PDA

Se hel versjon : Noen som lager middagen selv?

Starlet
29-12-2001, 22:05
Hei!

Jeg har tenkt å lage middagen til Joakim selv. Det jeg er usikker på, er hva slags kjøtt jeg skal bruke. Kjøttet skal jo være usaltet.
Noen som kan fortelle hvordan dere gjør det? Har dere noen gode oppskrifter?

Takk Takk!:)

Klem fra Starlet og Joakim :sover: :baby:

Starlet
29-12-2001, 22:08
Hvordan fryser dere maten? Går det ann å fryse middagen på middagsglass eller vil de sprekke?

:eek: Starlet :)

Kelly
29-12-2001, 23:33
Vi lager rett som det er middager til gutta. Veldig greit, og for gutta så ser det ut som om det er veldig godt også!:)

Frem til de ble 7mnd ca, så brukte vi ikke kjøtt i middagen. Da var det bare potet, gulrot, broccoli, kålrot og blomkål + litt smør og kokekraft som var i maten.

Da vi begynte med kjøtt, så har vi brukt det meste, kjøtt pudding, kjøttboller, vanlig kjøtt/steik, kylling..... Det finnes nok litt salt i det meste, men bruk mest grønnsaker, det har gått veldig bra her. Nå har vi saus (usaltet) på også.
Hvis man vil ha litt mer smak i maten, så er det veldig fint å bruke friske urter.... det er ikke salt vettu. :)

Gutta spiser og gofler max, når de får sånn mat, også er det jo mye billigere da.:)

Det går også fint å fryse glassene, men ikke ha dem for fulle.
Vi fryser ikke lengre, vi bare lager for tre dager i slengen, og da holder de seg bra i kjøleskapet.:)
Babyer synes nok også at fersk mat er best!;)

Lykke til!

Eirill
30-12-2001, 13:27
Jeg fryser i poser, enkelt og greit.

Skal nå begynne å eksperimentere med "kjøttmat", tenkte å prøve meg på denne en dag:

Kyllinggryte
(fra 6 måneder, gir 2-3 porsjoner)

1 dl vann
1 kyllingfilet
1 potet
1 gulrot
1 ring ananas (eller ½ eple)
1 ss olivenolje (ekstra virgin)
½ ts kardemomme
½ dl naturell yoghurt

Kok opp vannet.
Skjær kyllingen i terninger.
Skjær poteten og gulroten i små biter.
Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk.
Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt.
Hell i olivenolje, kardemomme og yoghurt.
Ta gryten av kokeplaten.
Mos maten til passe konsistens

andreasmamma
02-01-2002, 20:40
Hei!

vi lager all middagsmaten selv siden Andreas ikke tåler gulrøtter så godt.
Vi tar de grønnsakene vi voksne har til middag (kokt uten salt) og blander i litt olivenolje (extra virgin) og litt morsmelk/tillegg i. Dette moser vi med stavmikser. Så blander vi med litt grillet kylling (uten skinn), leverpostei, hjemmelagde kjøttboller uten salt, eller ørlite fisk. Han storkoser seg.

fantasia
07-01-2002, 21:59
Vi lager det meste av middagsmaten selv, for Lisa liker den bedre og så er det jo så mye billigere.

Du bare tar det du måtte ha: poteter, gulrøtter, kålrot, selleri, brokkoli ol, og moser det med noe kjøtt. Eksempler kan være kylling, laks ( stor suksess ), leverpostei ( min første.....) svinestek osv.

har du en stavmikser så er det supert, da kan du velge hvor gtovt du vil ha det selv. Du kan bruke forskjellige urter: basilikum, timian osv, men vær forsiktig med salt.
Litt vann må også i, og så fryser du det på vanlige barnematglass.

Kjempeenkelt og kjempegodt synes Lisa:p

Ramgad
07-01-2002, 22:23
Alternativ til kjøtt: fiskeboller fra boks.
Litt salte er de nok, men om du skyller av sausen er det fint lite.
Mos en bolle med en kokt potet og det glir ned!

Beamer
10-01-2002, 13:21
Eg har brukt å mose potet og gullerot i litt kokevatn (brukt til å koke potetene i) og blande med litt morsmelk før Ada Sofie får det. No sist brukte eg 2 poteter 3 små gullerøtter ca 0.5 dl kokevatn og 1 fiskekake (skar bort skorpen) som eg mosa sammen. Dermed fikk eg minst 6 posjoner- for Ada Sofie eter ikkje så mykje enno. Eg blanda i litt morsmelk før eg serverte og det gikk ned på høgkant!:D

Eg har fryst posjonene i plastposer, for når det er frossent kan man jo lett få det ut.

Mummimamma
11-01-2002, 11:12
Kanskje et dumt spørsmål, men pytt: Hvordan tiner dere den nedfryste maten? I vannbad? Mikro, går det??

Hmmm...

Mummimamma

Ramgad
11-01-2002, 11:20
Vannbad, i liten kasserolle på svak varme eller mikro.
Med mikrotining, husk å røre godt, maten blir ujevnt varmet.
Brant meg bokstavelig talt på det en gang.

Lykke til!

Acsa
12-01-2002, 12:06
)Når det gjelder micro er det litt delte meninger om babyer og micro - ganske mange produsenter advarer faktisk mot å gi microbølget mat til babyer.... rett og slett fordi man ikke har forsket nok på eventuelle skadevirkninger.

Vi lager mye Ylva-mat selv, særlig glad er hun i lammegryte! Da kjøper jeg lammekjøtt på tilbud, f.eks fårikålkjøtt av lam, og koker et par kilo i et par timer (med rosmarin og timian, så klart!). Siler kraften, og koker potet, gulrot e.l. i kraften, har oppi litt av kjøttet, og moser. Lager stor porsjon, og fryser ned i barnematglass, men ikke helt fulle. Tiner i kjøleskap over natta hvis jeg husker (det har skjedd ofte, kan du tro! :D ), eller bare setter glasset i veldig varmt vann i vasken. Resten av kjøttet spiser voksne vi til middag - kjempegodt i stedet for kjøttdeig i pastasaus, for eksempel....