PDA

Se hel versjon : Frukt/grønnsaker og sprøyting

Camelia
04-01-2002, 22:03
Hei! :)

Min svigermor har oppnådd et av sine mål – greid å skremme meg fra å la Hannah spise grønnsaker og frukt som ikke er biologisk dyrket. Nå tenker sikkert mange at jeg er en overbeskyttende hysteriker uten like (og at jeg bukker og nikker til svigermor :uff: ), men hysteriker tror jeg da ikke at jeg er… (ok - litt, da... :gal: )
For hun har jo egentlig rett, svigermor, det er utrolig masse svineri i grønnsaker og frukt (for ikke å snakke om mye annen mat). Har friskt i minne et program jeg så på TV for ikke lenge siden, som tok opp nettopp dette med sprøyting av grønnsaker og frukt. Vi i Norge er gjerne opplært til å tro at alt som er norsk er bra og godt, men vi har absolutt våre svin på skogen. Særlig husker jeg fra det programmet at det ble snakket om agurk, paprika og tomat, alle grønnsaker som Hannah elsker å smatte på og bite på med de to tennene sine.

Svigermor har levd et halvt liv som øko-frik (siden hun flyttet til øko-frik-landet Tyskland), og putter ikke noe i munnen med mindre det er biologisk dyrket. Hun har ganske peiling på dette med biologisk/ikke biologisk jordbruk, og jeg innser klart at konsekvensen av det hun forteller burde være å kun kjøpe biologisk dyrkede frukt og grønnsaker. I hvertfall til Hannah. Jeg finner ingen motargumenter når hun lekser opp, selv om jeg liker å anse meg selv som ganske oppegående og ikke bare enkel å påvirke og overbevise…
I følge svigermor er banan en av de fruktene som inneholder mest uhumskheter grunnet sprøyting, og det synes jeg er ganske skremmende, tatt i betraktning at det gjerne er den frukten man gir oftest til små barn.

Men hadde det bare vært enklere (og billigere!) å få tak i biologiske matvarer! Er det noen mammaer der ute som er opptatte av denne problemstillingen og har valgt å gi babyen/barnet økologisk dyrket frukt og grønnsaker? Er dette enkelt å få tak i? Vi bor i Bergen, noen som kjenner til en bio-butikk med bra utvalg her? Vet det finnes en nedenfor Fløyen, men har de frukt/grønnsaker der? Noen som vet?

Pink-Cat
14-01-2002, 00:37
Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over den saken. Har bare gitt Sunniva det de selger i butikken. :uff:
Vi bor på et lite sted, så jeg vet ikke om de engang selger biologisk dyrkede grønnsaker her :???:
Tror ikke barna tar noe skade av at vi gir dem vanlige grønnsaker og frukt, det var jo tross alt det vi selv (iallefall jeg) vokste opp på ;) og jeg er da ganske normal og tror ikke jeg har tatt skade av det :gal: (hihi)

Bitte
14-01-2002, 10:33
Vil det hjelpe å skrelle frukten? Er det i skallet sprøytemidlene sitter, eller er det i hele frukten?

Dette vet jeg ikke noe særlig om, men det er interessant. Da jeg gikk gravid, skrubbet jeg frukten/grønnsakene som en gal og sambo synes nok jeg var litt halvhysterisk. Nå er jeg ikke så nøye lenger. Men når Ida skal begynne med fast føde blir det nok skrubbing igjen, tenker jeg:gal: .

Hmm, ble jo ikke noe svar dette, men jeg kommer nok til å kjøpe økologisk dyrket der de har det, og ellers skrelle frukten (hvis det har noe for seg da). Noen som vet?