PDA

Se hel versjon : Hvordan lage velling?

opus
02-01-2002, 17:29
Siden Ole er så lite begeitret for grøt, så tenkte jeg at jeg skulle prøve med velling. Problemet er bare at jeg ikke vet hvordan det lages.
Kan jeg f.eks lage velling av grøt som kun skal tilsettes vann, som hvetegrøt med frukt eller havregrøt? Og hvor mye væske skal det være i forhold til grøtpulver?

Håper noen kan hjelpe meg.

Ramgad
02-01-2002, 18:51
Vi kjøpte vellingmel i Sverige. Der står det anvist på pakken.
Ikke så kort vei til utlandet fra der du er, ser jeg...

Da kommer jeg med et annet forslag.
Det er ikke grøt, ikke velling, men i samme banen og veldig godt mottatt her i heimen!

Hirsemel

Jeg kjøpte en pakke på helsekosten, for å prøve. Nå er det fast kveldskost. Du kan velge mellom flaske-blanding (sikkert veldig tyntflytende), grøt og fruktgrøt. Da lager du "grøt" av 50 ml vann og tilsetter masse most frukt. Det er denne retten vi lager til Ronja om kvelden. Masse god fruktsukker og i tillegg hirse, som er godt for magen.

Tipset avlevert.
Tjobing!

opus
03-01-2002, 14:01
Mmmmmm, det der hørtes godt ut. Varianten skal utprøves så snart jeg kommer meg til byen på helsekostforretning. Her ute i havgapet har vi kun Coop med begrenset utvalg :uff:

Tusen takk :)

Kelly
03-01-2002, 17:54
Vi er ikke fullt så avanserte som Ram her, vi da... ;):lol:

Vi lagde en flaske med morsmelktillegg ca 250ml, og hadde i ca 2,5 ss med maisgrøtpulver. Riste godt, på med vellingtut, og nammenam!:nam::nam: