PDA

Se hel versjon : Grøt og drikke

Tidligere bruker
30-12-2001, 22:16
Heisan:mervink:

Har noen spørsmål ang grøt/middag og drikke jeg.
Jeg ammer litt fortsatt, men det har blitt mindre og mindre pga at Kristian stort sett bare vil ha puppen om morgen og kveld, og hvis han vil ha ellers. Derfor lurer jeg på dette:

1. Gir dere tillegg eller vann ved siden av grøt/middag, og når gir dere drikke.?
- jeg gir tillegg og regner med at det er best. Han drikker av kopp.
Han får litt amtidig med mat men mest etterpå.

2. Hvor mye tillegg/vann drikker deres små til grøt og middagsmåltidene?.
- Kristian drikker ikke så veldig mye. Kanskje 30 ml, varierer litt da. Synes det er veldig lite men jeg kan ikke "stappe" i han mer akkuratt :???:. Han spiser grøt av ca 1 dl vann, litt mer om kvelden og et 6 mnd middagsglass.

3. Hva drikker deres små av?.
- Kristian drikker av kopp som ikke drypper, altså han må suge for å få det ut. Han har aldri brukt flaske så derfor begyne jeg å bruke kopp når han ikke ville ha pupp lenger. Er ikke helt sikker på om jeg skal gi fra kopp som han må suge fra eller kopp som det bare renner fra, men det virker som det blir litt vel mye hvis det renner hele tiden. Er vel bare å prøve seg frem kanskje.

Kristian er nå litt over 7 mnd gammel.

Trenger råd og erfaringer fra dere :)

:klem:

Lillian
31-12-2001, 01:54
Heisann!

Sannelig ikke lett med de derre grøt-greiene altså! Jenny får 2 grøtmåltider hver dag nå, og vi er også litt usikre på dette med drikke. Vi har begynt å gi litt kokt avkjølt vann (på sånn kopp som ikke renner) ved siden av grøten. Hun får hele koppen til rådighet, og jeg tilbyr den støtt & stadig innimellom grøtforingen, men det er ikke stort hun drikker. Allikevel virker det som hun synes det er greit med en liten slurk i ny & ne, sånn for å skylle ned grøten. Jenny har heller ikke brukt flaske, så kopp var naturlig her også. "Ikke-renne-kopp" ble valgt av praktiske grunner, ganske behagelig å slippe søl... Også ammer vi som regel litt rett etter grøten. Pluss når prinsessa måtte ønske det ellers i løpet av dagen. Eller natten, for den saks skyld.

Men jeg har også lurt på dette med tillegg. Kan man virkelig stole 100% på at melkeproduksjonen tilpasser seg grøtinntaket? Tenk om puppene trapper ned fortere enn grøten trappes opp, slik at de ikke får nok næring? Pyttsann, jeg tror nok jeg satser på at hun får nok så lenge hun virker fornøyd. For det gjør hun! :D

Hormonella
02-01-2002, 08:14
Hei Zip!

Lucas får vann på flaske til grøten, men han drikker omtrent ingenting.
Har alltid vann med meg hvis vi er ute, og tilbyr han vann innimellom hele dagen egentlig. Men han drikker ikke så mye.
Han får jo kun erstatning ellers, og det nekter han å drikke til frokost grøten.
Hvor mange ml han drikker er ikke godt å si, noen ganger 10 andre ganger 30.

Vi har også kopp som ikke søler, men den er visst morsommere å leke med enn å drikke fra. Så jeg må gi han på flaske forløpig.
Helsesøsteren jeg går til sa at hvis jeg hadde problemer med å gi han vann eller melk til måltider så kunne jeg prøve lit tynn baby saft, vi prøvde blåbær saft men det er ikke så godt det heller.

Syns han drikker for lite selv jeg! Men som du sier, kan jo ikke presse det i han heller!
Å siden han virker fornøyd så er det vel greit!

LilleHopp
03-01-2002, 15:23
JEg har også tenkt på om Knerten får iseg nok væske. Jeg ammer han morgen og kveld, da drikker han godt, særlig om morgenen, da det ofte blir 2 runder med amming. Ammer av og til litt på dagen også, men han vil som regel ikke ha.
Han spiser grøt 3 ganger om dagen, av knappe 2 dl væske. Så spiser han middag, som regel 1 glass. Til disse måltidene får han vann, men det er ofte lite han vil ha.
Men bleiene er jo fulle, og som dere andre sier, jeg kan jo ikke tvinge i han væske. Så han får vel det han skal ha (er jo endel væske i den maten han spiser, da)
Han drikker av kopp eller tutekopp.

:vink: