PDA

Se hel versjon : Kakebunn uten egg eller med eggerstatning?


siss
21-09-2002, 14:36
Hjelp meg da?

Jeg har laga to flykræsj i dag! Sikkert ikke sjokkerende for dem som kjenner meg, noen Jamie Oliver er jeg noen lysår fra å være... :uff:

Men denne gangen er jeg unndskyldt assa, for jeg har brukt noe som heter eggerstatning i stedet for egg, da lille bussebassen min ikke tåler egg.

Men kaka tålte det visst heller ikke, ble helt pannekake på midten og sprakk gjorde den også gitt..:uff:

Er det noen som har en fin oppskrift på kakebunn uten egg, helst litt lett, da som sagt mine kokkekunster ikke klarer de helt store utfordringene. Eeeelller, er det noen som vet av en like lett oppskrift med eggerstatning som faktisk lager en kake og ikke et flykræsj?

Og om det ikke er det.... er det da noen som vet om man får kjøpt eggefrie kakebunner i helsekostforretninger?

Jeg SKAL ha kake i Emil sin bursdag!!!Basta!

Aniten
21-09-2002, 14:38
Har ingen tips, men du skal få en

:klem:

Nome
21-09-2002, 14:43
Sjekk denne! (http://www.dinbaby.com/public/object/debatt/debatt_innlegg_vis.asp?xSideId=2576&xSideObjektId=7520&xDebattId=3028&xInnleggId=371600)

Nome
21-09-2002, 14:48
.... og denne (http://www.dinbaby.com/public/object/debatt/debatt_innlegg_vis.asp?xSideId=2576&xSideObjektId=7520&xDebattId=3028&xInnleggId=276925)

Nome
21-09-2002, 14:55
.. og denne (http://www.dinbaby.com/public/object/debatt/debatt_innlegg_vis.asp?xSideId=2576&xSideObjektId=7520&xDebattId=3028&xInnleggId=166131) også

MonAmi
21-09-2002, 15:01
Vet du.. jeg syns du er skikkelig flink som prøver jeg! Om og om og om igjen. :D

:klem:

cassy
22-09-2002, 15:55
Jeg har mange oppskrifter som er uten egg. Her kommer noen.
Kefirkaken er egentlig den beste av disse. Den blir kjempegod. Den oppskriften kan varieres i det uendelige. Forrandre litt på oppskriften, så har du f.eks. gulrotkake, sjokoladekake osv.


Bløtkake uten egg
*****************

4 dl mel
2 ss potetmel
½ ts salt
2 dl sukker
3 ts bakepulver
1 dl margarin – smeltet
2 dl melk

Bland alt det tørre. Tilsett smøret og melken litt etter litt slik at det blir en jevn deig

Ovn: 180 grader
Tid: 25-30 minutt


Sjokoladekake uten egg
*********************

4 ½ dl mel
3 dl farin
3 ss kakao
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 dl melk
1 dl margarin – smeltet
1 dl kokende vann

Alt det tørre blandes godt. Ha i melk og smør. Rør godt. Ha til slutt i det kokende vannet.

Ovn: 175 grader
Tid: 40-45 minutt


Kefirkake
************

1 liter kefir
8 dl sukker
4 ts natron
12 dl mel
3 ts kanel
200 g margarin – røres inn til slutt

glasur:
100 g margarin – smeltet
250 g melis
2 ss kakao
2 ts vaniljesukker
4 ss sterk kaffe

Glasuren has på varm kake

Ovn:175 grader
Tid: 45 minutter på nederste rille

siss
22-09-2002, 16:25
Tusen tusen takk for svar altså!!:D

Det endte med at jeg tok med meg det ene flykræsjet på svigerfars bursdag i går, til tross for at samboern min til og med klarte å ødelgge kremen ved å piske den alt for mye :p

Det værste var, at selv om kaka så ut som et takras, ja for dere skjønner, halvparten sklei av inni kaketina også, så den var rimelig kræsj altså, innen vi kom dit, ja...så spora jeg av.... ehm, altså....saken var at den var faktisk veldig god!

Det smaka en blanding av kakemenn og napoleonskake!

Men jeg skal prøve meg på et par av de bunnene jeg er blitt tipse om her også:D