PDA

Se hel versjon : Trenger hjelp til pepperkakehus!


Vesla
31-10-2002, 10:50
Har aldri lagd det før, men har veldig lyst til å prøve meg på det. Det jeg tror er at det er et stort prosjekt....

Uansett så trenger jeg oppskrift og hjelp til hvor jeg kan kjøpe sånn "mønster" til huset??????

LilleVirre
31-10-2002, 11:40
Pepperkakedeig;
2 dl sukker
1 1/2 dl sirup
100g margarin

2 dl melk
1 ss kanel
1 ss ingerfær
1 ts nellik
1 ts bakepulver
750 g hvetemel

-varm opp sukker, sirup og margarin til alt er smeltet
-Ta kjelen av platen og rør inn melet
-Hold av 1 dl til utbaking
-Rør deigen jevnt, pakk den inn i plast og la den ligge i kjøleskapet til neste dag

Stekes ved 200 grader i 8-10 min.



Når jeg lager pepperkakehus, kjøper jeg ferdig pakke, så der kan jeg ikke hjelpe deg

hal
31-10-2002, 12:15
Jeg har laget "hjemmelaget" pepperkakehus en gang - og aldri mer!!! :gal: :gal: :gal:

Da fant jeg mønsterark i julebilaget til bladet KK. Det er ofte mønsterark i sånne "alt om julen" blader..

Min erfaring ble såher...
Det gikk greit med deig, kjevling, utskjæring og til dels stekingen...:uff:
Delene som man skjærer ut har en tendens til å"skli" litt sin egen vei under steking liksom..:gal: :uff: :gal:
Så da mor skulle sette det flotte huset, med tårn og det hele, sammen så passet liksom ingen av delene sammen lenger..:sint:

Så heretter blir det bare ferdigkjøpte deler!
Dessuten synes jeg det kan være like greit.. vi har i allefall ikke spist pepperkakehusene etter at de har stått fremme hele jula og vel så det.. DE går som regel i søpla.. Og selve pepperkakedeigen synes jo nesten ikke under all pynt..;)

Lykke til

yes
31-10-2002, 12:29
Hal skriver:Min erfaring ble såher...
Det gikk greit med deig, kjevling, utskjæring og til dels stekingen...
Delene som man skjærer ut har en tendens til å"skli" litt sin egen vei under steking liksom..
Så da mor skulle sette det flotte huset, med tårn og det hele, sammen så passet liksom ingen av delene sammen lenger..


Jeg har hørt at en skal skjære de ulike dele på nytt igjen, rett etter at de er steik. Nettopp fordi at fasongen ofte endreer seg litt under steikinen. Skjær i pepperkake bitene mens de fortsatt er myke!!

Clubby
31-10-2002, 13:05
Når en pepperkakebaker
baker pepperbakekaker
tar han først en stekegryte
og et kilo margarin.
Oppi gryta smelter smøret,
og det neste han må gjøre
er å røre sammen smøret
med en kilo med farin.

Og mens smør og sukker skummer
tar man åtte eggeplommer
som man rører ut i gryta
med en kilo hvetemel.
Og til slutt i gryta slepper man
en liten teskje pepper,
og så rører man omkring
og tømmer deigen på en fjel.

:gal:

Acsa
31-10-2002, 14:05
Lag ditt eget mønster - det er jo halve moroa! Du trenger to langvegger, to gavlvegger (med spiss opp til mønet) og to takplater. Skjær ut til dør/vinduer, lag en egen dør som du kan "hengsle" på! Så steker du dette, og legger mønsteret over og "finpusser med det samme de kommer ut av ovnen.

Å, nå glemte jeg nesten at du må jo ha fire biter til pipe også....

Vi lager møbler av engelsk konfekt, forresten - dere vet sånn Bassetts lakrisgodteri....

Og kanskje et lite gjerde... og noen trær.... Gleder meg, jeg! :D