Se hel versjon : Muslimer og mat i bursdagsselskap
Uregistrert
30-09-2005, 05:43
Noen som vet hva man kan servere muslimske barn i fødselsdagsselskap?
(Jeg tenker alternativ til pølser)
Nennemor
30-09-2005, 06:00
Kalkunpølse?
Kalkunpølse?
Det var tanken som slo meg også
Ikke alle muslimske barn spiser kalkunpølser fra Prior, fordi det ikke er rituelt slaktet.
Men går de i bursdager alikevel, er de vel ikke så praktiserende, så det meste bortsett fra svin er vel helt okay.
Ellers kan jo hele bursdagen være vegetarisk, da, og ha feks grønnsaker med dip eller vegetarpizza.
En liten ting, se opp for gele, fordi det er svin i gele også, bortsett fra Piano ferdige gelepakker!
En liten ting, se opp for gele, fordi det er svin i gele også
:undrer:
Gelatin er laget av beinmel av svin... ;)
Gelatin er laget av beinmel av svin... ;)
Nam nam!!
Men du, Nabbe: Er det sånn at strengt praktiserende muslimer ikke skal/bør gå i bursdagsselskaper?
For meg er det sånn at når vi ikke feirer selv, så ser jeg ikke hvorfor barna skulle gå i andres bursdager. Dette skjønner barna mine 110% da, siden vi feirer Eid med alle barna i nabolaget, så de får liksom bursdag alikevel... ;)
For meg er det sånn at når vi ikke feirer selv, så ser jeg ikke hvorfor barna skulle gå i andres bursdager. Dette skjønner barna mine 110% da, siden vi feirer Eid med alle barna i nabolaget, så de får liksom bursdag alikevel... ;)
Men hvis dere har eid-feiring med alle nabobarna, så ville det vel vært kjekt om dine feiret noe hos nabobarna? Forbyr Koranen bursdagsfeiring?
Men hvis dere har eid-feiring med alle nabobarna, så ville det vel vært kjekt om dine feiret noe hos nabobarna? Forbyr Koranen bursdagsfeiring?
Forbyr og forbyr... Det står vel ikke noe direkte, kun i Hadeeth, at man ikke skal feire den dagen, kun om man kan feire den dagen de dør også, og det kan man jo ikke.
Forresten, Malika har hittil vært invitert i to bursdager, en gang i fjor, og en gang i år, og i fjor var hun hos faren, og den siste da var vi i Narvik... ;)
Hun er vist ikke så veldig populær... Dette er enda vi ikke har sagt ifra sånn offentlig at vi ikke feirer. Hun bare blir ikke invitert.
Vi går til mine venninners barn når de har bursdager da.
skilpadda
30-09-2005, 08:26
For meg er det sånn at når vi ikke feirer selv, så ser jeg ikke hvorfor barna skulle gå i andres bursdager.
Det syns jeg er litt rart. Hvis noen arrangerer selskap og inviterer vennene sine, så syns jeg jo det må være grunn god nok for å komme i det selskapet. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å komme i et selskap arrangert for å feire nasjonaldagen til noen fra et annet land, eller en religiøs feiring fra en religion som jeg ikke selv tilhører.
Tidligere bruker
30-09-2005, 08:42
Enig med skilpadda. Det er mange ting jeg ikke feirer, men blir jeg invitert sier jeg aldri nei takk til en fest. Hvis Lille skulle bli invitert i en eid-feiring, eller til en jødisk feiring av venner i bhg eller skole, skulle jeg nekte henne å gå fordi vi ikke feiret det selv? Jeg tror å inkludere og å bli inkludert i ulike feiringer skaper åpenhet og toleranse. Jeg synes du skal la barna dine gå i bursdager, Nabbe.
Enig med skilpadda. Det er mange ting jeg ikke feirer, men blir jeg invitert sier jeg aldri nei takk til en fest. Hvis Lille skulle bli invitert i en eid-feiring, eller til en jødisk feiring av venner i bhg eller skole, skulle jeg nekte henne å gå fordi vi ikke feiret det selv? Jeg tror å inkludere og å bli inkludert i ulike feiringer skaper åpenhet og toleranse. Jeg synes du skal la barna dine gå i bursdager, Nabbe.
Dette er jeg helt enig i. Det kan jo være at hun ikke blir invitert fordi hun aldri selv inviterer?
Selv om vi er Humanister, så går vi i feiring av barnedåp, bryllup og andre rare ting(;))
Nabbe: Ville du sendt meg den hadithen? :) Har prøvd en stund å finne den, da en venninne av meg også nevnte at det finnes en hadith, er litt nysgjerrig på hva som står.
Selv feiret jeg jenta mi sin 1-årsdag og klarer ikke å se noe "galt" i at hun ikke kan gå i andres bursdager heller...
Angående pølser, så selges det halal pølser feks. på gunerius, hvis du bor i Oslo da :)
Maximillia
30-09-2005, 08:54
De muslimske barna som går i klassene til mine gutter har ihvertfall deltatt i bursdagsfeiringer hos oss. Den ene gutten min har også vært invitert i flere feiringer hjemme hos en av dem, må innrømme at jeg ikke husker hva festen heter eller hva som egentlig feires - men jeg ville jo ikke nektet ham å gå dit selv om dette er en religion som er veldig fjernt fra mitt livssyn.
Tidligere bruker
30-09-2005, 09:03
Forresten så mener jeg å ha hørt at noe av det tristeste for jehovas vitne-barn er at de aldri får delta i noen slags feiringer. Av de som har brutt ut har flere fortalt om hvor sårt det var at de ikke fikk delta i noe gøy, som juleforberedelser, fødselsdager eller 17.mai. Dette er jo merkesteiner i de fleste barns liv.
Uregistrert
30-09-2005, 09:39
Takk for svar, jenter!
