er aktuelt. Og jeg må ha det inn med teskje :o

GamleMinni
11-08-2002, 10:40
Du kan lage skuffkaker med epler (vanlig eplekake også selvsagt, men du blir kvitt mer epler når det er større kake) og fryse ned. Kjekt å ta fram når du får besøk i vinter.

Dessuten kan du lage eplemos som du kan bruke til enten syltetøy eller tilslørte bodepiker. Deilig dessert.

Mange hermetiserer også epler, men det har jeg aldri prøvd. Kanskje du finner noe hvis du søker på nettet?

Det var det jeg kom på i farten.
Lykke til.

opus
11-08-2002, 10:46
*kremt*

Hvordan lager man eplemos da :blush:?

Og har du oppskrift på skuffkake. Aldri laget sånt jeg...

GamleMinni
11-08-2002, 10:54
Har egentlig aldri lagd sånn skuffkake selv (bare bløffer meg til å virke som den husmora her)
Skal prøve å finne oppskrift på nettet for deg senere. Men man kan sikkert bare ta en vanlig eplekakeoppskrift og doble den eller noe.

Eplemos har jeg bare laget ved å koke eplene (skrellet og fri for kjernehus) sammen med litt sukker. Kokes til de blir møre og du kan mose det til en grøt. Det er litt godt når det er litt biter i også. Det blir stivest hvis eplene ikke er overmodne.

Skal prøve å finne oppskrift til deg.


Fant denne:

50-100 g smør
5 dl melk
50 g gjær
1/2 ts salt
1 dl sukker
2 ts kardemomme
ca.14 dl hvetemel
5-6 epler

Smelt smøret. Bland i melken og la den bli lunken. Bland alle ingr. sammen til deigen slipper bollen. La den heve til dobbel størrelse under plast.
Når den er ferdig hevet, kjevler du den ut så den passer til langpannen din. Spar litt deig til "ruter" på toppen. Legg epleskivene utover deigbunnen, strø sukker, kanel og hakkede mandler over, lag ruter av resten av deigen, og la den stå og heve igjen.
Stekes på 200 grader, nederste rille, i ca. 1/2 time.

Sirkus
11-08-2002, 14:08
Eplekake, Opus, eplekake :nam:

Det er som Khaki sier, bare doble oppskrifta så får du til langpanne. Sååå lettvint å ha i fryser'n da, stikker noen innom lemper du bare inn i ovnen ( eller mikroen for de som har ) de stykkene du trenger, og med is og nykokt kaffe til, får du de lykkeligste gjester du kan tenke deg :wow: :kidoki:

Send meg pm, så får du oppskrifter på eplekake, eplepai og epledessert, det er det jeg bruker epler til.

Ing
11-08-2002, 18:00
Hei Opus, og takk for sist. Du, det er flere steder som tar i mot epler, og så får du eplemost tilbake. Det er kjempegodt, da.:klem:

Belle
11-08-2002, 20:12
Som jeg har funnet på nettet. Håper du kan bruke noen av dem.


Eplekake med vaniljekrem

150 g farin
150 g smør eller margarin
1 egg
200 g hvetemel
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
4 – 5 epler
1 pk pulver vaniljesaus
3 dl melk pisket krem

Slik gjør du:
Rør farin og margarin eller smør hvitt. Rør inn egget, sikt på hvetemel med vaniljesukker og bakepulver. Bland godt. Trykk ut ¾ av deigen i en rund form. Bland i litt ekstra hvetemel i resten. Lag vaniljekrem med 3 dl melk etter anvisning på pakken. Avkjøl.

Skrell eplene og del dem i båter eller skiver. Fordel epleskivene/båtene over deigen, bre vaniljesausen over, og lag gitter av resten av deigen. Stek i ovn ved 180 grader ca. 40 minutter.

Kaken er ekstra god om den serveres lunken med pisket krem.

ENKLE EPLERUTER

Herlige kaker med syrlige, velsmakende epler. Spis dem som de er, eller server dem lunkne med is, litt krem eller vaniljesaus.

Til 12 stk trenger du:
50 g smør eller margarin
1 egg
1 ½ dl sukker
1 ½ dl melk
4 ½ dl hvetemel
1 ss bakepulver

Pynt :

3 syrlige epler,
ca. 350 g 2 ss sukker
2 ts kanel
15 strimlede mandler

Slik gjør du:

Start med å skrelle og kjerne ut eplene. Del dem i båter og legg dem i plastpose. Tilsett sukker og kanel. Bland godt og la dem ligge i posen. Smelt smøret og la det avkjøles. Visp egg og sukker til eggedosis. Tilsett smør og melk. Bland mel og bake- pulver. Ha i blandingen og rør godt. Hell røren i en godt smurt og strødd liten langpanne, 20 x 30 cm. Stikk inn eplebåtene. Dryss over strimlede mandler.

