PDA

Se hel versjon : Er det viktig for dere å handle økologisk?

Tidligere bruker
05-10-2005, 08:19
Hva tenker dere om dette?

Betyr det noe for dere om et matvareprodukt er økologisk eller ikke?
Eller gir dere rett og slett blaffen?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1127792.ece

For min egen del handler jeg økologisk i tilfellene jeg kan, men bare hvis ikke prisforskjellen er gedigen.

Tidligere bruker
05-10-2005, 08:24
Jeg gir rett og slett blaffen (for å bruke dine ord :) )

Har forresten en pakke rød te som får meg til å tenke på Madam Mim hver gang jeg tar meg en kopp. På pakken står det nemlig: en økologisk drøm! :lol: :klem:

Fluke
05-10-2005, 08:29
Vi kjøper økologisk når vi kan, men vi kjører ikke innom den økologiske gården her i byen for å handle. Vi burde sikkert gjort det, men det passer liksom aldri. :flau:

Nå for tiden skal ikke T. ha melkeprodukter og da kjøper vi soya-greier i stedet. De fleste soyaproduktene på Meny er økologiske og det syns jeg er fint siden soya ofte er genmodifisert i andre land...

Jeg syns at kvaliteten på økologisk mat er bedre enn den på ikke-økologisk og foretrekker altså økologisk. :nikker:

Bequita
05-10-2005, 08:31
Vi prioriterer alltid økologisk hvis det er praktisk og økonomisk forsvarlig. Gidder ikke kjøpe mel til 40 kr per kilo, for å si det sånn. Synes det er viktigere med økologiske grønnsaker og frukt enn tørrvarer.

Vi velger ofte å dra til de butikkene hvor vi vet vi kan finne økologiske varer, for eksempel Ultra, Obs og Mega.

Økologisk velger vi ikke bare for vår egen helse, også for miljøet sin del.

heffalompen
05-10-2005, 08:37
Må være ærlig å si at jeg ikke bryr meg noe særlig om det... :uffda:

Polyanna
05-10-2005, 08:38
Jeg kjøper økologiske varer når det er lettvint. Jeg legger meg litt ekstra i selen for å kjøpe økologiske egg.

Nå er det jo ikke automatikk i at økologisk er bedre enn ikke-økologisk, da. Noen ganger kan de økologiske produktene inneholde minst like mange toksiner som de ikke-økologiske, og så kommer miljøbelastningene ved transporten i tillegg. Da Regal mølle skulle levere mel til en barnematprodusent og måtte finne den produsenten med aller minst toksiner, så strøk alle økologiske leverandører med glans. Det er fordi jordsmonnet påvirker langt mer enn produksjonsmåten for korn.

Polyanna-på-den-ene-og-på-den-annen-side :p

(Mannen min er derimot dypt skeptisk til økologisk mat - han ble meeeget skeptisk da jeg hadde kjøpt økologisk ketsjup. :lol: Men vanligvis vet han ikke hva slags råvarer jeg bruker, så da er han lykkelig uvitende. ;))

Mummitrollet
05-10-2005, 08:46
Jeg prøver å kjøpe litt økologisk, men som så mange andre, så er jeg ikke villig til å betale hva som helst.
Jeg har derimot en kusine som er helt ekstrem, og har lovet meg selv at sånn skal jeg aldri bli - men det er en annen sak :)

plipp
05-10-2005, 09:04
Kjøper økologisk når det alternativet finnes i butikken, og når det er økonomisk forsvarlig. Noen ganger kjøper jeg det selv om det er mye dyrere også. Nå bor vi i en liten by, og det er få andre økologiske varer å få enn de som blir tatt inn av de ulike butikkjedene. Så jeg må noen ganger svinse rundt i halvparten av byens dagligvareforetninger for å få et brukbart utvalg av økologiske varer. (Har nettopp oppdaget det frosne solsikkebrødet på KIWI, Økologisk og kjempegodt!)Men det er ofte barna som blir prioritert når det gjelder de økologiske råvarene, eller ville det blitt alt for vanskelig å handle rett og slett!

Tidligere bruker
05-10-2005, 09:24
Nei det er ikke viktig for meg... !
jeg handler billig..

Shannon
05-10-2005, 09:28
Det er ikke viktig for meg.

Hot-mum
05-10-2005, 09:30
Nei tenker faktisk ikke over det når jeg handler.

MTB
05-10-2005, 09:34
Ikke noe særlig viktig for meg:snill:

Tidligere bruker
05-10-2005, 09:35
Nei, det er ikke viktig.

Jinx
05-10-2005, 09:40
Ja jeg handler alltid økologisk hvis det er et alternativ. F.eks grønnsaker, egg osv. Men det er et lite utvalg her, så får ikke handlet så mye som jeg ønsker

Tidligere bruker
05-10-2005, 09:52
Jeg handler økologisk så sant jeg kan, dvs. at det ikke er ALTFOR dyrt og jeg ikke må reise land og strand rundt for å få tak i. Hadde det vært bedre utvalg på supern på hjørnet hadde jeg helt klart valgt det.

Må innrømme at jeg var ganske manisk på det når Lille B begynte med fast føde og hadde månedlige ekspedisjoner til Mega for å få tak i Hipp og til Helios. Nå er vi ikke like påpasselige lenger, men prøver så godt vi kan!

Tidligere bruker
05-10-2005, 09:59
Jeg handler økologisk så sant jeg kan, dvs. at det ikke er ALTFOR dyrt og jeg ikke må reise land og strand rundt for å få tak i. Hadde det vært bedre utvalg på supern på hjørnet hadde jeg helt klart valgt det.

!

Det er litt sånn for meg også. Hvis jeg er på en butikk med økovarer så handler jeg økovarer. Men jeg kjører ikke mange mil i bil for å handle økologisk.
Men jeg synes det er positivt at f.eks Coop kjeden øker sitt utvalg i økologiske varer.

helten
05-10-2005, 10:13
Ja, det er viktig for meg. Ikke fordi jeg tror at økologisk mat er bedre enn annen mat, men fordi det er den eneste måten å signalisere at jeg støtter økologisk landbruk. Vi har alle et ansvar for jorden vi bor på, og jeg har tro på at alle kan gjøre litt for å minske forurensningen.

Så jeg kjøper det de har av økologiske varer på nærbutikken, som betyr melk, youghurt, egg, rømme og kanskje en og annen gang ost. Men jeg oppsøker ikke spesialbutikker for å finne økologiske matvarer.

Likeledes kjøper norske produkter når valget står mellom utenlandske og norske, pga. kortere transport og fordi jeg ønsker å støtte norsk næringsliv.

Jeg er en liten idealist.

Fellina
05-10-2005, 10:14
Jeg gir nok litt blaffen. (men vet innerst inne at vi skulle valgt økologisk...).

Acsa
05-10-2005, 10:15
Vi handler økologisk hvis det er mulig ifht. familieøkonomien. Det betyr at vi alltid kjøper økologisk lettmelk, og vi kjøper økologisk hermetikk på Coop (tomater og mais), økologisk ketsjup osv. Økologiske egg blir for dyrt, dessverre. Hadde vi hatt bedre råd hadde jeg handlet mer økologisk, så det blir nok mere av det når mannen har fått seg en fast jobb og jeg er ferdig med å studere. Vi handler mere økologisk nå enn da vi var studenter begge to... ;)

Hvis valget står mellom økologisk mat produsert på den andre siden av jorda og ikke-økologisk mat produsert i Norge eller nabolandene, velger jeg sistnevnte. Miljøgevinsten forsvinner jo fullstendig hvis man skal frakte maten langt, og selv om det isolert sett kan være bedre for oss, forverrer det det generelle forurensingsnivået.

Tinetoff
05-10-2005, 11:00
Ja, det er viktig for meg å handle i hvert fall en del økologisk, selv om det ikke er noe mål for meg å gå over til et heløkologisk kosthold. Som Polyanna gjør jeg en ekstrainnsats for å få økologiske egg hvis det overhodet lar seg gjøre, og så blir det en del økologiske grønnsaker og frukt i tillegg. Den viktigste grunnen til at jeg gjør det, er miljøaspektet (og dyrevernaspektet når det gjelder egg – har egentlig lyst til å tenke litt mer på det når det gjelder kjøtt også), men jeg har også god tro på at det er sunnere og ofte smaker bedre, siden ting har fått vokse i eget tempo.

jentemamma
05-10-2005, 11:05
Når det gjelder fruk og grønnsaker til en viss grad.

Men ellers velger jeg det produktet jeg og familien synes er best på smak.

charlie
05-10-2005, 12:47
Vi kjøper økologisk når vi kan, men vi kjører ikke innom den økologiske gården her i byen for å handle. Vi burde sikkert gjort det, men det passer liksom aldri. :flau:

Nå for tiden skal ikke T. ha melkeprodukter og da kjøper vi soya-greier i stedet. De fleste soyaproduktene på Meny er økologiske og det syns jeg er fint siden soya ofte er genmodifisert i andre land...

Jeg syns at kvaliteten på økologisk mat er bedre enn den på ikke-økologisk og foretrekker altså økologisk. :nikker:

me too... :glis:

mamma_nemi
05-10-2005, 12:55
Jeg gir blaffen for å si det slik....Orker ikke tenke øokologisk hver eneste gang jeg skal handle..

Pippi-mor
05-10-2005, 12:57
Når det gjelder frukt og grønnsaker til en viss grad.

Men ellers velger jeg det produktet jeg og familien synes er best på smak.

Signerer denne! :snill:

tyren11
05-10-2005, 13:16
Jeg gir blaffen.

mamaria
05-10-2005, 13:20
Tja, jeg kunne helt sikkert vært flinkere!
Jeg kjøper økologisk om det er lett tilgjengelig.
Jobber innen landbruket selv, og har interesse for økologisk drift, ja.

helten
05-10-2005, 13:36
Hvis valget står mellom økologisk mat produsert på den andre siden av jorda og ikke-økologisk mat produsert i Norge eller nabolandene, velger jeg sistnevnte. Miljøgevinsten forsvinner jo fullstendig hvis man skal frakte maten langt, og selv om det isolert sett kan være bedre for oss, forverrer det det generelle forurensingsnivået.

Slik tenker jeg også.

Blå
05-10-2005, 14:17
Jeg handler økologisk dersom det er praktisk. Det vil si at det er økologiske varer tilgjengelig og de ikke er for mye dyrere.

Jeg abonnerer på økologiske grønnsaker og prøver å handle på Coop fordi de har et større utvalg av økologiske varer (men da må jeg kjøre bil så det kan være at vinningen går opp i spinningen :snill: ).

mamma_80
05-10-2005, 18:43
For å være helt ærlig, så har jeg bare handlet økologisk de gangene jeg ikke har sett etter på matvaren..så kan ikke si at jeg bryr meg så hardt nei.

keiserwictor
05-10-2005, 18:45
Bryr meg ikke om dette!!

AnneK27
05-10-2005, 19:09
Er ikke veldig opptatt av økologiske matvarer. Var litt mer bevist i forhold til maten lillemann fikk i seg de første mnd ved normal mat

Eirin
05-10-2005, 19:31
Jeg prøver, men for eksempel frukt er så utrolig mye dyrere økologisk enn ikke at jeg rett og slett ikke har råd. Er det like dyrt ellers i landet også? På OBS koster en pakke med to økologiske appelsiner 30 kroner, det samme for tre epler, og her i huset spiser vi sikkert seks av hver daglig. Er det billigere sørpå?

pippo
05-10-2005, 20:04
Handler alltid økologisk når det finnes et økologisk alternativ lett tilgjengelig. Leter aldri etter økologiske alternativer, men er litt glad hver gang jeg tilfeldigvis finner noe. Synes det er viktig å vise at vi vil ha mat med god kvalitet.

Christel
05-10-2005, 21:00
Må være ærlig å si at jeg ikke bryr meg noe særlig om det... :uffda:
Ikke jeg heller.
Pris og tilgjengelighet er viktigst.

nolo
05-10-2005, 21:22
Jeg vil gjerne ha økologisk mat, men jeg anstrenger meg ikke noe særlig for å få tak i det:sparke:. Kjøper når det er tilgjengelig i hyllene.

Meez
05-10-2005, 21:24
Handler litt økologisk, f.eks. grønnsaker, frukt og egg.

Tingeling84
05-10-2005, 22:03
Jeg har ikke tenkt så mye over det, men jeg burde kanskje prøve å være litt mer bevisst.

LindaSD
05-10-2005, 22:17
Gir blaffen :jupp:

superbabe!
05-10-2005, 22:32
Hei

Nei det gir jeg blaffen i. Synes det er mest riktig å gi mitt barn på 4,5 år de vi andre spiser.. så lenge det er sundt og riktig sammen satt med tanke på vitaminer og sånn..:digger:

AprilRyan
06-10-2005, 11:31
Som student har jeg ikke råd til alltid å handle økologisk, men skulle gjerne gjort det.

Cecilie85
06-10-2005, 11:36
jeg gir blaffen jeg

Beverly
06-10-2005, 14:50
Nei, ikke viktig for meg.

Maya
06-10-2005, 15:00
Vi prioriterer alltid økologisk hvis det er praktisk og økonomisk forsvarlig. Gidder ikke kjøpe mel til 40 kr per kilo, for å si det sånn. Synes det er viktigere med økologiske grønnsaker og frukt enn tørrvarer.

Vi velger ofte å dra til de butikkene hvor vi vet vi kan finne økologiske varer, for eksempel Ultra, Obs og Mega.

Signerer!

Isiis
07-10-2005, 16:21
Det er ikke viktig for meg :niks:

Cherokee
07-10-2005, 16:31
Jeg handler gjerne økologiske matvarer ja... Men så veldig viktig er det ikke. Jeg handler vel egentlig det jeg tror er bra for kroppen min, uavhengig av pris og om det er økologisk eller ei... :snill:

Tidligere bruker
08-10-2005, 16:34
Vi handler alltid økologisk, så lenge det ikke sprenger budsjettet fullstendig og er praktisk mulig å få tak i. Jeg velger stort sett alltid økologiske alternativer, og så lenge jeg handler på prix eller OBS holder jeg budsjettet fint. Der er nemlig økotørrvarene ikke spesielt mye dyrere. (under 10 kr for 1 kg økomel).

Jeg velger økologisk pga egen og familiens helse, kan man unngå giftstoffer og sprøytemiddelrester, så skal man det. Og tiltross for Polyannas skrekkhistorie fra regal, er det ingen tvil om at økologisk produksjon er langt sunnere for jord, dyr og produsenter.

Jeg er oppvokst blant de som startet Helios i sin tid, og det krever faktisk mye kunnskap for å håndtere biodynamiske og økologiske råvarer. Mange iealister innen bransjen hadde ikke denne kunnskapen i starten (etter mange års avlæring som følge av økt sprøyting og kunstgjødselbruk)

Fordi disse råvarene ikke er fulle av sprøytemidler, og vokst seg store ved hjelp av kunstgjødsel, så vil mange av produktene være mer sårbare og ha kortere holdbarehet. De vil også kanskje være litt "puslete". Men er det ikke litt rart at noen vil spise en paprika som man kan glemme i kjøleskapet, finne igjen et halvt år senere og så er den like fin???

Innen økologisk landbruk er det mye høyere krav til hvordan dyra skal ha det, det er mye større krav til bondens fagkunnskap og dyktighet. det er nemlig ingen sak å kunstgjødsle og sprøyte. Derimot er det litt av en utfordring å legge opp en vekselsbrukplan som gjennom 3, 4 eller 5 år skal gi de riktige næringsstoffene til jorda, gi jorda nok hvile og sørge for at planter som trenger feks nitrogen etterfølger planter som gir nitrogen. Det er mer arbeidskrevende, ettersom man må luke mer. Ugresset er nemlig ikke blitt forgiftet så det døde.

Det er jo temmelig naivt å tro at det ikke skulle være sprøytemiddelrester, i maten når man har sprøytet vekster rundt slik at det døde? Og når ugress dør av sprøytemiddelet, kan det ikke være sunt?

Det er også skremmende å se at potetbønder som driver konvensjonelt, dvs at de sprøyter, blir sterile eller får fosterskader, og man kan påvise en sammenheng med sprøyting. I søramerika er det jo knapt en kaffeplantasjearbeider som kan få barn, etter å ha arbeidet med sprøytingen.

Det er mange grunner til å handle økologisk, men for meg er etikk, dyrehelse, miljø, smak og egenhelse viktig. Og etter at vi bevisst la om kostholdet til mest mulig økologisk har vi vært veldig friske og blitt veldig kresne på hvordan mat skal smake!

Polkadot
10-10-2005, 19:03
For et flott innlegg, Madam Mim!

Astrid
12-10-2005, 01:11
Vi handler mye økologisk. Jeg har flere varer jeg ikke har kjøpt i konvensjonell utgave på mange mange år. Hvetemel f.eks. Og ikke minst rosiner. ALT som er sprøyta med "plantevernmidler" inneholder rester av de kjemikaliene som ble brukt. Målet er å komme seg under lovlige verdier før produktet konsumeres. Når frukt blir tørka, blir vannet fjerna, og alt annet mer konsentrert. Sprøytemiddelrestene også :urk:

Det er som Mim skriver en del eksempler på at økologene i fordums dager var bedre idealister enn de var til å ta vare på råvarene sine. Derav en del rare historier fra pionertida. Nå derimot, kjøres en stor andel av de økologiske varene gjennom de samme trygge og kvalitetsmessig gode annleggene som de konvensjonelle. Så soppgifter i økologisk korn er ikke så utbredt som det var. Nå ligger det på nivå med de konvensjonelle, og i mange tilfeller lavere. Dette er nokså kompliserte greier, men det henger bl.a sammen med svakere nitrogengjødsling (=sterkere, mindre forvokste, planter) og fravær av sprøytemidler. Den soppen som produserer de verste giftene i korn (fusarium) finnes det ikke sprøytemidler mot. Og da er det bedre å ha en rik soppflora hvor de konkurrerer med hverandre, enn å utrydde alle andre enn fusarium-soppen som så får god plass å boltre seg på. *informerer spesielt interesserte* ;)

Sannemor
12-10-2005, 07:29
Det er ikke viktig for meg :snill:

Mammaen til lillegul
16-10-2005, 19:25
Av og til. Men handler ikke hvis det ikke er bra kvalitet.