Grønnsaker med dipp ville vært helt uaktuelt å servere i en 3-års bursdag, da datteren min dessverre ikke er så glad i grønnsaker....men jeg kunne jo ha servert det som et alternativ for de pakistanske muslimene...men så møtte jeg faren til den ene jenta i stad , og spurte om det var noe jeg kunne servere.
Han ville at jeg kun skulle gi dem kaker, popcorn o.l.(Selv om jeg tilbød meg å skaffe noe middagsaktig de kunne akseptere)
Så da holder jeg meg til dette. Disse jentene går forøvrig i bursdager, og har selv feiret sine egne bursdager, så her gjøres det visst forskjell blant muslimer.
Jeg synes det er hjerterått å nekte barna sine å delta på bursdagsfeiringer, og er enig med Mim at det skaper murer rundt de forskjellige kulturer og religioner å ikke kunne feire sammen!
Uregistrert
30-09-2005, 09:41
Forresten, Malika har hittil vært invitert i to bursdager, en gang i fjor, og en gang i år, og i fjor var hun hos faren, og den siste da var vi i Narvik... ;)
Hun er vist ikke så veldig populær... Dette er enda vi ikke har sagt ifra sånn offentlig at vi ikke feirer. Hun bare blir ikke invitert.
Dette synes jeg hørtes veldig vondt og leit ut for jenta di....
Men du er kanskje bare glad for at hun ikke blir bedt?
Det finnes vegetarpølser :snill:
Hadde jeg hatt en eller annen tro som jeg levde livet mitt etter så ville jeg aldri latt det bli en begrensning for mitt barn :niks: Akkurat som det faktum at jeg selv er vegetarianer, så tvinger jeg likevel ikke roseknoppen til å være det - det levevalget frå hun selv ta når hun er gammel nok, og derfor får hun spise kjøtt om hun har lyst på det. :nemlig:
Dattera mi inviterte alle jentene i klassen, deriblant ei som er muslim. Jeg kjøpte inn pizza grandiosa (var det dattera mi ville ha) + en pizza som det ikke var svinekjøtt i. Da de kom informerte jeg om det, at denne pizzaen var det ikke svinekjøtt i. Men hun ville ikke spise av den fordi hun ikke kunne være sikker på at den inneholdt svinekjøtt (hadde sikkert fått beskjed hjemmefra), og ingen andre rørte den heller for siden det ikke var svinekjøtt i den var den "mysisk". Den muslimske jenta kosa seg heller med kaker og muffins, mens de andre spiste pizza.
Tidligere bruker
30-09-2005, 09:55
Husker vi lagde fiskepinner på SFO. Ikke det at det er super spennende men...
Jeg syntes det er rart at man ikke skal delta i bursdager og sånt fordi man har en annen religion og andre skikker. Det har litt med å få venner og delta fordi man er venner og ikke noe annet. Er brus, kaker og morro skadelig for noen? nei!
Polyanna
30-09-2005, 10:21
Kylling nuggets eller kyllingvinger er sikkert populært hos både muslimske og ikke-muslimske. :)
Kylling nuggets eller kyllingvinger er sikkert populært hos både muslimske og ikke-muslimske. :)
men da er jo problemet at de sikkert ikke er slaktet på riktig måte :nemlig:
Hvorfor ikke spørre foreldrene til de muslimske barna om forslag til hva dere kan serevere dem? Vi har hatt muslimske barn på bursdagsfeiring da eldstemann var yngre. Serverte hamburgere (okse) etter velsignelse fra foreldrene.
I min ungdom jobbet jeg forøvrig som kjøkkenassistent i en barnehage på Holmlia. Der var det jo mange muslimske barn. Opplevde flere ganger at foreldrene deres var usikre på hva barna ble servert når det var spesielle feiringer. Tror det er lurt med en dialog rundt dette.
Sannemor
30-09-2005, 11:55
Er helt enig!
*stjerna i det blå
30-09-2005, 14:04
Ikke misforstå meg og det er ikke emningen å kapre innleggers innlegg her, men jeg ser at det nevnes Jehovas vitner og deres barn. Hvorfor er det slik at alle tror at vi savner dette med fødselsdager o.l.?
Da jeg var liten inviterte alltid min mamma til vennefest, vi grillet og koste oss. Og det var slik at vi fikk respekt for det, og flere foreldre begynte å droppe de typiske bursdagene og heller slo inn på venners fest.
Tidligere bruker
30-09-2005, 14:26
Ikke misforstå meg og det er ikke emningen å kapre innleggers innlegg her, men jeg ser at det nevnes Jehovas vitner og deres barn. Hvorfor er det slik at alle tror at vi savner dette med fødselsdager o.l.?
Kanskje fordi dette er et fellestrekk i alle frafalne medlemmers fortellinger om hvordan det var å vokse opp i JV? Det er vel ganske naturlig at aktive medlemmer i JV forsvarer sin egen praksis, ser på den som naturlig, sunn, normal, riktig eller hva slags begreper man nå velger å benytte om sin egen praksis... ?
Mannen min folte det ikke som noe savn at han ikke feiret bursdag. Det var andre ting han savnet mer enn det, bla savnet han en kjaerlig far... De kjopte presanger naar det passet istedetfor.
Mim, jeg hoerer heller paa Allah enn aa hoere paa mennesker om hva de mener om barna mine ;)
Warda, jeg skal finne den. I hovedsak gaar dette paa att bursdager er en Bidaa, og ikke noe som er rotfestet i islam. Profeten snakket om vaare to Eid som de eneste dagene vi feirer noe.
Saa, andre barn har bursdag og jul, vaare barn har to ganger Eid i aaret... ;)
C@momilla
30-09-2005, 18:26
Forresten så mener jeg å ha hørt at noe av det tristeste for jehovas vitne-barn er at de aldri får delta i noen slags feiringer. Av de som har brutt ut har flere fortalt om hvor sårt det var at de ikke fikk delta i noe gøy, som juleforberedelser, fødselsdager eller 17.mai. Dette er jo merkesteiner i de fleste barns liv.
Enig!
Synes det er en fæl tanke å frarøve barna bursdagen sin, den ene, store dagen i året som kun er DIN!! :trist:
J°ss. Er bursdager saa stort? Jeg blir litt overrasket, jeg selv er vokst opp med bursdager, men verden min sto og falt ikke paa det.
Jeg vet ikke, kanskje det er forskjell paa JV-barn og feks muslimske barn som ikke feirer bursdager, siden vi har to andre feiringer i aaret, fordi jeg har snakket med barna om dette, og vi har hatt noen runder med dette fram og tilbake, det er ikke som om jeg nekter dem uten aa snakke om det. De vet naar de har bursdag, og vi har som regel kake her hjemme, og litt ekstra, og de faar feks gaver fra mine foreldre, men nyttige gaver, som ny ransel, regnklaer eller noe saant, ikke leker. Men ingen feiring, og det er de da aldeles helt okay med. De har naa bursdag rett etter juleferien, og midt i fellesferien uansett, og det er jo ikke akkurat i "rett tid" uansett ;)
Malika ville ikke be noen til seg, hun, fordi hun sa at hun ble ikke bedt til noen andre enn nabojenta uansett, de andre ungene leker ikke med henne. Altsaa de andre i klassen. De leker jo ikke med henne paa skolen engang, saa hvorfor invitere henne i bursdag, og hvorfor skulle hun? I fjor hadde hun noen av sine venner her paa Eid, og to fra klassen var invitert, men de kom ikke, uten aa si ifra. Jeg tror at om hun inviterte feks 10 jenter til bursdagen sin, saa kom kanskje 2 eller 3, toppen.
mariaflyfly
30-09-2005, 18:38
Da en av Lillemans kompiser fra barnehagen var her på bursdag, kjøpte jeg halalpølser av kalkun og kyllingkjøtt. Fikk vite i ettertid at han fint kunne spist vanlige kalkunpølser, men jeg syntes uansett det var greit å være på den sikre sida. Foreldrene til den lille gutten ga veldig klart utrykk for at de satte pris på at jeg hadde tenkt på det. :)
Maximillia
30-09-2005, 18:39
Verden står ikke og faller med bursdagen, men jeg har ihvertfall sterkt inntrykk av at det er en viktig del av det sosiale livet for barn i barneskolealder.
Det er noe de gleder seg til og planlegger lang tid i forveien.
Maximillia
30-09-2005, 18:43
Når det gjelder hovedspørsmålet: Jeg har ikke tilpasset hele selskapet eller unngått spesielle ting fordi om det kommer barn som er muslimer i bursdagen. Det har alltid vært noe som alle kan spise. Kan de ikke spise gele så regner jeg med at de vet om det selv, og spiser kake eller is istedet. Det blir jo noe av det samme som at Even (som er allergisk mot egg) må bli vant til at det alltid er masse ting han ikke kan spise i bursdager. Jeg tar alltid med egen kake uten egg til ham, og tar det som en bonus hvis det er andre ting i selskapet han kan spise.
Når det gjelder hovedspørsmålet: Jeg har ikke tilpasset hele selskapet eller unngått spesielle ting fordi om det kommer barn som er muslimer i bursdagen. Det har alltid vært noe som alle kan spise. Kan de ikke spise gele så regner jeg med at de vet om det selv, og spiser kake eller is istedet. Det blir jo noe av det samme som at Even (som er allergisk mot egg) må bli vant til at det alltid er masse ting han ikke kan spise i bursdager. Jeg tar alltid med egen kake uten egg til ham, og tar det som en bonus hvis det er andre ting i selskapet han kan spise.
Noen er ikke obs pσ dette med gele, faktisk. Mange tenker ikke paa det. Men sitrongele (i pulverform) er uten svin, har jeg faatt hoere. Mine barn tenker ikke altid over det, tror jeg. E-471 er ogsaa svin om det ikke er vegetabilsk, og det finnes bla i Grandiosa og en del andre pizzaer.
Tidligere bruker
30-09-2005, 18:51
Den største barnebursdagen vi har vært i var hos en muslimsk gutt.
Der fikk vi rundstykker, pizzaboller og kaker i massevis.. Og deilig kaffe med kardemomme.
Maximillia
30-09-2005, 18:53
Nei, men jeg mente bare at det er noe barna må holde greie på selv når de er store nok til å gå i selskap uten foreldrene. Hvis man ber 15 barn i bursdagsselskap så kan det være mange forskjellige religioner, allergier og forskjellige matvaner - man kan jo ikke gå rundt og passe på hva hver enkelt forsyner seg av. Eller mener du at hvis man ber muslimer i bursdag så skal man ikke servere noe `som de ikke kan spise?
Even er 3,5 år og har ennå ikke vært alene i bursdag, men han er allerede veldig flink til å spørre om det er egg i hvis han får kaker og sånne ting.
Nei, men jeg mente bare at det er noe barna må holde greie på selv når de er store nok til å gå i selskap uten foreldrene. Hvis man ber 15 barn i bursdagsselskap så kan det være mange forskjellige religioner, allergier og forskjellige matvaner - man kan jo ikke gå rundt og passe på hva hver enkelt forsyner seg av. Eller mener du at hvis man ber muslimer i bursdag så skal man ikke servere noe `som de ikke kan spise?
Even er 3,5 år og har ennå ikke vært alene i bursdag, men han er allerede veldig flink til å spørre om det er egg i hvis han får kaker og sånne ting.
Nei, herregud, ha alle gelekaker man kan tenke seg, det gjoer jo ikke noe, men kanskje man sier ifra paa forhaand at det er gelatin i kaken. Noen muslimer spiser ogsaa gelatin, fordi det finnes en mening om at man kan spise det fordi det er ikke svin, om du skjoenner. Det er saa omgjort og utvannet og gjort til noe annet, at det er ikke opprinnelig svin. Dette gjelder forresten ogsaa joediske barn! Men de kan feks ikke spise fromasjkake om det er gelatin m svin og floete i, fordi de kan ikke spise kjoett og melk sammen.
JMalika ville ikke be noen til seg, hun, fordi hun sa at hun ble ikke bedt til noen andre enn nabojenta uansett, de andre ungene leker ikke med henne. Altsaa de andre i klassen. De leker jo ikke med henne paa skolen .....
Kanskje sosialiseringsprosessen og "bli-kjent" perioden ville vært bedre dersom man inviterer til bursdag ? Inviterer man ikke til bursdag, blir man heller ikke invitert.Det er iallefall min erfaring...
forresten denne Eid feiringen, kan man ikke invitere en bønsj til den da ? :vetikke: Og så kanskje letter man prosessen om å la ditt barn bli invitert i andres bursdager ??
Kanskje sosialiseringsprosessen og "bli-kjent" perioden ville vært bedre dersom man inviterer til bursdag ? Inviterer man ikke til bursdag, blir man heller ikke invitert.Det er iallefall min erfaring...
forresten denne Eid feiringen, kan man ikke invitere en bønsj til den da ? :vetikke: Og så kanskje letter man prosessen om å la ditt barn bli invitert i andres bursdager ??
Jeg har invitert, men Malika fikk bestemme selv hvem hun ville invitere, og da ble det to fra klassen og fem nabounger som ikke gaar i klassen ;) Hun bestemmer, ikke jeg. De to fra klassen kom ikke uansett. Den ene skulle paa trening foerst, og kunne ikke om hun ble sliten, hun ble tydeligvis sliten, og den andre hoerte jeg ikke noe fra.
Kanskje vi kjoerer hele klassen i aar, men Malika vil ikke det, hun vil bare ha noen.
Uansett, om jeg skulle invitere til hennes bursdag, saa er ikke vi hjemme engang da, det er midt i fellesferien ;)
Tidligere bruker
30-09-2005, 19:36
En liten ting, se opp for gele, fordi det er svin i gele også, bortsett fra Piano ferdige gelepakker!
:snill:
:snill:
Ja, var det noe mer?
Eller, er det tilpassning til Norge σ spise svin?
Tidligere bruker
30-09-2005, 20:44
Ja, var det noe mer?
neida.. :snill: men fint å vite at det er svin i gele.. grei info å få med seg..
Tidligere bruker
30-09-2005, 20:46
Ja, var det noe mer?
Er det virkelig såååååå nøye?
Da jeg jobbet på SFO kom noen i skade å la de muslimske barna spise feil pølser engang. Vi sa ikke noe. Var det galt?
Da jeg jobbet på SFO kom noen i skade å la de muslimske barna spise feil pølser engang. Vi sa ikke noe. Var det galt?
For oss er det noye, og jeg oppfatter det som respektloest aa gjoere noe slikt! Jeg ville heller vite det, saann at jeg kan snakke med personalet slik at det ikke skjer igjen. Selv om ingen faar straff for det paa Dommens Dag, annet enn den som ga ungen svin med viten og vilje.
Jeg fatter ikke, hadde du gitt feks Maximillias Even egg med viten og vilje, naar du vet han er alergisk?
Tidligere bruker
30-09-2005, 21:02
:Popcorn:
Tidligere bruker
30-09-2005, 21:04
:fnis: Kanskje en litt dårlig spøk fra min side men... klarte ikke dy meg.
(Allergi og respektløshet kan vel ikke sammenlignes uansett syntes jeg.)
Tidl. bruker
30-09-2005, 21:12
Malika ville ikke be noen til seg, hun, fordi hun sa at hun ble ikke bedt til noen andre enn nabojenta uansett, de andre ungene leker ikke med henne. Altsaa de andre i klassen. De leker jo ikke med henne paa skolen engang, saa hvorfor invitere henne i bursdag, og hvorfor skulle hun? I fjor hadde hun noen av sine venner her paa Eid, og to fra klassen var invitert, men de kom ikke, uten aa si ifra. Jeg tror at om hun inviterte feks 10 jenter til bursdagen sin, saa kom kanskje 2 eller 3, toppen.
Uff, det høres trist ut...
:Popcorn:
:dulte:
og litt :is:
Tidligere bruker
30-09-2005, 21:34
:dulte:
og litt :is:
noe må man jo gjøre på en kjedelig fredagskveld.. :glis:
Uff, det høres trist ut...
Nja, vi er ganske nyinflyttet i omraadet, flytta inn rett foer skolen begynte. De andre barna i klassen har gaatt sammen i barnehage eller park, og kjenner hverandre. Foreldrene kjenner hverandre ogsaa godt, og det er ikke bare ungen som merker samholdet, for aa si det slik ;)
marsmamma78
30-09-2005, 21:50
Må stikke nesa mi i alt jeg :glis:. Er muslim selv men feirer børsdager jeg. Kanskje fordi jeg vokste opp sammen med kristne og mine foreldre ville ikke at jeg skulle føle meg annerledes. Kommer nok til å feire børsdager til datteren min, synes at det er viktig at hun får kontakt med sine klassekamerater/venner og da er barnebørsdager midt i blinken. Har respekt for mer "ordentlige" muslimer men jeg har mer avslappet forhold til akkurat dette.
Det går ann å sende halalmat med ungen, hvis jeg er usikker om foreldre vet om at hun er muslimsk. Har forresten mange norske venniner, de vet at jeg ikke spiser svinekjøtt og sørger for å ikke tilby noe med svin, hvis de ikke har kalkun/kylling så sier de ifra og det synes jeg er helt ok. Kan ikke forvente at noen lager annen type mat fordi jeg kommer. Jeg kan spise brødskive jeg, ikke så nøye med mat hvis selskapet er trivelig.
Tidl. bruker
30-09-2005, 21:54
Nja, vi er ganske nyinflyttet i omraadet, flytta inn rett foer skolen begynte. De andre barna i klassen har gaatt sammen i barnehage eller park, og kjenner hverandre. Foreldrene kjenner hverandre ogsaa godt, og det er ikke bare ungen som merker samholdet, for aa si det slik ;)
Får håpe det går seg til da!
Datteren min har to venninner som er muslimer, og en med eggeallergi, og for meg er det en selvfølge å servere mat gjestene kan spise. Så i femårsdagen fantes det verken svin eller egg.
Må legge til at alle tre var overrasket over at de kunne spise alt, så det var tydelig at dette ikke var vanlig...
Mor til 4
30-09-2005, 22:33
Her feirer vi bursdager, og ungene går i bursdager. men de får også gå i andre feiringer til andre barn, selv om ikke vi feirer det det samme selv. sosiale sammenkomster med barn stiller de opp i så sant de kan. og det er jo koselig for den som ber inn.
Synes det er helt greit at dere ikke feirer bursdager, men har andre feiringer i stedet for. (siden ungene dine er fornøyd med det). men jeg synes det blir litt trist hvis ikke ungene dine ikke får gå i bursdager fordi dere ikke feirer selv. da blir det vel sånn at de ungene ikke vil komme i deres feiringer også ?
Da blir det vel vanskelig å bli inkludert i en klasse, hvis det ikke er en klasse med mange muslimer.
Her feirer vi bursdager, og ungene går i bursdager. men de får også gå i andre feiringer til andre barn, selv om ikke vi feirer det det samme selv. sosiale sammenkomster med barn stiller de opp i så sant de kan. og det er jo koselig for den som ber inn.
Synes det er helt greit at dere ikke feirer bursdager, men har andre feiringer i stedet for. (siden ungene dine er fornøyd med det). men jeg synes det blir litt trist hvis ikke ungene dine ikke får gå i bursdager fordi dere ikke feirer selv. da blir det vel sånn at de ungene ikke vil komme i deres feiringer også ?
Da blir det vel vanskelig å bli inkludert i en klasse, hvis det ikke er en klasse med mange muslimer.
De er bare to muslimer.
Men jeg ser det ikke helt, huset vaart er aapent hele aaret, ikke bare paa bursdagen. Og hun kan invitere barna hjem feks paa Eid. Men det vil hun ikke, hun vil heller ha vennene sine, og ikke jentene i klassen. Og det respekterer jeg 100%. Vil hun ikke, saa skal jeg ikke tvinge henne.
Vi er ofte hos vennene hennes paa besoek og det synes de er like saa kjekt. Ene jenta som inviterte henne, men Malika forklarte selv at siden hun ikke feirer bursdager, saa gaar hun ikke i bursdag, og det syntes venninna var helt okay. Vi snakket med foreldrene, og de syntes det var kjekt at vi sa ifra, men vi kjenner de godt og da, saa det blir ikke som aa snakke med noen ukjente foreldre i klassen, da.
Mor til 4
30-09-2005, 23:06
De er bare to muslimer.
Men jeg ser det ikke helt, huset vaart er aapent hele aaret, ikke bare paa bursdagen. Og hun kan invitere barna hjem feks paa Eid. Men det vil hun ikke, hun vil heller ha vennene sine, og ikke jentene i klassen. Og det respekterer jeg 100%. Vil hun ikke, saa skal jeg ikke tvinge henne.
Nei vil hun ikke så kan en jo selvsakt ikke tvinge henne. det forstår jeg. men jeg hadde ikke lest flere meldinger du hadde skrevet før jeg siterte ditt i stad, så jeg hadde ikke fått med meg at hun ikke ville be noen i klassa. eller at hun ikke ville gå i bursdag fordi hun ikke feiret selv. Trodde det var du som mente at du ikke ville hun skulle gå i bursdager siden dere ikke feiret selv.
Her er det også åpent hun hele året, det ser ut som om det er bursdagsselskaper her så og si hver dag. Men alikevel er det noe spesielt med bursdagen dems, da gleder de seg mye, og planlegger dagen lenge. vi har blitt enig med foreldrene i klassene dems at enten ber de hele klassa, ellers så ber gutta alle guttene og jentene ber alle jentene. da blir det ingen som føler seg utenfor.
Her ber ungene hele klassa og andre venner i tilegg.
Ikke alle muslimske barn spiser kalkunpølser fra Prior, fordi det ikke er rituelt slaktet.
Pølsene? ;-)
Jeg synes religiøse spiseregler er et noe merksnodig og interessant emne. Det mest ekstreme jeg har hørt om, var en stakkar som bodde hos en ultaortodoks jødisk familie i Israel.
En dag gjorde han det store... han hadde satt bestikket for kjøttmat inn i oppvaskmaskinen for melkeprodukter... Husfruen hadde resolutt tatt alt bestikk og gravd det ned bak i hagen...
Christel
01-10-2005, 15:18
Jeg vet ikke om det var feil, eller ikke... men det kan jo NESTEN sammenliknes med å unnlate å si i fra hvis noen hadde drukker vanlig vin, hvis de trodde den var alkoholfri...
Tidligere bruker
01-10-2005, 16:07
Pølsene? ;-)
Jeg synes religiøse spiseregler er et noe merksnodig og interessant emne. Det mest ekstreme jeg har hørt om, var en stakkar som bodde hos en ultaortodoks jødisk familie i Israel.
En dag gjorde han det store... han hadde satt bestikket for kjøttmat inn i oppvaskmaskinen for melkeprodukter... Husfruen hadde resolutt tatt alt bestikk og gravd det ned bak i hagen...
Det er ganske interessant med spiseregler. Ikke bare religiøse, men også kulturelle tabuer når det kommer til mat.
Jeg tror de færreste her på NM ville spist hund. Jeg husker også en tråd her inne om kaninsteik. Det viste seg at svært mange ikke ville spise det heller.