Stek kaken på rist midt i ovnen ved 200 grader, ca. 30 minutter. I varmluftsovn ved 175 grader, ca. 40 minutter. La kaken avkjøles noe før du skjærer den i ruter.

Oppbevar rutene i tett boks eller frys dem.

FIN EPLEKAKE

Man kan aldri få for mange eplekakeoppskrifter! Dette er en meget populær kake. Det skal ikke være bakepulver i røren. Egget skal gjøre kaken tilstrekkelig porøs.

Dette trenger du:

200 g smør eller margarin
2 dl sukker
4 egg
revet skall av ½ sitron
3 dl hvetemel

Fyll :

2 dl vann
1 dl sukker revet skall og saft av ½ sitron
1 bit kanelstang
2 – 3 epler, ca. 500 g

Pynt : Melis

Slik gjør du:

Start med å forberede fyllet. Kok opp vann, sukker, sitronskall og saft, samt kanelstang. Skrell og kjerne ut eplene. Del i båter. Kok dem såvidt møre i laken. La dem avkjøle og sil laken fra. Rør smør og sukker hvitt med mikser eller for hånd. Tilsett eggene, ett om gangen og sitronskallet. Bland inn melet. Hell halvparten av røren i en godt smurt og strødd rund form, ca. 22 cm i diameter. Fordel de godt avrente eplebåtene over før resten av røren helles over.

Stek kaken på nederste rille ved 175 grader i ca. 1 time. La kaken avkjøles noe i formen før den forsiktig has over på rist. Dryss litt melis over kaken ved servering.

TØRKING AV EPLER

Fint til å bruke i kompotter, dessertsupper og naturligvis til godteri. Velg fine, modne epler med en litt syrlig smak. Kjerne ut eplene og skall dem. Skjær deretter i ca 3-4 mm tynne skiver og legg dem i tynne lag på stekeplater.

Tørkes ved 100°C i ca 4 – 5 timer eller til de kjennes tørre. Snu dem noen ganger under tørketiden. Man kan også tre epleringene på et snøre og tørkepå en tørr, varm plass i et par dagar til de kjennes tørre. Oppbevar epleringene luftigt og tørt.

FRYSING AV EPLER

Skrell, kjerne ut og del eplene i kløfter.. Legg dem i poser eller plastbokser med lokk. Frys dem raskt så de ikke mørkner Anvendes til paier, supper og desserter

EPLEMARMELADE

Dette trenger du :

1 kg epler
3 sitroner
4 dl vann
6 hg sukker bensoat (konserveringsmmiddel)

Slik gjør du:

Vask sitronene godt og skjær dem i tynne skiver som deles i 4 biter. Kok skivene i vannet i ca 10 min. Vask og kjærne ut eplene, skjær dem i biter. Rør deretter i eplene og sukker i sitronvannet. Kok i ca 40 min.

Tilsett evt. konserveringsmiddelet, som beskrevet på pakningen, og hell marmeladen på rene, varme glass, dekk med parafinvoks og bind over.

EPLESAFT

Dette trenger du :

5 kg epler
6 l kokt kaldt vann
3 ts sitronsyre
2 ts Atamon (konserveringsmiddel)
2 dl sukker pr liter silt saft

Slik gjør du:

Kok opp vann og la det avkjøles. Skyll eplene godt og skjær bort skadede deler. Skjær deretter eplene i små biter og legg dem i et romslig kar. Hell vann, sitronsyre og atamon over eplene, rør om og sett det kaldt i 3 døgn. Sil deretter opp saften og rør i sukkeret til det løser seg opp.

Hell så saften på rene, kalde flasker, kork dem og oppbevar dem kaldt.

EPLEMOS

Skrell epler og del opp i båter. Til 1 kg. epler tilsettes 1 dl vann og ca. 200 g sukker (avhenger av hvor sure eplene er - jeg bruker ofte mindre sukker for å få en syrligere mos - smak til selv...) La eplene koke møre på svak varme. Når de er møre moses de/røres sammen. Ha i emballasje og frys!

opus
20-08-2002, 12:27
Tusen takk for oppskriftene :)
De er arkivert og skal prøves ut om ikke lenge :nam:

I tillegg skal jeg lage eplevin har jeg tenkt.
Har ikke prøvd det før, men fant en bra oppskrift på det på nettet.
Så da får vi se da, hvordan det går ;)

MonAmi
20-08-2002, 12:32
fem-minnuters-kake:

skjær epler i terninger, så mange du trenger.
strø på sukker og kanel.
smuldre sammen mel, kaldt smør og sukker til det blir smuldrete, men ikke veldig klump.
strø det oppå.
stek til gylden.
vaniljesaus eller is.
spis.
slurp.

opus
20-08-2002, 14:15
:nam: :nam: :nam:

Pernille
20-08-2002, 16:27
.......