PDA

Se hel versjon : Italiensk pizzabunn...noen som har oppskrift?


pandora
30-08-2002, 22:00
Er jo litt utenfor tema, men jeg finner bare oppskrift på amerikansk pizzabunn (den tykke, luftige). Er det noen som har oppskrifta på italiensk pizzabunn (tynn)?

opus
30-08-2002, 22:09
Vet ikke hvilken nasjonalitet min pizzabunn har, men her er ihvertfall oppskrifta:

- 8 dl hvetemel
- 2,5 dl vann
- olivenolje
- 1 pk tørrgjær

Heves en halvtime.

:)

Blåbær
30-08-2002, 23:17
Vet ikke om du så de pizzaene Lars Barmen laget i et av sine program. De pizzabunnene var i alle fall tynne, og her er oppskriften:

Ingredienser grunndeig

3 dl lunkent vann
1 dl olivenolje
1/3 pk gjær
1 ts salt
450 g hvetemel

Fremgangsmåte

Løs gjæren i lunkent vann, tilsett resten av ingrediensene og arbeid deigen godt sammen. La den hvile i 1 time.

Bak ut 4 bunner på ca. 2 mm. tykkelse, prikk dem med en gaffel og stek dem i ovn på 250 grader i 3 minutter.

:nam:

Annevenn
31-08-2002, 03:37
Det blir ca. 4 pizzaer av denne deigen, på str med en Grandiosa. Jeg doblet porsjonen, og stekte dem 4 minutter på full guffe i ovenen (min går bare til 240 grader), og frøs dem i en bærepose med matpapir mellom.

Så når vi blir "fysen" på noe godt, tar vi bare frem en pizzabunn, en pakke saus (lagde Barmen sin og frøs ned i porsjoner), og rasker sammen det vi har i kjøleskapet.



Her (http://www.nrk.no/mat/1398795.html) er linken til Barmens pizza-oppskrifter. Nam-nam!!!!

Scighi
31-08-2002, 12:48
Denne oppskriften er tatt fra kokeboken Basic italiensk

TRINN FOR TRINN:

Til 1 stekebrett eller 2 pizzabrett.
300 g mel + mel til å forme, salt, 4 ss olivenolje, 1/2 pakke fersk gjær (21 g)

1 Ha melet i en bolle, rør inn 1 stor klype salt og oljen. Smuldre gjæren og la den løse seg opp i 150 ml lunkent vann under omrøring til blandingen har en jevn konsistens.

2 Rør sammen alt i bollen og løft deigen over på arbeidsbordet. Dryss litt mel over og kna deigen grundig til den er jevn og glatt. Eller til du ikke har mer kraft igjen i armene.

3 Legg deigklumpen tilbake i bollen dekk den til med et kjøkkenhåndkle og la den heve. Etter 30-40 minutter er deigen blitt dobbelt så stor som den var, og den er klar til å dekkes med pizzafyll og stekes.


Så mye tid må du beregne: 15 minutter (+ 30-40 minutter til heving)

Variant fra Syden:
400 g mel, 1 egg, 200 ml melk, 25 g gjær.
Deigen blir noe tykkere og luftigere.