Mine amerikanske slektninger fikk hakeslepp da jeg fortalte at det var hest i en del spekemat her til lands.
Forslaget mitt om hvalbiff falt heller ikke i god jord.
Skalldyr er også av mange forbudt mat. Det er kanskje ikke så rart tatt i betraktning hvor lett bedervelig det er og allergent.
Jeg synes det er mer uforståelig at folk ikke kan spise kanin når de spiser svin. Svin er en av våre genetisk nærmeste brødre i dyreriket.
Kaninen har "bare" søte øyne.
Svigermor spiser forresten ikke rådyr på grunn av de flotte øynene. He he.. men hun spiser elg.. Diskriminering?
Jeg prøvde forresten å få tak i pizza med kjøtt i Jerusalem! Fant det til slutt i gamlebyen.. Ikke lett å få tak i nei.
Polyanna
04-10-2005, 12:06
Det er jo forskjell på at det skjer ved et uhell og at noen gjør det med vilje, da! Noen ganger er "ignorance bliss". Så lenge man tar forholdsregler og passer på at det ikke skjer igjen.
Allergi er tross alt annerledes. Da må nesten foreldrene få vite det i tilfelle etterreaksjoner.
Polyanna
04-10-2005, 12:14
En gang holder..
Tidligere bruker
04-10-2005, 12:27
Det er ganske interessant med spiseregler. Ikke bare religiøse, men også kulturelle tabuer når det kommer til mat.
Svineforbudet i islam kom som en praktisk regel, for å hindre spredning av svinepest. Det er nok ikke profetens ord. Profeter burde desusten ikke kaste bort tiden sin på slikt.
Jeg synes kyr har nydelige øyne, men spiser dem allikevel. Jeg spiser hest også, og det smaker faktisk nesten bedre enn storfekjøtt. Kanin smaker riktig godt, men min mor lurte oss da vi var små og sa det var kylling.
jeg er lite sentimental av meg, og spiser det meste. Jeg synes det er bedre å fore dyrene med bra mat, stelle pent med dem og spise dem til slutt, enn å tenke på hvor pene øyne de har osv.
Pølser er deuusten noe man ikke urde spise, så sant det ikke er kvalitetspølser fra en god slakter/pølsemaker. Den om vet hvordan pølser lages, kan lett miste nattesøvnen. Spiser ikke kyllingkjøttdeig, eller kalkunpølser heller. De hiver bare skroget. slintrer, trevler og fjær, nebb og bein oppi kverna, og maler alt sammen fint og lager pølser av det. Dropper man fjøær og nebb, er det nok det samme med vanlig kjøttdeig og vanlige pølser også.
. Den om vet hvordan pølser lages, kan lett miste nattesøvnen. Spiser ikke kyllingkjøttdeig, eller kalkunpølser heller.
Tja, jeg kjente en gang i tiden en fyr som hadde sommerjobb hos Gilde. Han sa i alle fall at han overhodet ikke hadde noen problemer med å spise pølser, og at han ble positivt overrasket da han begynte å jobbe der over hvor "ekte" pølsene var. Så ikke vet jeg ...
Tidligere bruker
04-10-2005, 12:35
Svineforbudet i islam kom som en praktisk regel, for å hindre spredning av svinepest. Det er nok ikke profetens ord. Profeter burde desusten ikke kaste bort tiden sin på slikt.
Jeg synes kyr har nydelige øyne, men spiser dem allikevel. Jeg spiser hest også, og det smaker faktisk nesten bedre enn storfekjøtt. Kanin smaker riktig godt, men min mor lurte oss da vi var små og sa det var kylling.
jeg er lite sentimental av meg, og spiser det meste. Jeg synes det er bedre å fore dyrene med bra mat, stelle pent med dem og spise dem til slutt, enn å tenke på hvor pene øyne de har osv.
Pølser er deuusten noe man ikke burde spise, så sant det ikke er kvalitetspølser fra en god slakter/pølsemaker. Den om vet hvordan pølser lages, kan lett miste nattesøvnen. Spiser ikke kyllingkjøttdeig, ikke kalkunpølser heller. De hiver bare skroget, slintrer, trevler og fjær, nebb og bein oppi kverna, og maler alt sammen fint og lager pølser av det. Dropper man fjær og nebb, er det nok det samme med vanlig kjøttdeig og vanlige pølser også.
Pølser er deuusten noe man ikke urde spise, så sant det ikke er kvalitetspølser fra en god slakter/pølsemaker. Den om vet hvordan pølser lages, kan lett miste nattesøvnen. Spiser ikke kyllingkjøttdeig, eller kalkunpølser heller. De hiver bare skroget. slintrer, trevler og fjær, nebb og bein oppi kverna, og maler alt sammen fint og lager pølser av det. Dropper man fjøær og nebb, er det nok det samme med vanlig kjøttdeig og vanlige pølser også.
:iiik:
hva er Eid ?? :blond:
Ingen som klarte denne ??
NABBE !! :glis:
det med spiseregler står nå i bibelen også, da. bare at kristne har en velsignet evne til å plukke ut bare det de liker, og "glemme" resten... :mhmm:
svin, skalldyr, kaniner (skal bare spise dyr som har kløvet hov) osv. osv., jfr. 5.Mosebok 14,3-21
Hvert år feirer over 50 000 muslimer i Norge to høytider, som kalles henholdsvis Eid ul-Fitr etter fastemåneden ramadan, og Eid ul-adha som feires etter Hajj. Eid ul-Fitr er en høytid preget av stor glede, blandet med tristhet pga slutten av Ramadan måneden. Muslimer ser på Ramadan måneden som en tid hvor det muslimske samfunn føler en sterk mening i å tilhøre resten av Ummah (’familien’ av Islam, fellesskapet).
Denne Eiden ofte kalles ’lille eid’ sammenliknet med Eid ul-adha, (den sistnevnte varer i 4 dager sammenliknet med Eid ul-Fitr som varer i tre dager) men mange nyter Eid-ul-Fitr mer fordi den kommer etter fastemåneden.
det med spiseregler står nå i bibelen også, da. bare at kristne har en velsignet evne til å plukke ut bare det de liker, og "glemme" resten... :mhmm:
svin, skalldyr, kaniner (skal bare spise dyr som har kløvet hov) osv. osv., jfr. 5.Mosebok 14,3-21
Jeg har aldri hørt om noe slikt forbud mot svin og skalldyr i bibelen.... men det er mulig det er fordi jeg er hedning :) så jeg får ta deg på ditt ord her.
Men svin har da vel kløvet hov...
Sorry, jeg har vasket kopper!
Forresten, Charlie svarte bra nok.
Ungene mine har begynt allerede å forberede seg til Eid!
Tidligere bruker
04-10-2005, 14:52
Kan ikke se for meg et liv uten skalldyr og chablis. Pølser klarer jeg meg uten.
Divine: Jeg tror Gilde er bedre på dette enn Prior. det har vært en sak på Prior-kyllingfarsen.
Jeg spiser Gilde-pølser. De er kjempegode!
Polyanna
04-10-2005, 16:08
Stort fleredagers spiseorgie for feire at man er ferdig med å faste.
:glis:
Om man skal følge Profetens Sunnah, skal den festen være en dag. Selv om mange går "overboard" da, og feirer i flere dager. Vi har som regel to dager, kommer ann på helg og sånn, det.
Tidligere bruker
04-10-2005, 16:29
Hadde du lest hele Bibelen hadde du sett at det med matforbudet stammer fra loven som var den gamle pakt. Det nye testamentet opphever en del av moselovene deriblant spiseforbudet. Kristne lever etter den nye pakt ikke den gamle.
Polyanna
05-10-2005, 08:20
Hadde du lest hele Bibelen hadde du sett at det med matforbudet stammer fra loven som var den gamle pakt. Det nye testamentet opphever en del av moselovene deriblant spiseforbudet. Kristne lever etter den nye pakt ikke den gamle.
Åh, ikke alle. Gærningene i Kristent Samlingsparti og utbryterne derfra, er veeeldig glade i Moseloven. :mhmm: (*Leser leserinnlegg i lokalavis fra vestlandet*)
Tidligere bruker
05-10-2005, 08:32
Åh, ikke alle. Gærningene i Kristent Samlingsparti og utbryterne derfra, er veeeldig glade i Moseloven. :mhmm: (*Leser leserinnlegg i lokalavis fra vestlandet*)
Hvormye av moseloven som er opphevet er under debatt ja;)
Men matforbudet er def opphevet.
Tror ikke en gang KSP følger reglene for gjerding av hustak.
Polyanna
05-10-2005, 08:51
Hvormye av moseloven som er opphevet er under debatt ja;)
Men matforbudet er def opphevet.
Tror ikke en gang KSP følger reglene for gjerding av hustak.
Nei. Hvis det ikke gjelder seksualmoral er de generelt ikke så interesserte. :mhmm:
Tidligere bruker
05-10-2005, 08:55
Nei. Hvis det ikke gjelder seksualmoral er de generelt ikke så interesserte. :mhmm:
;)
Tror forresten at selv ikke de følger sex- reglene fra moseloven.. ihvertfall ikke de fleste av dem.
Da måtte jeg bare sjekke i 5. mosebok hva som egentlig stor der :)
Jeg synes forsåvidt denne var litt festelig:
"Men disse fuglene må dere ikke spise: ørnen, lammegribben og svartgribben, 13 glenten og alle slags falker, 14 alle slags ravner, 15 strutsen, uglen, måken og de forskjellige slags hauker, 16 kattuglen, hubroen og sløruglen, 17 pelikanen, åtselgribben og skarven, 18 storken og alle slags hegrer, hærfuglen og flaggermusen."
...og jeg som alltid har trodd at flaggermusen var et pattedyr og ikke en fugl... :haha:
Bjørnemamma
05-10-2005, 09:28
når vi er inne på det med muslimer og forskjellige skikker så kjenner jeg to brødre som har vokst opp sammen og de er begge mulimer. Han ene sier det er ok å drikke alkohol men andre stoffer skal man holde seg unna, mens han andre røyker hasj og marijuhana (vet ikke engang hvordan det skrives) og mener alkohol er fy fy og de begge har dette fra troen/ Koranen sin.
når vi er inne på det med muslimer og forskjellige skikker så kjenner jeg to brødre som har vokst opp sammen og de er begge mulimer. Han ene sier det er ok å drikke alkohol men andre stoffer skal man holde seg unna, mens han andre røyker hasj og marijuhana (vet ikke engang hvordan det skrives) og mener alkohol er fy fy og de begge har dette fra troen/ Koranen sin.
Nei, de har begge feil.
Berusende middler, det være seg det ene eller det andre, er forbudt!
Tidl. bruker
05-10-2005, 10:23
Joda, det er ofte trist og ikke gjøre som ALLE andre. Jeg er oppvokst som Jehovas Vitne og jeg skal ikke nekte på at det noen ganger var vanskelig og ikke være med i alle bursdagene. Så det at jeg er Jehovas Vitne i dag betyr ikke at jeg nekter på det. Det er alltid vanskelig å skille seg ut! Det er jo mange barn som skiller seg ut av en eller annen grunn.
Men jeg merket ikke alltid like mye til at jeg ikke feiret bursdager. Jeg gikk i en stor barnehage og i en stor klasse, og det var vel aldri sånn at alle ble bedt på en gang. Ofte ble jeg ikke bedt fordi foreldrene visste at vi var JV.
