PDA

Se hel versjon : Noen som har oppskrift på marsipan?


Månejenta
04-11-2002, 19:05
hei!

Om ikke altfor lenge så er det jul og da har jeg lyst til å lage marsipan! http://www.smilies-world.de/Smilies/Smilies_klein_1/lickface.gif
Nam! Det er så godt!
Jeg har kjøpt inn mandel kvern som var veldig bra,så nå trenger jeg en god marsipan oppskrift! :)

:vink:

Munin33
04-11-2002, 19:31
Hei
Fant denne på nettet.

hjemmelaget marsipan

1,5 kg mandler
1,5 kg melis
5-6 egg (bare eggehviten)
bittelitt sitrondråper (for økt holdbarhet)

Denne oppskriften lager tre kilo marsipan, men det er kanskje bare de aller tøffeste som trenger så mye marsipan. Huskeregelen er halvt om halvt med mandler og melis, og så ca. 1 egg pr. halvkilo med marsipan.

Mandlene skåldes og flås, og bør deretter få tørke en dag eller to. Deretter males de, gjerne litt grovmalt.

Mandler og melis blandes sammen, deretter tilsettes egg og litt sitron. Massen må knas lenge og vel, det er viktig å ikke tilsette for mye egg til å begynne med. Massen vil lenge virke for tørr under knaingen, men etter hvert vil den bli fastere og mer marsipanaktig. Tilsetter man for mye egg blir det bare kliss på slutten.

Når massen er klar, kan man dele den opp og lage forskjellige varianter, enten med konditorfarge, sjokolade eller whisky! Dette må også knas inn, og skal man bruke whisky er det viktig at massen ikke er for fuktig og klissete til å begynne med. Jeg bruker et par-tre teskjeer whisky til en kilo marsipan, det holder for å gi en god smak. Springbank er en god whisky å bruke til dette formålet. Røyk- og tjærewhiskyer fra Islay-distriktet gjør seg bedre i glass...



Lykke til

Månejenta
04-11-2002, 20:07
Tusen takk for svar og god beskrivelse av hvordan man lager marsipan! Jeg har aldri laget selve marsipan massen før,bare laget ting av massen mamma hadde laget! :)
Så tusen takk for tips og råd!

:vink:

ambrosia
04-11-2002, 20:47
Svaret du fikk er også omtrent slik jeg pleier å lage marsipan, men jeg bruker kun 500 gram med mandler og 500 gram med melis. Til dette bruker jeg 1 - 2 eggehvitter, men som det er beskrevet over her så skal det brukes så lite som mulig. Til å begynne med ser det helt "mislykket" ut når du knar, ingenting henger sammen, men med litt tålmodighet blir det riktig så bra. Sitron har jeg aldri brukt, men vi har ikke noe problem med at marsipanen blir gammel....

Denne oppskriften har jeg fått av min mor, som har lært av sin mor...

Det hender også at jeg lar ca 1/3 av mandlene være uskoldet (men jeg vasker dem godt). Dette gjør marsipanen litt grovere.

Jeg pleier å skolde mandlene kvelden før jeg skal lage marsipan, da får de tid til å tørke over natten.

Lykke til...:mervink:

Else
05-11-2002, 11:01
Jeg pleier å bruke 500 g melis, 500 g mandler, 2 eggehviter og sherry til det blir passe konsistens.
En litt mer voksen versjon av det hele som smaker veldig godt..