PDA

Se hel versjon : oppskrift på en god kake....


LilleVirre
08-10-2002, 18:21
Er det noen av dere mammaer som sitter på en oppskrift av en god kake...

En dere har veldig lyst til å dele med meg:)

Skal ha dåp til søndag,skal bake en stor marsipankake plus en til.

Trixie
08-10-2002, 18:28
:

mac
08-10-2002, 20:54
tenker paa og er ute etter, men hvis du vil kan du jo lage en Lime mousse kake ( slike som pascal selger, men med litt mindre pynt paa)

Oppskrift fölger:

125 gram sitronjus
125 gram lime jus
150 gram sukker
8 plater gelatin
5 dl kremflöte
125 gram egge hvitter
200 gram sukker

Varm opp lime og sitron jus med 1. del sukker til det er smeltet og ha i gelatin plater der. ( de maa ligge i kaldt vann til blöt först)Pisk kremflöten, men ikke for mye da. Pisk dernest sukker og egg til de er helt stive (ps, hvis du ser smaa hvite prikker i eggene etter pisking betyr det at de er pisket for lenge og da vil denne rören skille seg) Bland alt sammen kaldt.

Jeg bruker ikke aa lage sukker bunn selv, men kjöper ferdig, deler den i to og bruker den til bunn. Legger den da ned i en rundform og heller massen over. Settes kaldt til dagen etter, selv om den gjerne er ferdig etter noen timer i kjöleskap synes jeg ofte det er en kake som er grei aa lage litt i forkant.

Hvis du vil vaere ekstra kreativ kan du jo ta limezesten og strimle den, koke den noen ganger i vann, og dernest koke den i sukkerlake slik at den blir litt karamelisert og bruke som pynt oppaa kaken, eller lage litt gele som glasur oppaa kaken (da maa du bare passe paa at gelene ikke er varm naar du glaserer)

Lykke til og kos deg med bakingen

mitote
09-10-2002, 10:07
Jeg synes du burde lage ISKAKE! Sånn med Dajm, for det er det beste jeg vet. .... :)

Dessuten er det lett å lage, og tar ikke så lang tid. (så lenge du har håndmixer e.l, og slipper å piske alt for hånd...)

Du trenger:

Bunn:
3 eggehviter
150g melis/sukker
150g malte/finhakkede mandler

Pisk til stiv marengs, og rør inn mandlene. Ha i smurt springform, og stek v/180¤C, ca. 30 min.

Is:
3 eggeplommer
150g melis/sukker
5dl fløte
1 dobbel dajm/dajmstrøssel e.l

Egg og Melis piskes lenge. Fløten piskes stiv og blandes i. Daim hakkes evt., og has i.

La bunnen stå i formen den er stekt i, og fyll krem på toppen. Fryses.






SUPERGODT!!!!!

Katrin
09-10-2002, 10:47
Kvæfjordkaken - Norges Nasjonalkake, også kjent som verdens beste!!!

Den er alltid en kjempesuksess!

Bunn:
150 g meierismør
125 g sukker
150 g hvetemel
1 ts bakepulver
5 eggeplommer
5 ss melk

Marengs:
5 eggehviter
180 g sukker
100 g mandler, hakkede

Fyll:
1 pakke (5 dl) ferdig vanilje- eller romkrem
2 dl kremfløte
2 ts vaniljesukker

Langpanne
I stekeovnen: 175 grader C ca. 25 minutter

Rør smør og sukker til det er lyst og luftig. Tilsett hvetemel, bakepulver, eggeplommer og melk. Dekk langpannen med bakepapir og fordel deigen i den.

Visp eggehviter og sukker stivt. Fordel massen over deigen og dryss på mandlene.

Stek kaken og avkjøl den.

Del kaken i to like deler. Legg den ene delen på fatet med marengsen ned. Bland vispet kremfløte og vaniljesukker i vanlilje/romkremen og legg kremen på denne bunnen. Legg den andre kakedelen oppå med marengsen opp.

Lykke til!
¨

Klem fra Katta T-30 på besøk fra SnartMamma

Annevenn
09-10-2002, 13:08
Slenger meg på Katta: Kvæfjordkaka er best! Men jeg vil ha den med vanilje, og gubben med rom...... ;)