PDA

Se hel versjon : Middagstips ønskes!


Minnie
20-09-2002, 11:21
Jeg er så matlei for tiden. Kommer ikke på noe å ha til middag, synes det er noe pes med hele matlaginga! :uff:

Så her kommer min utfordring til dere:
Hva skal jeg ha til middag i dag? (Og resten av middagene i mitt liv og, for den saks skyld..;) )

:vink:

mama
20-09-2002, 11:42
Å finne på middag er grusomt.
Jeg har foreslått at vi har en egen diskusjon der vi kan legge inn lette enkle middagsforslag.

I dag skal vi ha Kjøttpudding med bacon oppå. Grønnsaker og poteter.

Ikke spennende men lett å lage.
:vink: :mervink: :vink:

Kristine_
20-09-2002, 11:54
Her er oppskriften på noe som er lett å lage, og mye bedre enn disse ferdigposene:

Samboeren min har funnet på retten selv (!) og kaller den ROTIHOP!

1 pakke med raspeballer/kumler (de vakuumpakkede) som kuttes i terninger
1 pakke grillpølser, hver kuttes i 4 og kan klippes litt i endene
1 stykke bacon som kuttes i terninger
1 pakke med sånn pose med woksalat

(er litt dyrt dette her, men man kan jo velge andre ingredianser, og har man raspeballer eller kokte poteter fra i går, kan man godt bruke det - bacon er godt fordi det gir en del salt smak, ellers kan man unngå det)

Det man gjør så, er å steke alt i en panne. Samboeren min steker det hver for seg i den rekkefølgen jeg skrev det, og hiver tilslutt alt opp i pannen for å få opp skikkelig varme igjen!
Dette er skikkelig godt altså!!

Bare prøv!

Kristine_
20-09-2002, 11:59
En annen rett som er utroleig god og enkel:

Fiskeboller i hvit saus oppi varmede terteskjell.

Enklere kan det faktisk ikke bli! Jeg pleier å kjøpe små fiskeboller som flyter i lake, og liker man det, kan man godt tilsette laken i sausen...

Man kan også ha grønnsaksblanding (erter, mais, gulrøtter, blomkål) oppå, og så er det kjempegodt med kalde reker på toppen ,eller man kan ha de i sausen så de blir varme - samme det!

Dette skal vi ha til middag i dag, med mindre vi får en kjempetorsk på kroken på fisketuren vår i dag...!



Har forresten ventet på sånne diskusjoner som dette - for jeg synes det er kjempegøy med idéer fra andre!
lykke til med middagslagingen.

Aniten
20-09-2002, 12:02
Her er noen forslag:

Stekte middags-/knakkpølser (deler på langs og så i 7-8 cm lange biter før jeg steker dem) med makaronistuing (evt. kålstuing) og poteter.

Kjøttpudding (ferdig fra butikken, eller lag kjøttbrød selv), med brun saus, ertestuing/kålstuing og poteter.

Biff stroganoff med ovnsstekte poteter og salat:
Potetene deles i båter (behold skallet), plasseres på rist med skallsiden ned, pensles med smeltet margarin eller olje og krydres med salt, pepper og urtekrydder (f. eks. rosmarin, timian eller basilikum), før de stekes på 200 grader i ca 30 minutter eller til de er møre. De siste minuttene kan man med fordel bruke grillelementet i et par-tre minutter for å få ekstra sprø overflate.

Brun 400 g strimlet biff- eller svinekjøtt og evt. sopp i en gryte. Tilsett 3 spisesjeer tomatpure og en 1/3 l seterrømme (lettrømmen skiller seg), litt sennep (gjerne Dijon) og litt sukker. Smak til med salt og pepper. Om man ønsker en stekere variant kan man tilsette litt chilli. Rett før servering har man oppi en liten løk som er oppskjær i skiver. Når løken er varm er retten ferdig!

Pasta Basta (http://www.etegilde.com/cgi-bin/oppskrifter/recipe.cgi?action=view_recipe&id=368&recipe=Pasta+Basta+(hot)&category=Svin)

Det var noen forslag... :)

Ruffen
20-09-2002, 12:28
Jeg er også så matlei for tida, så for at det skal bli lettere å finne på noe til middag så har jeg laget ukemeny. Ikke så detaljert, ca sånn her er den:

mandag:fisk
tirsdag: kylling
onsdag:suppe
torsdag: fisk
fredag: pølse/skinke e.l.
lørdag: valgfritt
søndag: kjøtt

Og det er mye lettere å finne på noe til middag når jeg vet at i dag skal vi ha pølser for eksempel. Så har jeg et utgangspunkt i hvert fall. Samtidig som vi har vært altfor lite flinke til å spise fisk, nå blir det minst to ganger i uka.

Middagstips: Denne lagde jeg sist vi hadde kylling, og den var kjempegod! :)

KYLLING OG ASPARGESSUPPE
6 ss smør
6 ss hvetemel
8 dl kyllingkraft (Se under)
8 grønne asparges
300 g kyllingbryst
salt og pepper
frisk kjørvel til pynt
Fres smør i en kasserolle. Tilsett mel og fres litt til. Tilsett kyllingkraft under omrøring og la det småkoke 4 minutter. Skrell og kutt asparges i grove biter og la det trekke med i suppen i 3 minutter. Skjær kyllingbryst i tynne strimler og la det trekke i suppen i 3 minutter. Smak til med salt og pepper og pynt med frisk kjørvel

Jeg skal ikke skryte på meg oppskriften, fant den her:
Barmeny (http://www.nrk.no/barmeny/)

Jeg har også satt meg som mål å prøve minst èn ny oppskrift i uka. Få litt nye impulser så blir man ikke så lei.

Det skal ikke så mye til for å friske opp de kjedelige middagsrettene man alltid pleier å lage. Vi hadde blomkålsuppe her om dagen, og oppi hadde jeg masse broccoli og blomkål, stekt bacon, paprika og purre. Og så varme baguetter ved siden av. Og til og med sambo som ikke liker suppe (er ikke mat...) syns det var kjempegodt! :kry: