Se hel versjon : Matpakka!!
Tidl. bruker
26-09-2005, 14:25
I forbindelse med denne (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=107760) linken lurer jeg på hvordan deres matpakkevaner er. Er dere bevisste på hva dere selv og ungene har på/i matpakka? Og hvor ofte har dere matpakke?
Tutta skal begynne i barnehagen til mandag, og da skal hun ha med matpakke hver dag. Inntil nå har hun gått i dagpleje og der får hun mat av dagplejeren (dagmammaen). Fra barnehagen fikk jeg et 4 A4 siders brev om barnehagens kostpolitikk :shock: Tydeligvis noe de tar seriøst her i Danmark, og det er jo bra det.
Selv er jeg ganske nøye med hva jeg har i matpakka, hvis jeg bare rekker å få laget en.... :uff:
Her er det ingen som får søtpålegg i matpakken. Leverpostei, ost og kjøttpålegg.
Det er kun eldstemann som har matpakke med i barnehagen, og han velger alltid ost og leverpostei.
Andreas har matpakke en dag i uken, da er de i skogen. Og da velger han som regel ost på brødskivene sine. Prim er også poppis.
Engelina
29-09-2005, 10:25
guttungen har matpakke hver dag, stort sett vil han ha leverposteig, men har alltid en skive med noe annet som vi prøver å variere litt, ost, prim, kaviar,kjøttpålegg osv. han må ha med noe frukt ellers blir det krise, som oftest er dette banan, eple eller pære.
matpakka kan fort bli litt kjedelig syns jeg, men varierer jeg den for mye så spiser han ingenting.
I barnehagen der mine går behøver de kun ha med matpakke hvis de skal spise frokost i barnehagen (dvs de som blir levert innen kl 08.00). Jeg sender ofte med dem yoghurt eller frukt og müsli. Har de med brødskive er det stort sett sundt smørepålegg. Barnehagen er veldig opptatt av kosthold - de serverer aldri søte saker, har mye frukt og grønt og pusser tennene på barne etter hvert måltid.
Tidligere bruker
29-09-2005, 11:49
Jeg baker stort sett alltid brød selv etter denne oppskriften:
1/2 kg hvetemel (helst øko)
1/2 kilo helios bakemel
150 g havregryn
litt havsalt
5 ss sesamfrø
bittelitt tørrgjær (1/5 pose)
nesten 1 l kaldt vann.
Bland alle ingrediensene til tykk grøtkonsistens
La heve i romtemperatur i 6-8 timer, eller natten over etter hva som passer deg. Jeg setter deigen når jeg kommer hjem fra jobb, og baker ut på kvelden.
Kna ut to brødemner med litt ekstra mel, ha emnene i smurte brødformer og sett rett i kald ovn, sett ovnen på 180 og stek brødene på nederste rille i 120 min. Ta ut av formene og avkjøl. Saftig brød som kan skjæres i tynne skiver. Holder seg i dagesvis! Kan fryses uten at skorpen faller av.
Noen ganger har jeg i litt raspet gulrot, noen andre frø, eller kanskje mangeler jeg noe, og erstatter med noe annet.
På matpakkene har jeg makrell i tomat, skinke, leverpostei, kyllingfilet i skiver, karboande fra dagen før, eller annen middagsmatrest, gulost, alltid tomat/paprika eller agurkskiver, gjerne litt salat under osten osv. Jeg har alt pålegget i en stor kurv i kjøleskapet, så går det fort å ta ut alt. Jeg bruker smør, ikke margarin, jeg er veldig skeptisk til det fettet som er i margarin, som ofte er kunstig fremstilt, og antageligvis er kreftfremkallende. ikke smaker det så godt heller. Et tynt lag smør har ikke skadet noen.
Jeg sender alltid med gulrot, eple, banan, druer, eller annen frukt. Ofte i biter i egen boks. det er snaskens. Yoghurt- kun naturell og gjerne sammen med en liten boks øko-musli eller havregryn. Jeg har anskaffet masse små bokser til å ha forskjellig oppi.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.