PDA

Se hel versjon : Noen som kan gi meg oppskrifter på pai?


tia
28-12-2001, 19:44
Jeg vil lage pai jeg, men mangler oppskrifter. Noen som kan gi meg gode oppskrifter på pai?

Hanna
29-12-2001, 00:42
Jeg bruker å lage bunn av følgende:

150 g. hvetemel
100 g. margarin
2-3 ss. vann

(Smuldre smøret i melet, kna til deg med avnnet.)

Press ut deigen i en paiform og forstek på 225 grader i ca. 10 min.

Ha i fyllet:
Jeg varierer fyllet, f.eks. kjøttdeig, løk, brokkoli eller champinjong, skinke og champinjong, noen ganger lager jeg av frosne wok-grønnsaker og bcon som jeg surrer litt i panna først.
Uansett fyll, har jeg masse revet ost på toppen.

Tømmer til slutt på en blanding av 2,5 dl. melk (eller creme fraishe, rømme eller fløte), 3 egg, salt og pepper.

Stek i ca. 30 min. (Jeg må noen ganger steke litt lenger og ha folie på toppen så den ikke skal bli brent på toppen men stekt inni. Varierer vel fra ovn til ovn, tenker jeg.)



:klem:

Nennemor
29-12-2001, 09:08
Hei!

Du kan også bruke ferdige Butterdeigplater, 3-4 stykker avhengig av størrelsen på paiforma.

Til 26 cm i diameter bruker jeg 3.5 plater. Kjevles ut tynt, dekker bunnen og kanten og prikkes med gaffel. Behøver ikke forhåndsstekes.

Fyll:

ca. 250 gram reven ost
ca. 200 gram skinke i småbiter
1/2 løk
1 tube skinkeost
1/3 liter fløte
4 egg
salt, pepper, evnt. annet krydder etter smak (litt paprika?)

Finhakk løken og spre den ut over bunnen sammen med skinken. Fløte, egg, ost og krydder piskes godt og helles over. Spre ost på toppen.

Stekes midt i ovnen ved 200grader i ca 40-50 minutter. Serveres med salat og baguett.