Mynte
16-10-2005, 19:33
Vi handler så mye vi kan økologisk, men det har jo sin begrensning i forhold til hva som finnes i butikkene... Handler en del på helsekost/Helios og en del på Coop/Meny.

Anettemor
18-10-2005, 09:49
kommer helt ann på prisen...... men jeg foretrekker helst økologisk......

Theron
20-10-2005, 08:41
Sorry...men NOPE!

:-)

Tidligere bruker
20-10-2005, 08:46
Sorry...men NOPE!

Sorry for hvem? For oss som handler økologisk? Det er vel mer SORRY i fht din helse, barnas helse, konvensjonell drifts dyrehelse og dyrestell, miljøet, toksinnivået og sprøytemiddelrestene i maten du spiser, den usunne jorden som er et resultat av konvensjonelt jordbruk.

Theron
20-10-2005, 08:46
[QUOTE=Madam Mim]
Men er det ikke litt rart at noen vil spise en paprika som man kan glemme i kjøleskapet, finne igjen et halvt år senere og så er den like fin???
QUOTE]

Jeg har aldri opplevd en paprika som holder seg i ett halvt år :shock:
kaster som oftest de etter noen dager for de er bløte jeg :mhmm:

Imponert over kunnskapene dine...hadde jeg visst like mye og vært like engasjert som deg så hadde jeg nok satset øko jeg og :jupp:

Vi blir vel mer og mer opplyst etter som årene går, men nå bryr jeg meg dessverre ikke.....

Theron
20-10-2005, 08:48
Sorry for hvem? For oss som handler økologisk? Det er vel mer SORRY i fht din helse, barnas helse, konvensjonell drifts dyrehelse og dyrestell, miljøet, toksinnivået og sprøytemiddelrestene i maten du spiser, den usunne jorden som er et resultat av konvensjonelt jordbruk.

Jepp! Sorry for meg og millioner av andre mennesker som ikke bryr seg om økologisk enda........................

:snill:

Tidligere bruker
20-10-2005, 09:18
Ehh....Jeg blir litt oppgitt over argumentasjonen. Dette vet jeg ikke noe om, så da kan jeg heller ikke skaffe meg kunnskap?

Det er IKKE vanskelig å skaffe seg kunnskap om noe som helst, dersom man vil. Det er sjelden annet enn latskap som står i veien for å innhente ny viten. Man bør ikke akseptere at det er noe man ikke vet.

Jeg foreslår at du starter med å lese litt inne på oikos.no (http://www.oikos.no), naturianer.no (http://www.naturianer.no)

Tidligere bruker
20-10-2005, 09:23
[QUOTE=Madam Mim]
Men er det ikke litt rart at noen vil spise en paprika som man kan glemme i kjøleskapet, finne igjen et halvt år senere og så er den like fin???
QUOTE]

Jeg har aldri opplevd en paprika som holder seg i ett halvt år :shock:
kaster som oftest de etter noen dager for de er bløte jeg :mhmm:

Imponert over kunnskapene dine...hadde jeg visst like mye og vært like engasjert som deg så hadde jeg nok satset øko jeg og :jupp:

Vi blir vel mer og mer opplyst etter som årene går, men nå bryr jeg meg dessverre ikke.....

:nikker:

Det er ikke viktig for meg å handle økologisk. Og argumenter om grønnsaker som holder seg like fine i månedsvis får meg egentlig bare til å tenke at dette er propaganda uten hold i virkeligheten. Hos meg mugner og råtner i allefall grønnsaker, og jeg har til dags dato ikke opplevd epler som er vokset, som noen hevdet i en annen tråd. Så... nei, økologisk er ikke viktig for meg.

Olympia
20-10-2005, 09:26

:dåne:

Theron
20-10-2005, 09:39
Jada...jeg vet jeg høres helt dust ut!

Men det jeg mener er;

Jeg gidder ikke gå rundt i butikker og leite etter økologisk! Det er ikke lett å få tak i..

Jeg bryr meg rett og slett ikke om det!!!
og jeg vet at jeg ikke er alene.....

MEN; når det blir vanlig med økologisk, noe det sikkert blir mer og mer. Og jeg kan handle det rett ifra en vilken som helst butikk hylle, da tror jeg ting endrer seg. Fordi holdningene i hele verden sikkert vil endre seg. inkludert meg.

