PDA

Se hel versjon : Frityrstekte butterdeigsempanadas - sterk mat for voksne!


Nome
01-11-2002, 21:04
På forespørsel legger jeg ut en enkel oppskrift på noe kjempegodt og litt anderledes mat :)

Dette trenger du;

ca 400 g kjøttdeig
olje
1 stor løk
2 røde chili
2 fedd hvitløk
1 boks hermetiske hakkede tomater
krydder (det man liker best selv)
malt karve dersom man liker det

rømme
revet cheddar eller jarlsberg
5 plater butterdeig
olje til fritering

fremgangsmåte;

Hakk opp løk, hvitløk og chili.
surr i olje til det er mykt
tilsett kjøttdeig, løs opp alle klumper og stek til kjøttet er litt grålig, ikke gjennomstekt.
Hell over tomatene og tilsett ønsket mengde krydder, litt sukker på tomatene er godt.
La denne blandingen koke til den er tykk, gjerne 20-30 minutter.

Kjevle ut butterdeigen, og stikk ut ca 12-15 cm store rundinger, med 5 plater ferdig butterdeig holder dette til ca 10 empanadas.
Legg på kjøttfyll, ca 1,5 ss på den ene halvdelen av butterdeigsrundingen, ha over 1 ss rømme og dryss over revet ost. Brett over den andre halvdelen av buterdeigen, og klem sammen kantene med en gaffel.
Når alle er fylt og forseglet varmer du opp 1-1,5 liter olje i gryten. Slipp oiip en brødbit, og når denne friteres og blir fort brun er oljen varm nok.
Legg oppi 2 empanadas. La dem fritere til du ser de er gyllenbrune på undersiden, og snu dem. Da tar du dem opp og lar dem renne av på et papir.

Serveres med salat (jeg liker å lage denne av isbergssalat, ruccola, mye agurk, ananas og paprika), eller dip.

Dette er bare supergodt altså!

Itherska
01-11-2002, 21:13
Det hørtes godt ut :nam: :nam:
Bare så synd vi ikke har frityr

Nome
01-11-2002, 21:15
Har ikke det jeg heller, men det like fint an å bruke vanlig jerngryte på ovnen altså ;)

Og husk å rense chilien dersom man ikke skal dø av halsbrann mens man spiser.. Med mindre ma liker det SÅÅ sterkt da ;)