PDA

Se hel versjon : Jeg gir meg ikke jeg (masekoppen)

Belle
12-12-2001, 22:39
Har lagt inn liknende innlegg noen ganger nå, men syns ikke responsen har vært så bra. Og har egentlig ikke fått svar på det jeg lurte på.

Here we go again...............................

Tuva får tillegg. Har fått grøt på kvelden en periode nå, men har også begynt med litt grøt på formiddagen da hun har blitt sulten mye fortere enn før. Det jeg er usikker på er fordi så mange maser om at jeg ikke må gi for mye tillegg. Men jeg må jo la henne få så hun blir mett. Blir helt matt av dette jeg..
Hun spiser vanligvis 5 måltid per døgn, en sjelden gang 6.

Sånn spiser hun (ca ihvertfall)

Frokost: 210 ml melk
Lunsj: grøt av 40 ml melk, max 160 ml melk. Drikker ikke alltid opp, men ganske ofte.
Middag: 210 ml melk
Kvelds: grøt av 50 ml melk, ca 150 ml melk.

De siste 2 dagene har hun fått litt mere melk, fordi hun har vært så sulten.

Hva mener dere kloke damer om dette????

Skal øke på grøten til jeg når 1 dl, men tar det gradvis da jeg er redd for at hun skal få vondt i magen.

Linda
12-12-2001, 22:52
En sulten liten dame...
Så lenge frøkna er fornøyd så er det jo bare å la henne spise...

Helsesøster her har faktisk sagt til meg at Emma Sofie ( 2mnd. fysisk utviklet (prematur)) kan få grøt til kvelds ( og evt v. behov) laget av 50ml.
I Tilleg kan hun få litt middag og dessert.

Vi har ikke startet m middag enda, men hun elsker:elsker: både mais og ris grøt... Og ikke minst pære og fersken pure:hjerter:

Så hvis frøkna ikke protesterer så skulle det vel bare være å gi henne det hun vil ha... Tenk om noen skulle bestemme at du ikke skulle få spise deg mett....

billa
12-12-2001, 23:03
Heisann!:)

Så at du hadde spurt tidligere og ikke fått noe særlig respons, så jeg tenkte jeg ville svare! Har nå faktisk registrert meg som bruker bare for å svare deg :D !!

Hennie får også tillegg og grøt (og nå litt middag) og hennes daglige "regime" kommer her:

Frokost: 150-210 ml tillegg
Lunsj: 150-200 ml grøt + vann + tillegg (bare litt - for å stille tørsten...vann er ikke såååå populært enda)
Middag: 1/2 middagsglass (lite) + ca 100 ml tillegg
Kvelds: 200 ml grøt + litt fruktmos + litt tillegg etter at pysjen er på...

Kanskje er dette veldig mye, men hun har begynt å bevege seg masse - og bruker sikkert en hel masse energi!!:p

Håper dette var litt til hjelp - det står forresten på pakken hvor mye tillegg som er normalt for de ulike alderstrinnene. jeg har tenkt at et tilleggsmaåltid erstattes av et grøtmåltid.

Klemmer fra billa og Hennie (010601)

Belle
12-12-2001, 23:24
Tusen takk Billa, for svar.
Tenk at du registrerte deg bare for å svare meg da, så koselig.
Velkommen hit skal du være.

Litt av "problemet" mitt er at Tuva må ha 5 måltider enda. Derfor blir det såpass mye for henne. Tror det er passe da, for hun er jo så fornøyd

VIL HA FLERE SVAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nome
13-12-2001, 11:47
Men jeg ville tro at hvis hun blir fornøyd så spiser hun vel akkurat det hun trenger, og da får det bare være om det er mer eller mindre enn andre :)

Syns ikke 5 måltider høres så mye ut jeg, så kanskje det er derfor hun spiser så mye i slengen? Også har jeg hørt om babyer som faktisk blir mer sultne av grøt og vil ha mer melk enn de de gjorde før man begynte med grøt...

GJorde deg vel ikke noe klokere dette..

Nennemor
13-12-2001, 12:13
Fem måltider om dagen er sunt og det burde vi ha alle sammen! Små måltier ca. hver tredje time er det ideelle. Som baby spiste Elise alltid minst fem ganger om dagen og nå som hun er 2 1/2 år spiser hun fortsatt ofte fem måltider om dagen. I vokseperioder kan hun spise som en voksen mann! (fem brødskiver til frokosten er rekorden) I andre perioder pirker hun mer i maten.

Hvis Tuva nå er i en vokseperiode så skal hun ha mye mat! Hvis du hadde ammet ville du ha sittet med puppen ut jamt og du ville ha produsert mer. Du ville ikke visst på milliliteren hvor mye det var og du ville heller ikke ha bekymret deg for at det ble for mye mat ut av det! Jeg har gitt tillegg selv og vet hvor lett det er å henge seg helt opp i antall milliliter, men følg magefølelsen din du og gi henne mat til hun blir mett.

For å få en sjekk kan du jo stikke innom helsestasjonen og veie og måle henne. Så lenge hun vokser fint og høyde og vekt passer sammen så vet du jo at alt er fint.

Lykke til!

Nome
13-12-2001, 17:44
Spiser dere bare trøndersodd til middag????:gal:

Jeg må le litt asså :D

Belle
13-12-2001, 18:06
Teller ikke på ml, nøyaktig da. Men når jeg har fått sååå mange beskjeder om at hun ikke må få altfor mye av tillegg prøver jeg å holde en viss struktur på det.
Dessuten er det greit for meg at hun holder seg til nogenlunde samme antall måltider per døgn. Da er det lettere å planlegge hvis jeg skal noe også.....

Dessuten hjelper det lite om du legger inn et innlegg, for å få mange svar, hvis det innlegget ikke er et svar.
Maser allikevel jeg.....:p

Nennemor
13-12-2001, 21:08
Bare en liten korreks Nutte, tillegg er ikke farlig, men grunnen til at de maser er tanken på fremtidige overvektsproblemer.

Unger som blir runde som baller på morsmelk får sjelden overvektsproblemer seinere, mens unger som blir runde av tillegg kan få problemer med overvekt seinere i livet. Det var derfor jeg skrev til Belle at dersom Tuva har passe høyde/vekt-forhold bør det ikke være farlig å gi henne så mye som hun har lyst på. Skulle hun derimot legge på seg uten å strekke seg, bør det kuttes litt i tillegget igjen.