PDA

Se hel versjon : Hva slags småkaker og snacks pleier dere å lage til jul? (sorry, vet det er tidlig)


hegecesi
11-10-2002, 16:39
Pleier som regel å lage mest konfektgodteri jeg.. Synes liksom tørre kaker blir kjedelig...
Derfor trenger jeg noen ideer...

Selv pleier jeg å lage (skal iallefall lage det i år, tror jeg):

*Kokosboller
*karameller
*Peppermyntekuler
*Seigmenn
*Riskaker
*Coocies (Som kan fryses)
*Konfekt med ulike fyll.....

Med andre ord..masse søtsaker som man får vondt i magen av:gal: :gal:
Men jammen er det både gøy å lage og godt... (slurp)

Har dere noen forslag jenter???

Ida-88
11-10-2002, 16:45
Jeg pleier å lage tradisjonelle julekaker....de evinnelige syv sortene.
Utover det kjøper jeg ferdig snaks....

Jeg pleier å bake kokosmakroner,pepperkaker,smultringer,silkekaker,kransekake og krumkaker +tørrre vafler.

Altså ingen fikse ideer herfra..

karic
11-10-2002, 17:07
Blir nok helst kaker på meg også, i hvert fall krumkaker og kransekake. :nam:

Men jeg lurte på om du hadde noen oppskrift på seigmennene, karamellene og peppermyntekulene jeg, skal lage konfekt til oldemødrene bl a sammen med barna og da hadde noe sånt vært helt topp! Hvis ikke det er veldig vanskelig da :uff:

Matrix
11-10-2002, 17:08
Dette kaller jeg langtidsplanlegging! :D

Jeg baker ikke. :o

...men kjøper en pepperkakedeig som sønnen og jeg stanser ut med pepperkakeformer. Stekes kjapt og enkelt, og serveres umiddelbart. Vi er ikke de helt store kakespiserne, vi.

Ærlig talt; har nok å gjøre før jul, jeg. Vaske, handle, pynte, lage julegaver, pakke julegaver, sende julvegaver, ordne julemat, følge opp ørten julearrangement og julebord....

Sånt et KristMAS! :D

hegecesi
11-10-2002, 17:13
Karic:

Ta en tur innom hjemmesiden min (kakegøy, nederst i min signatur). Der står oppskriftene på noen av dem.) Og er det noe mer du lurer på, kan du bare sende meg en mail:)

Glemte forresten å si at jeg pleier å kjøpe ferdig pepperkakehus som jeg og storebror pynter!!!

Kristin
11-10-2002, 19:18
Hmmmm... det har jeg ikke tenkt på ennå!

Konfektkaker er alltid godt. Og enkelt, ikke minst.

Sirkus
11-10-2002, 22:12
:nam: Blir ingen jul uten kaker. Selv om jeg har kutta drastisk ned på mine selvpålagte inn-og- ut kaker som ingen spiser hverken før eller etter jul :p

Jeg baker :

- kransekake
- ostekake
- loff ( blir nesten som kake, med godt julepålegg jo :D )
- pepperkaker ( storesøster har årlig pepperkakefest, med innlagt mandel i grøt med gave- svært populært !)
- lefser
- risboller

Utover dette baker jeg etter" har lyst " på metoden. Så da varierer det. Prøver å bake til fryser'n også, så ikke alt må kastes. For eeegentlig så går det veldig lite kaker her i huset i jula ( før og etter derimot-mmmm...)

Morsomt å se hva dere baker, og hente inspirasjon!:)

Frutti
11-10-2002, 22:32
hegecesi, det du lagde så kjempe godt ut! Har du oppskrifter på det eller? :D

Jeg kan forresten bare de gammle kjedelige "tørre" julekakene jeg så det hadde vært morro og stillt opp med noe mer spennende nå til julen! Jeg har desverre ingen forslag og komme med til deg..:o

Frutti
11-10-2002, 22:35
Fant forretsen noen oppskrifter inne på kakesiden din! :D

Fikk ikke noe lyst på kake av og gå inn på den siden....:uff:

Nennemor
11-10-2002, 23:45
De allminnelige husmødrene baker sju slag til jul, mens de gode husmødrene baker dusinet fullt. Siden jeg ikke er enig med meg selv hvilken kategori jeg tilhører så lager jeg sju + 12 jeg da. ;)

Jeg elsker både å bake og lage konfekt og jeg lager så mye at besteforeldrene mine, som er skikkelig små og tynne legger på seg hver vinter for de overtar kakene så fort jula er over. Her i huset har vi overhodet ikke godt av dem.

Jeg baker alle de klassiske sortene og mange flere, og så lager jeg konfekt. Nå skal du få oppskriften på noen nøttepraliner som er så gode at alle som spiser dem ser ut som Ivo Caprino figurer. Øya går trill rundt i hodet på dem. :lol:

Nøttepraliner:
50 gram smeltet sjokolade
150 gram revet marsipan
100 gram nøttekjerner
2 ss kremfløte

Garnering:
Hvit sjokolade
Sølvkuler

Nøttene risten i ovnen ved 175 grader. Skallet fjernes, deretter hakkes de. Marsipanen rives i den smeltede sjokoladen. Fløten og nøttene blandes inn. Blandingen formes til kuler og dyppes i den hvite sjokoladen v.h.a. to gafler. Pyntes før sjokoladen stivner. Må stå kjølig.