Men nå....urk!

Det blir som om at en vegetarianer skal overtale meg til å bli vegetarianer.
Jeg respekterer valgene deres; men spar meg for "moral" preken.....

Økologisk; nei takk!

anjus
20-10-2005, 09:42
Har butikk i nærheten her og økologiske matvarer er en sjelden luksus om det skulle vise seg å være i butikken av og til. Men nei, jeg handler ikke økologisk sånn til vanlig. Av og til egg.

puu
20-10-2005, 10:43
Vi handler alltid økologisk, så lenge det ikke sprenger budsjettet fullstendig og er praktisk mulig å få tak i. Jeg velger stort sett alltid økologiske alternativer, og så lenge jeg handler på prix eller OBS holder jeg budsjettet fint. Der er nemlig økotørrvarene ikke spesielt mye dyrere. (under 10 kr for 1 kg økomel).

Jeg velger økologisk pga egen og familiens helse, kan man unngå giftstoffer og sprøytemiddelrester, så skal man det. Og tiltross for Polyannas skrekkhistorie fra regal, er det ingen tvil om at økologisk produksjon er langt sunnere for jord, dyr og produsenter.

Jeg er oppvokst blant de som startet Helios i sin tid, og det krever faktisk mye kunnskap for å håndtere biodynamiske og økologiske råvarer. Mange iealister innen bransjen hadde ikke denne kunnskapen i starten (etter mange års avlæring som følge av økt sprøyting og kunstgjødselbruk)

Fordi disse råvarene ikke er fulle av sprøytemidler, og vokst seg store ved hjelp av kunstgjødsel, så vil mange av produktene være mer sårbare og ha kortere holdbarehet. De vil også kanskje være litt "puslete". Men er det ikke litt rart at noen vil spise en paprika som man kan glemme i kjøleskapet, finne igjen et halvt år senere og så er den like fin???

Innen økologisk landbruk er det mye høyere krav til hvordan dyra skal ha det, det er mye større krav til bondens fagkunnskap og dyktighet. det er nemlig ingen sak å kunstgjødsle og sprøyte. Derimot er det litt av en utfordring å legge opp en vekselsbrukplan som gjennom 3, 4 eller 5 år skal gi de riktige næringsstoffene til jorda, gi jorda nok hvile og sørge for at planter som trenger feks nitrogen etterfølger planter som gir nitrogen. Det er mer arbeidskrevende, ettersom man må luke mer. Ugresset er nemlig ikke blitt forgiftet så det døde.

Det er jo temmelig naivt å tro at det ikke skulle være sprøytemiddelrester, i maten når man har sprøytet vekster rundt slik at det døde? Og når ugress dør av sprøytemiddelet, kan det ikke være sunt?

Det er også skremmende å se at potetbønder som driver konvensjonelt, dvs at de sprøyter, blir sterile eller får fosterskader, og man kan påvise en sammenheng med sprøyting. I søramerika er det jo knapt en kaffeplantasjearbeider som kan få barn, etter å ha arbeidet med sprøytingen.

Det er mange grunner til å handle økologisk, men for meg er etikk, dyrehelse, miljø, smak og egenhelse viktig. Og etter at vi bevisst la om kostholdet til mest mulig økologisk har vi vært veldig friske og blitt veldig kresne på hvordan mat skal smake!
:dulte:

For meg er det å velge økologisk en ganske naturlig greie. Jeg har vokst opp med en veldig bevisst mamma som alltid har handlet økologisk og biodynamisk mat. Ikke noe annet enn hjemmelaget, eller Helios barnemat på denne jenta da hun var liten. :fnise:

Nå bor jeg riktignok ikke i nærheten av det beste utvalget, og jeg har ikke bil, men der jeg kan, så velger jeg økologisk. Jeg har heller ikke råd til å være fanatisk, men bevisst kan man uansett være. :)

(Jeg var forresten og hamstret pærer på Helios senest i går. :nam: Pærene de har nå er nyyydelige, sprøytede evigvarende kiwi-pærer får man bare ikke så gode!)

Tidligere bruker
20-10-2005, 10:51
Noe som undrer meg er:

- Når det blir slått opp på NM at det er funnet sprøytemiddelrester i barnematglass så dåner de fleste og skal ALDRI mer kjøpe akkurat det barnematglasset. Lite tenker de over at maten de ellers kommer til å gi sine barn er fullstappet av sprøytemiddelrester.

Tidligere bruker
20-10-2005, 11:27
Jada...jeg vet jeg høres helt dust ut!

Ja, du høres litt dust ut, når det gjelder måten du argumenterer på. Ingen ting vil bli vanlig eller alminnelig tilgjengelig før vi som forbrukere krever at det blir vanlig og alminnelig tilgjengelig. Sånn fungerer kapitalismen, sånn fungerer forbrukermakt.

regntøyprodusenter slutter ikke å bruke ftalater i regntøyet før noen med kunnskap påpeker hvor skadelig det er med ftalater. Noen forsker på påstandene, og konkluderer med at ftalater ER farlig. En samlet regntøyindustri tilbakeviser påstandene som hysteri, inntil mange nok forbrukere med forskingen i ryggen nekter å kjøpe regntøy med ftalater, krever merking osv.

Slik er det med mat også. Nå begynner langsomt langsomt opinionen å finne ut at det som er blitt påstått om økologi stemmer. At det er sunnere. For menensker, jorda og dyra. Det er ikke bare jalla-hippier som velger økologisk. Det er smarte, sunne og oppegående folk som er opptatt av helse og miljø. Du finner knapt friskere og sunnere folk enn Puu og meg selv. Våre foreldre valgte økologisk. Vi velger i stor grad økologisk. Tilfeldig sammenheng? Neppe!

Men det er nå godt å høre at du følger strømmen, så den dagen mange nok velger økologisk vil også du følge etter. Men noen må starte strømmene!

Dessuten er det uproblematisk å finne økologiske alternativer på Coop-butikkene, og de koster ikke spesielt mye mer heller.

Olympia
20-10-2005, 11:32

Ja, du høres litt dust ut, når det gjelder måten du argumenterer på. Ingen ting vil bli vanlig eller alminnelig tilgjengelig før vi som forbrukere krever at det blir vanlig og alminnelig tilgjengelig. Sånn fungerer kapitalismen, sånn fungerer forbrukermakt.

regntøyprodusenter slutter ikke å bruke ftalater i regntøyet før noen med kunnskap påpeker hvor skadelig det er med ftalater. Noen forsker på påstandene, og konkluderer med at ftalater ER farlig. En samlet regntøyindustri tilbakeviser påstandene som hysteri, inntil mange nok forbrukere med forskingen i ryggen nekter å kjøpe regntøy med ftalater, krever merking osv.

Slik er det med mat også. Nå begynner langsomt langsomt opinionen å finne ut at det som er blitt påstått om økologi stemmer. At det er sunnere. For menensker, jorda og dyra. Det er ikke bare jalla-hippier som velger økologisk. Det er smarte, sunne og oppegående folk som er opptatt av helse og miljø. Du finner knapt friskere og sunnere folk enn Puu og meg selv. Våre foreldre valgte økologisk. Vi velger i stor grad økologisk. Tilfeldig sammenheng? Neppe!

Men det er nå godt å høre at du følger strømmen, så den dagen mange nok velger økologisk vil også du følge etter. Men noen må starte strømmene!

Dessuten er det uproblematisk å finne økologiske alternativer på Coop-butikkene, og de koster ikke spesielt mye mer heller.

Enig med alt, bortsett fra den siste setningen. Det er nå rett og slett ikke sant. Det koster mye mer, uansett hvordan man snur og vender på det så koster en pakke med økologisk pasta (bare ett tilfeldig eksempel) tre ganger så mye som vanlig pasta. Det samme gjelder de fleste grønnsakene osv. Når det gjelder sjokolade kan prisen bli firedoblet.

Jeg skjønner at prisen antakelig går ned etter hvert som flere kjøper varene, men AKKURAT NÅ er det slettes ikke alle som har råd å velge økologisk der de kan ;)

Tidligere bruker
20-10-2005, 11:53
Enig med alt, bortsett fra den siste setningen. Det er nå rett og slett ikke sant. Det koster mye mer, uansett hvordan man snur og vender på det så koster en pakke med økologisk pasta (bare ett tilfeldig eksempel) tre ganger så mye som vanlig pasta. Det samme gjelder de fleste grønnsakene osv. Når det gjelder sjokolade kan prisen bli firedoblet.

Jeg skjønner at prisen antakelig går ned etter hvert som flere kjøper varene, men AKKURAT NÅ er det slettes ikke alle som har råd å velge økologisk der de kan ;)
det er ikke helt sant, Olymia. Tilfeldigvis har jeg siste kvittering fra handel på forrige lørdag i veska:

Et utvalg av Prix-priser:

økolettmelk: 10, 50,-
økologisk hvetemel: 8.90,-
øko-olivenolje: 38,90,-
økolettrømme: 14,90,-
økolok: 12,90,- for 3
økotomater- hermetiske: 8,90,-
øko-epler. 24, 90 for 1 kilo
økocherrytomat: 24, 90 for en pakke

dette er virkelig ikke sinnsvakt dyrt. Det får da være grenser for hvor lite man skal betale for mat, og hvor billig og dårlig mat man skal tillate seg og familien å spise. Man får jo til dels også hva man betaler for.

Olympia
20-10-2005, 15:08
det er ikke helt sant, Olymia. Tilfeldigvis har jeg siste kvittering fra handel på forrige lørdag i veska:

Et utvalg av Prix-priser:

økolettmelk: 10, 50,-
økologisk hvetemel: 8.90,-
øko-olivenolje: 38,90,-
økolettrømme: 14,90,-
økolok: 12,90,- for 3
økotomater- hermetiske: 8,90,-
øko-epler. 24, 90 for 1 kilo
økocherrytomat: 24, 90 for en pakke

dette er virkelig ikke sinnsvakt dyrt. Det får da være grenser for hvor lite man skal betale for mat, og hvor billig og dårlig mat man skal tillate seg og familien å spise. Man får jo til dels også hva man betaler for.

Det finnes også andre eksempler ;)

Øko-Pasta: 19,90 for 500g (First Price: 8,90 for en kilo)
Øko-gulrøtter (MENY) 24,90 for kiloen (FIRST PRICE: 9,90 for en kilo)
Øko-egg, rundt 16 kroner, for samme pris kan du få ti egg mere ved å kjøpe First Price egg.

Selvsagt får man det man betaler for, jeg ville da aldri påstått noe annet. Men nå som ikke-økologisk mat har blitt så ekstremt billig (ved å innføre egne lavprisproduktlinjer) så er det enormt man kan spare på matutgiftene. Jeg bare pirker litt på at det desverre ikke er sånn at "alle" har råd å bruke en femtilapp ekstra for å handle økologisk. Men jeg oppfordrer de som kan det til å gjøre det.

Astrid
20-10-2005, 17:51
Selvsagt får man det man betaler for, jeg ville da aldri påstått noe annet. Men nå som ikke-økologisk mat har blitt så ekstremt billig (ved å innføre egne lavprisproduktlinjer) så er det enormt man kan spare på matutgiftene. Jeg bare pirker litt på at det desverre ikke er sånn at "alle" har råd å bruke en femtilapp ekstra for å handle økologisk. Men jeg oppfordrer de som kan det til å gjøre det.

Her er du jo inne på noe vesentlig. Det virker som mat er noe folk helst vi at maten skal være gratis. Jeg hadde en lærer en gang som sa at "folk kommer ikke til å være fornøyde før maten er gratis. Og når den har blitt gratis, så er den ikke god nok..." Mye sant i det tror jeg.

Priseksemplene over er nokså typiske. Det finnes noen varer og noen kjeder som er DYRE! Mens andre er nokså rimelige. Og klarer man å lete seg fram til konvensjonell hermetisk tomat på prix, så klarer man å finne den økologiske også. For den står som regel to milimeter unna :snill:

Å vente på at det skal ta av, er ei merkelig holdning. Hva venter dere på da? At det skal bli enda mindre "eksotisk" og kontroversielt å handle økologisk? At vi skal få sprøytemiddelrester i drikkevannet i Norge også, slik de har fått i mange andre land? At enda flere arbeidere på bl.a. banan- og kaffeplantasjer skal bli sterile eller få barn med misdannelser? Alle monner drar, og det er ingen som sier at dere må kjøpe bare øko varer hvis dere har lyst/mulighet/råd til å kjøpe en...

safran
20-10-2005, 22:17

Her vil jeg gjerne få signere.

Mamseboms
05-11-2005, 18:40
Intr. debatt :) Har dessverre vært altfor lite opptatt av dette, men NÅ har jeg fått mer kunnskap om emnet, og har blitt veldig opptatt av det. Er glad for at jeg lærer noe nytt hver dag :)

Er faktisk svært overrasket over hvor mye økomat som finnes på markedet, og mange varer er ikke så mye dyrere heller. Men i tillegg til å ha blitt opptatt av økomat, ønsker jeg å kutte ut hvete og meieriprodukter - og DET er dyrt det. Soyaprodukter er svinedyrt, også speltmel og speltmelsprodukter. Men svært intr. tema. Og brus?? Det skal HELT bort fra husholdningen...

Alt av lightprodukter også... Heller naturlig sukker, og null søtningsstoff her i gården. Det blir nesten motsatt av sånn som jeg har tenkt. Barna har ikke fått så mye light, men jeg har spist masse av det. Gleder meg over hver nye ting jeg lærer :)