Jeg fikk da oppleve ting jeg også da jeg var liten. Det er jo greit nok at man har "sin egen" dag en gang i året hvor man får ekstra oppmerksomhet, men jeg følte da at jeg fikk oppmerksomhet selv om det ikke var en spesiell dag. Sånn som den dagen jeg fikk tv og nintendo på rommet mitt, da mamma og pappa hadde pakket inn 16 små-gaver til meg, eller dagen da jeg fikk det gigantiske my-little-pony-huset. Dette var på dager jeg ikke ventet å få noe, jeg hadde ingen anelse om at jeg skulle få noe. Ofte gleder det mer enn hvis man VET at man får noe en spesiell dag. Jeg hadde ofte barneselskaper, hvor jeg inviterte barna i klassen, i gata eller i menigheten som jeg gikk i. Også var jeg i andres barns selskaper.
Jeg har jo på en måte skilt meg ut i oppveksten. Men dette har jo også gjort meg sterk. Jeg ble jo fortalt hvorfor jeg ikke gikk i bursdager eller feiret andre høytider som er vanlige i norge, og jeg forstod dette godt.
Det at man ikke feirer de tradisjonelle høytidene vil jo ikke med det samme si at man ikke opplever noen av de samme følelsene som andre barn gjør rundt disse tidene. Man vil jo alltid det beste for barna sine, og finner måter og kompensere på så man ikke føler at man aldri har det noe gøy.
Det er ofte de voksne som virkelig "hauser" opp høytidene, og at det er da man skal kose seg. Man kan jo kose seg selv om man ikke feirer disse høytidene. Vi lever i en verden hvor folk har forskjellige relgioner og oppfattelser av livet. Dette må vi repsktere! Ikke gå å synes synd på hverandre. Man har da mange andre ting å glede seg over enn akkurat disse feiringene.
Jeg sier ikke at det er bedre og ikke feire bursdag, jeg prøver bare og forklare at det ikke nødvendigvis er synd på barn som ikke feirer bursdag. Barn det er synd på er de som oplever omsorgssvikt, matmangel og krig! Dette er virkelig trist!
Jeg sniker meg inn her, for jeg lurer på noe av det samme.
I November så skal datteren vår feire sin bursdag på Ablegøyer. Da inviteres alle jentene i klassen.
Jeg vet ikke om det er noen muslimer i klassen hennes, men samboer foreslo at jeg skulle spørre lærerne i klassen hennes.
Nå, maten som blir servert i selskapet tror jeg blir hotdog ( vanlige. De inneholder vel svinekjøtt, gjør de ikke? ). Det er ikke vi som lager i stand maten, men personalet på Ablegøyer.
Så hvis det er muslimer i klassen hennes, hvordan gjøre dette da?
Enig her, og jeg spiser vanligvis verken pølser eller kjøttdeig (men jeg spiser det hvis jeg får det servert).
Men det med kyllingkjøttdeig visste jeg ikke! :angst: Herregud, kan du forklare meg hva som er i den? Jeg trodde det var rent, kvernet kjøtt fra kyllingen :løper og kaster kyllingkjøttdeigen jeg hadde tenkt å ha til middag:
Joda, det er ofte trist og ikke gjøre som ALLE andre. Jeg er oppvokst som Jehovas Vitne og jeg skal ikke nekte på at det noen ganger var vanskelig og ikke være med i alle bursdagene. Så det at jeg er Jehovas Vitne i dag betyr ikke at jeg nekter på det. Det er alltid vanskelig å skille seg ut! Det er jo mange barn som skiller seg ut av en eller annen grunn.
Men jeg merket ikke alltid like mye til at jeg ikke feiret bursdager. Jeg gikk i en stor barnehage og i en stor klasse, og det var vel aldri sånn at alle ble bedt på en gang. Ofte ble jeg ikke bedt fordi foreldrene visste at vi var JV.
Jeg fikk da oppleve ting jeg også da jeg var liten. Det er jo greit nok at man har "sin egen" dag en gang i året hvor man får ekstra oppmerksomhet, men jeg følte da at jeg fikk oppmerksomhet selv om det ikke var en spesiell dag. Sånn som den dagen jeg fikk tv og nintendo på rommet mitt, da mamma og pappa hadde pakket inn 16 små-gaver til meg, eller dagen da jeg fikk det gigantiske my-little-pony-huset. Dette var på dager jeg ikke ventet å få noe, jeg hadde ingen anelse om at jeg skulle få noe. Ofte gleder det mer enn hvis man VET at man får noe en spesiell dag. Jeg hadde ofte barneselskaper, hvor jeg inviterte barna i klassen, i gata eller i menigheten som jeg gikk i. Også var jeg i andres barns selskaper.
Jeg har jo på en måte skilt meg ut i oppveksten. Men dette har jo også gjort meg sterk. Jeg ble jo fortalt hvorfor jeg ikke gikk i bursdager eller feiret andre høytider som er vanlige i norge, og jeg forstod dette godt.
Det at man ikke feirer de tradisjonelle høytidene vil jo ikke med det samme si at man ikke opplever noen av de samme følelsene som andre barn gjør rundt disse tidene. Man vil jo alltid det beste for barna sine, og finner måter og kompensere på så man ikke føler at man aldri har det noe gøy.
Det er ofte de voksne som virkelig "hauser" opp høytidene, og at det er da man skal kose seg. Man kan jo kose seg selv om man ikke feirer disse høytidene. Vi lever i en verden hvor folk har forskjellige relgioner og oppfattelser av livet. Dette må vi repsktere! Ikke gå å synes synd på hverandre. Man har da mange andre ting å glede seg over enn akkurat disse feiringene.
Jeg sier ikke at det er bedre og ikke feire bursdag, jeg prøver bare og forklare at det ikke nødvendigvis er synd på barn som ikke feirer bursdag. Barn det er synd på er de som oplever omsorgssvikt, matmangel og krig! Dette er virkelig trist!
Mannen min signerer dette, bortsett fra at han ikke er JV lenger ;)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.