Vi drar til Sveits i november. Si fra hvis jeg skal kjøpe verdens beste (og mye rimeligere enn her) hvite sjokolade for deg og kanskje noen flere marsipangulerøtter?

Nennemor
11-10-2002, 23:46
De allminnelige husmødrene baker sju slag til jul, mens de gode husmødrene baker dusinet fullt. Siden jeg ikke er enig med meg selv hvilken kategori jeg tilhører så lager jeg sju pluss tolv jeg da. ;)

Jeg elsker både å bake og å lage konfekt og jeg lager så mye at besteforeldrene mine, som er skikkelig små og tynne, legger på seg hver vinter for de overtar kakene så fort jula er over. Her i huset har vi overhodet ikke godt av dem dessverre. :(

Jeg baker alle de klassiske sortene og mange flere, og så lager jeg konfekt. Nå skal du få oppskriften på noen nøttepraliner som er så gode at alle som spiser dem ser ut som Ivo Caprino figurer. Øya går trill rundt i hodet på dem. :lol:

Nøttepraliner:
50 gram smeltet sjokolade
150 gram revet marsipan
100 gram nøttekjerner
2 ss kremfløte

Garnering:
Hvit sjokolade
Sølvkuler

Nøttene ristes i ovnen ved 175 grader. Skallet fjernes, deretter hakkes de. Marsipanen rives i den smeltede sjokoladen. Fløten og nøttene blandes inn. Blandingen formes til kuler og dyppes i den hvite sjokoladen ved hjelp av to gafler. Pyntes før sjokoladen stivner. Må stå kjølig.

Vi drar til Sveits i november. Si fra hvis jeg skal kjøpe verdens beste (og mye rimeligere enn her) hvite sjokolade for deg og kanskje noen flere marsipangulerøtter?

Maximillia
12-10-2002, 08:37
Nennemor: Nå ble jeg Ivo Caprino-figur bare av å lese om nøttepralinene dine. Oppskrift notert! :) Og så bra at du får feitet opp tynne besteforeldre!

Jeg baker også masse forskjellig til jul, startet med de fleste "klassiske" og de vi hadde da jeg var liten, og så har det ballet på seg med tilskudd av konfektkaker og konfekt og cookies og forskjellig. Jeg er veldig glad i nøtte/mandel/sjokoladegreier, så det er jo ikke akkurat slankekaker mye av det...
Alle i familien har minst et par sorter som de MÅ ha, så det er ikke så lett å kutte ut noe heller. Men hvor mye det blir varierer litt med om jeg er hjemme eller i full jobb. Er jeg hjemme, så liker jeg å slå meg litt løs med kaker og konfekt.. ;)
I fjor ble det forresten ikke laget så mye til jul. Jeg hadde begynnende svangerskapsforgiftning, men husker at jeg ihvertfall bakte cookies - på den måten at jeg satt på en stol (svær som en hval) og sa til mannen min hva han skulle gjøre.. Vi lagde også mye forskjellig konfekt sammen. Det er jo ikke så veldig slitsomt å sitte på en stol og rulle og dyppe og pynte, så det gikk bra.
Det hadde nok ikke noe med bakingen å gjøre, men da jeg kom på kontroll på sykehuset 3. juledag, ble jeg lagt inn. Desember er en hard måned for den som skal holde seg i ro!

yes
18-11-2002, 10:12
Nå har ikke jeg trenkt og bake så masse til jul selv enda, men det blir min tur i år...det jeg MÅ ha er sirupsnipper, karameller og hjemmelaga drops.

Var jo så masse flotte oppskrifter her inne, så det skal nok bli noen kaker og snacks!!

Hampus
18-11-2002, 10:57
Siden vi aldrig feirer jul hjemme så blir det bare til at jeg baker:

*pepperkaker
*lussekatter

Og så hender det at jeg baker:

*issjokoladekake
*knekk
*issjokolade
*gräddkola (er det samme som smørbukk tror jeg)

:nam:

:mervink:

taz
18-11-2002, 13:40
Jeg gidder ikke lage noen småkaker. Kjøper pepperkaker på Binders, kjøper et ferdig pepperkakehus som jeg pynter og bygger sammen. Ellers baker jeg heller masse gode brød og julebrød. Med alt det gode pålegget man har til jul er det snadder i massevis. Men mannen min må ha marsipan så det lager vi sammen. Muligens at jeg lager ei marsipankake eller noe sånt.

taz

Dragen
16-11-2003, 13:57
Brente mandler! :nam:

250 g mandler
250 g melis
1 dl vann

Helles i en kjele, kok på sterk varme til vannet er fordampet, deretter skrur du ned varmen og rører og rører.... og rører til mandlene har fått et grått lag av melis. Da prøvesmaker du. Og rører, og rører, til melisen begynner å smelte. Da rører du mye, og så, når all melisen har smeltet (og du har latt være å skru opp varmen fordi du ble utålmodig), har du flotte brente mandler til å legge utover stekeplate med bakepapir på. :D Vel verdt all røringen.

Hvis du har et par tomme syltetøyglass, litt rødrutet stoff (og en Dragetemmer som graverer på glass), har du flotte julegaver.

Oppskriften kan dobles, men du behøver ikke doble vannmengden. Det skal bare være en liten skvett uansett.

Lykke til!

Kaija
16-11-2003, 14:14
Opprinnelig melding fra hegecesi


Glemte forresten å si at jeg pleier å kjøpe ferdig pepperkakehus som jeg og storebror pynter!!!

Jukser DU!!?
Det gjør vi også. Men i år skal vi lage pepperkaketre hjemme. Så får huset være så juks som det bare vil.

Vi lager sansynligvis:
peppermyntepletter m. sjokolade
Marsipan
Julemanner
Pepperkaker
Kanskje nøttetopper?
Karameller
Sjokoladefigurer og konfekt
Drops
Krumkaker
Mørdeigkaker
Gjerbakst

Og så blir det sikkert noen større kaker som:
krydderkake m. tyttebær,
julekake (går kjapt i brødbakeren vår)
ostekake (den spiser bare jeg, men det er alt for godt til å ikke bake)
nøttekonfektkake m. mørkt sjokoladeovertrekk (finnes ingen ting som smaker bedre)
daimiskake m. marengsbunn

Kaija:mervink:

Josefine
16-11-2003, 20:08
Sirupsnippar er eit absolutt must!!

Ellers bakar eg det eg har tid og lyst til og kjøper resten.

siwen
16-11-2003, 20:45
Har en del sorter som må vere med til jula..
Av favoritter nevner eg
*Sarah Bernard (kransekakebunn, smørkrem m/sjokolade og smeltet sjokolade over, Kategori: farlig godt)
*kremfingre
*hestesko
*peanøtt småkaker(cookies men med peanøtter)
*julemanna(lyse kakemenn er det det dere kaller de??)
*kransekakestenger dyppet i sjokolade
Større kaker
*kransekake
*Iskake med daim og konfekt
*snickers kake

og mannen baker
peppermyntegodt
pleskner

Før jul går alt dette unna som bare det, mens midt i jula er det lite som går, men det blir som oftest tomt hvert år.. tilslutt :)

*Leeds*
17-11-2003, 20:41
Nå fikk jeg vann i munnen iallfall:D

Jeg elsker å bake, så hos oss varierer det for hvert år...men i år blir det nok følgende:

* Colakaker
* Risboller
* Mørelefser
* Smultringer
* Krumkaker
* Krydderkake
* Pepperkaker
* Pepperkakehus

...og kanskje jeg prøver meg på Sara Bernard for første gang;)

I tillegg skal jeg og guttene lage:

* Negerkyss
* Fløtekarameller
* Seigmenn

Blir vel mer enn nok å stappe i seg fremover ja....men jammen er det godt:blunk:

Juba
23-11-2003, 22:15
Vi baker/lager:
- Pepperkaker og pepperkakehus (om to uker er de i boks!)
- Ostestrå
- Risboller
- Delfiakake
- Julebrød
- Lussekatter (gjemmer noen i fryseren til romjula)
- Kokosmakroner
- Peppernøtter
- Nøttetopper

Ellers blir det nok helt sikkert en del hjemmelaget konfekt. Eks. mozartkuler og rom/rosin konfekt. mmmmm

Polyanna
25-11-2003, 14:42
Jeg baker peppernøtter, sandnøtter og kokosmakroner, med oppskrifter fra Haugesuns husmorsskoles kokebok.... :o

Dette er de kakene jeg syns var best i min barndom, og jeg syns fremdeles at mine og mammas er de alleraller beste! :D

cormatic
25-11-2003, 14:59
Jeg baker ikke, men mamma gjør :) De jeg kommer på at vi bruker å ha hjemme er:

Risboller
Kakemenn
Sjokolade og mandel kjeks (Veldig gode)
Kokosmakroner
Smultringer
Kransekakepinner dyppet i sjokolade

I tillegg kommer mormor med krumkaker.

Hadde tenkt at kanskje jeg skal få med meg lillesøsteren min å lage pepperkakehus når vi er kommet oppover.

Stine Merete
26-11-2003, 13:47
Kokosmakriner, pepperkaker og hvite kakemenn....Slurps :D

Men nå går jeg på Grete Roede så i år blir det lite kaker på meg :(

amylin
28-11-2003, 22:28
Baker syv slag og er mektig imponert over de som baker dusinet.

Jeg baker forskjellig fra år til år, men har noen faste som alltid er med. I år skal jeg bake:

Pepperkaker
Hvite kakemenn
Berlinerkranser
Smultringer
Riskaker
Fingerkjeks
Sandkaker

I tillegg lager jeg delfiakake.